Vad får era barn lära sig på skola i Thailand, Internationell, Thai, Bi-lingual schools.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

A

anonymous

Gäst
Ni som har barn i skola i Thailand Internationell, bi-lingual eller vanlig Thaiskola.
Vad får dom lära sig hur ser deras schema ut, hur ser utbildningsnivån ut.

Vi har valt internationell skola och då ser schemat ut så här i Primary year 2 (6-7 år gammal)
20160904_091104.jpg

Frugan frågade hjälpläraren vad hon tjänade om hon fick 200.000 baht i månaden hon bara skrattade, nej hon fick runt 40.000 (hon är Fillipinska som prata Thai så assistent till huvudläraren i klassrummet) Men huvudläraren i klassrummet har runt 200.000 baht i månaden på denna skolan sa hon, rätt bra lärarlön.
Men ser på lärarprofilerna att huvudlärarna är universitetsutbildade på Engelska Universitet.

Läraruppsättningen är per klassrum en huvudlärare en lärarassistent, en extra assisterande lärare för att hjälpa dom barn som behöver extra Eng stöd, max 15 ungar i en klass.

Senast redigerad av en moderator:
Ni som har barn i skola i Thailand Internationell, bi-lingual eller vanlig Thaiskola.
Vad får dom lära sig hur ser deras schema ut, hur ser utbildningsnivån ut.

Vi har valt internationell skola och då ser schemat ut så här i Primary year 2 (6-7 år gammal)
20160904_091104.jpg

Frugan frågade hjälpläraren vad hon tjänade om hon fick 200.000 baht i månaden hon bara skrattade, nej hon fick runt 40.000 (hon är Fillipinska som prata Thai så assistent till huvudläraren i klassrummet) Men huvudläraren i klassrummet har runt 200.000 baht i månaden på denna skolan sa hon, rätt bra lärarlön.
Men ser på lärarprofilerna att huvudlärarna är universitetsutbildade på Engelska Universitet.

Läraruppsättningen är per klassrum en huvudlärare en lärarassistent, en extra assisterande lärare för att hjälpa dom barn som behöver extra Eng stöd, max 15 ungar i en klass.

På pappret ser det ju riktigt bra ut och jag vet att ni valt skola med omsorg. Kostar en bra slant men det är ju en god investering i en människas liv.

En fråga Jonas, använder dom så högutbildade lärare till barn i den åldern? Jag tänker fina utbildningar i England hur skall den kunskapen föras över till 6-7 åringar? När barnen blir äldre så ställs klart högre krav på lärarna.

Något jag gillade extra mycket var dom små grupperna ca 15 barn. Det var en anledning till valet av skola i Sverige för vår son. Dom är dock 21 barn i klassen.

På pappret ser det ju riktigt bra ut och jag vet att ni valt skola med omsorg. Kostar en bra slant men det är ju en god investering i en människas liv.

En fråga Jonas, använder dom så högutbildade lärare till barn i den åldern? Jag tänker fina utbildningar i England hur skall den kunskapen föras över till 6-7 åringar? När barnen blir äldre så ställs klart högre krav på lärarna.

Något jag gillade extra mycket var dom små grupperna ca 15 barn. Det var en anledning till valet av skola i Sverige för vår son. Dom är dock 21 barn i klassen.
Kollar jag på personprofilerna på lärarna så har dom alla minst bachelor grade av dom som lär ut till 6-7 åringar.
Men dom lär ju inte ut i en svår nivå på barnen, dom lärare jag har sett av verkar väldigt pedagogiska och vid den här åldern blir det mer att dom leker sig fram till kunskapen, vart väldigt bra på att göra skolan till en rolig plats samtidigt som dom lär ut bra, ungen satt hela sommarlovet och längtade till skolan börja, han tycker det är skitkul där och vill inte missa en dag.
Nu i årskurs 2 blir det väl lite mer allvar men årskurs 1 så var varje klassrum som ett stort lekrum och då lekar där dom lärde sig kunskap.

Kollar jag på personprofilerna på lärarna så har dom alla minst bachelor grade av dom som lär ut till 6-7 åringar.
Men dom lär ju inte ut i en svår nivå på barnen, dom lärare jag har sett av verkar väldigt pedagogiska och vid den här åldern blir det mer att dom leker sig fram till kunskapen, vart väldigt bra på att göra skolan till en rolig plats samtidigt som dom lär ut bra, ungen satt hela sommarlovet och längtade till skolan börja, han tycker det är skitkul där och vill inte missa en dag.
Nu i årskurs 2 blir det väl lite mer allvar men årskurs 1 så var varje klassrum som ett stort lekrum och då lekar där dom lärde sig kunskap.

Ja just att det är roligt är en viktig pusselbit tror jag. Kommer ihåg när jag själv gick i skolan. Med lärare som kunde engagera så kunde nästan vilket ämne som helst bli intressant.

Jag är en sådan person som har svårt att ta till mig ämnen som inte intresserar mig men när jag väl blir intresserad blir jag näst intill hängiven. Sonen verkar ha ärvt den egenskapen :)

Det gäller att försöka få dom intresserade av annat än dataspelande. Vi är tvungna att låsa in ipad ibland och grabben måste sitta i köket med oss och göra läxorna annars kan han inte låta bli att spela. Och han får inte reda på koden till WiFi hemma heller.

Ibland är det besvärligt att vara förälder.

Det var ganska mycket längre dagar än vår son i tvåan. Han börjar också 8:20 men de flesta dagar slutar han vid 13:30. bara en dag han fortsätter till 14:45 ... sen kommer ju en timme thai i veckan till

Det gäller att försöka få dom intresserade av annat än dataspelande. Vi är tvungna att låsa in ipad ibland och grabben måste sitta i köket med oss och göra läxorna annars kan han inte låta bli att spela. Och han får inte reda på koden till WiFi hemma heller.

Ibland är det besvärligt att vara förälder.
Än sålänge räcker det att jag säger till en gång så lägger han ner plattan och skall han spela playstation kommer han och frågar om han får spela.
Fast spelas ju en del på tableten men jag tycker spelande är ok sålänge det hålls på en lagom nivå, är bra då spelen ofta innebär att man måste lösa problem och tänka.
Men nu har han fått mycket nya kompisar i nya villagen så dom springer mest och leker och för oväsen 55555 bättre dom satt sig tyst och spelat lite ;)

Det var ganska mycket längre dagar än vår son i tvåan. Han börjar också 8:20 men de flesta dagar slutar han vid 13:30. bara en dag han fortsätter till 14:45 ... sen kommer ju en timme thai i veckan till
Jasså är det så korta dagar i Sverige?

Här har han förutom det 1 timma Eng på Torsd och 1 timma Fotboll på Fredag, så dom dagarna går han till 16:00, men fotbollen vill han själv hade han inte velat hade han inte behövt gå på fotboll.

Extra Eng skall vi förhoppningsvis slippa snart bara han kommer i nivå så han förstår lätt på lektionerna dom är ju på Eng.
Kanske han får lära sig extra Thai istället dom har ju bara 2 timmar Thai i veckan i skolan.

Den skolan vi hade tänkt sätta äldste sonen i om vi hade flyttat till Bangkok, yngste fanns inte då när vi kollade på det.

Ser på FB att dom skall bygga ut yngste sonens skola, ser att dom har rivit en del runt om och ställningar uppställda.

FB_IMG_1605927120096.jpg

Ser på FB att dom skall bygga ut yngste sonens skola, ser att dom har rivit en del runt om och ställningar uppställda.

FB_IMG_1605927120096.jpg
Skolan blev lik planen när den var färdigutbyggd i somras.
Det här är ju skolan närmast oss, tar ca 2 minuter att köra dit med bilen, den skolan där yngste går.
Den är ju inte internationell men har Engelska program och mycket västerländska lärare.
Vi var där och frågade i veckan vad det kostade för en högstadieelev, ca. 60.000thb om året, där han går nu över 300.000 om året.
Lägger man till att det kostar oss över 1000 baht i veckan i bensin att köra han med plus lite andra skolomkostnader så hamnar vi på runt 400.000 om året.
Frågan är hur utbildningsskillnaden är, känner ju ingen som har barn på högstadiet i sådan skola och också har erfarenhet från internationell så vet inte.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp