Moral hos banker, finans och försäkringsbolag

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Nej är inte utflyttad och tydligen inte ruskpricken heller eftersom han skrev att han bor i Sverige men jobbar i Norge och att han då eftersom noll inkomst i Sverige inte fick lån.

Jag känner iofs de på banken väl men var aldrig några problem att låna till huset!

Det är just det som är mitt problem, jag är utflyttad med SINK skatt och får då inga lån eller krediter varesig i Sverige eller Thailand.

Har du hus i Sverige har ju banken ingen anledning att oroa sig, det kan du ju inte ta med dig. Och med hus får du heller ingen SINK skatt.
 
"mackes " sa:
Det är just det som är mitt problem, jag är utflyttad med SINK skatt och får då inga lån eller krediter varesig i Sverige eller Thailand.

Har du hus i Sverige har ju banken ingen anledning att oroa sig, det kan du ju inte ta med dig. Och med hus får du heller ingen SINK skatt.

Funderade först på att ta lån i Thailand när jag byggde vårt hus där och snackade med min bank i Thailand och de sa att om de kunde se att det kom in pengar regelbundet på mitt konto så skulle det inte va några problem, men till slut så sparade jag ihop pengarna istället och byggde utan lån!
 
"BaBoo " sa:
Funderade först på att ta lån i Thailand när jag byggde vårt hus där och snackade med min bank i Thailand och de sa att om de kunde se att det kom in pengar regelbundet på mitt konto så skulle det inte va några problem, men till slut så sparade jag ihop pengarna istället och byggde utan lån!

Vilken bank har du i Thailand, budet här har varit - inget arbetstillstånd, ingen kredit.
Inga omedelbara behov men man vet ju aldrig...
 
"gunnarg " sa:
Kasikorn bank i phuket.

Är det kreditkort och inte debitkort?

Så här skriver de på sin hemsida och det beskedet fick jag:
If the applicant is a foreign national, a copy of valid passport, visa and work permit are required and applicant must earn an income at least THB50,000 per month
 
"mackes " sa:
Är det kreditkort och inte debitkort?

Så här skriver de på sin hemsida och det beskedet fick jag:
If the applicant is a foreign national, a copy of valid passport, visa and work permit are required and applicant must earn an income at least THB50,000 per month


Macke du vet dom nere i Phuket vet inte skillnaden ;)
 
"legolas " sa:
Nu började ju naturligtvis gunnarg att vränga detta också och göra det från lån till kreditkort. men din fråga gällde lån, och du kommer väl ihåg att vi hade detta uppe för ett tag sedan. jag har ju min ansökan inne angående lån. Skall få svar senast om 2 månader (3 månaders väntetid).

Det är 2st banker i Thailand som har börjat komma in i moderna tider och tydligen är positiva till att ha en falanginkomst som backar upp fruns, så vi kan få lån. De 2 bankerna är: Kasikorn och Bangkok bank. Ingen av de andra är inte ens intresserade.

legolas

Keep me posted...
 
"legolas " sa:
Nu började ju naturligtvis gunnarg att vränga detta också och göra det från lån till kreditkort. men din fråga gällde lån, och du kommer väl ihåg att vi hade detta uppe för ett tag sedan. jag har ju min ansökan inne angående lån. Skall få svar senast om 2 månader (3 månaders väntetid).

Det är 2st banker i Thailand som har börjat komma in i moderna tider och tydligen är positiva till att ha en falanginkomst som backar upp fruns, så vi kan få lån. De 2 bankerna är: Kasikorn och Bangkok bank. Ingen av de andra är inte ens intresserade.

legolas
Frågan var om man kunde få kredit.Kreditkort är en kredit som namnet säger. :'(
 
Bankkontoren i Thailand är ju väldigt självstyrande, och det är kanske lite svårt att driva business i Farangland utan att ha utlänningar som kunder.

Men här i Isaan är det boken som gäller. Inget arbetstillstånd, inget kreditkort. Jag ville egentligen bara ha en månadssoec på inköpen men det var blankt nej från alla och då har jag talat med deras huvudkontor i Bangkok.
 
Moral

En 63 årig kvinna har åtalats för bidragsbrott.Hon har haft försörjningstöd och vann i oktober 30000kr på lotteri,utan att redovisa vinstpengarna till socialtjänsten följande månad.Enligt åtalet har 7690kronor felaktigt utbetalats och kvinnan har i förhör erkänt brottet.Tingsrätten bör få avgöra om fängelse är befogat, säger åklagaren
Påföljden kan bli upp till två års fängelse.

Med detta vill jag säga att världen är upp och ner

För om man håller på med insiderbrott så är risken att skaka galler lika med noll.

Ta historiens i särklass största bedrägeri.

Storbanker manipulerade referensräntan för egen vinning,Libor i london
detta bedrägeri omfattar 350000 miljarder dollar

Enorma lagöverträdelse tornade upp i bank världen

Då säger USA justitieminister Eric Holder att banker kan inte åtalas för brott som äventyrar världsekonomin

så dagens ord kanske är!

visst ska rätt vara rätt,men tyvärr,just nu är det väldigt opraktiskt.
 
Det där med internationella ekonomiska bedrägerier har jag nästan gett upp, det är som sagt var svårt att styra upp det när företagen har mer muskler än det enskilda landet. Dessutom är ju vår marknadsekonomi ett korthus som kan tippas vilket inte skulle gynna någon.

Jag har talat med både Svenska finansinspektionen och Svenska Post och telestyrelsen (PTT) och oftast är internationella affärer helt oreglerade och detta p g a att de enskilda länderna inte kan komma överens om kraven.

Vad jag vänder mig mot är Svenska företag som helt skrupellöst ägnar sig åt affärsmetoder och affärer som enligt svensk moral är förkastliga. Nu senast Telia som mutade till sig en affär i Uzbekistan. Jag gör vad jag kan för att sprida kunskap om detta när jag ser det.

Det verkar som om finansföretagen är värst tätt följda av Telekombolagen. De använder sin kunskap och sin position för att lura människor med dålig utbildning på pengar. Vi har en hyfsat bra reglerad marknad i Sverige men Internationellt är det som sagt fritt fram.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp