Min Thailändska flickvän är med barn. Kan hon få permanent uppehållstillstånd nu?

Hejsan

Min flickvän har precis testat om hon är gravid o testet svarade + vilket innebär att hon är gravid :)

Hon har nyligen fått UT t.o.m. mitten av Oktober.

Kan hon få PUT på något vis ?

Mvh Lanta

Hejsan

Min flickvän har precis testat om hon är gravid o testet svarade + vilket innebär att hon är gravid :)

Hon har nyligen fått UT t.o.m. mitten av Oktober.

Kan hon få PUT på något vis ?

Mvh Lanta
PUT får man efter två år, om man ansöker om det så klart. Har man gemensamma barn, fanns det tidigare en regel som gjorde att man kunde ansöka om PUT ett år efter första gången man reste in på sitt UT i Sverige.

Hur länge har hon varit här på UT?

Om du menar att hon är här på förlängt besöksvisa, går det förlänga endast om hon är höggravid och finns risk för att hon inte kan flyga hem. Dock brukar de får förtur i ansökan om UT.

PUT får man efter två år, om man ansöker om det så klart. Har man gemensamma barn, fanns det tidigare en regel som gjorde att man kunde ansöka om PUT ett år efter första gången man reste in på sitt UT i Sverige.

Hur länge har hon varit här på UT?

Om du menar att hon är här på förlängt besöksvisa, går det förlänga endast om hon är höggravid och finns risk för att hon inte kan flyga hem. Dock brukar de får förtur i ansökan om UT.

Hej Janne

Hon kommer att föda i Mars 2016

Hon kommer att söka PUT i mitten av Oktober när hon ska till Ambassaden i Bangkok

Kan hon få PUT innan 34 veckan (slutet av Januari 2016) ?

Lanta

Senast redigerad av en moderator:
Enda skillnaden som jag kommer på mellan UT och PUT är att UT är tidsbegränsat eller har jag missat något?

Det jag menar med detta är att PUT kan söka senare från Sverige. Man behöver ju inte lämna landet för att söka PUT alltså inget att stressa över.

Graviditet har förtur. Jag ringde MIG då jag fick reda på att frugan var gravid. MIG ville ha ett intyg från en läkare att hon var gravid. Intyget skickades med snigelpost. Samma dag intyget kom fram fick min fru missfall. Dum som jag var meddelade jag MIG vad som hänt och förturen var ett minne blott. Hur som helst så gick det bra ändå då kön på MIG inte var så lång som idag. Sedan var det bara på igen. Vi har en son som fyller 5 i höst.

Hej

Ja, hon har UT t.o.m. mitten av Oktober sen måste hon lämna Sverige.

Ska/kan hon söka turistvisum till Sverige när hon landar i Bangkok och när hon väl är i Sverige igen söka UT på MIG ?

Hon ska ju flyga tillbaka till Sverige innan 34:de veckan som gravid.

Koh Lanta

Hej

Ja, hon har UT t.o.m. mitten av Oktober sen måste hon lämna Sverige.

Ska/kan hon söka turistvisum till Sverige när hon landar i Bangkok och när hon väl är i Sverige igen söka UT på MIG ?

Hon ska ju flyga tillbaka till Sverige innan 34:de veckan som gravid.

Koh Lanta

Då är det bara, att ta med ett intyg på att hon är gravid, sedan ansöka om PUT innan hennes UT går ut.
Om jag förstår detta rätt, så kan hon stanna under ansökningstiden.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp