Förändrade krav för permanent uppehållstillstånd

thaikonsult

Medlem
Förändrade krav för permanent uppehållstillstånd för dig som ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning till någon i Sverige

Riksdagen har beslutat om förändringar i utlänningslagen som börjar gälla 20 juli.

Förändringarna innebär bland annat att tidsbegränsade uppehållstillstånd blir huvudregel och det tillkommer nya krav för att få permanent uppehållstillstånd. Det blir även förändringar i vem som omfattas av försörjningskravet när anhöriga ansöker om uppehållstillstånd.

Det finns inga övergångsregler. Det innebär att om du redan har ansökt om förlängt uppehållstillstånd eller permanent uppehållstillstånd och inte har fått beslut före 20 juli kommer din ansökan att prövas enligt de nya reglerna.

Tidsbegränsade uppehållstillstånd blir huvudregel

De nya reglerna innebär att du alltid får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd första gången du ansöker om tillstånd för att bo med en familjemedlem i Sverige.

Du kan få högst två års tidsbegränsat uppehållstillstånd i taget.

Nya krav för permanent uppehållstillstånd

För att få permanent uppehållstillstånd efter den 20 juli måste du:

- ha haft uppehållstillstånd i minst tre år

- kunna försörja dig själv

- förväntas leva ett skötsamt liv.

Du kan få permanent uppehållstillstånd i samband med att du ansöker om förlängning. Eftersom uppehållstillstånd oftast beviljas för två år i taget kan du vanligtvis ansöka om permanent uppehållstillstånd tidigast efter fyra år.

Du som är vuxen behöver kunna försörja dig själv för att få permanent uppehållstillstånd. Du visar att du kan försörja dig själv genom till exempel inkomster från anställning eller eget företag. Du kan inte få permanent uppehållstillstånd bara för att din familjemedlem får eller har det. Migrationsverket kan ännu inte svara på hur stor inkomst du måste ha för att få permanent uppehållstillstånd. Mer information om detta kommer att publiceras så snart reglerna är klara.

Om du inte uppfyller kraven för permanent uppehållstillstånd kan du ändå få förlängt uppehållstillstånd.

Migrationsverkets webbplats uppdateras med de nya reglerna 20 juli. Mer information publiceras löpande i form av nyheter som den här.

Mvh Thaikonsult

Sverige pissar på vanligt svensk folk.
Kalla mig rasist men jag kan garantera att detta bara kommer drabba dom som kommer hit pga att en familjemedlem är svensk dvs såna som oss.
I övrigt kommer det finnas mängder med undantag som gäller flyktingar och deras anhöriga,ensamkommande osv.
Så i slutändan blir det svårare för våra nära och kära att komma hit medans resten fortsätter välla in över gränserna.
Man ser detta gång på gång

Sverige pissar på vanligt svensk folk.
Kalla mig rasist men jag kan garantera att detta bara kommer drabba dom som kommer hit pga att en familjemedlem är svensk dvs såna som oss.
I övrigt kommer det finnas mängder med undantag som gäller flyktingar och deras anhöriga,ensamkommande osv.
Så i slutändan blir det svårare för våra nära och kära att komma hit medans resten fortsätter välla in över gränserna.
Man ser detta gång på gång
Så blir det när "husgudspartiet" får för stort (indirekt) inflytande. Detta är Sd politik.

Det var detta jag hade en lång utläggning om för något år sedan och då trodde ingen på mig förutom just några veckor inför valet när Åkesson trampade i klaveret.. Nu ser ni resultatet av Sd:s inflytande. Vill ni inte ha dessa regler får ni väl rösta på V

Och här ser du ett resultat av SD:s inflytande. Bra? Dåligt? det är upp till var och en tycka vad man vill om. De där reglerna är drakoniska och innebär en tragedi för många...
Ja det är ju tur att min fru och mina bonusbarn/numera ungdomar har svenskt medborgarskap men det kan ju SD riva upp om dom kommer i den maktpositionen, som jag skrivit tidigare tycker dom (SD) ju att jag ska skicka tillbaka min fru och bonusbarn,

Och här ser du ett resultat av SD:s inflytande. Bra? Dåligt? det är upp till var och en tycka vad man vill om. De där reglerna är drakoniska och innebär en tragedi för många...

Drakoniska i förhållande till vad och vilket land?

Detta kanske är tråden då jag kan få svar på en fråga jag ställt i många år som borde vara väldigt enkel att svara på men av någon anledning kommer det aldrig ett konkret svar. Vilket land utanför EU kan jag flytta till imorgon utan arbete, pengar eller någon form av utbildning/kompetens och där jag får PUT, en bostad och ta full del av välfärden till lika eller bättre villkor än landets egna befolkning? Du kan förutsätta att jag kommer vara helt laglydig och inte ens gå mot röd gubbe. Då Sverige är världens mest extrema land så kan vi räkna bort kriminaliteten då vi inte behöver kräva att andra länder ska acceptera detta bara för att vi gör det.

Dra även till med några länder inom EU dit jag kan åka imorgon och kräva en bostad och livstids försörjning för mig och de familjemedlemmar jag tycker borde få flytta dit. Givetvis ska landets polis slå ner hårt på de invånare som kallar mig svenskjävel eller liknande eller använder någon form av nedvärderande ord om mig på sociala medier. Det är även ett krav att jag ska få prata svenska och all kontakt med sjukvård, myndigheter och skola ska ske på svenska. När jag blir gammal ska det finnas äldreboende där personalen pratar svenska 24/7.

Detta är en uppriktig fråga då det är något som vänstern har hittat men jag helt enkelt inte klarar av på egen hand. Jag har försökt att på egen hand hitta ett sådant land och det finns många svenskar som gärna hade testat på att bo i ett annat land och få en längre semester med nya erfarenheter så svaret på denna frågan kan hjälpa många människor. Vi har t.ex. många människor som lever på gatan i Sverige, vore det inte bra om vi kunde ge dessa människor ett humant land att flytta till?

Drakoniska i förhållande till vad och vilket land?

Detta kanske är tråden då jag kan få svar på en fråga jag ställt i många år som borde vara väldigt enkel att svara på men av någon anledning kommer det aldrig ett konkret svar. Vilket land utanför EU kan jag flytta till imorgon utan arbete, pengar eller någon form av utbildning/kompetens och där jag får PUT, en bostad och ta full del av välfärden till lika eller bättre villkor än landets egna befolkning? Du kan förutsätta att jag kommer vara helt laglydig och inte ens gå mot röd gubbe. Då Sverige är världens mest extrema land så kan vi räkna bort kriminaliteten då vi inte behöver kräva att andra länder ska acceptera detta bara för att vi gör det.

Dra även till med några länder inom EU dit jag kan åka imorgon och kräva en bostad och livstids försörjning för mig och de familjemedlemmar jag tycker borde få flytta dit. Givetvis ska landets polis slå ner hårt på de invånare som kallar mig svenskjävel eller liknande eller använder någon form av nedvärderande ord om mig på sociala medier. Det är även ett krav att jag ska få prata svenska och all kontakt med sjukvård, myndigheter och skola ska ske på svenska. När jag blir gammal ska det finnas äldreboende där personalen pratar svenska 24/7.

Detta är en uppriktig fråga då det är något som vänstern har hittat men jag helt enkelt inte klarar av på egen hand. Jag har försökt att på egen hand hitta ett sådant land och det finns många svenskar som gärna hade testat på att bo i ett annat land och få en längre semester med nya erfarenheter så svaret på denna frågan kan hjälpa många människor. Vi har t.ex. många människor som lever på gatan i Sverige, vore det inte bra om vi kunde ge dessa människor ett humant land att flytta till?
Den bild du målar upp som om det bara är att få allt i Sverige stämmer inte och det får allt för många här på forumet tyvärr upptäcka framgent. Allt på grund av SD:s inflytande på politiken. Åkessons avsikt såg vi tydligt redan före förra valet....

Ja det är ju tur att min fru och mina bonusbarn/numera ungdomar har svenskt medborgarskap men det kan ju SD riva upp om dom kommer i den maktpositionen, som jag skrivit tidigare tycker dom (SD) ju att jag ska skicka tillbaka min fru och bonusbarn,
Att ett svenskt medborgarskap skulle rivas upp för en skötsam person kommer givetvis inte att ske. Det är en annan sak om man begår grova att brott. Det har skrikits om en stramare migrationspolitik och när den kommer är det katastrof. Man har skyddsnätet även med UT, PUT är inte nödvändigt för den sakens skull. Det stora flertalet av oss här inne lär inte få stora problem, våra damer är normalt inte rädda för att arbeta.

Att ett svenskt medborgarskap skulle rivas upp för en skötsam person kommer givetvis inte att ske. Det är en annan sak om man begår grova att brott. Det har skrikits om en stramare migrationspolitik och när den kommer är det katastrof. Man har skyddsnätet även med UT, PUT är inte nödvändigt för den sakens skull. Det stora flertalet av oss här inne lär inte få stora problem, våra damer är normalt inte rädda för att arbeta.
Mannen dör och kvinnan får åka tillbaka till Thailand efter exempelvis lång tid i Sverige för hon är 70 år och kan inte försörja sig själv.
Från Migrationverkets hemsida.

Resebidrag för anhörigas resor till Sverige​

Du som har fått uppehållstillstånd som flykting kan söka bidrag för dina anhörigas resor till Sverige.
Skicka en länk är du snäll.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp