Extension

 
Jag har läst detta på andra forum, men tänker inte tillbringa en eller två timmar för att hitta dem. Kommer jag på dem, så skickar jag info. Grundtipset är att du kontaktar ditt lokala Immikontor och frågar, får du negativt svar så ringer du det mest närliggande kontor och frägar. Failing that, call an agent. :)
Förstod att det bara var hörsägen
 
Då vet vi att dina "tips" om hur det funkar nu med Visa inte är med sanningen överensstämmande.

Jag hade en bekant på högstadiet som var liknande, han sa att det är roligare om man hittar på lite själv. Ja kanske inte för den som får felaktiga råd dock......
Följ hans råd då.
 
Har haft Married nu i snart ett år, skall bli intressant att i juli hur krånglig extension för ett nytt år blir, de sade förra året att hembesök mm gäller bara första året
Du kan INTE kombinera inkomst och bankmedel baserat på giftermål. Däremot om det är baserat på pensionär så kan man kombinera inkomst/bankmedel. 400.000 baht på thaibank om du inte har en inkomst på 40.000 baht/månad.

Har du så dålig pension att du inte klarar av 40.000 baht/månad före skatt är det illa. 40.000 baht är ca 12.000 kronor idag enligt XE.com.
 
Du kan INTE kombinera inkomst och bankmedel baserat på giftermål. Däremot om det är baserat på pensionär så kan man kombinera inkomst/bankmedel. 400.000 baht på thaibank om du inte har en inkomst på 40.000 baht/månad.

Har du så dålig pension att du inte klarar av 40.000 baht/månad före skatt är det illa. 40.000 baht är ca 12.000 kronor idag enligt XE.com.
Ska "inkomsten" då vara pension? Eller duger vilken taxerad inkomst vilket som?
 
Ska "inkomsten" då vara pension? Eller duger vilken taxerad inkomst vilket som?
Immigration i Thailand ser bara till inkomsten. I mitt incomeletter från svenska ambassaden finns inget om varifrån inkomsten kommer.

Dethär med pensionärsintyg som skrivs om behövs enbart på thailändska ambassaden om man söker non o pensionär. Inget som behövs i Thailand när man söker förlängning av sitt uppehållstillstånd.
 
Immigration i Thailand ser bara till inkomsten. I mitt incomeletter från svenska ambassaden finns inget om varifrån inkomsten kommer.

Dethär med pensionärsintyg som skrivs om behövs enbart på thailändska ambassaden om man söker non o pensionär. Inget som behövs i Thailand när man söker förlängning av sitt uppehållstillstånd.
På marriage behövde jag inkomstintyg från rederiet bekräftat av konsulat i det land jag arbetade.
Tog 2 dygn då konsulatet tar kontakt med arbetsgivare.
Företag och lön står då.
Har du visat income letter från företag och inte behövr detta?
 
På marriage behövde jag inkomstintyg från rederiet bekräftat av konsulat i det land jag arbetade.
Tog 2 dygn då konsulatet tar kontakt med arbetsgivare.
Företag och lön står då.
Har du visat income letter från företag och inte behövr detta?
När jag sökte non imm o pensionär 2019 så hade jag ett intyg från jobbet att jag var anställd som pensionär, även med min månadspension. Tjejen på ambassaden var tvungen att gå in till någon högre chef och rådfråga. Hon sa att hon inte hade sett ett sånt intyg tidigare. Men för att få pensionärsvisa var jag tvungen att ha ett pensionärsintyg från pensionsmyndigheten. Det fick jag efter att jag tog ut minsta möjliga från allmänpensionen, 25% av ppm.
 
Förstod att det bara var hörsägen

Du kan INTE kombinera inkomst och bankmedel baserat på giftermål. Däremot om det är baserat på pensionär så kan man kombinera inkomst/bankmedel. 400.000 baht på thaibank om du inte har en inkomst på 40.000 baht/månad.

Har du så dålig pension att du inte klarar av 40.000 baht/månad före skatt är det illa. 40.000 baht är ca 12.000 kronor idag enligt XE.com.
Helt korrekt när det gäller Married, men det var inget nytt för mig, Retirement kan kombineras till 800 k , dock inte Married utan där skall det vara 400 k på konto två månader innan ansökan alternativt inkomstbrev på minimun 480 k /år dvs 40 k /månad
 
Du kan INTE kombinera inkomst och bankmedel baserat på giftermål. Däremot om det är baserat på pensionär så kan man kombinera inkomst/bankmedel. 400.000 baht på thaibank om du inte har en inkomst på 40.000 baht/månad.

Har du så dålig pension att du inte klarar av 40.000 baht/månad före skatt är det illa. 40.000 baht är ca 12.000 kronor idag enligt XE.com.
Vem fasen har diskuterat Min pension :laugh2:. Vi diskuterade generellt vad som var ok att kombinera, men Married går det inte med , men Retirement går utmärkt. Så är det, vad gäller min pension eller bank- statement så har det inget med denna diskussion att göra, jag klarar mig hur som helst
 
När jag sökte non imm o pensionär 2019 så hade jag ett intyg från jobbet att jag var anställd som pensionär, även med min månadspension. Tjejen på ambassaden var tvungen att gå in till någon högre chef och rådfråga. Hon sa att hon inte hade sett ett sånt intyg tidigare. Men för att få pensionärsvisa var jag tvungen att ha ett pensionärsintyg från pensionsmyndigheten. Det fick jag efter att jag tog ut minsta möjliga från allmänpensionen, 25% av ppm.
Varför överhuvudtaget söka i Sverige, Den Ambassaden är ju övernitiskt.
Anställd som pensionär , vad fasen är det för någon anställningsform. Jag har jobbat halvårsvis och erhållit lön sedan 2012 trots att jag tagit ut full pension, behövs inga intyg för det. Det separeras i deklarationen, inkomst av tjänst är arbete samt inkomst av pension
 
Varför överhuvudtaget söka i Sverige, Den Ambassaden är ju övernitiskt.
Anställd som pensionär , vad fasen är det för någon anställningsform. Jag har jobbat halvårsvis och erhållit lön sedan 2012 trots att jag tagit ut full pension, behövs inga intyg för det. Det separeras i deklarationen, inkomst av tjänst är arbete samt inkomst av pension
Enligt det lokala fackavtalet kunde jag få pension från företaget om man uppfyllde vissa krav, vilket jag gjorde. Hade att göra med skiftarbete och att jobbat helger under de sista 15 åren. Min arbetsgivare betalade pension från 61 och ett halvt år fram till 65 årsdagen. I intyget som jag fick från arbetsgivaren stod att jag var anställd som pensionär. När pensionen kom in på min bank stod det lön. Konstigt kanske men jag var nöjd att arbetsgivaren betalade mig över 1 och en halv miljon under 3 och ett halvt år.

Visum söks från thailändsk ambassad i normala fall, inte i Thailand.
 
Enligt det lokala fackavtalet kunde jag få pension från företaget om man uppfyllde vissa krav, vilket jag gjorde. Hade att göra med skiftarbete och att jobbat helger under de sista 15 åren. Min arbetsgivare betalade pension från 61 och ett halvt år fram till 65 årsdagen. I intyget som jag fick från arbetsgivaren stod att jag var anställd som pensionär. När pensionen kom in på min bank stod det lön. Konstigt kanske men jag var nöjd att arbetsgivaren betalade mig över 1 och en halv miljon under 3 och ett halvt år.

Visum söks från thailändsk ambassad i normala fall, inte i Thailand.
Intressant har alltid undrat hur de där "avtalspensionerna" klassas.

Nu har du väl tyvärr inte kvar inkomstdeklarationerna och kan kolla vad de klassades som. Nu när jobbskatteavdrag är utjämnat så spelar den biten mindre roll, det påverkar sociala avgifter/särskild löneskatt dock. Pension är inte pensionsgrundande.
 
Intressant har alltid undrat hur de där "avtalspensionerna" klassas.

Nu har du väl tyvärr inte kvar inkomstdeklarationerna och kan kolla vad de klassades som. Nu när jobbskatteavdrag är utjämnat så spelar den biten mindre roll, det påverkar sociala avgifter/särskild löneskatt dock. Pension är inte pensionsgrundande.
Något jobbskatteavdrag fick jag inte på pensionen utan har betalat skatt högsta skattetabell. :confused:

Ja ingen inbetalning till pensionsmyndigheten. Däremot betalades det in tjänstepension för dessa 3 och ett halvt år.
 
Något bättre det än att hitta på lite råd o regler om visum.
Ja du apnug. jag har haft ett non-o pga. retirement i åtskilliga år innan du visste var Thailand var någonstans på kartan och jag har aldrig behövt ställa några frågor angående hur man skaffar ett visum. Reglerna angäende detta är ju kristallklara. Följ dem så fungerar det hur bra som helst.
 
Ja du apnug. jag har haft ett non-o pga. retirement i åtskilliga år innan du visste var Thailand var någonstans på kartan och jag har aldrig behövt ställa några frågor angående hur man skaffar ett visum. Reglerna angäende detta är ju kristallklara.
Javisst de som blev pensionärer och kom till Thailand när Vietnam kriget var i full gång har tolkningsföreträde. Själv har jag bara lånekort på stadsbiblioteket så det blir svårt för mig med visum utan boardingkort.....
 
 
 
Tillbaka
Topp