Dubbelt medborgarskap om man är halvthai eller thai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
K

Kampo

Gäst
Hejsan!
Jag har hört att om man är halvthai eller thai så kan man ha dubbelt medborgarskap.
(t.ex. thai och svenskt)
Men jag har också hört att när man är 18 så måste man välja vilket av dem medborgarskapen man vill ha.
Jag undrar om någon av er vet om det är så att man måste välja vid 18-års åldern?
För jag har tänkt att flytta till Thailand när jag blir äldre, men då vill jag gärna ha thailändsk medborgarskap, men jag vill inte mista mitt svenska medborgarskap..
/Kampo. :wai:

SV: Dubbelt medborgarskap

Kampo!

Hej och välkommen till ThaiSnack.se

Den som kan svar bäst på denna fråga är vår"Thaikonsult"han har de flesta svaren när det kommer till medborgarskap.
Så gå till tråden"Thaikonsults Veckobrev"där borde det finnas en tråd som kan ge dig svar på ditt lilla bekymmer.
(Ogiltig länk borttagen)
Som boende i"Schengen området"(EU), så har du rätt att ha dubbla medborgarskap.

Den thailändska medborgarskapslagen.
Någon ändring har inte skett sedan lagen trädde i kraft 1965. Enligt de thailändska myndigheterna förlorar man som thailändsk medborgare inte sitt medborgarskap om Sverige eller något annat land i sin medborgarskapslag tillåter dubbelt medborgarskap - se Chapter 2 The Loss of the Thai Nationality.
http://www.burmalibrary.org/docs3/THAIL ... ty_Act.htm

Mvh Thaikonsult

Tack så mycket allihopa! :wai:

Jag har även hört att ifall man vill bli en thailändsk medborgare så måste man kunna prata, skriva och förstå thai enkelt.
Alltså att man ska kunna allt det flytande.
Är det sant?

"ledarn " sa:
Och kunna investera 100 tals miljoner Bath i landet....

Det må vara sant. Men det gör jag faktiskt mer än gärna.
Det är mitt andra hemland och jag vill bo där.
Då är det klart att jag investerar x antal miljoner i landet. :)

"legolas " sa:
Först som sist säger jag att jag inte vet exakt vad som gäller i ditt specifika fall. Men kan säga att komma som utlänning och försöka att bli thailändsk medborgare, de chanserna bör väl nästan vara noll och ingenting. Och detta har absolut ingenting med att göra om man kan prata thai eller inte prata thai.

Thailand vill bara inte ha in utlänningar som thailändska medborgare. Men du är "halvthai? Så du kanske får lov att ansöka och kanske klarar det. Och pengar verkar du ju redan ha, din ringa ålder till trots, så stort lycka till....
:wai: :wai: :wai:

Jag gick in på länken som thaikonsulten länkade och läste.
Där stod det att jag kan bli thailändsk medborgare eftersom min ena förälder är det.
Och då har jag rätt att också vara en thailändsk medborgare eftersom jag har en anknytning till Thailand.
Det är trots allt 6 år kvar tills jag har planerat min flytt till Thailand och tills dess har jag nog fixat nog med pengar. Just nu kanske jag inte har så mycket pengar.
Men 6 år är en lång tid och det ska nog ordna sig.
Tack så mycket. :wai:

Det här är en seriös tavla och ett seriöst ämne. Inga svordomar och on topic, tack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp