PanPan
Forumveteran
Eftersom det varierar mellan flygbolag finns inget rakt svar att ge.Min fru åkte på enkelbiljett med Thai Airways 20 december från Kastrup och var tvungen att visa även sitt Thai pass som de drog genom maskinen då de begärde henne att visa en bokad resa ut från Thailand. Jag hörde även när jag stod jämte henne incheckningen att det första de frågade andra som checkade in efter att de lämnat sina pass var en begäran om att visa att de har retur eller flygbiljetter ut från Thailand. Det var så att säga steg två på incheckningen och har ju ingen aning om personerna åkte med eller utan visum? För min del så vill jag så nära det går vara säker som det går på att inte få något problem vid incheckningen på resan till Thailand.
På vilket forum som helst kan man få två svar som är helt olika. Därför så söker jag alltid efter fakta men ibland kan det vara lite knepigt att hitta var man finner sådan. Så var det med detta då ingen på Thaisnack kunde eller var intresserad att visa var man finner specifik information och jag skrev då på Asean forum och fick svar samma dag. Det var dock 3 år sedan jag skrev på Asean (tidigare hette det Thaivisa.com) senast men det finns en otrolig kunskap bland medlemmarna på Asean om bland annat visumrelaterade frågor. Man skall alltid ange om man har en fråga sin bl.a. sin ålder samt medborgarskap då det kan påverka svaret. Nackdelen är förstås att det är ett engelskspråkigt forum men jag har stött på en del svenskar där men slutade inprincip att skriva där när jag gick med på Thaisnack.
Det är flygbolaget du skall flyga med du får fråga, säger dom att du skall visa en returbiljett så är det deras krav.
Thsi, Qatar och Finnair brukar vara strikta, dom andra Europeiska och mellanösternbolagen har jag aldrig fått frågan.
Dock nu när jag ordnar flyg själv bokar jag alltid t&r, vet ju när jag skall jobba igen, ledig varannan månad.