Taxibilar i Bangkok vägrade köra kunder som väntade i ösregnet.

Nu blev det ju inte riktigt jämförbart eftersom jag skulle någon bit utanför pattaya (soi siam country club) samt att taxi chaffisen inte ville svänga av mot rayong utan stannade mitt i refugen innan tullarna och frågade personalen hur han skulle köra, han frågade mig och jag var lite trött på han så jag sa att det går att köra båda vägarna vilket jag fick ångra men han fortsatte iaf mot pattaya,så det blev en liten omväg men jag uppskattar att det skulle landa på runt 1400 trots allt,för mig kostade det 1470 enligt taxametern, det roliga var att han lös upp när jag frågade om taxameter, förmodligen så hade han hört att det skulle kosta 1400 från någon annan men var inte säker, kanske orolig om det skulle gå ihop sig.
Skall man till soi siam country club får man kanske vara mer specifik.
Hade jag kört någon och han bara sa det hade jag med kört mot Pattaya.
Den gatan går ju från bypassen hela vägen upp mot vägen till Rayong.
Jag korsar soi siam country club när jag skall hem ifrån Suvarnhabumi om jag svänger av vid vägtullarna innan Sukhumvith, jag betalar 1200 baht fast pris för den taxifirman jag använder.

Senast redigerad av en moderator:
Har inte haft några problem med att få dem att använda taxi meter i Pattis , inte heller i BKK i februari i år ,, På med Taximetern annars kliver jag ut...................

Hej

Vi var ju i Pattaya i vintras och inte någon ville köra med taximeter, alla ville göra upp ett fast pris.

Mvh isan lover

Har inte haft några problem med att få dem att använda taxi meter i Pattis , inte heller i BKK i februari i år ,, På med Taximetern annars kliver jag ut...................

Nu börjar regnsäsongen igen. Ofta tramsigt kräsna taxichaffisar som vägrar och väljer precis vilka kunder de vill ha men då främst i rush hour. Gäller Bkk, själv åker jag minsta möjliga taxi numera då jag har egen bil och vill inte krusa idioter.
Jag upplever det som att intjäningen för chaffisar ofta ligger på marginalen och det skapar ofta mer stressade körningar. Grab taxi är väl f.ö. vanliga taxi som är inkluderade att kunna ta grab körningar.
Åkte förra måndagen från hemmet till suvvan och det var som vanligt F1 race, trots att det var grab.
Lägger hellre lite mer och beställer privata alternativ om det är längre sträckor till flygplatsen eller andra städer.
Använder dock aldrig mer AOT från eller till suvvan, ett jävla rövarbolag som sällan eller aldrig uppfyller löften om t.ex. bilbarnstol även om det klart och tydligt står i avtalet. Bojkotta dom i största möjliga mån är mitt tips.

/ SatanG

Grab är väl precis som Uber olagligt i Thailand.
Har ju stått väldigt mycket om det i tidningarna.
Uber går ju in och betalar böterna om någon åker fast.
I Pattaya kan det var farligt att åka med dom, stod om åtskilliga attacker förra året där metertaxi chaufförer attackerade Uberchaufförer, dom omringar Uberbilen och det är flera som fått spö.
Dom tar ju deras leverbröd, taxichaufförerna har betalt licencer etc. sen kommer en olaglig svarttaxi som Uber eller Grab med nån student som extraknäcker och tar deras kunder.

Inga kunder som fått stryk dock utan det är Uberchaufören.
Verkar konstigt för även riktig taxi har jag sett ha dekal att de kör för Grab?

Verkar konstigt för även riktig taxi har jag sett ha dekal att de kör för Grab?
Jag vet inte hur det är med Grab men Uber stod det mycket om förra året.
Men kanske blivit någon ändring i år eller så gäller det bara Uber?

Tidigare var det fast pris från Hua Thale till busstationen (10km) 200 baht, senare med mätaren på och 50% påslag sjönk det till 165 baht. Vissa bilar vägrar köra till ställen i Korat som det är svårt att få retur körningar ifrån. Hoppas det är borta numera.
Taxi i Korat har förbättrats ordentligt sen 2012-2013 då det var rena maffian men stan växer ju enormt fort.
Ok ungefär som vi åkte fast något längre och billigare numera, Hua Thale som gäller här också numera.

Tidigare var det fast pris från Hua Thale till busstationen (10km) 200 baht, senare med mätaren på och 50% påslag sjönk det till 165 baht. Vissa bilar vägrar köra till ställen i Korat som det är svårt att få retur körningar ifrån. Hoppas det är borta numera.
Taxi i Korat har förbättrats ordentligt sen 2012-2013 då det var rena maffian men stan växer ju enormt fort.
Nu är det väl så att taxi i Koratt är ju inte så gammal 12 år ca, för tio år sedan fanns det väl en tio femton bilar, nu flera hundra, så man har väl inn körnings problem.
För tio år sedan kostade från buss stationen til byn 300 i dag 400, tjugoåtta km.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp