Måste man vara polare med Farangen i byn?

Det är ju just det som det handlar om , jag har aldrig sagt eller påstått att alkohol skall bannas eller att jag mår illa av att folk tar en öl eller två, det handlade från början om att hos många Faranger kretsar det sociala livet om att dricka alkohol ... jag vill kunna umgås på nykter kaliber samt ha något att snacka med mina vänner om även utan alkoholen ..
är så glad att mina svärföräldrar i stort sett aldrig tar något , min svåger har lite problem (en av dem )men han är alltid trevlig ..
Så nu var mina åsikter klara avseende alkoholen betydelse hos Faranger i Thailand ;)

Ett mycket vettigt inlägg!
Visst kan man ta en öl eller två men likväl en kopp kaffe med när man ses?
Vet att många utvecklar ett problem där det mesta kretsar kring alkohol.

Oavsett väljer var en, att leva sitt liv och umgås med de de känner samhörighet med, med eller utan alkohol.

PS Själv fördrar jag ett glas finare rödvin till en god middag och en öl i solen, dock inte var dag.

Du snackar med en shipping och transportkille, hela mitt yrke är en stor kontakt-yta med utlänningar ifrån Canada, USA, Israel, Australien, England, Scotland, Irland, New Zealand och Syd-Afrika, och nu de sista 9 åren ävenledes Thailand.

Jag tror jag har haft förmånen att både ha vänner, och även umgås med ett oänderligt antal utlänningar, språkandes engelska... och då även inräknades afrikaner så som; gambianer, kenyaner och nigerianer... Så jag säger som tysken sa; "dont go there".....
Härligt med en så lyckad karriär [emoji106]
Antar att du klickade i understa alternativet i din pensionstråd?

Härligt med en så lyckad karriär [emoji106]
Antar att du klickade i understa alternativet i din pensionstråd?

Kände du att du måste vara taskig emot mig med din sista mening? Jag brukar inte vara hemlig med min pension, har aldrig tyckt det vara en stor sak att hymla med. jag klickade i 14-17.000;. i månaden.

Många av oss klarar av att vara stolta och berätta om sig själva..

Skottar är inte lätta att förstå om de inte byter dialekt. Engelsmän är ju lättare men då det visas mest amerikanska filmer på svensk TV har vi ju lättare att förstå dem.

Jag brukar klicka med kanadensare men inte så ofta med amerikaner.

Har en RC polare från Skottland samt en från Wales , lika illa kan jag säga :confused:

Håller med dig Phonta om öarna i Atlanten inte mycket att hänga i julgranen i alla fall representanter som har flyttat till Thailand.
Men vad har hänt med din avatar. Är det så grått i Sverige så det måsre bli så mesigt. Lite RR skulle inte skada. Trivs du på landet eller längtar till värmen?

Sociala sammanhanget? Ett gäng grabbar som går och läser på Chalmers är ju för fan knappt medlemmar i samhället ju.. Kom igen när dom arbetar och träffar på verkligheten....

Men du väljer att tro att en sådan gäng skall representera svensken i gemen, det är din rättighet. Men här får du varken ett gilla eller en följare....

Jag fattar inte riktigt detta synsätt på akademiker/Chalmerister, varför så fördomsfull och negativ?
Jag har själv 160 poäng från Chalmers sjökaptensprogram, ja lite till om man räknar med naturvetenskapligt basår.
Hemifrån flyttade jag när jag var sjutton, köpte en enkelbiljett till Bangkok när jag var 19 (1988) och drog runt i SEA + Australien 10 månader samt även spenderat tid i Mexiko och en massa andra länder INNAN jag ens började på Chalmers. Första året på Chalmers gjorde jag praktik som tog mig till olika länder i Europa samt Kanada/New Foundland etc så nog har en del av oss Chalmerister en del verklighet i bagaget. Sedan dess har jag jobbat i de flesta världsdelar så det finns nog en del kunskap om hur det ser ut men du kanske har mer verklighet som väger tyngre?

Ang. TS, nej jag anser inte att man måste umgås med någon som man inte vill umgås med vare sig det är farang eller Thai. Procentuellt tror jag det finns fler nötter som bor i Thailand av farangerna än det gör i hemlandet. Många klänger sig kvar fast de borde åkt hem vilket gör att vissa inte är det sällskapet man vill ha. Vissa vill bli polare för att låna pengar eller för att få fördelar, dvs människor med agenda som man bör undvika även om det naturligtvis även finns massvis med bra folk i alla delar av landet. Själv morsar jag gärna om ögonkontakt sker, pratar även gärna lite om det verkar finnas intresse från båda sidor.

/ SatanG

Senast ändrad:
Och igen då för runt 10;e gången så var det just det som alla är överens om.... Om man ser någon så nickar man väl eller ger ett leende. Resten om konstig falanger, och falanger som klänger sig på, så frågetecken?. Jag fattar ärligt talat inte denna skräckpropaganda.

Alla här verkar nicka och hålla med i skitpratet, om detta med dåliga falanger och att DET är anledningen till avhållsamhet... Jag har min egna erfarenhet och den skiljer sig markant tydligen ifrån alla Er andras, och så må det vara då....

Jag har ingen större skräckhistoria att delge ge som får mig att titta bort, och ge f*n i alla hälsa på folk, eller utbyta några ord om tillfälle ges. Det enda som avhåller en i det hänseendet, är väl om man har flera hundra vitingar runt sig, då klarar man ju helt enkelt inte av att hälsa på alla. Eller man har väl ingen lust till det skall sägas..

Men för övrigt, riktigt trevliga falanger överlag jag möter här, leende falanger, och kul att prata med, om man känner för det.... Men inga med arga blickar (ett undantag), och inga som jagar en i sin iver att skingra sin ensamhet, hahahaha!!!! Skrönor i de flesta fall bara, eller är det är just det som kallas "stenbords-historier"???

Och igen då för runt 10;e gången så var det just det som alla är överens om.... Om man ser någon så nickar man väl eller ger ett leende. Resten om konstig falanger, och falanger som klänger sig på, så frågetecken?. Jag fattar ärligt talat inte denna skräckpropaganda.

Alla här verkar nicka och hålla med i skitpratet, om detta med dåliga falanger och att DET är anledningen till avhållsamhet... Jag har min egna erfarenhet och den skiljer sig markant tydligen ifrån alla Er andras, och så må det vara då....

Jag har ingen större skräckhistoria att delge ge som får mig att titta bort, och ge f*n i alla hälsa på folk, eller utbyta några ord om tillfälle ges. Det enda som avhåller en i det hänseendet, är väl om man har flera hundra vitingar runt sig, då klarar man ju helt enkelt inte av att hälsa på alla. Eller man har väl ingen lust till det skall sägas..

Men för övrigt, riktigt trevliga falanger överlag jag möter här, leende falanger, och kul att prata med, om man känner för det.... Men inga med arga blickar (ett undantag), och inga som jagar en i sin iver att skingra sin ensamhet, hahahaha!!!! Skrönor i de flesta fall bara, eller är det är just det som kallas "stenbords-historier"???

Skräckpropaganda, skitprat, skrönor och stenbordshistorier! Du får naturligtvis tycka vad du vill och det är väl bara att gratulera om du enbart har sett solskenshistorier från andra faranger i Thailand.
Anledning för mig att inte gå omkring och hälsa på alla faranger jag ser är även att jag ser inte riktigt anledningen. Jag kan vara upptagen med att leta efter något i affären medans jag styr ungarna i rätt riktning eller diskuterar med frugan, ska jag avbryta detta för att jag ser någon som har samma ras som mig? Som sagt, jag morsar gärna med en nick eller några ord OM farangen ser ut att vara inbjudande till det annars fortsätter jag hellre med det jag höll på med likväl som jag förväntar mig att andra sannolikt har samma inställning.
Det kanske beror på vilket liv man har, tid, umgänge etc, och jag förstår att det kan se annorlunda ut på landsbygden. Jag befinner nig själv i en liten by i Småland för tillfället och här nickar många fast vi aldrig träffats och t.o.m. när de sakta kör förbi på gatan.
Ang. skräckhistorier med faranger, googla bangkok boiler room scams så får du ett exempel på att alla inte är så förbannat trevliga alla gånger. Jag har själv blivit tillfrågad om lån från etablerade svenskar i Bangkok som trots att vi bara mötts några gånger ville ha hjälp med lite lån. Min tanke var att om denne frågar mig trots sin etablering så bör det innebära att det inte finns något förtroende hos den närmaste omgivningen att låna ut så varför skulle jag det. En annan farang har försökt locka in mig på säkra vinster genom insideraffärer och en tredje ville jag skulle investera i ett hus i Baan Krut så nej, det är inte bara skrönor och skitprat.

/ SatanG

Exakt vad jag säger, resten vet jag inte varför du upprepar. Ser du någon så hälsar du, ser du ingen så behöver du inte hälsa. Varför tjafsa.....

Håller med dig Phonta om öarna i Atlanten inte mycket att hänga i julgranen i alla fall representanter som har flyttat till Thailand.
Men vad har hänt med din avatar. Är det så grått i Sverige så det måsre bli så mesigt. Lite RR skulle inte skada. Trivs du på landet eller längtar till värmen?
Visst längtar jag till Thailand och till hojåkat ,, det är ju hojåkat som drar , träningen är bättre här hemma ..men nu skall jag jobba några månader så jag har ett par hundra tusen thbt att spendera på 5-6 veckor ,, det känns skönare att inte behöva ta av sparslantar och skönt att kunna spendera när man känner för det , Februari kommer jag nog ner tänker jag :)

Exakt vad jag säger, resten vet jag inte varför du upprepar. Ser du någon så hälsar du, ser du ingen så behöver du inte hälsa. Varför tjafsa.....

Jag skrev 2 inlägg till dig. Det första där jag inte håller med dig om akademiker och gav exempel på motsatsen.
Det andra då du inte förstod andras skräckpropaganda vilket jag även försökte svara på.
På dessa inlägg har du inget annat att säga att jag ska sluta tjafsa? Jag försökte både svara dig samt ge min synpunkt på ämnet, det här är väl ett diskussionsforum så vad är ditt problem?

/ SatanG

Cut
Skall förresten bli skönt att få lite semester ifrån dig, så saker och ting kan återgå till det normala igen.. Ha en trevlig vecka, och var snäll emot dina eventuella vänner.

Nu är jag tillbaka, blev lite sent dock då jag hade middag med en Farang från byn.

Nu är jag förvisso i Bangkok så kanske inte riktigt en by och dessutom var det förutom min och holländarens thailändska fruar också ett japanskt och ett thailändskt par så vi arier var i minoritet men ändå. Dessutom åt vi italienskt, drack belgiskt och det var svenska priser så nu, bäste broder, måste jag väl ändå vara förlåten?

PS. Hoppas din semester från mig varit till belåtenhet. Jag har varit inne och tittat till dig några gånger men märkligt nog verkar du lyckats hetsa upp dig även under min frånvaro. Nåja, jag ska försöka att inte störa farbror alltför mycket.

Visst längtar jag till Thailand och till hojåkat ,, det är ju hojåkat som drar , träningen är bättre här hemma ..men nu skall jag jobba några månader så jag har ett par hundra tusen thbt att spendera på 5-6 veckor ,, det känns skönare att inte behöva ta av sparslantar och skönt att kunna spendera när man känner för det , Februari kommer jag nog ner tänker jag :)
Liten skillnad mellan oss är att jag har nog aldrig tränat bättre än nu. Fast skit samma huvudsaken är att man gör det man kan.
Februari är bra månad att komma till Thailand kanske lite tiďigare.
Det känns så overkligt att bo del av året i swe. Jag trivs så bra här men vi är olika.
Hoppas det går bra med dina planer och att din fru är med och stöttar dig.

Liten skillnad mellan oss är att jag har nog aldrig tränat bättre än nu. Fast skit samma huvudsaken är att man gör det man kan.
Februari är bra månad att komma till Thailand kanske lite tiďigare.
Det känns så overkligt att bo del av året i swe. Jag trivs så bra här men vi är olika.
Hoppas det går bra med dina planer och att din fru är med och stöttar dig.

Om du tänker på planerna att åka ner så är det inga som helst problem ,, träningen går bättre pga av temperaturen ,, tyckte det var jobbigt sista två månaderna innan vi åkte hem Mars samt April i Pattaya var varmt , 34 grader på gymet kl 07,00 på morgonen ,, man ficka sätta en handduk runt skallen för att inte bli blind av svetten som rann ner i ansiktet 555555555555:) Min fru älskar Sverige , mycket mer än Thailand , rent , fräsch luft mm plocka bär och svamp , det gillar hon ,, vintern har hon även varit med om under 7 år här uppe , jag gillar inte vinter , men i år blir det några hårda månader .... Får se om terrordåden escalerar vilket jag är säker på ,, Igår Barcelona idag Åbo ,, för mycket nu ,samt att alla skall till EU ... Kanske måste flytta tillbaka till landet som håller efter buset , inte bjuder in dem :(

Jag skrev 2 inlägg till dig. Det första där jag inte håller med dig om akademiker och gav exempel på motsatsen.
Det andra då du inte förstod andras skräckpropaganda vilket jag även försökte svara på.
På dessa inlägg har du inget annat att säga att jag ska sluta tjafsa? Jag försökte både svara dig samt ge min synpunkt på ämnet, det här är väl ett diskussionsforum så vad är ditt problem?

/ SatanG

Ja du, ta det som det är, är den mest framkomliga vägen har jag lärt mig:D

För att ytterligare visa på att jag trots allt inte är en anti-Farang så var jag också på IKEA igår. Sortimentet i shoppen blir sakta men säkert allt bättre efter en bedrövlig start.

Jag hälsade också på en person men han är Ungrare så fan vet om han kvalificerar sig som Farang.

IMG_6239.JPG

IMG_6240.JPG

IMG_6241.JPG

IMG_6242.JPG

IMG_6243.JPG

IMG_6247.JPG

IMG_6250.JPG

För att ytterligare visa på att jag trots allt inte är en anti-Farang så var jag också på IKEA igår. Sortimentet i shoppen blir sakta men säkert allt bättre efter en bedrövlig start.

Jag hälsade också på en person men han är Ungrare så fan vet om han kvalificerar sig som Farang.

IMG_6239.JPG

IMG_6240.JPG

IMG_6241.JPG

IMG_6242.JPG

IMG_6243.JPG

IMG_6247.JPG

IMG_6250.JPG

Blir ett besök om dom får in surströmming i sortimentet.

Blir ett besök om dom får in surströmming i sortimentet.

Nja, det såg jag ingen. Dock köpte jag gravad och rökt lax samt vanlig fryst lax. Kletar du på ett ordentligt lager plaraa på den naturells laxen och stoppar den i en försluten plåtburk som du ställer i solen några veckor så kan du kanske återskapa en surströmmingsupplevelse ;)

Dottern kör svensk frukost idag.

IMG_6252.JPG

Tillbaka
Topp