Familjen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

gunnarg

Forumveteran
När thailändare talar om familjen så menar dom något helt annat än vad vi i Sverige menar med familjen.En familj är allt från far och mor till kusinbarn ja ibland nästan hela byn.Finns det en falang i familjen väntas han ställa upp.Frun i huset utsätts för påtryckningar för att hennes make,falangen,skall ställa upp.Jag upplever det som svårt många gånger att stå emot.Är det någon som har liknande upplevelser?

Det är precis så som du beskriver det som jag har det.Min fru och svärmor ställer jag upp på till 100%,men när det gäller kusiner och kusinbarn säger jag stopp om det inte är en nödsituation.Jag tycker synd om min fru som måste få dem att förstå att jag inte är någon slags ATM.

Jag instämmer med Legolas/Ledaren/Gunnarg.
Det gäller att dra en hård linje direkt vad gäller ekonomin för annars kan det bli tufft att minska "gåvorna" senare när de har blivit van med summorna samt att förklara vad som menas med en familj i västerländska ögon.

Dokk en varning så är vi alla olika och kommer ifrån olika länder så en generalisering vad gällande familjer kan vara fel att dra.

Men visst,,när familjen,,,hmmm,,,ska dra på en buffe ute på byn så har familjen plötsligt växt på 5 min med 8 st nya på pickup flaket som ni aldrig sett förut.Ibland är det kul och ibland lite irriterande....Men som helhet charmerande tycker jag och trevligt att kunna glädja fler...Tänkvärt innan ni erbjuder om att bjuda på buffe x flera i veckan... ;D

Jag har precis samma erfarenheter som ni andra. I början var det många försök till "mjölkning" på pengar, men nu är detta helt slut. Mina svärföräldrar förstår att vi inte kan hjälpa till när vi lever på min inkomst och har två barn hemma.

Vi hjälper till med svärfars bil och till lete underhåll på huset, men dt är inga jättesummor det rör sig om. Och aldrig att min svägerska har försökt be om pengar, så jag känner mig lyckligt lottad. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp