Familjetråden Ubon

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu kom svaret på vad betyder Khee noogh eller som Damen skriver norg, slafsigt klädd går nog inte med anledning av att det är Damen som lägger fram vilka kläder som jag ska använda, när det gäller stupida uttalande så lär även det bli lite svårt med tanke på att jag talar inte Thai och det är bara ett fåtal som kan någon som helst engelska i Willagen, normalt uppförande har jag inga problem med, undrar om det inte skulle vara läge för mig att säga Thai Khee noogh, med anlening av att dom brukar stoppa fingrarna i maten, inte nog med det, ser dom en läcker matbit på grannens tallrik så är det tydligen ok att ta från grannens tallrik.

Ha det gott

Ubon

"Ubon " sa:
Nu kom svaret på vad betyder Khee noogh eller som Damen skriver norg, slafsigt klädd går nog inte med anledning av att det är Damen som lägger fram vilka kläder som jag ska använda, när det gäller stupida uttalande så lär även det bli lite svårt med tanke på att jag talar inte Thai och det är bara ett fåtal som kan någon som helst engelska i Willagen, normalt uppförande har jag inga problem med, undrar om det inte skulle vara läge för mig att säga Thai Khee noogh, med anlening av att dom brukar stoppa fingrarna i maten, inte nog med det, ser dom en läcker matbit på grannens tallrik så är det tydligen ok att ta från grannens tallrik.

Ha det gott

Ubon
Ja, då säger de knappast "Farang fågelskit" till dig om du inte blir arg och klagar för mycket på deras bordsskick :)

Om det kniper kan jag kanske skylla på mina dåliga knän, och skaffa stolar och ett STOOOORT bord, så de får svårt att nå min tallrik :)

Svartsjuka

Funderar lite på om det är mer svartsjuka i Asien än annorstädes, ni som är gifta,
förlovade eller har sällskap kortare eller längre perioder, hur ser Ni på detta?

Förresten, finns förlovning i Thailand? eller motsvarande?

Ha det gott

Ubon

Något tycks vara fel med sidan, jag måste logga in varje gång jag byter sida å det tröttnade jag på så om jag ska skriva något så får det väl bli någon annanstans

Hej Ubon, :wai:
Ja svartsjuka är ett ämne som tål att diskuteras, och jag är säker på att vi alla har olika erfarenheter av detta. Det är Kanske läge att starta en separat tråd om detta ämne?

Risken är ju annars stor att din fina familjetråd blir lidande. :)

Om du vill får du gärna starta den tråden.

Med vänlig hälsning /Gazton :)

legolas

Jag flyttade svatsjukefrågan till den egna tråden svartsjuketråden, flytta gärna med,,,,,

Ha det gott

Ubon

Luay 1a dagen 027.jpg

Hmm, få se nu, imorgon är det den 22 om då planet lyfter som det ska den 16 Januari
hur många dagar kan det då bli i väntetid? 20 kilo får jag ta med mig och nu har jag fått ihop 7,3 kilo, ett ombyte kläder, köper nytt när jag kommer fram till mitt andra hem
lämnar vinterkläderna hemma hos kompisen i Stockholm där jag brukar mellanlanda.

Har just varit iväg och skickat breven till RÅ, JO, JK och polisen tror nog inte dom ser mina brev som en julhälsning utan mer som ett extra arbete, men jag ser det mer som att jag är med och finansierar deras lön med min skatt.

Allt kan hända under resans gång, hade i natt ett verbalt handgemäng med Damen om ekonomi, vi får se om hon lyssnar, jag köper inte Damens resonemang om att det är den Thailändska kulturen som ska styra att damen ska styra allt i ekonomin.

Nu har jag kvar att skriva in en JO- anmälan ang. en Tingsrättsdomare, samt ett brev till Lantmäteriet om överflyttning av en fastighet till en av mina Föreningar, nästa resningsansökan till HD kan jag fila på från mitt andra hem, sen ser det ut att börja bli klart för denna gång

Ha det gott

Ubon

legolas

Jag tror nog att jag har en viss kontroll på läget när det gäller vår gemensamma ekonomi, en sak som bekymrar mig är att Damen vill att jag betalar samtliga utgifter
och dom få bathen hon har över per månad från sin inkomst ska sättas på ett konto tillhörande henne? för mig är det inga problem jag vet vad som finns in, men samtidigt försöker jag förklara att enligt kulturen från mitt hemland lyder att bådas inkomst ska ses som en gemensam tillgång, samtidigt så ser jag att Damen har också en viss koll på det ekonomiska läget.

16000 bath per månad? tycker nog att det låter lite mycket, med tanke på att även jag försöker lära mig vad som är rimligt i dom olika räkningarna, Damen har nämt en summa för mig som jag personligen tycker låter lite lågt, den köper jag samtidigt som jag vill att alla räkningarna kommer på bordet.
Jag tror nog att detta ordnar sig över tid samt att jag tar hellre diskusitionen från start om vad som skall gälla under äktenskapet, gäller förlängd ångervecka?
I stort har jag nog samma inställning som Du när det gäller dom sista ljuva åren...
hoppas verkligen att detta ska funka............

Ha det gott

Ubon

ps. svaret på gåtan är; klocka...säg inte att jag skvallrade

legolas

Som Du själv skrev, budget är kanske inte Thailändarnas starka sida, i stort så pratar
vi nog samma språk med en viss difirens i uttalet.

Ha det gott

Ubon

legolas

Tack för omtanken, back upp finns.....
jag är beredd att förlora vad som satts in om detta inte funkar...utan att gråta

Ha det gott

Ubon

En liten fundering

Om man har haft en brevvän sen många år tillbaka som sitter fängelse i USA dömd till döden, och så här inför storhelgerna, hur önskar man en sådan person Gott nytt År ?

Ha det gott

Ubon

Så Satans typiskt dig och dina gelikar Legolas.. Är man dömd är man skyldig..

Skärp dig..Jag kom i håg vad ni sa till mig om min bekant som blev dömd i Jönköpings tingsrätt.

Har lagen sagt att du är skyldig så är du!

Det verkar vara eran melodi! Nä.. Jag hade faktiskt räknat med något annat från dig.. som jag annars håller högt.. jag är åxo dömd.. tack och lov att ni inte vet vad jag är dömd för.. då hade jag väl åxo hängt löst!

"Ubon " sa:
En liten fundering

Om man har haft en brevvän sen många år tillbaka som sitter fängelse i USA dömd till döden, och så här inför storhelgerna, hur önskar man en sådan person Gott nytt År ?

Ha det gott

Ubon

Svår fråga, för du skriver inte när det är meningen att han ska dö.
Ska han inte dö nu i storhelgerna som kommer så är det väl bara att önska honom en trevlig Jul,nyårshelg.
Är ni vänner sen flera år så behöver han nog veta att det finns någon som tänker och bryr sej om honom just nu, han våndas säkert tillräckligt ändå.

legolas

Vänligen läs min fundering en gång till

Finns det oskyldigt och eller felaktigt dömda? absolut, om inte, varför finns det då vissa som beviljas resning? för några år sedan i mellandagarna blev jag hembjuden till en idag sveriges högsta polichefer på middag, jag påstod där att det är någonstans mellan 10-15% som sitter oskyldigt dömda, han sa inte emot mig utan menade på att visst finns det, men att siffran skulle vara något lägre, för några veckor sedan var jag inbjuden till ett seminarium Rättstatens Vänner som hölls av där bland annat Högsta Domstolens tidigare President Johan Munk var närvarande, i detta möte så säger vederbörande, jag hoppas verkligen att det inte är fler än 10% som sitter oskyldigt dömda, varför beviljas inte fler resningsansökningar? utav den enkla anledningen att det finns en princip som slår ut Lag om resning, orubblighetsprincipen. Nu har ansvariga för Justitsia vaknat och anser att det bör komma något i stil med resningsinstitut, viket Rättsstatens Vänner arbetar för att så ska ske.

Min fundering var närmast filosofisk, hur önskar man en dödsdömd Gott nytt År?

Ha det gott

Ubon

Ubon,

Precis vad jag menade, jag blir bara förbannad när folk dömmer andra. Det ger mig känslan av att folk totalt saknar empati.
Din fråga blev helt ikullkastad i och med att vissa är blixt snabba med att fördömma och tror att de har rätt.

"Kycklingen " sa:
Svår fråga, för du skriver inte när det är meningen att han ska dö.
Ska han inte dö nu i storhelgerna som kommer så är det väl bara att önska honom en trevlig Jul,nyårshelg.
Är ni vänner sen flera år så behöver han nog veta att det finns någon som tänker och bryr sej om honom just nu, han våndas säkert tillräckligt ändå.
Allvarligt, om han ska dö julhelgen eller påskhelgen, eller midsommar..Vad är skillnaden.. /Gazton

Ubon,
be honom/henne att stå på sig, det Amerikanska rättväsendet är ett av det mest skrämmande rättväsendet i världen, som de desutom säger sig försvara.
Att be andra om råd i detta forum verkar vara döfött,

Från mig kan du hälsa, att jag ska be en stilla bön att han/hon får en rättvisare behandling än vad det Amerikanska rättväsendet erbjuder. Eftersom Amerikanska regeringen själva medger att så många som 3% av de dödsdömda KAN vara oskyldiga....Enligt mig är 1% för många.. Bry dig inte om vad folk här säger..ha det bra /Gazton

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp