Jo jag misstänkte väl det och jag tyckte väl också att ditt förra inlägg var lite off i sambandet med Buddhism, för det är ju det vi pratar om.
Buddha hade inga visioner, Buddhism bygger inte på visioner, inte heller någon religion bygger på visioner. Visioner brukar oftast just stanna vid visioner eller sällan eller aldrig vara för alla. Buddhismen bygger på ren, naken och rå verklighet som är till för alla, låter tråkigt men så är det. Oftast mår vi bäst av verkligheten även om den kan vara alldeles för sanningsenlig för oss romantiska människor.
Önskningar är ju något som heller inte ingår i de buddhistiska lärorna men som de allra flesta av oss lever på eller av och som ju då många gånger inte alltid är i samklang med verkligheten och där kan jag ju hålla med dig att buddhismen har en hel del verktyg för att undvika många fällor och blindskär, så på så sätt kan ju buddhistisk lärdom vara en kompass.
Ja som vanligt är det alltid lätt att skriva om saker och ting, allt låter så enkelt men det krävs en hel del av både energi och tankeverksamhet för att göra verklighet av det. Så som Pjodd uttryckte det och även buddhismen är ju en medelväg nog den bästa trots allt.
Jag själv ser ju buddhismen som fri från förvrängningar av nuet. Vi går ju oftast miste om nuet för att vi genom drömmar och önskningar ofta befinner oss i dåtid eller framtid, oftare faktiskt i framtiden, vilket gör att vi aldrig kommer fram till framtiden och när det gått fel tittar på dåtiden men då är det ju för sent.
Oftast är det ju i nuet och de handlingar vi gör i nuet som avgör hur framtiden blir och där ser jag många fördelar med buddhismen och som vi kan lära av, att göra rätt val anpassade efter de förmågor vi har.
Buddhismen liksom i alla religioner har ju med varianter av "som du sår får du skörda". Karma är ju motsvarigheten. Sätter du en kärna av äpple blir det också ett äppleträd, låter ju enkelt och rent sunt förnuft. Haken med detta är att många gånger vet vi inte vad det är för kärna vi sådde, vi tror eller önskar oss ett äppleträd och vi trodde att det var en kärna av ett äppleträd men det blev något helt annat, så kunskapen och vetskapen om vad vi sår är det som ger det önskade resultatet i framtiden.
Många gånger utnyttjar vi inte våra egna förmågor och anlag som vi redan har utan tittar oftast för mycket på andras förmågor och anlag och sen försöker vi kopiera det men oftast visar det sig att det inte alls var i samklang med oss själva, alltså för mycket följa John.
En annan farlig egenskap som människan har är "genvägar", genvägar till mycket. Genvägar tar ett skutt in i en framtid, utan att passerat Gå. Genvägar vädjar till vår önskan om visuellt, emotionellt eller fysiskt snabba resultat som står på en bräcklig grund.
Reklam t ex är ett utmärkt exempel på där man spelar på människans önskan till genvägar, allt blir så enkelt och allt går ut på att förenkla ditt liv så att du kan bli en fri och lycklig människa och få massor med tid över till annat. Genom en knapptryckning kommer välstånd och lycka infinna sig som ett brev på posten men livets väg innehåller sällan någon knapptryckning, utan kloka och verklighetsbaserade beslut krävs.
Men allting som är klokt och verklighetsbaserat låter ju vansinnigt tråkigt, skall vi inte få ha drömmar och önskningar och visioner? Jovisst men de skall vara verklighetsbaserade. Det är just detta som är mycket av kärnan i Buddhas insikt, att vi människor just är väldigt rädda för verkligheten, verkligheten är något som både skrämmer och fascinerar oss och oftast vill vi bara se fascinationen och sällan möta det som är skrämmande, oavsett vad eller hur vi gör kommer vi aldrig undan något av det och det är detta bland annat som buddhismen vill lära ut att möta allt oavsett hur det ter sig, alltså möta verkligheten.
Vi kan aldrig komma undan något i våra liv utan bara lära oss att hantera det för vad det är. Det är vad buddhismen vill förmedla så som jag uppfattar det.