Skola serverade nudlar och fisksås till skolbarnen.

Bara mot de som de känner och kan få efterverkningar av.

/ SatanG
Hej

Lite så kan det nog vara, vet man vem någon är så vill man nog inte bli ovän med den familj falangen kommer ifrån.

Men jag år i.o.f.s ganska säker på att jag i princip kan åka till vilken stad eller by i hela Isaan och köpa saker utan att någon försöker ta ut någon enda extra baht av mig.

Mvh isan lover

Kan nog stämma men förhoppningsvis generellt bättre mot släktingar än okända.
Min poäng var mest att man inte kan lita på en thai mer bara för att denne är från Isaan som IL skrev.
Har också sett och hört en del vidrigheter.

/ SatanG
Hej

Själv upplever jag det inte alls så, upplever människorna i Isaan som underbara, känner mig välkommen och blir oerhört väl bemött överallt och i alla situationer, dom enda jag ser upp lite extra med med är knarkare, kriminella och sinnessjuka.

Jag har sagt det förut men säger det igen, jag tror att språket är nyckeln till det mesta, jag söker mig medvetet till människor ifrån Isaan vart jag än åker i Thailand och dom finns ju i princip överallt, det är som en stor familj och alla hjälper varandra och håller ihop oavsett om det är i Bangkok, Pattaya, Hua Hin eller Phuket o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Själv upplever jag det inte alls så, upplever människorna i Isaan som underbara, känner mig välkommen och blir oerhört väl bemött överallt och i alla situationer, dom enda jag ser upp lite extra med med är knarkare, kriminella och sinnessjuka.

Jag har sagt det förut men säger det igen, jag tror att språket är nyckeln till det mesta, jag söker mig medvetet till människor ifrån Isaan vart jag än åker i Thailand och dom finns ju i princip överallt, det är som en stor familj och alla hjälper varandra och håller ihop oavsett om det är i Bangkok, Pattaya, Hua Hin eller Phuket o.s.v.

Mvh isan lover
I Pattaya så är som sagt 99% från Isaan så svårt inte stöta på någon därifrån.

I Pattaya så är som sagt 99% från Isaan så svårt inte stöta på någon därifrån.
Hej

Ja i princip omöjligt och det spelar nog inte någon roll vart man åker, dom finns överallt och säljer grejor på stranden, säljer gatumat, jobbar på hotell, restauranger, marknader, färjor och longtaibåtar m.m, dom ger info, tips och ser till att man får bra priser överallt.

Mvh isan lover

Hej

Ja i princip omöjligt och det spelar nog inte någon roll vart man åker, dom finns överallt och säljer grejor på stranden, säljer gatumat, jobbar på hotell, restauranger, marknader, färjor och longtaibåtar m.m, dom ger info, tips och ser till att man får bra priser överallt.

Mvh isan lover
Nu vill du allt man skall skriva en kommentar så du får skriva om någon gammal gubbe i Pattaya som kom från Isaan som du sagt några ord på Isaan till och ni blev bästisar, gav dig rätt pris och bjöd hem dig på middag 55555 ;) .
där satt ni sen hela kvällen och dela på en laokhao, prata om bylivet och ingen dubbelprissättning för dig du var som en gammal kär byvän.
Ungefär....

Nu vill du allt man skall skriva en kommentar så du får skriva om någon gammal gubbe i Pattaya som kom från Isaan som du sagt några ord på Isaan till och ni blev bästisar, gav dig rätt pris och bjöd hem dig på middag 55555 ;) .
där satt ni sen hela kvällen och dela på en laokhao, prata om bylivet och ingen dubbelprissättning för dig du var som en gammal kär byvän.
Ungefär....
Hej

Den beskrivningen passar kanske på dig men själv känner inte igen mig alls och det gör nog inte Thailändarna jag umgås med heller, du verkar ha en rad fördomar och tror att alla falanger blir behandlade som dig själv.

Du får naturligtvis tro vad du vill, det är helt ointressant för min del, jag vet ju hur det fungerar för mig och njuter av varje minut i Issanbornas sällskap.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Stämmer nog att du får "bra" priser överallt, men inte lägsta pris.
Accepterar man ett pris är det en bra affär för säljaren och ok för köparen.

Stämmer nog att du får "bra" priser överallt, men inte lägsta pris.
Accepterar man ett pris är det en bra affär för säljaren och ok för köparen.
Hej

Nej vad lägsta priset är på en marknad vet man ju aldrig, jag är nöjd om dom inte begär en enda baht mer än av övriga Thailändare, det är faktiskt ganska ovanligt att Thailändare prutar riktigt hårt, dom flesta bybor betalar godvilligt samma pris för varor och tjänster, det är väl mer om man gör ett större inköp till en butik eller liknande som det brukar prutas.

Mvh isan lover

Hej

Det blev ett hårt straff för den korrupta Rektor i Surat Thani som gav eleverna kokt ris med fisksås till skollunch, han dömdes också för en rad andra brott kopplade till kortuption t.ex att 196 elever som fanns registrerade på skolan och som det betalades ut skolpengar åt inte existerade överhuvudtaget.

Rektorn dömdes för 77 olika brott sammanlagt till 385 års fängelse, men det maximala straffet för brott av den här typen är 50 års fängelse så det blev påföljden för denne rektor, det känns väl i.o.f.s som tillräckligt.

Mvh isan lover

Hej

Det blev ett hårt straff för den korrupta Rektor i Surat Thani som gav eleverna kokt ris med fisksås till skollunch, han dömdes också för en rad andra brott kopplade till kortuption t.ex att 196 elever som fanns registrerade på skolan och som det betalades ut skolpengar åt inte existerade överhuvudtaget.

Rektorn dömdes för 77 olika brott sammanlagt till 385 års fängelse, men det maximala straffet för brott av den här typen är 50 års fängelse så det blev påföljden för denne rektor, det känns väl i.o.f.s som tillräckligt.

Mvh isan lover
Djäklar inget dåligt straff.

Djäklar inget dåligt straff.
Hej

Nej det måste väl nästan vara något slags rekord, även 50 års fängelse är ju i princip ett livstidsstraff, men Thailand är ju Thailand så mycket kan förmodligen hända ännu, rektorn kommer väl sannolikt att överklaga domen och vi får väl se om det blir något fängelse alls, men just nu ser det ju faktiskt så ut.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Då har han fått en ganska bra mängdrabatt på sitt straff. 77*50 är 3 850 år. Hoppas att även Thailand gör som Sverige och slopar mängdrabatt på straff. Det ska fan inte uppmuntras till kriminalitet.

Då har han fått en ganska bra mängdrabatt på sitt straff. 77*50 är 3 850 år. Hoppas att även Thailand gör som Sverige och slopar mängdrabatt på straff. Det ska fan inte uppmuntras till kriminalitet.
Det räcker långt med ett fängelsestraff i Thailand. Där råder definitivt ingen lyxtillvaro om man jämför. Ett Bangkok Hilton i Sverige hade inte skadat i avskräckande syfte.

Det räcker långt med ett fängelsestraff i Thailand. Där råder definitivt ingen lyxtillvaro om man jämför. Ett Bangkok Hilton i Sverige hade inte skadat i avskräckande syfte.
Hej

Ja ett långt fängelsestraff är ju ofta samma sak som dödsstraff i Thailand, att vistas 25 fångar i ett rum med ett hål i golvet som toalett tär nog rejält på dom flesta.

Mvh isan lover

Hej

Mer om den dömde rektorn.

1666407544921.jpeg

Somchao: Guilty of malfeasance
.

Mvh isan lover

Hej

En sak som inte har berörts ännu i fallet med Rektorn är ju att inkomster ifrån korruption på en skola eller myndighet normalt fördelas i fallande skala mellan övriga anställda, borde inte även dessa straffas?

Det är ju i princip omöjligt för en Rektor att genomföra alla dessa brott och försnilla så mycket pengar utan att övrig personal skulle märka något, t.ex att det fattas 196 elever, att det bara serveras ris och fisksås på skollunchen o.s.v, med största sannolikhet har ju alla anställda lärare varit med och delat på dom pengar som korruptionen gav.

Mvh isan lover

Hej

En sak som inte har berörts ännu i fallet med Rektorn är ju att inkomster ifrån korruption på en skola eller myndighet normalt fördelas i fallande skala mellan övriga anställda, borde inte även dessa straffas?

Det är ju i princip omöjligt för en Rektor att genomföra alla dessa brott och försnilla så mycket pengar utan att övrig personal skulle märka något, t.ex att det fattas 196 elever, att det bara serveras ris och fisksås på skollunchen o.s.v, med största sannolikhet har ju alla anställda lärare varit med och delat på dom pengar som korruptionen gav.

Mvh isan lover
ja alla övriga deltagare i svindeln bör nog fort som faan packa väskan å fly, vet dock inte vart

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K