Frihandelsavtal mellan EU och Vietnam hot mot Thailand.

 
Trots vad du sett själv, så är statistiken från UN tydlig på punkterna angående antalet mord och missbrukare.
Hur mycket hann du besöka i 26 miljonerstaden och i vilka stadsdelar besökte du?

Att Boracay stängdes var för att det saknas riktiga avlopp från hotellen, man skickade ut svart vatten med bajs direkt i havet. Fixa riktiga godkända avlopp eller hotellen rivs inom 6 månader.
Tur att inte turistorterna i Thailand har dessa miljöproblem.
Vart där 3 gånger, var inte första besöket.
Du försvarar det landet som det vore din livlina sen du bytte från Thailand.
Måste berätta att jag har det bättre nu, visa foton på hur bra jag har det i jämförelse med Thailand, jag har gjort rätt val.
Om det är sånt jävla rätt val varför hänger du på Thaiforum då?
Här är ju bara skit, du vet bäst och alla man pratar med både infödda och boende ljuger ju!
 
Nej du, men nu har jag inte samma erfarenheter som du av Manila.
Har sett mycket mer skit i Bangkok.
Fortsätt i ditt paradis så fortsätter jag i mitt som inte är i Manila.
Vad gäller mig själv har jag aldrig skrivit upp Thailand som nåt paradis, brottsfritt.
Till och med skrivit flera gånger och varnat för att flytta hit, det är ingen dans på rosor och bara rusa in i.
Däremot har jag skrivit att jag har hamnat rätt och i mitt paradis men det är inte samma sak.
 
Vart där 3 gånger, var inte första besöket.
Du försvarar det landet som det vore din livlina sen du bytte från Thailand.
Måste berätta att jag har det bättre nu, visa foton på hur bra jag har det, jag har gjort rätt val.
Om det är sånt jävla rätt val varför hänger du på Thaiforum då?
Här är ju bara skit, du vet bäst och alla man pratar med både infödda och boende ljuger ju!
Nu är det en minoritet av forumets medlemmar som bor i Thailand, så jag hänger kvar.
Än har jag mer kontakt med svenskar i Thailand än svenskar i Filippinerna även om det långsamt minskar med vänner i Thailand.

Jag försvarar inte Filippinerna utan det är precis som Thailand två korrumperade kokosländer med massor av brister för en västerlännings synsätt.
Men juntans senaste år har övertygat mig att Thailand är ett värre rövhål för utlänningar än övriga länder i Asien.
IM jagar ju folk ur landet numera.
Som rubriken säger kommer Vietnam att utklassa Thailand inom tio år trots kommunismen.
 
Vart där 3 gånger, var inte första besöket.
Du försvarar det landet som det vore din livlina sen du bytte från Thailand.
Måste berätta att jag har det bättre nu, visa foton på hur bra jag har det i jämförelse med Thailand, jag har gjort rätt val.
Om det är sånt jävla rätt val varför hänger du på Thaiforum då?
Här är ju bara skit, du vet bäst och alla man pratar med både infödda och boende ljuger ju!
Kurant kan säga vad han vill. Mina närmsta vänner i Pattaya är från Filippinerna. Dom säger att det blivit mycket säkrare iom Duerte. Men de går aldrig ut när det e mörkt för det e så jävla farligt.

Men de kanske räknar sin statistik på samma sätt som i Sverige där det bara blir säkrare o säkrare för var dag som går
 
Utbildningsmässigt så var det ju så att grannländerna får välja ut vilka skolor som skall delta i Pisa studien medans i Thailand tar dom snitt på alla skolor.
Var ju därför Thailand ville lämna för man fick ingen likvärdig och rättvis bedömning och jämförelse med grannländerna.
Då väljer man dom bästa elitskolorna i storstäderna i grannländerna för att få bättre resultat.
Tror du ärligt att skolorna är bättre i Burma, Laos, Cambodja?

Hej

Nej men bevisligen i Singapore, Malaysia och Hong Kong, även Vietnam ligger väl före Thailand utbildningsmässigt, sen har väl både Filippinerna, Burma, Malaysia, Singapore, Hong Kong ett rejält övertag när det gäller engelskakunskaper.

Så jag tror absolut att Thailand ska ta konkurrensen på allvar.

Mvh isan lover
 
Kurant kan säga vad han vill. Mina närmsta vänner i Pattaya är från Filippinerna. Dom säger att det blivit mycket säkrare iom Duerte. Men de går aldrig ut när det e mörkt för det e så jävla farligt.

Men de kanske räknar sin statistik på samma sätt som i Sverige där det bara blir säkrare o säkrare för var dag som går
Ja, alla man pratar med tycker att det blivit mycket bättre i Filippinerna de sista åren.
Tillväxten är bland de högsta i världen.
Samma med Vietnam som går bra.

Thailand ska ta konkurrensen på allvar men min uppfattning är det snarare går bakåt både med ekonomin och utbildningar.

Utländska investerare från väst väljer nog både Filippinerna, Malaysia och Vietnam före Thailand i nuläget.

Vad gäller säkerhet så har jag i flera års tid gått ut dagligen när det blivit mörkt, dock inte i vissa delar av Cebu eller Manila.

Finns det bättre rättvisande statistik än den från FN?
 
Eftersom avtalet är nytt, så var det nog precis som innan ett avtal som är veckogammalt hinner inte påverka så mycket så snabbt!!!!
Avtalet togs 30 Juni det var en komuniststat då och är en komuniststat idag!
Ni verkar tro att Thailand säljer mycket varor till EU, vi pratar om utländska företag med tillverkning i Thailand. Inhemska varor dräller det inte av inom EU. För oss som bor i Thailand kan det innebära en svagare Baht,vilket givetvis är bra.
 
Ja du kan ju skicka dina barn till Malaysia så dom får lära sig lite Sharialagar, för det är ju ett av få länder i världen där Sharia är den rådande lagen.
Skolsystemet i Thailand,speciellt grundskolan,är bland det sämsta på planeten. Undantaget är kanske några skolor i Bkk. Lärarna är urusla och nån läroplan verkar inte finnas. Utbytesstudenter har när dom kommit hem till Sverige, totalt sågat utbildningen,och sagt att det var totalt bortkastad tid.
 
Vart där 3 gånger, var inte första besöket.
Du försvarar det landet som det vore din livlina sen du bytte från Thailand.
Måste berätta att jag har det bättre nu, visa foton på hur bra jag har det i jämförelse med Thailand, jag har gjort rätt val.
Om det är sånt jävla rätt val varför hänger du på Thaiforum då?
Här är ju bara skit, du vet bäst och alla man pratar med både infödda och boende ljuger ju!
:clap_tranparent:
 
Skolsystemet i Thailand,speciellt grundskolan,är bland det sämsta på planeten. Undantaget är kanske några skolor i Bkk. Lärarna är urusla och nån läroplan verkar inte finnas. Utbytesstudenter har när dom kommit hem till Sverige, totalt sågat utbildningen,och sagt att det var totalt bortkastad tid.
OMG!!
Thailand sucks.:eek::eek::mad:
 
För investeringar och affärer rankas flera länder i Asien högt.
Malaysia i topp.


Malaysia has been crowned as the best country in the world to invest in or do business for 2019, according to the CEOWORLD magazine. Poland took silver, followed by the Philippines (No. 3), Indonesia (No. 4), and Australia (No. 5). Ranked number 1 among 67 countries, Malaysia continues to be the most attractive destination for investors and businesspeople.

The rankings were based on 11 different factors including corruption, freedom (personal, trade, and monetary), workforce, investor protection, infrastructure, taxes, quality of life, red tape, and technological readiness. Each category was equally weighted
 
För investeringar och affärer rankas flera länder i Asien högt.
Malaysia i topp.


Malaysia has been crowned as the best country in the world to invest in or do business for 2019, according to the CEOWORLD magazine. Poland took silver, followed by the Philippines (No. 3), Indonesia (No. 4), and Australia (No. 5). Ranked number 1 among 67 countries, Malaysia continues to be the most attractive destination for investors and businesspeople.

The rankings were based on 11 different factors including corruption, freedom (personal, trade, and monetary), workforce, investor protection, infrastructure, taxes, quality of life, red tape, and technological readiness. Each category was equally weighted
Var är Thailand på listan?
Håller med det var hur smidigt som helst att göra affärer där.
@kurant
 
Var är Thailand på listan?
Håller med det var hur smidigt som helst att göra affärer där.
@kurant
Ska prova länka.

 
Kanske skillnad för dig som turist!
Hon är Malaysisk medborgare och lever under deras islamiska lagar.
Det gör inte du när det gäller äktenskap, många länder har också religion instämplat i id.
Han lever med Malaysisk kvinlig medborgare, det gäller för dom.
Finns väl i Thailand också..
 
Hej

Nej men bevisligen i Singapore, Malaysia och Hong Kong, även Vietnam ligger väl före Thailand utbildningsmässigt, sen har väl både Filippinerna, Burma, Malaysia, Singapore, Hong Kong ett rejält övertag när det gäller engelskakunskaper.

Så jag tror absolut att Thailand ska ta konkurrensen på allvar.

Mvh isan lover

Du har helt rätt tror jag. Thailands regering måste överväga hur man på bästa sätt kan föra landet framåt. Om de kommer fram till att man behöver ett avtal med EU då måste man jobba för detta. Flera länder i regionen har problem med demokratin. Detta kan ställa till med problem förr eller senare. Thailand har kommit en bit på väg.

Thailand förefaller ha goda möjligheter att utveckla jordbruk (inkl gummi och skog), vidareförädling av livsmedel och som underleverantörer till t ex fordonsindustrin. Till detta kan man lägga turism mm. Har hört att utbildade i Thailand har svårt att få jobb. Detta talar för att det utbildas tillräckligt många men det kan ju vara så att det är olika mellan kategorierna som i Sverige. För få ingenjörer t ex. I Sverige har vi överskott på genuspedagoger men det problemet har man kanske inte i Thailand.

Du har helt rätt i att språkkunskaperna (främst engelskan) är ett problem, Där behövs krafttag.

Thailand har dock ett övertag när det gäller att få oss swedisar att hjälpa till. Det gjorde vi när vi erkände Siam som ett land. Därmed blev inte landet en koloni. Vi hjälpte också till med skapandet av Thai Air mm.

Mitt intryck av Vietnam är att det är mer amrikaniserat än Thailand. Grunden för detta är dock enbart ett enda besök i landet.

Min tro och förhoppning är att Thailand har en ljus framtid om man jobbar för detta. Detta behöver inte ske på de andra ländernas bekostnad.
 
Hej

Ett nytt handelsavtal mellan EU och Vietnam ses som ett hot mot Thailand, Vietnam har redan lägre löner och ett frihandelsavtal lär ge Vietnam en rejäl fördel mot Thailand som har avgifter på allt dom exporterar till EU, det finns också en rädsla för att EU nu kommer att investera mer i Vietnam på Thailands bekostnad.

New EU-Vietnam free trade deal threatens Thailand

Published July 8, 2019
By The Thaiger
New EU-Vietnam free trade deal threatens Thailand | The Thaiger

PHOTO: Hanoi, Vietnam’s capital, where the new trade deals with the EU were signed last week

Vietnam’s new trade deal with the EU is threatening Thailand’s trade and investment. The European Union-Vietnam Free Trade Agreement and the EU-Vietnam Investment Protection Agreement were signed on June 30 in Hanoi. Thailand has no free trade agreement with the EU so all Thai export products are subject to EU tariffs.
A spokesperson from the Trade Policy and Strategy Office says that the newly signed FTA is the most ambitious and comprehensive deal that the EU has signed with a developing country. In the new FTA there is a reduction of customs duties at both ends – Vietnam’s tariffs will decline for 65% of EU products, then for the remainder of products within 10 years.
Vietnam already has lower wages than Thailand.
Thai exports of cars, computers and electric circuits to the EU are now under threat from the new Vietnam-EU trade and investment deal.

Läs hela artikeln här: New EU-Vietnam free trade deal threatens Thailand | The Thaiger

Mvh isan lover

Detta är en mycket positiv utveckling, dels för att det kanske kan påverka THB nedåt men främst för att genom ett handelsavtal så kan man börja att "tvinga" Vietnam att förbättra en del för sitt folk.
 
 

Liknande trådar

T
Svar
28
Visningar
6 K
 
Tillbaka
Topp