Elev våldtogs på skola, ombads av Rektor ta emot pengar och byta skola.

Ska du inte börja med att utröna om våldtäkt är en brottslig handling först?

Det behöver jag inte....

Våldtäkt 6 kap BrB 1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år.

Och med detta så är dialogen avslutad.

Det behöver jag inte....

Våldtäkt 6 kap BrB 1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år.

Fine tyckte inte det tillförde så mycket ändå, rörde mest till det hela.

Det var trots allt grådassig som fick fick frågan om hur det går till att förlikas om en våldtäkt när man är över 18 år.

Det behöver jag inte....

Har respekt av thailändska lagar.

Det är upp till målsäganden att föra det till domstol.
Det är det väl absolut INTE, det är åklagarens skyldighet.

Sen är jag fortfarande lite fundersam på hur man förlikas i brottmål som faller under allmänt åtal. Drar man upp ett förlikningsavtal där brottsoffret förbinder sig att inte anmäla det brott som de blivit utsatta för, våldtäkt i detta fall, mot att förövaren betalar XXX XXX kr til brottsoffret?

Det är det väl absolut INTE, det är åklagarens skyldighet.

Sen är jag fortfarande lite fundersam på hur man förlikas i brottmål som faller under allmänt åtal. Drar man upp ett förlikningsavtal där brottsoffret förbinder sig att inte anmäla det brott som de blivit utsatta för, våldtäkt i detta fall, mot att förövaren betalar XXX XXX kr til brottsoffret?
Det är bra att du vet. Då behöver du inte fråga mig.

Om polisen är inkopplad och har kännedom kommer förundersökning inledas. Det är upp till målsäganden att föra det till domstol.
Våldsbrott som mord, dråp och misshandel, sexualbrott som våldtäkt, andra sexuella övergrepp, rån, ekobrott samt häleri. går inte att förlika.
Inte heller att dra tillbaka en anmälan.
Det är åklagare som tar det till domstol.

Civila mål och tvister är upp till de inblandade att själva att föra till domstol för avgörande.

Senast ändrad:
Problemet är också att det finns lagstiftning hur trångbodd man får vara i häkte och på anstalt. Står rätt väl beskrivet hur det måste se ut. Sedan får inte vem som helst sitta med vem som helst p g a säkerheten på häkte och anstalt.

Visst... Systemet är inte fullödigt och man kan inte skydda samhället till 100% (finns ingen stat i världen som kan det). Det finns också en eftersläpning vad gäller utbyggnad av anstalter och häkten. Jag vet att för några år sedan hade de 118% beläggning på något häkte. Oklart hur läget är nu.

Så visst finns det problem, men jag tror att envar av de samarbetande parterna har försökt sitt bästa utifrån de ramar man har. Möjligtvis hade ju NFC kunnat skicka prov till annan stat för bedömning, om det hade medgivits.

Den där personen lär få skaka galler väldigt länge på en klass 1-anstalt, med början på Kumla 6-8 veckor för utredning.
Men det är ett jäkla daltade med de intagna.

Har varit på kalmarfängelset och arbetat med renoveringar några gånger när jag jobbade som rörmokare, plitarna har då sagt till mig att jag måste ha väl koll på mina verktyg och verktyglåda men det är ju inte så lätt att glo på verktygen när man ska arbeta, sa till plitarna att låsa in dem i cellerna när vi var där men si det gick inte för då blir de anmälda till JO.

Hörde också att de kan sjukskriva sig när det är något tråkigt att göra i verkstaden. Körde dit bromsdelar som skulle kontrolleras från Trelleborg Rubore när jag jobbade som budbilsförare, när jag kom dit en gång sa verkstadschefen, kommer du med sådana delar så blir det många sjukskrivningar.

Våldsbrott som mord, dråp och misshandel, sexualbrott som våldtäkt, andra sexuella övergrepp, rån, ekobrott samt häleri. går inte att förlika.
Inte heller att dra tillbaka en anmälan.
Det är åklagare som tar det till domstol.

Civila mål och tvister är upp till de inblandade att själva att föra till domstol för avgörande.
Det gäller väl alla brott? Dvs de gärningar som är upptagna i brottsbalken? Det går liksom inte att ångra brott, att lämna tillbaka det man snott gör inte att man inte har begått en stöld.

Man blir mörkrädd när folk skriver att är man över 18 år så kan man göra lite som man vill. Har folk inte gått i grundskolan?

Det gäller väl alla brott? Dvs de gärningar som är upptagna i brottsbalken? Det går liksom inte att ångra brott, att lämna tillbaka det man snott gör inte att man inte har begått en stöld.

Man blir mörkrädd när folk skriver att är man över 18 år så kan man göra lite som man vill. Har folk inte gått i grundskolan?
Det gäller massor av brott.
Listan skulle bli enormt lång.

Men allt dras inte till domstol.
Det mesta blir böter.

Har varit på kalmarfängelset och arbetat med renoveringar några gånger när jag jobbade som rörmokare, plitarna har då sagt till mig att jag måste ha väl koll på mina verktyg och verktyglåda men det är ju inte så lätt att glo på verktygen när man ska arbeta, sa till plitarna att låsa in dem i cellerna när vi var där men si det gick inte för då blir de anmälda till JO.

Hörde också att de kan sjukskriva sig när det är något tråkigt att göra i verkstaden. Körde dit bromsdelar som skulle kontrolleras från Trelleborg Rubore när jag jobbade som budbilsförare, när jag kom dit en gång sa verkstadschefen, kommer du med sådana delar så blir det många sjukskrivningar.
Varje anstalt har sitt sätt att hantera situationer på. Det är anstaltschefen som har yttersta ansvaret. Om man tittar idag på den lagstiftning som finns, så är det arbetsplikt på alla anstalter, vilket betyder att är du frisk så ska du jobba.
Vad gäller justitieombudsmannen så ska det först dras några härvor på anstalten, vilket kommer göra att SÄK på anstalten kommer slå ner på det direkt. Anstalten har mandat att hålla person på lämplig plats på anläggningen med hänsyn till säkerhet. Om intern inte ordnar sig i ledet finns risken att personen uppklassas eller sätts i isolering. Det kan ta både år och månader innan justitieombudsmannen överhuvudtaget eventuellt kommer ta upp det. Det ska också dras en vända på huvudkontoret i Norrköping.

Tur att man kan förlikas, om man är över 18 år, då så man slipper bo i våningssäng på anstalten och ropa på JO när man våldtagit någon.

Det är möjligt att det var slappare förr på anstalter, när man hade mer "gentlemannaförbrytare" (bankrånare, fifflare m.m.). Läget idag är att det finns mer våldskapital och med det måste också följa striktare säkerhetsrutiner.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K