Svenskt hus i Surin

 
Det finns ingen kalluft i Thailand.
Det är samma som att sitta i bastun med ett isolerat paraply ovanför huvudet.

Om du nöjer dig med skugga så är det väl ok.

Kylan tänker jag mig att den kommer från ac. :)

I Thailand så kommer värmen uppifrån via solskenet, men i bastun kommer den från bastuagregatet så det är inte rätt att jämföra så som du gör.
 
Kylan tänker jag mig att den kommer från ac. :)

I Thailand så kommer värmen uppifrån via solskenet, men i bastun kommer den från bastuagregatet så det är inte rätt att jämföra så som du gör.

Precis.
Varför ska man släppa kylan ända upp till taknocken?

Man bör avgränsa, bygga rummen som avgränsade celler om man inte har lust att kyla ner onödigt mycket volym.

Helst bör folien sitta på utsidan av taket, då folien inte isolerar i sig själv, utan bara skyddar mot strålningsvärmen. Folien består säkert av laminerad aluminium som i sig själv leder värme väldigt bra.

En distansisolering under yttertaket på typ 25mm hade nog kunnat fungera bra som deflektor och samtidigt få ett relativt gott luftflöde och självdrag då man inte har någon nämnvärd luftgenomströmmningskeofficient, vilket du har när du isolerar tätt mot yttertak.

Detta gör dock inte att man slipper isolera själva innertaket eller väggar och fönster.
Högdensitetsisolering är att föredra, möjligen i kombination mellan material, för att få ner känslan att man sover i ett tält.
 
Hade nog satsat på undertak med isolering ovanpå, den där folien skulle jag vilja se lite uppgifter och tester på hur mycket skillnad det gör.
 
Precis.
Varför ska man släppa kylan ända upp till taknocken?

Man bör avgränsa, bygga rummen som avgränsade celler om man inte har lust att kyla ner onödigt mycket volym.

Helst bör folien sitta på utsidan av taket, då folien inte isolerar i sig själv, utan bara skyddar mot strålningsvärmen. Folien består säkert av laminerad aluminium som i sig själv leder värme väldigt bra.

En distansisolering under yttertaket på typ 25mm hade nog kunnat fungera bra som deflektor och samtidigt få ett relativt gott luftflöde och självdrag då man inte har någon nämnvärd luftgenomströmmningskeofficient, vilket du har när du isolerar tätt mot yttertak.

Detta gör dock inte att man slipper isolera själva innertaket eller väggar och fönster.
Högdensitetsisolering är att föredra, möjligen i kombination mellan material, för att få ner känslan att man sover i ett tält.

Det kanske finns bättre experter här än de som jag har hittat på de sidor som skriver om isolering, men det jag har läst där stämmer iaf med det som @Långeman skriver. :) Dvs att man placerar reflekterande material + isolering under yttertaket för den här typen av ventilerade tak. Vidare så är det också bra att välja en ljus färg på taket.
 
Det kanske finns bättre experter här än de som jag har hittat på de sidor som skriver om isolering, men det jag har läst där stämmer iaf med det som @Långeman skriver. :) Dvs att man placerar reflekterande material + isolering under yttertaket för den här typen av ventilerade tak. Vidare så är det också bra att välja en ljus färg på taket.

Ja, t.ex jag är ju en bättre expert, dock ej med thailändska tak.

Som sagt så är det "den typen" av tak.
Just den typen av tak är alltså inte bra, enligt mig.
 
Precis.
Varför ska man släppa kylan ända upp till taknocken?

Man bör avgränsa, bygga rummen som avgränsade celler om man inte har lust att kyla ner onödigt mycket volym.

Helst bör folien sitta på utsidan av taket, då folien inte isolerar i sig själv, utan bara skyddar mot strålningsvärmen. Folien består säkert av laminerad aluminium som i sig själv leder värme väldigt bra.

En distansisolering under yttertaket på typ 25mm hade nog kunnat fungera bra som deflektor och samtidigt få ett relativt gott luftflöde och självdrag då man inte har någon nämnvärd luftgenomströmmningskeofficient, vilket du har när du isolerar tätt mot yttertak.

Detta gör dock inte att man slipper isolera själva innertaket eller väggar och fönster.
Högdensitetsisolering är att föredra, möjligen i kombination mellan material, för att få ner känslan att man sover i ett tält.


Du skriver !!!
Precis.
Varför ska man släppa kylan ända upp till taknocken?


Hos dig går tydligen den kalla luften ända upp till yttertaket, vilket för mig är mycket märkligt.KALL luft är tyngre än varm luft.
 
Fönster fixar man väl, som i Sverige med energiglas. Ska man inte använda vinden som boyta, varför isolera yttertaket ...
 
Du skriver !!!
Precis.
Varför ska man släppa kylan ända upp till taknocken?


Hos dig går tydligen den kalla luften ända upp till yttertaket, vilket för mig är mycket märkligt.KALL luft är tyngre än varm luft.

Du skulle säkert montera en AC i en carport, bara taket var isolerat.

Gör ett test.
Mät temperaturen i ett rum vid olika höjder.
1. 10cm ovanför golv
2. 1m ovanför golv
3. 2m ovanför golv

Kladda ner resultaten och posta på forumet.

Det handlar mer om att konservera, den kyla man har producerat, i ett rum.

Att vara nöjd med att det är 32 grader istället för 36 grader är ok. Är man nöjd, så är man nöjd.

Dock hade inte jag varit nöjd.

EDIT:
Du tror alltså att luften är totalt stillastående.
Då den kalla luften är tyngre så behöver man alltså inte ens isolera taket. Ny kall luft kommer in konstant.
Eller hur tänker du?
 
Du skulle säkert montera en AC i en carport, bara taket var isolerat.

Gör ett test.
Mät temperaturen i ett rum vid olika höjder.
1. 10cm ovanför golv
2. 1m ovanför golv
3. 2m ovanför golv

Kladda ner resultaten och posta på forumet.

Det handlar mer om att konservera, den kyla man har producerat, i ett rum.

Att vara nöjd med att det är 32 grader istället för 36 grader är ok. Är man nöjd, så är man nöjd.

Dock hade inte jag varit nöjd.

EDIT:
Du tror alltså att luften är totalt stillastående.
Då den kalla luften är tyngre så behöver man alltså inte ens isolera taket. Ny kall luft kommer in konstant.
Eller hur tänker du?

Anser att man förlorar mer kyl i ett rum som har AC, under dörrarna,som det för det mesta är felmonterade och saknar lister.
Sätt dig utanför dörren till ett rum som har haft AC på i 1 tim.Du har 27gr i rummet och utanför 33gr.Du kommer att känna ett enormt "kallras" under dörren, det är som att försöka fylla en trasig hink.
 
Anser att man förlorar mer kyl i ett rum som har AC, under dörrarna,som det för det mesta är felmonterade och saknar lister.
Sätt dig utanför dörren till ett rum som har haft AC på i 1 tim.Du har 27gr i rummet och utanför 33gr.Du kommer att känna ett enormt "kallras" under dörren, det är som att försöka fylla en trasig hink.

Jo tack, det problemet känner jag också till.
Det är väl som oftast en 20mm glipa nedtill.

Som sagt, det är konserveringen av kylan man är ute efter och inte direkt att stänga ute värmen.
Det ena ger det andra som bonus.
En tröskel med gummipackning i dörren hade nog gjort en hel del nytta.

Oavsett vilket så är det arealmässigt väldigt stora ytor som gör att man bör isolera rummet som en "cell".
Detta behöver man inte göra i hela huset, utan då kan man gärna isolera endast yttertak om man tycker att det blir för mycket eller för dyrt.
Hade jag valt så hade jag kört en "värmesköld" monterat under yttertaket, med en distans på ca 2-3cm och en avluftare på toppen.

Det finns hur mycket som helst som man kan göra, med alla möjliga material och lösningar.
Sedan är det bara betala eller välja den minst dåliga kompromissen.

För min del som sällan är i Thailand så är det nog avsaknaden av akustikisolering jag tycker är mest påfrestande.
Det går några Thb till AC'n, men den lilla stund jag är där kan jag nog ha råd med.
 
927ab3e0e65a3c8b41a8ebf9628180be.jpg

Ca 370 st dök upp och 10 ytterligare lådor Chang införskaffades.
 
Som sagt, det är konserveringen av kylan man är ute efter och inte direkt att stänga ute värmen.

Håller inte med dig alls. Strålningsvärmen är en mycket signifikant faktor (kanske t. o. m. den mest signifikanta) att tänka på.

Har man en bra reflektionsbarriär och isolering under yttertaket så ska det vara max 4 grader varmare under taket än den omgivande lufttemperaturen. Den restrerande värmen kommer sedan att flytta sig genom innertaket in i det underliggande rummet genom konduktion, men den värmeförflyttningen kommer att bli ganaska liten eftersom konvektionen gör att den varmaste luften i rummet som kommer att vara den som är i kontakt med den kondukterade värmen från taket.

Man kan ha ytterligare isolering på innertaket för att minska konduktionen mellan utrymmet under taket och det underliggande rummet, men då är det risk att det blir fel så att det blir kondens mellan isoleringen och innertaket som till skillnad från isoleringen under yttertaket inte enkelt vädras bort via takventilationen.

När det gäller väggarna så är det viktigt att de endera är skärmade från solen eller behandlade för att reflektera så mycket strålningsvärme som möjligt. De behöver narturligtvis också vara bra isolerade för att minimera väggens konduktion.

När det gäller fönster och dörrar så ska de som sagt vara täta, men även bra isolerade och i övrigt tillverkade av lågkonduktivt material. Om glaset inte redan är behandlat för att minska genomströmningen av strålningsvärme, så kan man i efterhand sätta film på det för att minska genomströmningen av strålningsvärme.

Kompressorer för ac bör också skärmas från strålningsvärme för att maximera effekten för ac:n.

Det här är relativt billiga saker man kan göra, men det finns en hel del annat man kan göra också. :)
 
Strålningsvärmen får man inga problem med när man har det yttersta lagret bestående av alufolie.
Så länge det är tätt får du inte heller några problem med kondens.
Det går att räkna ut var duggpunkten ligger och välja isolationstjocklek efter denna, och givetvis tar man och räknar för värsta tänkbara scenario efter luftfuktighet och temperaturer både inte och ute.

Billig lösning betyder inte att det är en bra lösning.
 
Fint hus. Själv skulle jag inte våga lägga in laminatgolv i Thailands klimat.
 
[QUOTE="Perry72, post: 204415, member: 8
71ef0e6ebd6c64e4a8e72b5049f1439e.jpg

be058060caffd9da0c84d046e1472fac.jpg
44e704297619c4002ec35f604e78aa79.jpg
9699d70a94a75dd888655fc838357216.jpg
a5803626947938150c5892fa22536f6b.jpg

Några fler bilder. Enda som hänt är att laminaten i stora rummet reser sig vid vissa väderlag.[/QUOTE]
Kanske fodrar större spalt mot väggen pga laminatet
 
 

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
5 K
glimten66
G
 
Tillbaka
Topp