Försäkringsbolag vägrade ersätta kostnader för akutvård

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Extraförsäkringen vägrade betala för Johans akutvård på resan

29 april 2567 • Länk till källan • Nyinsatt

Jonas Eriksson från Gävle reste till Thailand för att ta en paus från en turbulent tid i sitt liv. Men efter en allvarlig blodförgiftning förvandlades hans hemresa till en mardröm. Försäkringsbolaget Extraförsäkringen nekar honom ersättning, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har gett honom rätt.

Det var i november 2022 som Jonas Eriksson reste till Thailand för en månads semester. Under resan drabbades han av en allvarlig blodförgiftning och tvingades akut söka vård på ett lokalt sjukhus. Sjukhusvistelsen blev dyr och Jonas fick betala en stor summa ur egen ficka.
När Jonas kom hem ansökte han om ersättning från Extraförsäkringen. Men försäkringsbolaget nekade hans ansökan med hänvisning till att han inte hade tecknat en tilläggsförsäkring för ”akut sjukvård utomlands”.
Jonas överklagade beslutet till ARN, som gav honom rätt. ARN konstaterade att Extraförsäkringen inte hade informerat Jonas tillräckligt tydligt om behovet av en tilläggsförsäkring. Därför var försäkringsbolaget skyldigt att betala ersättning för Johans sjukhuskostnader.
Men Extraförsäkringen vägrar att lyda ARN:s beslut. De hävdar att de har rätt att neka ersättning i detta fall. Jonas är nu tvungen att vända sig till domstol för att få sin rätt.
Fallet väcker frågor om försäkringsbolagens ansvar att informera sina kunder om villkoren i deras försäkringar. Det är också en påminnelse om att det är viktigt att läsa igenom försäkringsvillkoren noggrant innan man tecknar en försäkring.

Här är några ytterligare detaljer om fallet:
  • Jonas Eriksson betalade 7 000 kronor för sin reseförsäkring.
  • Han drabbades av blodförgiftning på en ö utanför Phuket.
  • Sjukhusvistelsen kostade honom 200 000 kronor.
  • Extraförsäkringen har erbjudit Jonas en summa på 10 000 kronor som en ”goodwill-gest”, men han har avvisat erbjudandet.

Mvh isan lover

Hej

Extraförsäkringen vägrade betala för Johans akutvård på resan

29 april 2567 • Länk till källan • Nyinsatt

Jonas Eriksson från Gävle reste till Thailand för att ta en paus från en turbulent tid i sitt liv. Men efter en allvarlig blodförgiftning förvandlades hans hemresa till en mardröm. Försäkringsbolaget Extraförsäkringen nekar honom ersättning, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har gett honom rätt.

Det var i november 2022 som Jonas Eriksson reste till Thailand för en månads semester. Under resan drabbades han av en allvarlig blodförgiftning och tvingades akut söka vård på ett lokalt sjukhus. Sjukhusvistelsen blev dyr och Jonas fick betala en stor summa ur egen ficka.
När Jonas kom hem ansökte han om ersättning från Extraförsäkringen. Men försäkringsbolaget nekade hans ansökan med hänvisning till att han inte hade tecknat en tilläggsförsäkring för ”akut sjukvård utomlands”.
Jonas överklagade beslutet till ARN, som gav honom rätt. ARN konstaterade att Extraförsäkringen inte hade informerat Jonas tillräckligt tydligt om behovet av en tilläggsförsäkring. Därför var försäkringsbolaget skyldigt att betala ersättning för Johans sjukhuskostnader.
Men Extraförsäkringen vägrar att lyda ARN:s beslut. De hävdar att de har rätt att neka ersättning i detta fall. Jonas är nu tvungen att vända sig till domstol för att få sin rätt.
Fallet väcker frågor om försäkringsbolagens ansvar att informera sina kunder om villkoren i deras försäkringar. Det är också en påminnelse om att det är viktigt att läsa igenom försäkringsvillkoren noggrant innan man tecknar en försäkring.

Här är några ytterligare detaljer om fallet:
  • Jonas Eriksson betalade 7 000 kronor för sin reseförsäkring.
  • Han drabbades av blodförgiftning på en ö utanför Phuket.
  • Sjukhusvistelsen kostade honom 200 000 kronor.
  • Extraförsäkringen har erbjudit Jonas en summa på 10 000 kronor som en ”goodwill-gest”, men han har avvisat erbjudandet.

Mvh isan lover
7000kr? Hade han ingen hemförsäkring? Låter ju helt galet. Varför skriver dom inte vad bolaget heter och vilken försäkring han löst.

Hej

Ja det är nog klart vanligast och dessa går ju dessutom att förlänga vid en resa mot en avgift.

Mvh isan lover
Vi har hemförsäkring i Trygg-Hansa inkl reseförsäkring. Frugan blev akut sjuk sist hon var nere och föräldrarna körde henne till ett privat sjukhus i Nong Bua Lamphu direkt där hon blev inlagd och behandlad med bl a blodtransfusion. Vi hann inte kontakta SOS International i förväg.

På morgonen efter kontaktade jag bolaget och SOS, enda invändningen dom hade var att vi inte kontaktade direkt. Min förklaring var att det hände mitt i natten här hemma och jag visste inget förrän efteråt. Den förklaringen accepterades fullt ut, hade vi kontaktat dom först hade hon blivit hänvisad till Bangkok Hospital i Udon Thani.

Man ställde garanti tilll sjukhuset och betalade allt minus självrisken. Så ett stort, seriöst bolag rekommenderas varmt.

Har försökt att hitta Försäkringsbolaget Extraförsäkringen då jag ville kolla upp detta. Men jag fann inget bolag med det namnet vid en sökning på internet och heller inte med en sökning på Bolagsverket. Skumt!
Samma här, hittade ingenting. Gissar på googleöversättning som inte blev så lyckad.

Screenshot_20240429-083120.jpg
Screenshot_20240429-083209.jpg
Screenshot_20240429-083236.jpg

Verkar ju var två helt olika berättelser utifrån samma händelse? o_O

Att inte få "ersättning vid akut skada" låter ju riktigt dumt. Är det någonting man behöver försäkringen för så är det väl ändå just då. Även vi var i kontakt med SOS i Köpenhamn och det är tydligen så att det alltid hänvisas till Bangkok Hospital, då det verkar vara deras "samarbetspartner".

Blir thailändska kvinnor "alltid" sjuka när de kommer till Thailand? Frun hade med vården att göra tre gånger på sex veckor senast och jag tror det har varit läkarbesök varenda gång vi har varit där. :unsure:

Att inte få "ersättning vid akut skada" låter ju riktigt dumt. Är det någonting man behöver försäkringen för så är det väl ändå just då. Även vi var i kontakt med SOS i Köpenhamn och det är tydligen så att det alltid hänvisas till Bangkok Hospital, då det verkar vara deras "samarbetspartner".

Blir thailändska kvinnor "alltid" sjuka när de kommer till Thailand? Frun hade med vården att göra tre gånger på sex veckor senast och jag tror det har varit läkarbesök varenda gång vi har varit där. :unsure:
Frugan blev verkligen akut sjuk, det var absolut inget fabricerat. Hon hade hellre spenderat tiden med familjen, betydligt trevligare än dagar på ett sjukhus.

Ovan framkommer helt andra uppgifter jmf med den Artikel som TS postade.

Han har tydligen hemförsäkring, där ingår alltid en riktig reseförsäkring, och han har tydligen stannat mindre än 45 dagar.

Han har köpt en rese och olycksfalls försäkring på boknings siten. En reseförsäkring som liknar de dåliga försäkringarna man "får" via sitt kort. Täcker inte "sjukvård" mest försenat bagage.

Spännande dock att ARN tycker att de inte kan vara så pass luddiga i sin beskrivning av försäkringen, att den "borde" innehålla sjukvård. Hoppas han testar det i Tingsrätten men det är lite oklart om det gäller 200 000 eller 13 500 kr.

Ovan framkommer helt andra uppgifter jmf med den Artikel som TS postade.

Han har tydligen hemförsäkring, där ingår alltid en riktig reseförsäkring, och han har tydligen stannat mindre än 45 dagar.

Han har köpt en rese och olycksfalls försäkring på boknings siten. En reseförsäkring som liknar de dåliga försäkringarna man "får" via sitt kort. Täcker inte "sjukvård" mest försenat bagage.

Spännande dock att ARN tycker att de inte kan vara så pass luddiga i sin beskrivning av försäkringen, att den "borde" innehålla sjukvård. Hoppas han testar det i Tingsrätten men det är lite oklart om det gäller 200 000 eller 13 500 kr.
Ja verkligen förvirrande uppgifter.

Hej
Det kan nog stämma att de blir sjuka vid hemkomsten till Thailand :). Varför vet jag inte. Kanske blivit så försvenskade att de inte tål all mat som skall ätas när de kommer ner. Sist vi var ner blev det två svängar till sjukhus för frun. Bl.a en matförgiftning. Första gången åkte vi till ett stort privat sjukhus i BKK men det framkom att de inte hade nåt avtal med SOS international. Lyckades till sist komma i kontakt med med dem och de hänvisade då direkt till Bangkok hospital.
Den totala räkningen gick på 130 000 bath så förmodligen mycket dyrare än det första sjukhuset. Jag tror att Bangkok Hospital passar på att ta ordentligt betalt så snart de fått klartecken från försäkringen. Vi har en vanlig reseförs. i Folksam och de betalade tack o lov utan problem. Men det var några nervösa timmar i väntan på besked från SOS. Andra gången åkte vi direkt till BKK Hospital och även den betalningen gick igenom utan problem. Själv klarade jag mig tack vare att jag lagar min egen mat :).
MVH
Lilla Fridolf

Hej
Det kan nog stämma att de blir sjuka vid hemkomsten till Thailand :). Varför vet jag inte. Kanske blivit så försvenskade att de inte tål all mat som skall ätas när de kommer ner. Sist vi var ner blev det två svängar till sjukhus för frun. Bl.a en matförgiftning. Första gången åkte vi till ett stort privat sjukhus i BKK men det framkom att de inte hade nåt avtal med SOS international. Lyckades till sist komma i kontakt med med dem och de hänvisade då direkt till Bangkok hospital.
Den totala räkningen gick på 130 000 bath så förmodligen mycket dyrare än det första sjukhuset. Jag tror att Bangkok Hospital passar på att ta ordentligt betalt så snart de fått klartecken från försäkringen. Vi har en vanlig reseförs. i Folksam och de betalade tack o lov utan problem. Men det var några nervösa timmar i väntan på besked från SOS. Andra gången åkte vi direkt till BKK Hospital och även den betalningen gick igenom utan problem. Själv klarade jag mig tack vare att jag lagar min egen mat :).
MVH
Lilla Fridolf
Ja Bangkokhospital passar allt på att ta betalt, tom på deras hemsida har dom dubbel prissättning en för thai och en för utlänning.
För mig skulle vara ca 20k dyrare för utländsk kvinna att föda än thai.
Sen kan läkarna själva sätta prislappen, frugan skulle göra kirurgiskt ingrepp, läkaren gav oss ett pris, admission dubbla, nä du, ring till läkaren det där är inte överenskommet.
Idag bojkottar vi Bangkok, dom har byggt nytt som är dotterbolag vid Sukhumvith mellan pattaya thai och theprasith "Jomtien hospital" mycket billigare samt nytt och fint, frugan var där med sonen och tog prover då han låg hemma febrig +4 dagar.

Hej
Den totala räkningen gick på 130 000 bath så förmodligen mycket dyrare än det första sjukhuset. Jag tror att Bangkok Hospital passar på att ta ordentligt betalt så snart de fått klartecken från försäkringen.
Även här var det matförgiftning. För egen del hade jag antagligen inte sökt läkare, men thailändskorna har ju en annan syn på saken. BH ville behålla henne över natten för det fashionabla priset 20 000 THB/dygn, men jag sa till henne att åka hem.
Naturligtvis mådde hon i stort sett bra nästa dag och varför hon skulle äta alla dessa piller förstod jag aldrig. Har t ex aldrig hört att paracetamol brukar ordineras vid illamående?

Sedan ringde sjukhuset nästan varje dag och ville undersöka henne - liiiite skillnad mot här i Sverige! :oops:

Ðe sjukhus som har avtal med svenska försäkringsbolag via SOS International är dyrare och har högre kvalitet.
Man ska alltid kontakta SOS International innan någon behandling påbörjas och dom hänvisar till rätt sjukhus.
Dom är bemannade dygnet runt.
Är det akut sköter sjukhuset kontakten om dom har avtal.
Saknas avtal får man lägga ut själv och ta allt krångel i efterhand när man kommer till Sverige.

När försäkringsbolaget tar över har man ingen talan utan dom bestämmer.

Är man försäkrad via svenska bolag är det Bangkok Hospital som gäller i första hand.
Kostnaden är bara självrisken.

Jag har inget sjukhus i mitt område som har avtal och som inte heller fakturerar utomlands.

Hej
MVH
Lilla Fridolf
Man ska dock komma ihåg att SOS International, gemensamägt av försäkringsbolagen, har avtal med Bangkok Hospital och skickar alla dit.

Det gör att de med största sannolikhet har pressat priserna och det i form av en kickback.

Patienten / försäkringstagaren ser en hög räkning och tänker fasen tur jag hade försäkring och vad dyra behandlingar den täcker.

Den faktiska kostnad är lägre.

Detta är ett mycket vanligt knep i flera branscher, man kan ex vis visa kunden priset på materialet och säga att du får mitt pris inga påslag du betalar endast för arbetet. Sen lämnar man kopia på fakturan som "bevis".

Man ska dock komma ihåg att SOS International, gemensamägt av försäkringsbolagen, har avtal med Bangkok Hospital och skickar alla dit.

Det gör att de med största sannolikhet har pressat priserna och det i form av en kickback.

Patienten / försäkringstagaren ser en hög räkning och tänker fasen tur jag hade försäkring och vad dyra behandlingar den täcker.

Den faktiska kostnad är lägre.

Detta är ett mycket vanligt knep i flera branscher, man kan ex vis visa kunden priset på materialet och säga att du får mitt pris inga påslag du betalar endast för arbetet. Sen lämnar man kopia på fakturan som "bevis".
Vad tjänar det svenska försäkringsbolaget på denna kickback? Blir ju bara trassel i bokföringen.

I Thailand blir jag ok i magen, sist magsjuk är nog runt 2013 när svensk polare körde mig till Makro och mullrade till i magen.
Blev rejält dålig han hann köra mig hem igen och bilder där både fru och svärmor såg mig liggandes naken på golvet, spy och skita i par dagar.

Tillbaka
Topp