Gränsen mot Kambodja Krig på väg?

Vardagen rullar på som vanligt på Thai vis...Det är här vi bor så vi anpassar oss och är uppdaterade hela tiden. Julias kusin är head man i byn och systrarna jobbar goverment så om det behövs så kan vi flytta upp relativt snabbt. Just nu i Surin provincen lungt bara evak uppåt till camp.
Jag vet iof inte vad head man i byn och att jobba i Government ska skydda mot bomber och raketer.

Vi hoppas att vapenvilan nu håller i sig och att UD häver avrådan mot resor så att allt kan återgå till normalt med fred.

Jag vet iof inte vad head man i byn och att jobba i Government ska skydda mot bomber och raketer.

Vi hoppas att vapenvilan nu håller i sig och att UD häver avrådan mot resor så att allt kan återgå till normalt med fred.
Byhövdingarna har nära samarbete med militär och "Government" för att man ska kunna agera snabbt.
Man vill inte ha stora evakueringståg i onödan, helst vill myndigheterna att folket stannar hemma. Risken är generellt inte mindre att få en bomb i huvet på ett evak-center än hemma iom att khmererna har kassa vapen utan precision. Men om drönarktivitet etc ökar i området, då beordras evakuering.
Dessutom vill inte folket evakuera om det inte är absolut nödvändigt för liv. Risken för plundring mm är stor när husen står tomma.

Sen tror jag inte UD bryr sig om nån 72-timmars vapenvila (eller vad det nu blir), de kommer invänta en längre tids lugn. UD's rekommendation skyddar inte heller mot bomber och raketer (bara så du vet), så måste du dit får du nog ta ett eget beslut.

Men iom att du är du, så vet du nog allt ovan. Men tjafsas ska det....

Frufan fõrklarade lite igår.

Under Röda Khmererna flydde folk. Drottning no 9 lät dem bosätta sig i Sa Keow provinsen. Den del som kambodjanerna nu tycker är deras.

Systersonen drog lott och blev uttagen till militärtjänstgöring. Hans grupp bestod av 120 killar, de blev direkt skickade till fronten utan utbildning. 12 är numera döda.

Sista bomben frugan hörde var kl 18 . En kraftig en sen har det varit tyst i Pong Nam Ron området
De betalade väl inte nog bra för att slippa fronten?

Om jag vore orolig för kriget, och bodde eller vistades i gränsområdet, så skulle jag nog till 99.9% förlita mig på lokal information och 0.1% på UD’s rekommendationer. UD’s tjänstemän sitter i Stockholm och får lite info från kanske två personer på ambassaden i Bangkok och uppdaterar därefter sina rekommendationer en gång i veckan. Även här, 100 km från gränsen, uppdateras vi i högtalare varje dag.

Angående det strategiska läget, dvs vad som kommer hända om en vecka eller månad, så tror jag dock inte en bychef vet så mycket heller; där får man nog läsa på själv och dra sina egna slutsatser. Min analys är att vapenvilan inte kommer hålla och att nya stridigheter kommer blossa upp igen, åtminstone fram till det thailändska valet. Efter det så beror det nog på hur valet går, men det mest sannolika är, enligt mig, att det mer övergår till ett lågfrekvent terrorkrig med bomber i Bangkok och turistorter.

Är man oroligt lagd och förlitar sig på vad UD säger så är nog Thailand inget vidare alternativ för 2026.

Sitter och ser nu på pickup på pickup fullastade återvänder ner och hemmåt på väg 2371 efter gårdagens stora flykt norrut :) . Nyåret skall firas hemma och in't på ett läger misstänker jag. Känns som det är över för den här gången nu och kinesen ska ha möte med parterna nu.

:upanddown::upanddown:
Själv sitt man o brottas med SQL/php error i värmen....

Sitter och ser nu på pickup på pickup fullastade återvänder ner och hemmåt på väg 2371 efter gårdagens stora flykt norrut :) . Nyåret skall firas hemma och in't på ett läger misstänker jag. Känns som det är över för den här gången nu och kinesen ska ha möte med parterna nu.

:upanddown::upanddown:
Själv sitt man o brottas med SQL/php error i värmen....
Kina har affärsintressen i båda länderna

UD avrådan påverkar inte att livet kan återgå till det normala i östra Thailand.

UD avrådan påverkar inte att livet kan återgå till det normala i östra Thailand.
Ja inte ser det så farligt ut några kilometer från gränsen

606469986_10162396805537742_3290499234710645750_n.webp

606397757_10162396805702742_2056079446466742511_n.webp

Hej

Polisen i Bangkok har gripit en kambodjansk man efter att ha upptäckt att han hade en pistol och sprängladdningar i ett hyrt rum.

Mvh isan lover

Detta löser ju dock inte problemen med att Thailand och Kambodja har olika åsikter om var gränsen går. Att Thailand nu anser dom kontrollerar området som dom anser vara deras innebär ju bara att Kambodja troligen anser att Thailand ockuperar ett område i Kambodja

Så konflikten kommer med högsta sannolikhet fortsätta i många år till om man inte löser och kommer överens om en samsyn om var gränsen går.

Detta löser ju dock inte problemen med att Thailand och Kambodja har olika åsikter om var gränsen går. Att Thailand nu anser dom kontrollerar området som dom anser vara deras innebär ju bara att Kambodja troligen anser att Thailand ockuperar ett område i Kambodja

Så konflikten kommer med högsta sannolikhet fortsätta i många år till om man inte löser och kommer överens om en samsyn om var gränsen går.

Trupp rörelser igår nära SiSaket gränsen där dom använder turist attraktioner som gömmslen för ammunition mm. Vi observerar noga alla händelser i fråga där nu. Man vill nu uppmana till allmenheten att känna säkerhet och fortsatt uppehåll i konflikten. Samt att inte förnedra motparten i sociala media med olika inlägg mm. Detta undergräver förtroendet både mellan parter och internationellt nu. Idag görs brigad besök hos andra arme divisionens distrikt för att muntra upp och ge beröm för tidigare insatser att bibehålla Thailänsk säkerhet samt förståelse för alla inblandade som inte kunnat fira det nya året med sina familjer.

Jag har spekulerat om Thailändsk politk sedan jag gick med i Soi Sixten tidigt 2000-tal. Ibland har jag haft fel, men ganska ofta har jag haft rätt. Nu är jag tillbaka i Kina efter tre veckor i Thailand och min uppfattning är 0% baserad på vad som skrivs i thailändsk och internationell media och ungefär 50/50 mellan vad de jag träffat i Bangkok tror och vad jag själv tror.

Antingen kommer Kambodja, dvs Hun Sen, känna sig tvingade att göra en liten attack och då kommer Thailand att svara. Om inte, så kommer Anutin och militären att känna att de behöver lite aktivitet inför valet och då kommer de göra något, som de givetvis beskyller Kambodja för.

Om inget händer innan 8:e februari, då har jag helt missförstått allt jag trodde jag visste om Thailand.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp