Fritz
Forumräv
Nog trodde jag att det var Regionen Västerbotten och inte Umeå kommun som sålde ut vårdcentraler eller har jag fattat helt fel ?Det skrivs regelbundet om i VK, VF och Norran.
Protokoll från fullmäktige mm.
Läs själv..
Vill du ha lika trovärdiga källor som dina klimatdata och statistik kan jag inte leverera.
Sorry på förhand.
Umeå kommun gjorde en vinst på över 1 miljard kronor förra året så visst lönar det sig att sälja ut verksamheter man är dålig på.
Vilka skolor och vårdcentraler som numera drivs privat i tidigare lokaler som kommunen använt är inga hemligheter
För övrigt så läser jag inte dina lokalblaskor men eftersom du inte hjälpte mig med svar så googlade jag själv, rekommenderar dig att prova.
Jag har summerat igenom Umeå kommuns ekonomi på deras egna sidor och hittar absolut inget om det du påstår är orsaken till deras ekonomiska framgång. Tex följande..
" Ökningen beror främst på:• ökade intäkter från kraftverksamheten• att statsbidrag kopplat till pandemin har minskat i omfattning jämfört med tidigare år• att intäkter från inköpssamarbetet i pandemin har minskat då skyddslagret avvecklades under 2021• att försäljning av exploateringsfastigheter varit på en lägre nivå under 2022 jämfört med 2021, som innehöll stora försäljningar"
Visserligen från nådens år 2022 men jag hittar inget färskare, gör du ?