Ett litet budgetbygge i byn salengphan /Surin

Finns nog ingen "silverkula", men jag tycker att tanken att mitt hus som står på "någon annans" mark är väldigt svår för mig att förlika mig med. Det är först och främst med tanke på det som hyresobjekt känns som ett väldigt bra val tycker jag.

Själv kör jag med mottot.
"Lägg inte ner mer pengar än du har råd att förlora"
Och en regel är att jag inte ska ta lån för någonting i Thailand.

So far so good. Får bara hoppas att jag håller mina egna löften till mig själv

"andrejsdenruskige " sa:
Själv kör jag med mottot.
"Lägg inte ner mer pengar än du har råd att förlora"
Och en regel är att jag inte ska ta lån för någonting i Thailand.

So far so good. Får bara hoppas att jag håller mina egna löften till mig själv

En mycket sund inställning som jag själv delar. Sen får man ha förståelse för att nivån av pengar man hamnar på med den inställningen varierar från person till person.

En kul tråd som jag följer med glädje! :wai: Tycker det ser trevligt ut, på något sätt blir ju smaken sötare om man trivs i något som inte kostade skjortan i slutändan.

"suriya " sa:
Finns nog ingen "silverkula", men jag tycker att tanken att mitt hus som står på "någon annans" mark är väldigt svår för mig att förlika mig med. Det är först och främst med tanke på det som hyresobjekt känns som ett väldigt bra val tycker jag.

Om du inte bekymrar dig om arv och vad som händer när du lämnar denna världen så är faktiskt jusufruct ett väldigt bra alternativ, ingen kan under din livstid köra bort dig från marken du byggt ditt hus på.

"mackes " sa:
Om du inte bekymrar dig om arv och vad som händer när du lämnar denna världen så är faktiskt jusufruct ett väldigt bra alternativ, ingen kan under din livstid köra bort dig från marken du byggt ditt hus på.

Det låter som en riktigt bra idé. (((NOT)))
Hur kul är det att bo där på en skala med hela x-ets familj som närmaste granne? ? ?
Men det lär ju inte hända mig ändå, för ska jag bli tillsammans och satsa på någon så ska jag veta att det aldrig blir något x utav det.

"mackes " sa:

Det finns ju de som inser att de behöver gå skilda vägar innan döden åtskiljer också... Och hur blir det för en om det sker?

Dock tycker jag att matte satsar i rätt storleksordning. Har man god magkänsla angående marken så tycker jag man kan ta chansen. Man ska ju leva medan man lever också. :)

"SLU. " sa:
Det låter som en riktigt bra idé. (((NOT)))
Hur kul är det att bo där på en skala med hela x-ets familj som närmaste granne? ? ?
Men det lär ju inte hända mig ändå, för ska jag bli tillsammans och satsa på någon så ska jag veta att det aldrig blir något x utav det.

Nu sa jag ju inget om förutsättningarna, det var din tolkning att det fanns en partner och ett förhållande inblandade. Om inte så är fallet ger jucufruct en bra trygghet. Den kan du skriva med vem som helst som äger en tomt.

Bygger du bredvid din partners familj så blir det ju väldigt svårt att bo kvar om förhållandet bryts. Då får du ju ha en tro på att det kommer att hålla hela ditt liv Dock skyddar en jucufruct mot giriga släktingar om din partner skulle gå bort.

"mackes " sa:
Nu sa jag ju inget om förutsättningarna, det var din tolkning att det fanns en partner och ett förhållande inblandade. Om inte så är fallet ger jucufruct en bra trygghet. Den kan du skriva med vem som helst som äger en tomt.

Det verkar ju bra. :) Kan man bara komma överens om en summa för de 30 åren (för 30 år är max, eller hur), och sedan är det en helt laglig och fungerande överenskommelse som gäller för dessa år oavsett om t.ex. ägaren omkommer?

"mackes " sa:
Dock skyddar en jucufruct mot giriga släktingar om din partner skulle gå bort.

Tveksamt, du lever då med ett pris på ditt huvud, jättekul..

Största anl för mig att hyra är den stora mängden av hus till salu som står och förfaller, det verkar i princip omöjligt att sälja nåt annat än nya hus här.
Jag vill kunna flytta när lusten faller på, kan vara en massa saker som gör att man inte längre trivs, ex ny korkad granne. Eller så får man nys om ett annat hus där man hellre vill bo, då är det gott att kunna packa och bara dra.

"suriya " sa:
Det verkar ju bra. :) Kan man bara komma överens om en summa för de 30 åren (för 30 år är max, eller hur), och sedan är det en helt laglig och fungerande överenskommelse som gäller för dessa år oavsett om t.ex. ägaren omkommer?

Usufrucht är inte årsbestämt, den gäller för dig så länge du lever.
Vad jag har förstått så kan den bara tecknas mellan dig och din fru och gäller då om ni skils eller om hon går bort. Men att bo kvar i ett hus som resten av släkten anser är deras arv låter inte direkt som ett drömboende.

"suriya " sa:

En usufruct är en rätt att nyttja tomten som skrivs in i Chanoden (tomtbrevet) och gäller din livstid oavsett vem som äger tomten, alltså även om ägaren dör.

Usufruct kan tecknas mellan vem som helst, dock inte mellan äkta makar då alla avtal ingångna under äktenskap kan sägas upp vid skilsmässa.

30 år gäller för leasing som är ett hyresavtal, något helt annat.

Finns redan flera trådar om detta där mackes redogjort för detta mycket grundligt.

Fortsätt nu med bilder och berättelse om ditt hus!

Kul att det tycks vara flera som uppskattar tråden. Kommer med lite flera bilder på kojan när jag får ordning på datoreländet.

"Jonas " sa:
Förstår inte varför man skall kalla det skrytbygge om man bygger sig ett litet större hus. Jag tex. bygger ju ett 2 våningshus lite mer påkostat men är ju inte för skryt skull utan jag har ju tänkt tillbringa förhoppningsvis minst 40 år till i huset och varför skall man bo sämre än man gör i Sverige för?
Som gamma gubbe kan jag förstå att man kanske inte vill lägga ut lika mycket pengar på ett nytt hus men skrytbygge då tar ju såna som jag åt mig att vi bara bygger för syns skull och inte för trivsel.

Håller med dej fullständigt Jonas!!! Karma.

nyfiket frågat
Vad har du lagt för budjet på huset.jag
jag o min flickvän har pratat om att bygga ett litet hus till min blivande svärmor. så hon kan bo sista tiden lite ståndaktit sista tiden

För det befintliga huset blir det nog 350-400 färdigställt. Med någorlunda standard.
Får väl se vad det slutar på i slutänden efter div byggnader och markarbeten

Tillbaka
Topp