Anser att man förlorar mer kyl i ett rum som har AC, under dörrarna,som det för det mesta är felmonterade och saknar lister.
Sätt dig utanför dörren till ett rum som har haft AC på i 1 tim.Du har 27gr i rummet och utanför 33gr.Du kommer att känna ett enormt "kallras" under dörren, det är som att försöka fylla en trasig hink.
Jo tack, det problemet känner jag också till.
Det är väl som oftast en 20mm glipa nedtill.
Som sagt, det är konserveringen av kylan man är ute efter och inte direkt att stänga ute värmen.
Det ena ger det andra som bonus.
En tröskel med gummipackning i dörren hade nog gjort en hel del nytta.
Oavsett vilket så är det arealmässigt väldigt stora ytor som gör att man bör isolera rummet som en "cell".
Detta behöver man inte göra i hela huset, utan då kan man gärna isolera endast yttertak om man tycker att det blir för mycket eller för dyrt.
Hade jag valt så hade jag kört en "värmesköld" monterat under yttertaket, med en distans på ca 2-3cm och en avluftare på toppen.
Det finns hur mycket som helst som man kan göra, med alla möjliga material och lösningar.
Sedan är det bara betala eller välja den minst dåliga kompromissen.
För min del som sällan är i Thailand så är det nog avsaknaden av akustikisolering jag tycker är mest påfrestande.
Det går några Thb till AC'n, men den lilla stund jag är där kan jag nog ha råd med.