Färskpotatis i Surin

• Trådstartare Trådstartare Caveman™
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    surin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

Caveman™

Gäst
Hur man får färskpotatis redan i Februari

Först behöver man ett potatisland.

Sen när man satt potatisen vattnar man varje kväll och efter några veckor så ser det ut så här(det växer så det knakar här i Isaan)

Och efter ca 6veckor så kan man njuta av färskpotatis :D

Läs mer om bl.a fisk och ålrökning i Isaan på Isaan-Forum

Caveman du är faktiskt en källa till kunskap i detta forum, du kan trolla fram det mesta i Thailand som vi har i Sverige!

Man farang mai i Thailand så gott!

Mvh Peter :wai:

"legolas " sa:
Håller med dig Insayt!! "Man falang" här i Thailand är faktiskt jättegott. Nästan i nivå med våra världskända "Hisingepotatis" i Sverige och Göteborg.

du sätt på pottan med en gång så tar jag med mig sillen ;D

Mvh Peter :wai:

"legolas " sa:
Även om du nu raggade lite grand här Caveman, så tack för lärdomen om potatisen, skall följa ditt råd.. En fråga bara... köper man bara vanlig potatis på t.ex. BIF C och sedan sätter ned det i jorden eller????? Hur djupt då?????

ha det gött mannen....
Japp, jag körde med vanlig matpotatis köpt på den lokala marknaden.
Jag lät den stå torrt ett par veckor så att den började gro, sen delade jag de stora potatisarna i 3-4 bitar med kniv, men se till att det blir minst 1st öga/grodd i varje del.
Sen grävde jag ner de ca 5-8cm i jorden med groddarna uppåt och täckte.
Sedan la jag hö ovan på för att skydda och binda fukten bättre.
Men jag tror det är för varmt nu så du får bäst resultat i nov-mars, men du kan ju prova, det kostar ju bara ett par potatisar.

ps.Vart efter som blasten växer så får man kupa på med lite mera jord

/Caveman

"Caveman™ " sa:
Japp, jag körde med vanlig matpotatis köpt på den lokala marknaden.
Jag lät den stå torrt ett par veckor så att den började gro, sen delade jag de stora potatisarna i 3-4 bitar med kniv, men se till att det blir minst 1st öga/grodd i varje del.
Sen grävde jag ner de ca 5-8cm i jorden med groddarna uppåt och täckte.
Sedan la jag hö ovan på för att skydda och binda fukten bättre.
Men jag tror det är för varmt nu så du får bäst resultat i nov-mars, men du kan ju prova, det kostar ju bara ett par potatisar.

ps.Vart efter som blasten växer så får man kupa på med lite mera jord

/Caveman
Ja du Caveman, groddarna uppåt :D Det har man hört i hela sitt liv :thumbsup: :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp