extension of stay 90 dagars rapportering multiple entry.

 
Tänkte göra mina 90 dagars rapporter via internet, efter registreringen fick jag lösenordet och loggade in, nu är det för tidigt så väntar ett par veckor. Min fråga om detta, skall man signera denna rapport med bankid eller dyligt? vad jag förstår så kan det ju inte fungera att använda Svenskt bankid till en Thaimyndighet, eller är det bara helt enkelt att fylla i begärda uppgifter samt godkänna, får man sedan ett svar om godkännade, och inom vilken tidsrymd brukar ni i så fall få detta
 
Tänkte göra mina 90 dagars rapporter via internet, efter registreringen fick jag lösenordet och loggade in, nu är det för tidigt så väntar ett par veckor. Min fråga om detta, skall man signera denna rapport med bankid eller dyligt? vad jag förstår så kan det ju inte fungera att använda Svenskt bankid till en Thaimyndighet, eller är det bara helt enkelt att fylla i begärda uppgifter samt godkänna, får man sedan ett svar om godkännade, och inom vilken tidsrymd brukar ni i så fall få detta
Om det är den första rapporten, så tror jag att du måste göra den personligen på plats, sedan ska det fungera med internet rapportering.
Sjålv så skickar jag mina med posten, fantastisk service 2 gånger per dag, 7 dagar i veckan. :)
 
Senast ändrad:
Om det är den första rapporten, så tror jag att du måste göra den personligen på plats, sedan ska det fungera med internet rapportering.
Sjålv så skickar jag mina med posten, fantastisk service 2 gånger per dag, 7 dagar i veckan. :)
Jag har gjort den en gång förut med detta pass så det skall fungera , Ja posten i Thai är grymt bra , fungerar tusen ggr bättre än sketna Post N ord , Frågan var ju mer hur man signererar rapporten när du gör den på internet, eller om det inte görs någon signering ;)
 
Jag har gjort den en gång förut med detta pass så det skall fungera , Ja posten i Thai är grymt bra , fungerar tusen ggr bättre än sketna Post N ord , Frågan var ju mer hur man signererar rapporten när du gör den på internet, eller om det inte görs någon signering ;)
Du har väl ett login med eget lösenord som bevis att det är du.?
 
Njaa, det är ju inget bevis som jag ser det, men tydligen räcker det då, Gör du dina 90 dagars från Phil ??
Phil har endast en gång per år.
Annual report.
Med visa baserat på äktenskap har man ett eget username och lösenord där man själv administrerar vissa uppgifter som att rapportera om man flyttar med ny adress.
Man lägger upp en profil med adress, passnummer, hustruns uppgifter, telefon och email mm.
Enkelt att ändra själv och slipper besöka IM.

Thailand kanske ligger efter i utvecklingen?
 
Ett nytt (eller kanske modifierat) förhoppningsvis bättre fungerande ”Online” 90 dagars rapporteringssystem är på gång enligt nu bifogade länkar. Vad jag vet så var det inte så länge sedan det kom ett nytt sådant men det har varit mycket klagomål och förhoppningsvis funkar det ny-nya bättre. Har för mig att jag sett att när man gör sin allra första 90-dagars rapportering så har dock denna behövts göras på ett Immigration kontor och från gång 2 och vidare det skall vara okej att enbart göra ”Online” rapporteringar tills dess att det är dags att söka ett nytt ”Extension of Stay with 90 day reporting”. Hoppas att det nya eller kanske modifierade ”Online” systemet funkar bra och Immigration själv vill minska ner på köerna på sina kontor.

Jag har själv erfarenhet av detta utan ör på gång att söka Non-Immirant ”O” Visa based on marriage inom en snar framtid. När det gäller att söka Extension of Stay så ser jag dock att Asean forum ofta ger rådet att det är en enklare process om man är +50 att istället söka ”Extension of stay based on Retirenent” istället trots högre krav på pengar ståendes på ett thailändskt bankkonto (minst 800.000 istället för 400.000 Baht) eller om man har månatlig insättning från utlandet om minst 65.000 Baht istället för minst 40.000 Baht som gift med en Thai eller har barn med…
Har ju även sett här på TS att medlemmarna har lite olika erfarenheter och vad de valt som vistas mycket i Thailand.



 
När du gjort din 90-dagars på nätet får du först en bekräftelse via mail på att du lämnat in din ansökan och sedan kommer det formella svaret, med blanket att printa ut, oftast inom 24 timmar.
 
Ett nytt (eller kanske modifierat) förhoppningsvis bättre fungerande ”Online” 90 dagars rapporteringssystem är på gång enligt nu bifogade länkar. Vad jag vet så var det inte så länge sedan det kom ett nytt sådant men det har varit mycket klagomål och förhoppningsvis funkar det ny-nya bättre. Har för mig att jag sett att när man gör sin allra första 90-dagars rapportering så har dock denna behövts göras på ett Immigration kontor och från gång 2 och vidare det skall vara okej att enbart göra ”Online” rapporteringar tills dess att det är dags att söka ett nytt ”Extension of Stay with 90 day reporting”. Hoppas att det nya eller kanske modifierade ”Online” systemet funkar bra och Immigration själv vill minska ner på köerna på sina kontor.

Jag har själv erfarenhet av detta utan ör på gång att söka Non-Immirant ”O” Visa based on marriage inom en snar framtid. När det gäller att söka Extension of Stay så ser jag dock att Asean forum ofta ger rådet att det är en enklare process om man är +50 att istället söka ”Extension of stay based on Retirenent” istället trots högre krav på pengar ståendes på ett thailändskt bankkonto (minst 800.000 istället för 400.000 Baht) eller om man har månatlig insättning från utlandet om minst 65.000 Baht istället för minst 40.000 Baht som gift med en Thai eller har barn med…
Har ju även sett här på TS att medlemmarna har lite olika erfarenheter och vad de valt som vistas mycket i Thailand.



När jag för några år sedan åkte till Thailand sökte jag O-visa marriage för det var det enklaste att få i Sverige. Efter 90 dagar i Thailand fick jag 1 års extension som Retired med inkomstintyg ifrån Svenska ambassaden, detta är det enklaste i Thailand. Behövs inga skäl för att byta från Married till Retired.
 
När jag för några år sedan åkte till Thailand sökte jag O-visa marriage för det var det enklaste att få i Sverige. Efter 90 dagar i Thailand fick jag 1 års extension som Retired med inkomstintyg ifrån Svenska ambassaden, detta är det enklaste i Thailand. Behövs inga skäl för att byta från Married till Retired.
Jag har fått hålla mig till marriage för har inte åldern inne för annat, var 36 när jag flyttade ner.
Lite fler dokument för extension marriage än retirement men inte krångligare än att det går samla ihop på någon timma.
Jag fick en checklista av imm, vara bara att följa den.
Nu har jag dock vanligt visa O 1 årigt multiple entry, meningslöst att krångla med extension för stannar inte längre än 90 dagar nu.
Tror jag nöjer mig med 30 days on arrival efter det gått ut.
 
Jag har fått hålla mig till marriage för har inte åldern inne för annat, var 36 när jag flyttade ner.
Lite fler dokument för extension marriage än retirement men inte krångligare än att det går samla ihop på någon timma.
Jag fick en checklista av imm, vara bara att följa den.
Nu har jag dock vanligt visa O 1 årigt multiple entry, meningslöst att krångla med extension för stannar inte längre än 90 dagar nu.
Tror jag nöjer mig med 30 days on arrival efter det gått ut.
30 dagar, sen en förlängning 60 dagar hos polis-immigration? 1.900B?.
 
När jag för några år sedan åkte till Thailand sökte jag O-visa marriage för det var det enklaste att få i Sverige. Efter 90 dagar i Thailand fick jag 1 års extension som Retired med inkomstintyg ifrån Svenska ambassaden, detta är det enklaste i Thailand. Behövs inga skäl för att byta från Married till Ratt vi är getired.
Tack! Min fru som nu är i Udon Thani fick idag det intyg från svenska ambassaden i Bangkok som verifierar att vi är gifta i Sverige och om några dagar bör ett annat intyg från svenska ambassaden komma som post som verifierar att hennes förra man i Sverige avled 2008. Det är nämligen så att det aldrig blivit registrerat att hennes förra man har dött i Thailand och detta måste göras för att vi skall få bli gifta i Thailand...
Båda intygen från svenska ambassaden i Bangkok skall översättas till Thai och först stämplas på thailändska utrikesministeriet i Bangkok och sedan tas med till Udon Thani Ampur (kommun) som registrerar att vi då är räknade som att vara gifta med varandra också i Thailand.

Jag har via mejl till svenska ambassaden ansökt om "intyget att vi är gifta" som blev godkänt i förra veckan och "intyget om att hennes förra man är död" via mejl också fick svar om att detta är godkänt och kommer skickas också inom 5 handläggnings dagar.

Min fru har anlitat ett bolag i Udon Thani som hjälper henne med att få ovan i mål samt ändra i hennes mörkblå Tabian Ban husbok då hon har mitt efternamn efter att vi gifte oss och får nu även detta i Thailand. De skall även hjälpa henne med att få nytt Thai pass som hon skall söka 10-årigt denna gången samt nytt Thai ID-kort med nya efternamnet.

När vi blivit registrerade också i Thailand att vi är gifta med varandra så skall jag själv söka via thailändska ambassaden i Stockholm att få ett Multiple Non-Immigrant "O" Visum baserat på att jag är gift med en Thai. Och om jag får okej att resa av min läkare boka flygresa till Thailand och stanna så länge som min sjukskrivning tillåter och är hemma i Sverige i tid tills kommande läkarbesök.

Det är bra information från din sida att även om man har ett Non-Immigrant "O" Visum baserat på att man är gift med en Thai så kan man oavsett detta välja att söka "Extension of Stay with 90 day reporting based on Retirement" om man är + 50 år. När så kan bli aktuellt för mig att söka vad jag vill kalla ett uppehållstillstånd baserat på ett "O" Visum så blir det för min del med att sätta in antingen minst 400.000 eller minst 800.000 baht på ett av mina konton i Bangkok Bank och sedan inte röra dessa. För mig så passar inte modellen med Inkomstintyg från Svenska Ambassaden.

Har du provat att också söka och ha "Uppehållstillstånd i Thailand" baserat på att du är gift och upplevt att detta varit krångligt att få och det blivit regelbundna hembesök av Thai immigration? Eller enbart sökt och haft uppehållstillstånd hela tiden som "Retired" d.v.s. Pensionär?

Jag har själv så långt upplevt att Immigration i Udon Thani har varit lätta och trevliga att ha med att göra med. Men... visar det sig att vara krångligt att så småningom söka och ha uppehållstilstånd som gift med en Thai så söker jag istället samma som pensionär jag också.
 
Tack! Min fru som nu är i Udon Thani fick idag det intyg från svenska ambassaden i Bangkok som verifierar att vi är gifta i Sverige och om några dagar bör ett annat intyg från svenska ambassaden komma som post som verifierar att hennes förra man i Sverige avled 2008. Det är nämligen så att det aldrig blivit registrerat att hennes förra man har dött i Thailand och detta måste göras för att vi skall få bli gifta i Thailand...
Båda intygen från svenska ambassaden i Bangkok skall översättas till Thai och först stämplas på thailändska utrikesministeriet i Bangkok och sedan tas med till Udon Thani Ampur (kommun) som registrerar att vi då är räknade som att vara gifta med varandra också i Thailand.


När vi blivit registrerade också i Thailand att vi är gifta med varandra så skall jag själv söka via thailändska ambassaden i Stockholm att få ett Multiple Non-Immigrant "O" Visum baserat på att jag är gift med en Thai. Och om jag får okej att resa av min läkare boka flygresa till Thailand och stanna så länge som min sjukskrivning tillåter och är hemma i Sverige i tid tills kommande läkarbesök.
För att vara riktigt på den säkra sidan tycker jag att du ska anmäla dina planer även till Försäkringskassan.

"Kan man resa utomlands när man är sjukskriven? Ja, man kan resa utomlands och behålla sin sjukpenning om resan inte hindrar tillfrisknandet eller förvärrar sjukdomen. Det ska framgå av läkarintyget.

Om man reser till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz måste man innan resan ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen."

 
För att vara riktigt på den säkra sidan tycker jag att du ska anmäla dina planer även till Försäkringskassan.

"Kan man resa utomlands när man är sjukskriven? Ja, man kan resa utomlands och behålla sin sjukpenning om resan inte hindrar tillfrisknandet eller förvärrar sjukdomen. Det ska framgå av läkarintyget.

Om man reser till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz måste man innan resan ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen."

Tack. Bra information!
Jag får ingen ersättning från Försäkringskassan över huvud taget utan får en ersättning från en sjukförsäkring via företaget jag arbetar för sedan länge tillbaka. När sjukskrivningarna görs så kommer dock dessa in på Försäkringskassan och jag går och loggar in hämtar dessa och skickar vidare dessa till företaget samt en person som sköter om ärendena mellan mig och försäkringsbolaget. Men ska ändå be min läkare om att skriva på kommande förlängningen av min sjukskrivning att skriva att resa utomlands ej försämrar sjukdomen eller tillfrisknandet och detta borde inte vara något problem anser jag.
 
Jag har fått hålla mig till marriage för har inte åldern inne för annat, var 36 när jag flyttade ner.
Lite fler dokument för extension marriage än retirement men inte krångligare än att det går samla ihop på någon timma.
Jag fick en checklista av imm, vara bara att följa den.
Nu har jag dock vanligt visa O 1 årigt multiple entry, meningslöst att krångla med extension för stannar inte längre än 90 dagar nu.
Tror jag nöjer mig med 30 days on arrival efter det gått ut.
Jag personligen som du skulle fortsätta med att skaffa Multiple Non-Immigrant ”O” Visa och inte åka till Thailand helt utom visum därför att du därmed enligt reglerna då kan bli skyldig att visa att du har en flygbiljett ut från Thailand när du checkar in för att flyga till Thailand.

Som jag berättade på en annan tråd här på TS så är Thai Airways hårda med detta (andra bolag vet jag inte) och man riskerar att man inte får checka in på flyget som går till Thailand annars. Men eftersom du pendlar till och från Thailand och Norge frekvent för att jobba så kanske du alltid har en biljett att kunna visa fram på begäran ut från Thailand. Kan ju kanske dock vara till hjälp att det finns massor av stämplar som visar att du är en regelbunden pendlare till och från Thailand och att visa att du haft ”O” visum tidigare? Själv skulle jag inte chansa på att försöka resa till Thailand utan ett giltigt visum och utan en returbiljett men det är ju jag…

Detta kommer från det incheckningssystem som används gemensamt av flygbolagen enligt uppgift från en källa på Asean forum men som är hämtat via Emirates där han har kan logga in.

IMG_6752.png


IMG_6753.png
 
Jag personligen som du skulle fortsätta med att skaffa Multiple Non-Immigrant ”O” Visa och inte åka till Thailand helt utom visum därför att du därmed enligt reglerna då kan bli skyldig att visa att du har en flygbiljett ut från Thailand när du checkar in för att flyga till Thailand.

Som jag berättade på en annan tråd här på TS så är Thai Airways hårda med detta (andra bolag vet jag inte) och man riskerar att man inte får checka in på flyget som går till Thailand annars. Men eftersom du pendlar till och från Thailand och Norge frekvent för att jobba så kanske du alltid har en biljett att kunna visa fram på begäran ut från Thailand. Kan ju kanske dock vara till hjälp att det finns massor av stämplar som visar att du är en regelbunden pendlare till och från Thailand och att visa att du haft ”O” visum tidigare? Själv skulle jag inte chansa på att försöka resa till Thailand utan ett giltigt visum och utan en returbiljett men det är ju jag…

Detta kommer från det incheckningssystem som används gemensamt av flygbolagen enligt uppgift från en källa på Asean forum men som är hämtat via Emirates där han har kan logga in.

IMG_6752.png


IMG_6753.png
Visst måste man ha biljett ut ur Thailand om man åker utan visum, på Visa exempt, detta oavsett vad man läser på forum.

Jag var tvungen att visa utresbiljett i Imigrationen när jag åkte in nu för två veckor sedan. Det var inte igår.......
 
Visst måste man ha biljett ut ur Thailand om man åker utan visum, på Visa exempt, detta oavsett vad man läser på forum.

Jag var tvungen att visa utresbiljett i Imigrationen när jag åkte in nu för två veckor sedan. Det var inte igår.......
Min fru åkte på enkelbiljett med Thai Airways 20 december från Kastrup och var tvungen att visa även sitt Thai pass som de drog genom maskinen då de begärde henne att visa en bokad resa ut från Thailand. Jag hörde även när jag stod jämte henne incheckningen att det första de frågade andra som checkade in efter att de lämnat sina pass var en begäran om att visa att de har retur eller flygbiljetter ut från Thailand. Det var så att säga steg två på incheckningen och har ju ingen aning om personerna åkte med eller utan visum? För min del så vill jag så nära det går vara säker som det går på att inte få något problem vid incheckningen på resan till Thailand.

På vilket forum som helst kan man få två svar som är helt olika. Därför så söker jag alltid efter fakta men ibland kan det vara lite knepigt att hitta var man finner sådan. Så var det med detta då ingen på Thaisnack kunde eller var intresserad att visa var man finner specifik information och jag skrev då på Asean forum och fick svar samma dag. Det var dock 3 år sedan jag skrev på Asean (tidigare hette det Thaivisa.com) senast men det finns en otrolig kunskap bland medlemmarna på Asean om bland annat visumrelaterade frågor. Man skall alltid ange om man har en fråga sin bl.a. sin ålder samt medborgarskap då det kan påverka svaret. Nackdelen är förstås att det är ett engelskspråkigt forum men jag har stött på en del svenskar där men slutade inprincip att skriva där när jag gick med på Thaisnack.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp