Måste man vara polare med Farangen i byn?

 

Atom

Forumräv
Vi var på byns Tesco Lotus idag för att handla lite Mors Dags gåvor till svärmor och frugans mormor. "Byn" är egentligen ingen by utan en stad med runt 30,000 invånare och dessutom bara en timme från Suvarnabhumi, åt Kambodjahållet, men bor man normalt sett i Bangkok så känns det som en by. Jag har dessutom mindre än en minuts promenad till närmaste risfält och vi har både kor och ankor som grannar så jag tycker by är en riktig benämning.

I vilket fall så mötte jag en Farang. Och det är inte så vanligt i vår by som det nog är i många andra byar. Han hälsade och jag hälsade, som sig bör. Några minuter senare dök han upp igen och började småprata och jag svarade artigt som min mor lärt mig men gick snart vidare. Några minuter senare dök han upp igen och började prata och undrade om jag inte ville komma förbi på några öl. Jag avböjde, igen artigt, och hänvisade till Mors Dag och släktmiddag. Han lyckades hitta mig igen vid kyldisken men jag avvek då snabbt. Vid kassan såg han sedan smått förgrymmad ut över mitt undvikande.

Måste man vara polare med Farangen i byn? Vi bor inte längre här annat än en helg då och då men jag frågade svärmor, som liksom de flesta andra thailändare besöker marknaden ett par gånger om dagen, och hon har aldrig sett honom tidigare. Det finns mig veterligen bara en Farang i hela kommunen som bor här stadigt och honom brukar jag stöta på kanske en gång om året och byta några ord med och det verkar vara bra nog för honom. Det finns dessutom några få som brukar dyka upp under vintern men ingen som bor någon längre tid.

Varför skulle jag vilja träffa Wolfgang, Steve eller Lasse bara för att vi har samma hudfärg? Jag trivs bra med mina in-laws här och varför skulle jag offra en lördagskväll på Steve? Jag har dock sett någon diskussion för länge sedan på ThaiVisa, innan jag gick med i mitt första svenska forum, där många ute i byarna tyckte det var oförskämt och helt oförståeligt att vissa Faranger inte var intresserade av deras sällskap.

Jag säger inte att det var något fel på Steve, om det nu var det britten jag stötte på idag heter, men är han så uttråkad under sina få dagar i sin frus föräldrahem så har jag svårt att tänka mig att jag skulle ha något utbyte av en kväll i hans sällskap.

Det är förmodligen mig det är fel på men är det dessutom inte väldigt mycket märkliga Farangfilurer som håller till ute i byarna?
 
Jag tycker mig personligen, att det finns många konstiga människor här i Thailand, både bland de som hälsar och försöker vara trevliga, som bland de andra som fullständigt skiter i hur dom för sig, förutom bland thai, då brukar dom svansa och göra sig till.

Ja många konstiga figurer, och många helt normala trevliga människor, och dessa sistnämnda är i mitt tycke den överväldigande majoriteten här bland dom jag stöter på här i Thailand.

För min privata del så anser jag, att jag visst har en social skyldighet att hälsa, OM den andre falangen tittar åt mitt håll, och gör en ansats att vara social.. Att negligera honom visar bara på att man är en bonnläpp ifrån nåt litet hörne i Sverige eller annorstädes, och försöker spela världsvan..

Men annars Atom, OM den killen uppförde sig så som du beskriver, så hade jag också känt mig ganska besvärad...
 
Newdawn, jag tolkar din sista mening som att du tror att min beskrivning av händelsen är osann och då blir ju en fortsatt diskussion meningslös.

Lite trist när ytterligare en potentiellt intressant diskussion dödas redan i första svaret men dessvärre är det varken första, och förmodligen inte heller sista, gången.
 
Intressant ämne jag gör nog som både du och Steve. Det finns ju extroverta och introverta personer. De flesta goda bekantskaper jag har fått här ner har har varit introverta personer vilket kan ta ett tag att få kontakt med men har även extroverta men ofta ointressantare och har mindre att tillföra. Men jag har aldrig tagit illa vid när någon bestämt har avvisat mig. Jag dömer personer direkt brukar ta runt 30 sekunder efter mina egna kriterier och orsaker. Att för följa någon så som du beskriver har väl hänt. Brukar då tydligt visa mitt ogillade med viss reservation om det är nära mitt hem vill ju liksom inte skapa onödiga konflikter. Var du tydlig med att du var enbart på besök under en kort tid då tycker jag du fick ett konstigt bemötande.
 
Jag är ju inte fastboende i Thailand, har som mest bott där 3 mån i sträck. Nu åker vi dit 1ggn/år, då vill iaf. jag umgås med släkten och andra kompisar.
Skulle jag stöta på en farang som vill snacka lite, då gör jag det, men aldrig att jag skulle börja umgås med honom, min tid där är väldigt dyrbar. Däremot finns det några här på forumet som jag gladeligen skulle tänka mig att ta en eller två öl med;)
 
Newdawn, jag tolkar din sista mening som att du tror att min beskrivning av händelsen är osann och då blir ju en fortsatt diskussion meningslös.

Lite trist när ytterligare en potentiellt intressant diskussion dödas redan i första svaret men dessvärre är det varken första, och förmodligen inte heller sista, gången.

Ta det för vad det är, hade faktiskt inte en susning om att du skulle tolka det på det sättet,. Mitt tips, tolka gärna positivt istället. Tycker också att det är en go tråd du startade, och som du säger den har ju funnits på alla forum tidigare, men eftersom nya deltagare här, så kan det ju kanske bli lite nya input i saken. Men igen Atom, ber om ursäkt om det lät som om jag inte trodde du beskrev det rätt och riktigt!!

Annars, så tror jag svaren här beror på om man bor här eller om man är turisto här, vilket kanske dom flesta är. Så värdet i svaren vet jag inte, men underhållningen blir säkert helt okey..
 
Tycker inte att
Newdawn, jag tolkar din sista mening som att du tror att min beskrivning av händelsen är osann och då blir ju en fortsatt diskussion meningslös.

Lite trist när ytterligare en potentiellt intressant diskussion dödas redan i första svaret men dessvärre är det varken första, och förmodligen inte heller sista, gången.

Tycker inte att svaret var fel på något vis och tolkade det inte som han misstrodd dig. Tycker faktiskt detta ämne är mycket intresant och alla har har en rätta att säga vad de tycker.
Det är något jag har lärt mig sedan jag kom till thailand hur olika vi är både som svenskar och framförallt andra nationaliteter. Våra värderingar hur vi mäter social klass religiösa bakgrunder våra förutfattade uppfattningar om andra. Toleranser för olikheter som skiljer sig inom olika kulturer. Hur villiga vi är att acceptera dessa. Att när vi blir utsatta för vem vi är söker svar lever efter just dessa fundamentala värderingar som blir hämmande för oss en del börjar leva i kolonier lika sinande. Istället för att utveckla sig. Jag har vänner från många olika kulturer vissa är bra andra sämre. Men en sak som jag inser idag är att vara svenska är att var något av det mest radikal i världen.
 
Han kanske var ensam. Och om ingen sett honom tidigare var han säkert ny i området.
Hans (och många andras) sätt att få nya bekantskaper kanske är att prata med andra människor, och om han är ny i området kanske han kände sig mer bekväm med att ta kontakt med en annan västerlänning (en del tycker det).

Men som svar på din fråga, nej.
 
Hade jag råkat ut för en sån som "förföljer" en så hade jag också försökt smita iväg..
Man har ju stött på ett antal rediga original i Thailand..
Tycker dom som stör mig mest av alla är dom som ständigt ska leda in samtalen på sex..??
Är så jävla trött på människor som inte talar om annat än k*k och f*tta när dom dricker..
Och dom verkar finnas i överflöd av i Thailand...
 
Jag tolkade inte heller Newdawns sista stycke som misstroende, bara som naturlig återhållsamhet och i övrigt höll han ju med. Måste vi vara så snarstuckna jämt? Vi är det lite till mans, jag själv också.
 
Ta det för vad det är, hade faktiskt inte en susning om att du skulle tolka det på det sättet,. Mitt tips, tolka gärna positivt istället. Tycker också att det är en go tråd du startade, och som du säger den har ju funnits på alla forum tidigare, men eftersom nya deltagare här, så kan det ju kanske bli lite nya input i saken. Men igen Atom, ber om ursäkt om det lät som om jag inte trodde du beskrev det rätt och riktigt!!

Annars, så tror jag svaren här beror på om man bor här eller om man är turisto här, vilket kanske dom flesta är. Så värdet i svaren vet jag inte, men underhållningen blir säkert helt okey..

Sorry, jag tolkade fel. Det var bara ditt "OM..." som lät som att du trodde att min tolkning av berättelsen var oriktig.

Om du sedan tycker att jag hanterade situationen fel, förutsatt att du tror på den, så är det helt OK, till och med en förutsättning för att det ska bli en diskussion.

Nu ska jag dricka sprit, återkommer kanske vid läggdags ;)
 
Hade jag råkat ut för en sån som "förföljer" en så hade jag också försökt smita iväg..
Man har ju stött på ett antal rediga original i Thailand..
Tycker dom som stör mig mest av alla är dom som ständigt ska leda in samtalen på sex..??
Är så jävla trött på människor som inte talar om annat än k*k och f*tta när dom dricker..
Och dom verkar finnas i överflöd av i Thailand...
Tja det kan vara så förr gjorde dom det nu kan dom bara prata om det kanske det ligger något i det
 
Det är ganska lustigt detta med just detta ämnet, som sagt var, så har det ventilerats på alla forum jag tittat in på i alla fall, och utfallet är exakt detsamma överallt.

Först så målas det upp ett skräckscenario utav guds nåde. Där en falang hejar på en annan falang, och den andre falangen känner att han vill inte heja tillbaka för att han vill inte bli kompis med den andre falangen. Ibland undrar jag faktiskt hur fan det står till i skallen på vissa människor, och nu pratar jag om ute i verkligheten. Och jag snackar INTE om Atom alls överhuvudtaget...

Man vill inte heja för varför skall man heja, "bara för att han också e falang eller".? Ja så klart, är det så jäkla svårt att fatta. Man träffas 2 st ute i bushen 2 st falanger, nickar åt varandra, kanske t.om. ler, och sedan lufsar man vidare. Vem fan begär att man skall bli kompis bara för att man hälsar på varandra? Secket löjligt snack finner jag. Rena rama sandlåde-snacket när man var liten; "den andre andas, och därför är vi kompisar nu"...

I stora städer, så inser jag att det är lite andra sociala regler som gäller förstås, men i mindre städer, samhällen, och byar, va fan försök skärp Er och var trevliga, eller stanna hemma i Huddinge, Luleå, eller Göteborg,,, om ni fan inte orkar hälsa på varandra...

tycker jag..
 
För mig är det inget problem när vi går på Tesco i phimai, möter man falang skiner han upp som en sol så ser dom mina småkids då drar dom en omväg:D;)
Har inga problem med att växla ett par ord i affären om jag träffar någon västerlänning om det nu blir så, men säger som Krille tiden är dyrbar då vi oftast är en månad eller 2 så räcker gott med en nick i affären, men här finns några st jag gärna tagit en bärs med eller Coce-Zero för den delen;)
 
Jag ser inte många utlänningar här i norr, de finns men syns inte. När jag frågade Noi så sa hon att det finns några men bara du som flänger runt hos folk.
Jag hälsar om någon hälsar och inget mera. Cyklister hälsar ja alltid när vi möts oavsett nationalitet fast de är bara thai jag möter mestadels, ibland någon västcyklist på äventyr.
Gillar att ta kontalt med folk men inte faranger för har ingen längtan till väst på det sättet och en farang är en helt främmande människa för mig om jag nu inte råkar känna honom förstås.
Har inget emot utlänningar men vill inte umgås med dom för då hamnar jag utanför samhället till en farangvärld som jag inte längtar till.
 
OK inget att dra i långbänk, fel gör vi alla...

Jag har förstått att du har en förkärlek för att se diskussioner och uppfattningar i rätt och fel. Mitt "sorry" innebär dock inte att jag tycker att jag hade fel utan är bara ett utslag av min uppfostran där man ber om ursäkt om ett missförstånd uppstått.

Hade du haft en lika bra uppfostran och/eller social kompetens så hade du tackat för mitt "sorry" men istället valde du att jag hade "fel".

Sorry, jag tycker fortfarande att du har fel.
 
När jag bodde i byn umgicks jag aldrig med faranger, dom fanns och jag var bjuden på att komma till baren dom hängde på och fira nyår första gången jag var där uppe men jag drog upp i Bergen i Namnao istället och kollade på några millioner fladdermöss som flög ur sin grotta och drack öl med Thai där en av dom blev min bästa polare däruppe och den ende därifrån jag fortfarande har kontakt med.

Pratade med dom någon gång i början bara men dom var rätt negativa till Thai, första rådet jag fick var lär dig aldrig Thai för det finns inga tråkigare människor att lyssna på.

Sen var exets kusin gift med en Amerikan som var lika gammal som mig och vi träffades ju och pratade men exet och hans fru hamna i luven på varandra så då funka inte det för direkt han kom förbi så kom hans kärring strax efter och ropade att han skulle hem ;)

Så jag umgicks bara med Thai där.
Hhär nere umgås jag till mesta delen med frugan och sonen sen träffar och umgås med någon farang ibland och tjötar lite med, idag var vi tex. vid en resort borta hos Långeman och tjötade lite med han och ungarna fick leka i poolen.
Thai umgänget för min del nu när jag flyttat hit ner blir bara när släkten är på besök eller om vi är där upp, därför min Thailändska går baklänges.

Men jag har inget dagligt behov av att sitta och snacka med faranger så mest blir det jag frugan och sonen som hittar på det mesta ihop.
 
Jag har förstått att du har en förkärlek för att se diskussioner och uppfattningar i rätt och fel. Mitt "sorry" innebär dock inte att jag tycker att jag hade fel utan är bara ett utslag av min uppfostran där man ber om ursäkt om ett missförstånd uppstått.

Hade du haft en lika bra uppfostran och/eller social kompetens så hade du tackat för mitt "sorry" men istället valde du att jag hade "fel".

Sorry, jag tycker fortfarande att du har fel.

Fjantigt Atom du fick min ursäkt först bara p.gr.a att jag inte ville starta upp dig på forumet. Jag anser också att du har fel och feltolkade ett fullgott inlägg utan baktankar. Så låt det stanna vid det nu...

Våran uppfostran var säkert bra på båda håll kanske, jag har ingen åsikt om din i alla fall, så håll dig ifrån min...
 
 
 
Tillbaka
Topp