Krig eller sjukvård

Det skrivs regelbundet om i VK, VF och Norran.
Protokoll från fullmäktige mm.
Läs själv..

Vill du ha lika trovärdiga källor som dina klimatdata och statistik kan jag inte leverera.
Sorry på förhand.

Umeå kommun gjorde en vinst på över 1 miljard kronor förra året så visst lönar det sig att sälja ut verksamheter man är dålig på.
Vilka skolor och vårdcentraler som numera drivs privat i tidigare lokaler som kommunen använt är inga hemligheter
Nog trodde jag att det var Regionen Västerbotten och inte Umeå kommun som sålde ut vårdcentraler eller har jag fattat helt fel ?
För övrigt så läser jag inte dina lokalblaskor men eftersom du inte hjälpte mig med svar så googlade jag själv, rekommenderar dig att prova.
Jag har summerat igenom Umeå kommuns ekonomi på deras egna sidor och hittar absolut inget om det du påstår är orsaken till deras ekonomiska framgång. Tex följande..
" Ökningen beror främst på:• ökade intäkter från kraftverksamheten• att statsbidrag kopplat till pandemin har minskat i omfattning jämfört med tidigare år• att intäkter från inköpssamarbetet i pandemin har minskat då skyddslagret avvecklades under 2021• att försäljning av exploateringsfastigheter varit på en lägre nivå under 2022 jämfört med 2021, som innehöll stora försäljningar"
Visserligen från nådens år 2022 men jag hittar inget färskare, gör du ?

Det skrivs regelbundet om i VK, VF och Norran.
Protokoll från fullmäktige mm.
Läs själv..

Vill du ha lika trovärdiga källor som dina klimatdata och statistik kan jag inte leverera.
Sorry på förhand.

Umeå kommun gjorde en vinst på över 1 miljard kronor förra året så visst lönar det sig att sälja ut verksamheter man är dålig på.
Vilka skolor och vårdcentraler som numera drivs privat i tidigare lokaler som kommunen använt är inga hemligheter.

www.umea.se
Men våffå måste man bygga så strikt och fyrkantigt? :oops:

Är @Fritz gammal...Fick intrycket att han var en ung "spjuver" som bara vill bråka här...
Tycker jag försöker att bara bråka med dom som inte har ord som "tror" och "anser" i sin vokabulär utan på fullt allvar menar att deras killgissningar är fakta. Dessutom kan jag reagera surt på den som envisas med att skriva på sin hittepå-dialekt men ska försöka sluta med det. Jag gillar ju inte vara en sån som ältar.

Vilka skolor och vårdcentraler som numera drivs privat i tidigare lokaler som kommunen använt är inga hemligheter.

www.umea.se
Intressant, dock är Regionen Vårdcentrals huvudman och Kommunen skolornas så en hopmix.

Men åter till Umeå kommuns "vinst", brukar kallas överskott då kommuner är icke vinstdrivande men men.

Hur uppstod överskottet på 1 miljard i Umeå kommun?

Var det på den rena utförsäljningen av verksamheterna? Dvs reavinst av engångs karaktär.

Eller var det besparingar på den löpande verksamheten som lägst ut och som lagts ner i offentlig regi?

Nog trodde jag att det var Regionen Västerbotten och inte Umeå kommun som sålde ut vårdcentraler eller har jag fattat helt fel ?
Så vitt jag uppfattade saken så var kommunen ägare av de fastigheter som landstinget hyrde och använde som bland annat vårdcentraler.

Landstinget sade upp hyresavtalen i flera kommundelar och minskade på antalet vårdcentraler.
Dessa lokaler fick nya hyresgäster och såldes i flera fall.

Det mesta av detta skedde från mitten av 90 talet och framåt.
Under samma period såldes ett stort innehav av fastigheter ut av kommunen och man hyrde tillbaka viss del av.
Man bolagiserade flera verksamheter till aktiebolag med 100% ägande av kommunen.
Umeå Energi AB, Umeå Hamn AB, Fastighetsbolag mm.
Verksamheter med sopor lades ut på privata aktörer, samma med underhåll av vägar och gator,
Vaktbolag tog över parkeringat.
Man slutade helt med snöröjning i egen regi och hyr sen från privata entreprenörer och åkerier.

Numera sköter man bara det administrativa och handlar upp via avtal de tjänster man behöver.

Trots att det är S som styr drivs det lika kapitalistiskt som andra storbolag med skatteplanering, dotterbolag mm. sen väldigt länge tillbaka.

Guldkalven är förstås Umeå Energi som äger en del av Stornortforsens kraftverk.

Med de senaste årens höga elpriser ger det klirr i kassan.
Kostnader för att producera el är oförändrade.

Guldkalven är förstås Umeå Energi som äger en del av Stornortforsens kraftverk.

Med de senaste årens höga elpriser ger det klirr i kassan.
Kostnader för att producera el är oförändrade.
Något som motsäger det du skrev nämnligen at det var "att sälja ut verksamheter" som lönar sig...

Att hyra ut eller sälja lokaler som regionen tidigare hyrt ut till regionen till privata aktörer tror inte jag ger nåt nämnvärt extra klirr i kommunens kassakista. För övrigt nåt jag visade i mitt tidigare inlägg.

Att hyra ut eller sälja lokaler som regionen tidigare hyrt ut till regionen till privata aktörer tror inte jag ger nåt nämnvärt extra klirr i kommunens kassakista. För övrigt nåt jag visade i mitt tidigare inlägg.
Du gick bara något år tillbaka.

Kommunen har sålt fastigheter och lokaler för många miljarder genom åren.
Flera skolor i centrum, ett är ombyggt till ett känt hotell, andra ägs av olika bolag men fortsätter med utbildning.
Thorengruppen, Baltic gruppen är några som kommunen gör affärer med.
Det var en storm för ett tag sen över hur fastighetsbolaget SBB blivit ägare av så stora bestånd tidigare kommunägda fastigheter som man nu hyrde tillbaka till marknadshyror men det har lugnat ner sig.

Universitetet äger inga fastigheter och lokaler idag utan hyr.
Det är ett Holdingbolag med olika dotterbolag, fastighetsbolag och stiftelser.

Ingenting är som förr.

Nu när det visat sig att man inte klarar av att tillverka tillräckligt med ammunition så skulle vi kanske satsa på ett världskrig iallafall?
All ammunition skulle ta slut på nolltid och var och en skulle kunna knata hem till sig själva igen.

Det verkar som de värsta farhågorna besannas, Sverige skjuter skarpt i krig på över 200 år

Det verkar som de värsta farhågorna besannas, Sverige skjuter skarpt i krig på över 200 år

Hur menar du "skjuter skarpt i krig" ?

Jag tror att det är lättare att säga vad du inte har gjort. :cool:

Erkänn att det retar dig något hejdlöst !! :)

900321 Nyckel-Sytarna.JPG

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp