Taxibilar i Bangkok vägrade köra kunder som väntade i ösregnet.

Här är en lista från 2015 och det ger en fingervisning om pris, runt 100b/10km är ett riktvärde. Sen kan man få ett högre pris om taxin inte kan få någon returkörning. Till Pattaya får dom väl alltid en körning tillbaka.
Korta körningar i Bangkok kostar från 5b/km. Billigt är det.

post-7697-0-00135100-1422969884.jpg

Normalt sett så brukar jag åka "limousine" som dom kallar det i bkk när jag ska till pattaya och har bråttom, en ny fin bil av större modell med wifi, laddningsmöjligheter mm och kostar 1300 bath (feb 2018). Men har jag gott om tid och är pigg så kan man ju även tänka sig bussen för 120 bath+ och kanske spendera 1100 bath på andra saker.

Hej! Isan lover.

För ett par decennier sedan så tyckte jag att det var lite småjobbigt att få tag i en taxi med taxameter,speciellt från turistgator, idag behöver jag inte knappast fråga, men det sitter i trots allt - "taxameter" och ingen taxi har sagt nej!

För några veckor sedan vinkade jag in en taxi från gatan i bangkok och sa att jag ville åka till pattaya, då sa han att han ville ha 1400 bath, men eftersom jag var intresserad över hur mycket det skulle kosta med taxameter så bad jag honom om taxameter och det var inga som helst problem.

Hej

Enligt artikeln som är grund till tråden så har uppenbarligen inte alla lika positiva erfarenheter av Taxi i Bangkok.

Mvh isan lovet

Hej

Enligt artikeln som är grund till tråden så har uppenbarligen inte alla lika positiva erfarenheter av Taxi i Bangkok.

Mvh isan lovet

Hej igen Isan Lover!
Jag har full respekt för dig och dina åsikter, men om jag tidigare har haft de här problemen med taxi i bangkok, men inte haft några som helst problem dom senaste månaderna så får du väl ha kvar dina åsikter om du envisas.

När det gäller pattaya så är det lika illa som tidigare, när jag försökte ta en taxi utanför central festival för en månad sedan så fick det skrikas för att någon ens gick till sin taxibil och när han närmade sig bilen och jag frågade om taxameter så bara vände han sig om (utan någon kommentar) och gick och satte sig med sina polare i skuggan igen.

Hej igen Isan Lover!
Jag har full respekt för dig och dina åsikter, men om jag tidigare har haft de här problemen med taxi i bangkok, men inte haft några som helst problem dom senaste månaderna så får du väl ha kvar dina åsikter om du envisas.

När det gäller pattaya så är det lika illa som tidigare, när jag försökte ta en taxi utanför central festival för en månad sedan så fick det skrikas för att någon ens gick till sin taxibil och när han närmade sig bilen och jag frågade om taxameter så bara vände han sig om (utan någon kommentar) och gick och satte sig med sina polare i skuggan igen.
Hej

Tvivlar inte alls på dina positiva upplevelser vid taxiresor i Bangkok, det är ju bara att gratulera dig, men det är ju en klen tröst för dom som drabbades av motsatta upplevelser i artikeln som ligger till grund för tråden, dom lämnades stående i ösregnet för att chaufförer vägrade köra dom.

Besökte ju själv Pattaya i vintras med familjen och vi träffade inte på en enda chaufför som använde sig av taximeter, så där delar vi tydligen samma upplevelser.

Mvh isan lover

Det är väl för och nackdelar med social media. En del youtubers och annat ser till att provocera fram situationer för att få hits. Deras inkomst ökar rätt markant av att sätta åt någon annan.

Taxi från Pattis till suvan ,flyget 24 kl 10 00 .Jonas hade bra koll på detta tel no till taxi ,ursäkta inhoppet skriver för min dotter

Hej

Tvivlar inte alls på dina positiva upplevelser vid taxiresor i Bangkok, det är ju bara att gratulera dig, men det är ju en klen tröst för dom som drabbades av motsatta upplevelser i artikeln som ligger till grund för tråden, dom lämnades stående i ösregnet för att chaufförer vägrade köra dom.

Besökte ju själv Pattaya i vintras med familjen och vi träffade inte på en enda chaufför som använde sig av taximeter, så där delar vi tydligen samma upplevelser.

Mvh isan lover
Har inte haft några problem med att få dem att använda taxi meter i Pattis , inte heller i BKK i februari i år ,, På med Taximetern annars kliver jag ut...................

Har inte haft några problem med att få dem att använda taxi meter i Pattis , inte heller i BKK i februari i år ,, På med Taximetern annars kliver jag ut...................
Taxameter inom Pattaya, kan inte bli mycket till den chauffören?
Jag brukar åka på zone priser, det jag läst i media att gäller där med sen en tid tillbaks.
4kant theprasith-pattayanua-beachroad-sukhumvith inom den 200 baht, därifrån till darkside 300 baht.
En sån liten stad som Pattaya hade det ju inte lönat sig att starta taxin med taxameterpriser inom stadskärnan.
Åker jag iofs sällan taxi inom Pattaya i dagens läge då jag oftast kör själv så skulle ljuga om jag sa annat var mer förr innan man hade bil men då var det så jag bruka få det.

Vid besöket i Korat strax före jul så fanns det mycket nya taxibilar som var tvingade att köra på ”meter” för att få sitt tillstånd.
Nu satte alla bilar på mätaren vid start men priset gällde inte, det fanns zoner som tidigare och det priset var samma som förr.
Antigen uppgjort pris eller +50% på mätaren. Det som var på mätaren tillföll ägaren av bilen och resten var förarens lön.
Helt ok för mig som kan stan sen tidigare och inga försök till blåsningar.

Vid besöket i Korat strax före jul så fanns det mycket nya taxibilar som var tvingade att köra på ”meter” för att få sitt tillstånd.
Nu satte alla bilar på mätaren vid start men priset gällde inte, det fanns zoner som tidigare och det priset var samma som förr.
Antigen uppgjort pris eller +50% på mätaren. Det som var på mätaren tillföll ägaren av bilen och resten var förarens lön.
Helt ok för mig som kan stan sen tidigare och inga försök till blåsningar.
Åkt en del med Grab här i Korat nu, fast pris som du ser i appen.
Kan undra hur det lönar sig för de att köra ibland, åkte även med vanlig taximeter och tillkom inget extra utan det på mätaren gällde.
Samma när vi åkt någon gång förr alltid priset på mätaren inget 50% extra.

Taxameter inom Pattaya, kan inte bli mycket till den chauffören?
Jag brukar åka på zone priser, det jag läst i media att gäller där med sen en tid tillbaks.
4kant theprasith-pattayanua-beachroad-sukhumvith inom den 200 baht, därifrån till darkside 300 baht.
En sån liten stad som Pattaya hade det ju inte lönat sig att starta taxin med taxameterpriser inom stadskärnan.
Åker jag iofs sällan taxi inom Pattaya i dagens läge då jag oftast kör själv så skulle ljuga om jag sa annat var mer förr innan man hade bil men då var det så jag bruka få det.
Kul att du är tillbaka igen;)

Ja man kan som sagt undra hur det går ihop, ca 11km 20-30min åktur beroende på trafik 120thb med fast pris.

Har ni inte Grab i Pattaya?

Åkt en del med Grab här i Korat nu, fast pris som du ser i appen.
Kan undra hur det lönar sig för de att köra ibland, åkte även med vanlig taximeter och tillkom inget extra utan det på mätaren gällde.
Samma när vi åkt någon gång förr alltid priset på mätaren inget 50% extra.
Tidigare var det fast pris från Hua Thale till busstationen (10km) 200 baht, senare med mätaren på och 50% påslag sjönk det till 165 baht. Vissa bilar vägrar köra till ställen i Korat som det är svårt att få retur körningar ifrån. Hoppas det är borta numera.
Taxi i Korat har förbättrats ordentligt sen 2012-2013 då det var rena maffian men stan växer ju enormt fort.

Kul att du är tillbaka igen;)

Ja man kan som sagt undra hur det går ihop, ca 11km 20-30min åktur beroende på trafik 120thb med fast pris.

Har ni inte Grab i Pattaya?
Grab är väl precis som Uber olagligt i Thailand.
Har ju stått väldigt mycket om det i tidningarna.
Uber går ju in och betalar böterna om någon åker fast.
I Pattaya kan det var farligt att åka med dom, stod om åtskilliga attacker förra året där metertaxi chaufförer attackerade Uberchaufförer, dom omringar Uberbilen och det är flera som fått spö.
Dom tar ju deras leverbröd, taxichaufförerna har betalt licencer etc. sen kommer en olaglig svarttaxi som Uber eller Grab med nån student som extraknäcker och tar deras kunder.

Inga kunder som fått stryk dock utan det är Uberchaufören.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp