Hålla andan?

Äta gott käk verkar du inte göra, du postar bilder på dina 30b favoriter.
Dumaguetes restauranger klår de flesta i Hua Hin vad gäller god mat men förlorar förstås i pris.
Riktigt bra kött från nöt samt fisk utan dysmak serveras från 200b och uppåt.
Krabba för 300b/kg är billigt på marknaden.
Då slipper man havregrynen helt.
Pakaprao på 25 baht stället smakar alldeles utmärkt, 100 på att du hade haft den som en favorit och blivit stammis där om du bott kvar här, kommer ju ihåg hur du brukade käka, billigt billigt billigt.
Allt jag äter här smakar kanon oavsett pris, fattar inte varför du tjafsar emot, du har ju bott i Thailand så mycket att du vet att maten är 100 ggr bättre här än i Phil, bara ge dig.

Frugan äter Lax, pepparbiff typ om vi går på västerländsk restaurang, men hon föredrar en pepper steak på News, varsin sån slinker ned både på henne och äldste sonen.
Väldigt sällan hon beställer Thaimat om vi går på finare ställen, hon vill testa, många gånger blir det dock inte uppätet.
Såhär ser frugans frukost ut om vi går ut och äter frukost, det lagar hon även hemma ibland efter hon testat.
En sak får jag ge frugan, hon är inte rädd för att testa nya rätter, där är jag mer blyg.

20190213_110511.jpg
Min tjej äter gärna falangmat också men gillar inte allt, men stek, pizza mm tar hon nästan hellre än isaan mat, nästan...

Pakaprao på 25 baht stället smakar alldeles utmärkt, 100 på att du hade haft den som en favorit och blivit stammis där om du bott kvar här, kommer ju ihåg hur du brukade käka, billigt billigt billigt.
Allt jag äter här smakar kanon oavsett pris, fattar inte varför du tjafsar emot, du har ju bott i Thailand så mycket att du vet att maten är 100 ggr bättre här än i Phil, bara ge dig.
Nu vet jag vilken god mat det finns här, det tog ett tag att lära sig namnen.
Så nu har jag lätt att jämföra, lite annorlunda än att gissa.
En bicol express utklassar plattans utbud många gånger om.
Nu finns det ett antal ställen som serverar thaimat i stan för den som måste ha det.
Bor en hel del thai i stan och dom lagar väl sin egen mat.
Samma råvaror finns.
Med 6000 utlänningar som bor i stan finns det utbud för alla smaker.
Gillar man bröd så är det paradis.
Nygräddat bröd i varje gathörn. Ett tiotal är öppet dygnet runt.

Jodå visst finns det god/billig mat och jag är nog inte kräsen eftersom jag överlever stora delar av året mha flapp/indiska "kockar". Men kostar en tallrik 25B så krävs det ju inte många kvantfysiker för att räkna ut kvaliteten på det man stoppar i sig. Slutprodukten blir väl i det närmaste densamma iaf :)

/ SatanG

Jodå visst finns det god/billig mat och jag är nog inte kräsen eftersom jag överlever stora delar av året mha flapp/indiska "kockar". Men kostar en tallrik 25B så krävs det ju inte många kvantfysiker för att räkna ut kvaliteten på det man stoppar i sig. Slutprodukten blir väl i det närmaste densamma iaf :)

/ SatanG[/QUO
Hej var å naggade på Jaya soi 88 Hua-Hin många rätter på 25 bath räckte bra för mig ,så nu kan jag åka upp till Udon-Thani i morgon bitti ha det gött alla:cool:

/ SatanG
Jo vi tänkte också att för 25 baht kan dom ju inte servera nåt vettigt men vi blev positivt överraskade, inget som helst fel på kvalitén och jag är hyfsat kräsen.

Billiga risrätter är inte unikt för Thailand utan så ser det ut i stort sett hela Asien från Indien till Korea.
Men för att hålla priserna och ändå göra vinst får inte råvaror vara dyra.
Men oj vad det kan skilja i ett land.
Skillnaden i smaker mellan norra och södra Vietnam var stor.
Samma med Thailand, den goda maten i syd ser man inte mycket av i nordost.

Nu vet jag vilken god mat det finns här, det tog ett tag att lära sig namnen.
Så nu har jag lätt att jämföra, lite annorlunda än att gissa.
En bicol express utklassar plattans utbud många gånger om.
Nu finns det ett antal ställen som serverar thaimat i stan för den som måste ha det.
Bor en hel del thai i stan och dom lagar väl sin egen mat.
Samma råvaror finns.
Med 6000 utlänningar som bor i stan finns det utbud för alla smaker.
Gillar man bröd så är det paradis.
Nygräddat bröd i varje gathörn. Ett tiotal är öppet dygnet runt.
Du är nog den förste i världen som inte kommer från Filippinerna som påstår att dom har god inhemsk mat?
Ombord har kapten förbjudit kocken att laga vissa rätter till frukost för att slippa morgonkväljningar.

Du är nog den förste i världen som inte kommer från Filippinerna som påstår att dom har god inhemsk mat?
Ombord har kapten förbjudit kocken att laga vissa rätter till frukost för att slippa morgonkväljningar.
Skulle det bli bättre med thailändska kockar ombord?
Skolade i det Isaanska köket.
Tvivlar på det.
Varför envisas ni med att ha filipino I köket?
I Filippinerna lagar kvinnorna maten.
Jag har inte några problem med att hitta god mat här.
Bara beställa det man gillar och undvika det som inte passar.
Busenkelt och menyn är på vårt alfabet.
Grytor liknande kalops och stuvad lever är dom duktiga på samt seafood.

Skulle tro jag bara klarade av max en fjärdedel av maten i Isaan och det var mer än de flesta faranger.

Tvivlar på det.

Skulle tro jag bara klarade av max en fjärdedel av maten i Isaan och det var mer än de flesta faranger.
Vi envisas? Det är rederiet och bemanningsbolaget som anställer folk, vi får mer eller mindre ta vad vi får. Men dom flesta kockarna har varit med länge och har lärt sig men ett och annat stolpskott kan som bekant dyka upp. Dom kommer inte tillbaka.

Det finns dessutom gott om svenska kockar som är stolpskott.

Tvivlar på det.

Det Thailändska köket är ett av världens kändaste, hur många Filipinska restauranger har man hört talas om utanför landet.

Anställ en kvinnlig filipino kock.
Tvivlar thaikäk går hem i västerländsk sjöfart.

Långt ifrån hälften av farangerna som äter thaimat regelbundet.
Sämst är tyskar, amerikaner och engelsmän.

Måste vara ett systemfel när bemanningsföretag levererar kockar till lägsta möjliga pris.
Ni får börja laga er egen mat.

Anställ en kvinnlig filipino kock.
Tvivlar thaikäk går hem i västerländsk sjöfart.

Långt ifrån hälften av farangerna som äter thaimat regelbundet.
Sämst är tyskar, amerikaner och engelsmän.

Måste vara ett systemfel när bemanningsföretag levererar kockar till lägsta möjliga pris.
Ni får börja laga er egen mat.

Det går inta att försvara filippinska mat i så fall hade det funnits restauranger så som panpan konstaterar. Men jag tror säkert de har bra mat som även Sverige har. Svensk husmanskost älskar jag men tror nog att större delen av jordens befolkning skulle spy.

Det går inta att försvara filippinska mat i så fall hade det funnits restauranger så som panpan konstaterar. Men jag tror säkert de har bra mat som även Sverige har. Svensk husmanskost älskar jag men tror nog att större delen av jordens befolkning skulle spy.
Thairestaurager är ett varumärke som sällan drivs av thailändska medborgare.
Främst kinesiska ägare runt om i världen.
Inte sällan är den maten inte thailändsk.
Thaimat i Umeå eller Milano är en anpassad kopia.
Samma med thaimassage.
Finns överallt men sällan en thai som masserar.

Får skilja på Thaimat och tex Isaanmat, det gör ju t.om Thailändarna.
Den mat som kallas Thaimat och finns på menyerna här nere är ju smakrik och väldigt god i många fall och dessa rätter som serveras på Thairestauranger runt hela världen och är världsberömd.

Sen att någon måste klanka ner på allt Thailändskt för att få sitt eget val att verka bättre är ju lite roligt.

D
Får skilja på Thaimat och tex Isaanmat, det gör ju t.om Thailändarna.
Den mat som kallas Thaimat och finns på menyerna här nere är ju smakrik och väldigt god i många fall och dessa rätter som serveras på Thairestauranger runt hela världen och är världsberömd.

Sen att någon måste klanka ner på allt Thailändskt för att få sitt eget val att verka bättre är ju lite roligt.
Du verkar inte ha svårt att försvara Thaimat fast du knappt äter den själv.
Den världsberömda thaimaten har inte sitt ursprung i Thailand alls.
Bara smart marknadsföring.

Thairestaurager är ett varumärke som sällan drivs av thailändska medborgare.
Främst kinesiska ägare runt om i världen.
Inte sällan är den maten inte thailändsk.
Thaimat i Umeå eller Milano är en anpassad kopia.
Samma med thaimassage.
Finns överallt men sällan en thai som masserar.

Näää nu drog du nog åt knuten lite väl hårt :)
Har tom varit på thaimassage i Bangladesh, utfört av en thailändska.

I slutet på Juni blir det det två veckors semester (kurs) i Manila antagligen, maten är knappast något jag ser fram emot men jag vet att det finns mycket att hitta om man vill det. Grym seafood vid strandpromenaden när Mall of Asia t.ex.
Flyger nog isf hem över helgen, LA cafe tröttnar man ju på efter en kvart :)

/ SatanG

Näää nu drog du nog åt knuten lite väl hårt :)
Har tom varit på thaimassage i Bangladesh, utfört av en thailändska.

I slutet på Juni blir det det två veckors semester (kurs) i Manila antagligen, maten är knappast något jag ser fram emot men jag vet att det finns mycket att hitta om man vill det. Grym seafood vid strandpromenaden när Mall of Asia t.ex.
Flyger nog isf hem över helgen, LA cafe tröttnar man ju på efter en kvart :)

/ SatanG
Vad blir det för kurs?
Skall själv på kurs i Manila men blir i Maj, gasmätning, refresh.
Ligger detta mall of asia nära affärskvarteren?
Har ju bara vart där 2 korta turer så känner inte till stan.

Tillbaka
Topp