Familjetråden Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Referensbrev

Tydligen finns det 2 olika referensbrev, polaren hade skrivit på och bevittnat men tyvär satt namnteckningen på fel rad och med tanke på att jag börjar förstå den Thailändska byråkratin så ringer jag till Thai Embassy i Stockholm, mycket riktigt bara att göra om enligt Ambassaden, som dom säger, detta kan ställa till med problem för det är väldigt noga med officiella papper, hittar in på någon sida som har referensbrev men det visar sig att nu är det en person som ska intyga att jag är ogift och 2 personer ska intyga och bevittna intygarens namnteckning, ett intyg som talar om att jag är ogift vilket framgår av personbeviset.

ha det gott

Ubon

Javisst Legolas, visst är det för att inte tala om den lilla olyckan att spilla te på äktenskapslicencen,
ska ringa och försöka få ut en bestyrkt kopia, annars så blir det väl att skiva en ny ansökan.

Efter detta så tror jag nog att alla papper är i hamn, eller är det något som saknas?

Äktenskapslicence
personbevis
inkomstuppgift
dom på äktenskapsskillnad
referensbrev
Kopia på pass

Ha det gott

Ubon

Uppenbarligen så har jag missuppfattat detta med handlingar som ska lämnas in på
Ambassaden, ok jätteenkelt säger vännen Legolas, om jag nu inte har några handlingar
med mig från Sverige så blir det väl knappast lättare att beställa handlingarna från
Thailand, som tex. från landsarkivet eller äktenskapsregistret, för det är väl ingen
annan som beställer handlingarna åt mig?

Ha det gott

Ubon

Njae järnkläm vet jag inte, ändringen är nu att UD Sverige inte längre tar emot några handlingar när
det gäller äktenskap i Thailand utan att allt sköts numera av ambassaden till hundra % Bkk.

När jag läser referensbrevet så får jag det till att det är en (1) person som intygar att som i mitt fall
att jag är ogift samt att det är 2 personer som bevittnar intygarens namnteckning.

Ha det gott

Ubon

Ubon

Du har kanse läst i denna tråd, att vi har
hjälp av Thaikonsul, om du har frågor
som du undrar över, han kan allt,
vi har många här på CM, som kan
mycket oxå, men ibland kanse vi
inte kan
skicka e-mail till honom om du
har några frågor

Nu var detta inga frågor utan konstaterande och jag har sett att Thaiconsult finns och där har jag också
varit inne för att söka svar på andra frågor, som jag ser det nu så är det bara för mig att skicka över
referensbrevet till klubben för nya underskrifter, som jag sa, på förra brevet blev ett namn på fel rad vilket
enligt Thai Ambassaden inte skulle godkännas, samma med "marriage licence" som jag fick lite spill på, inte mycket, beställde nya idag denna gång både på svenska och engelska, förra var bara på engelska,
efter detta så tror jag nog att puzzlet börjar klarna.

Ha det gott

Ubon

Wanpen, har sett att ni hela tiden refererar till thaikonsult... Jag tror att du kan vara lugn, vi klarar detta. Det är skitenkelt. Vissa av oss är gifta och har gjort detta förr och vi har hjälpt förr
så varför inte använda forumet och därmed automatiskt också skapa kontakt emellan medlemmarna och därmed en go trivsel..

OJ, jag visste inte att du var så duktig på dessa frågor,
har man problem, (skrivit förut) så kan man ta kontakt
med detta proffs

Själv tycker jag det är bra att det finns flera möjligheter dit man kan vända sig,
det ena behöver inte utesluta det andra...

Ha det gott

Ubon

Försäkring

Läste på en tråd som heter försäkring där Lunkan skriver;

Utloggad Lunkan

* Vi är med och påverkar
* * * * *
* *
* Antal inlägg: 429
* [Öka]
* Svenska skogen > by i Sakon Nakhon?
*
o Visa profil
o JobbaHemmaGuiden.com
o Privat meddelande (Utloggad)

SV: försäkring
« Svar #6 skrivet: 2010-06-01, 04:58 »

* Citera

Eller gift er med en offentliganställd thailänska/thailändare :)
för i deras anställningsförmåner ingår bl a sjukhusförsäkring för hennes/hans barn, make/maka och föräldrar också.

Om detta stämmer så skulle jag inte behöva någon försäkring i framtiden, i vart fall inte så länge Damen har sitt arbete, hur var det dom sjöng i låten...bättre å bättre dag för dag, bättre å bättre

Detta bör noggrant kontrolleras innan några andra beslut tas, försäkringen ligger i första 45 dagarna på
hemförsäkringen kompletterat med resterande dagar på Europeiska.

Ha det gott

Ubon

Tja, hon är ju officer så det borde väl funka, detta är ju absolut värt att kolla närmare.....

Undrar om det finns flera saker som värmer, någon som vet om statligt anställda kanske har
någon rabatt på flyget, kanske så där en 50%, detta är nog bara en dröm...........................
i natt jag drömde något som jag aldrig drömt.

Ha det gott

Ubon

JYST, se det positiva om hon har 50% så blir det iaf. 25% på våra biljetter, tack för tipset

Hadderian hade ra

Ubon

>Ubon (Om jag fattat rätt) så får man "bara" "offentliga" sjukhuset, men de kan göra en hel del de också. Antagligen lokala skillnader beroende på vad deras läkare kan, men det sjukhus, som jag känner till, kan klara t ex en sorts cancer (vet ej vilken pga språksvårigheter) och operationer, som t ex adamsäpplet om någon vill byta kön till kvinna :)

>Legolas Njae, jag fick inte reda på det från dig, utan från "min" thai (=lärarinna) innan jag ens hade träffat på dig :)
men du visste mer detaljer om vad man behöver göra för att få det att fungera bra smärtfritt.
(På några offentliga sjukhus har faranger sluppit undan att betala (mindre saker) fastän de egentligen skulle ha betalat, gissningsvis för att kassan inte visste hur de skulle göra :)

Legolas

För att komma åt rabatten på flyget så är mitt minsta problem att byta "Nick"

Lunkan

Damen som jag talat med är inte riktigt säker på detta med sjukvården och
hur det funkar med att vara gift med en farang, tydligen så funkar det mellan
2 thailändare och deras gemensamma barn.

En viss sjukvård torde finnas redan i starten med anledning att Damen är sjuksyrra. Forskar vidare, allt som underlättar hälsar jag välkommen.

Ha det gott

Ubon

"Min" thailänska sa att det gäller farangmakar också, som legolas sa. Hon brukar ha hyffsad koll på det mesta - utom Pol Pot, vilket jag blev förvånad över. Hon trodde själv att det inte fastnat av att hon inte var intresserad, men det kan ju även tänkas att thaiskolorna inte lär ut hur det var, för Thailand vill nog inte tala om att de stödde Röda Khmererna efter att de massmördat sitt eget folk. (Just delen om att Thailand stödde Pol Pot då de blev rebeller, visste jag inte förrän de sa det på en dokumentär på TV igår.)

Dags att fundera på lilla eller stora väskan

Tänkte göra systersonen lite glad/gladare med lite märklin, laptopen med kringutrustning, en del papper för arbetet, ett klädombyte, fått beställning på Bea-sås och lite annat smått, något jag glömt? det mesta.....

Ha det gott

Ubon

Märklin 002.jpg

Legolas

Såserna hänger jag med på åker nog med några olika sorter, kaviar nepp det provade jag förra gången å det var ingen höjdare men där emot var det helt ok med pepparkakor. Gula ärtor och ansjovis till mig,
ärtsoppa och jansson, kommer nog på mer under tiden.

Ha det gott

Ubon

Näää, finner ingen anledning till att Thai skulle kalla mig Falang khee norg, Damen är noga med att dom inte ska kalla mig detta vilken hon är orolig för som hon säger det är inte normalt att promenera, jag kör dig gärna jag har ju köpt bilen för att kunna köra dig, jag försöker att förklara att det är lite svårt att fota från en bil, fota gör man bäst om man promenerar.

Legolas förklarar för dom som inte vet vad khee norg betyder

Ha det gott

Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp