Har du tummen mitt i handen?

Har du tummen mitt i handen?

  • Ja

    Röster: 2 13.3%
  • Oftast

    Röster: 2 13.3%
  • Nej

    Röster: 11 73.3%

  • Totala väljare
    15
 
Jo , men det är ju det vi har skojat om , om du läser tråden , Kamrem kom först på B21an , innan var det drev Ja

Jag var för ivrig att svara.

Själv har jag inte rört en motor....eller något annat i en bil på flera år. Jag skulle nog kunna påstå att det med stor sannolikhet är 15år sedan jag sist fingrade i något sådant.
 
Japp, minns fel , hade en 264 med skitmotorn, problem med skeva toppa mm .. 164ans raka sexa var helt ok , du har rätt , börjar bli för gammalt detta , var ju på hedenhöstiden
 
Samma här . varför skruva bil , det finns ju hojar , jag åker Japanbil både här och i Sverige , aldrig nåt behov av att skruva på dem .. Nu skall jag ut en sväng med Intrudern , har bytt dämpare på den , fick tag på nya progressiva USA dämpare av en Svensk polare här nere på Jesters gänget , riktigt trevliga kisar ...Blev riktigt bra , nu åker jag skönt , tyvärr så är den feldrevad för landsväg tycker jag , en stadsmaskin är det dock ,, varvar för mycket över 90 , kan inte byta sprocket heller då det är kardan ...:(
 
Samma här . varför skruva bil , det finns ju hojar , jag åker Japanbil både här och i Sverige , aldrig nåt behov av att skruva på dem .. Nu skall jag ut en sväng med Intrudern , har bytt dämpare på den , fick tag på nya progressiva USA dämpare av en Svensk polare här nere på Jesters gänget , riktigt trevliga kisar ...Blev riktigt bra , nu åker jag skönt , tyvärr så är den feldrevad för landsväg tycker jag , en stadsmaskin är det dock ,, varvar för mycket över 90 , kan inte byta sprocket heller då det är kardan ...:(

Jag har inte lust att skruva i någonting, inte ens om det är trasigt.
Blivit fruktansvärt lat på den fronten.

Tidigare var det mestadels jänkare och då Cheva.
Men ska man hålla på så behövs ett garage och tid. Jag har ett garage, men det är allt för litet. Tid finnes också, men inte i rätt mängd.
 
Jag har inte lust att skruva i någonting, inte ens om det är trasigt.
Blivit fruktansvärt lat på den fronten.

Tidigare var det mestadels jänkare och då Cheva.
Men ska man hålla på så behövs ett garage och tid. Jag har ett garage, men det är allt för litet. Tid finnes också, men inte i rätt mängd.
Samma här, den tiden då man hängde under huven är sen länge förbi, likaså att pula med hus och båtar, tröttnat på det mesta som är meckigt i stora doser som varar mer än nån tim. Skulle gärna ha en hoj dock men trafiken och vägarna här inbjuder inte till hojåkning enligt mig.
Pcx:n behövs det inte skruvas mycket på och när bilen blir så gammal att den börjar kräva mycket underhåll så köper jag en ny. Nolla veven kan jag inte men vet hur man stället brytarna på en Puch Dakota.
 
Från åldern 9 till egen moppe, så låg man jämt på garagegolvet tillsammans med nån av mina bröder eftersom de hade en Oldsmobile F85 Cutlass 1964 (farsan en Oldsmobile Super88 1961).
Mekarhistoria, motorn åkte väl i & ur ca fyra ggr för reparation el. bara för en överhalning. Kommer f--n inte ihåg hur många ggr drivkedjan fixades till på deras Olds, mellan brorsan hade en förmåga till tung fot, undra varför? Så en gång efter bror hade tryckt till lite för hårt på gasen, så kom han hem linkande med ett raspade ljud från bakaxeln. Vilket naturligtvis resulterade i att bilen åkte upp i luften och ner kom bakaxeln och efter öppnandet av (lucka 24) visade sig en drivklump med allt för få kuggar på respektive och ordinarie plats.
 
Från åldern 9 till egen moppe, så låg man jämt på garagegolvet tillsammans med nån av mina bröder eftersom de hade en Oldsmobile F85 Cutlass 1964 (farsan en Oldsmobile Super88 1961).
Mekarhistoria, motorn åkte väl i & ur ca fyra ggr för reparation el. bara för en överhalning. Kommer f--n inte ihåg hur många ggr drivkedjan fixades till på deras Olds, mellan brorsan hade en förmåga till tung fot, undra varför? Så en gång efter bror hade tryckt till lite för hårt på gasen, så kom han hem linkande med ett raspade ljud från bakaxeln. Vilket naturligtvis resulterade i att bilen åkte upp i luften och ner kom bakaxeln och efter öppnandet av (lucka 24) visade sig en drivklump med allt för få kuggar på respektive och ordinarie plats.

BOP axlarna var väl kända för att vara värdelösa.
En Cheva 12-bult hade aldrig rasat. Fast det finns ju klart bättre bakaxlar än Cheva om man ändå är inne på USA bilar.
 
BOP axlarna var väl kända för att vara värdelösa.
En Cheva 12-bult hade aldrig rasat. Fast det finns ju klart bättre bakaxlar än Cheva om man ändå är inne på USA bilar.

Har för mig att bröderna snacka nån gång om att skifta till en cheva 12 bult, men det blev aldrig av. Tror det va nått med bredden och typ 27mm.
Bästa polarn till bröderna var en kille som ägde en Cheva Nova 67 med en Corvette spis under huven, antal hästar 480- 500hp. Den lille bilen gick som ett skollat troll
 
Senast ändrad:
Får väl bjuda på mig själv och berätta att när det gäller det ni pratar om (meka bilar) så när jag närmar mig motorhuven så drar den sig in mot mitten. När jag väl lyckats att få upp den (förbaskade låsning:oops:) så har tummarna försvunnit helt:).

För länge sedan hade jag en begagnad bil (vill minnas att det var en Opel) där toppackningen gick åt skogen. Polaren förklarade på telefon hur enkelt det var (och det lät verkligen enkelt när han berättade vad jag skulle göra) så upp med motorhuven och några enkla verktyg, nu jäklar skulle det mekas!

Jag fick loss massa skruvar o slangar, skitig var jag överallt och till slut var toppen av, trodde jag. Tydligen så efter flera timmars skruvande så hade jag bara lyckats få av ventilkåpan:confused:. Stängde motorhuven (förmodligen med några verktyg i) och bogserade bort eländet till skroten. Min polare ligger väl fortfarande i mitt gamla garage o skrattar än idag.

Tycker det är så häftigt med folk som kan sådant. Skulle så gärna vilja ta hit en V8 i delar och skruva ihop den på ngt fordon (typ tuk tuk:D) bara för att få njuta av ljudet. Men jag kan mina begränsningar så det stannar vid en våt dröm
 
Får väl bjuda på mig själv och berätta att när det gäller det ni pratar om (meka bilar) så när jag närmar mig motorhuven så drar den sig in mot mitten. När jag väl lyckats att få upp den (förbaskade låsning:oops:) så har tummarna försvunnit helt:).

För länge sedan hade jag en begagnad bil (vill minnas att det var en Opel) där toppackningen gick åt skogen. Polaren förklarade på telefon hur enkelt det var (och det lät verkligen enkelt när han berättade vad jag skulle göra) så upp med motorhuven och några enkla verktyg, nu jäklar skulle det mekas!

Jag fick loss massa skruvar o slangar, skitig var jag överallt och till slut var toppen av, trodde jag. Tydligen så efter flera timmars skruvande så hade jag bara lyckats få av ventilkåpan:confused:. Stängde motorhuven (förmodligen med några verktyg i) och bogserade bort eländet till skroten. Min polare ligger väl fortfarande i mitt gamla garage o skrattar än idag.

Tycker det är så häftigt med folk som kan sådant. Skulle så gärna vilja ta hit en V8 i delar och skruva ihop den på ngt fordon (typ tuk tuk:D) bara för att få njuta av ljudet. Men jag kan mina begränsningar så det stannar vid en våt dröm
Just med att meka med motorer så känner jag igen mig där. Verkstäder gnuggar nog händerna åt att vi finns.
 
Här är en jag tror inte kommer ha problem med tummen mitt i handen när han blir äldre, han bygger redan helt overoende utefter ritningar och får det rätt. Fast i början byggde vi ihop men det behövs inte längre.
Tycker Lego är en förjäkla bra grej för ungar, kreativt och tankemässigt.
20161228_222118.jpg
 
Vår grabb är likadan, Han lyckades dock bygga en hel brandstation när han var sex år enligt ritning fast helt spegelvänd och fick ihop det. Det hade nog jag knappast klarat ... :)
 
Precis samma med vår 11-åring. Jag har köpt dom svåraste Lego byggsatserna till honom och det tar inte långa stunden innan han har fått ihop det hela. Och det är bättre och kreativare än att stirra på en idiotisk I-Pad hela dagen. Tyvärr är han alldeles för snabb så pysslandet varar inte länge.
 
Precis samma med vår 11-åring. Jag har köpt dom svåraste Lego byggsatserna till honom och det tar inte långa stunden innan han har fått ihop det hela. Och det är bättre och kreativare än att stirra på en idiotisk I-Pad hela dagen. Tyvärr är han alldeles för snabb så pysslandet varar inte länge.
Exakt och Lego är ju inte helt gratis ... men vår grabb har börjat hitta på egna saker att bygga vilket gör att de får tänka ett steg till, otroligt nyttigt.

Jag köpte ett klassiskt kulspel till grabben i julklapp, heter Kalaha, mycket strategi och tänkande och är man inte 100% skärpt så torskar man ... bra att de får tänka räkna i flera steg ...
 
Exakt och Lego är ju inte helt gratis ... men vår grabb har börjat hitta på egna saker att bygga vilket gör att de får tänka ett steg till, otroligt nyttigt.

Jag köpte ett klassiskt kulspel till grabben i julklapp, heter Kalaha, mycket strategi och tänkande och är man inte 100% skärpt så torskar man ... bra att de får tänka räkna i flera steg ...
Jag funderar också på något liknande i försenad julklapp. Kalaha - det skall jag komma ihåg.
 
Senast redigerad av en moderator:
Exakt och Lego är ju inte helt gratis ... men vår grabb har börjat hitta på egna saker att bygga vilket gör att de får tänka ett steg till, otroligt nyttigt.

Jag köpte ett klassiskt kulspel till grabben i julklapp, heter Kalaha, mycket strategi och tänkande och är man inte 100% skärpt så torskar man ... bra att de får tänka räkna i flera steg ...
Köpte kinesiskt Lego denna gången, kostar inget i jämförelse med danskt lego, jet planet kosta motsvarande 100 sek. Exakt kopia så han kan bygga med det och danska legot ihop. Säljs på marknaderna och en hel del butiker här nere.
 
Senast redigerad av en moderator:
Köpte kinesiskt Lego denna gången, kostar inget i jämförelse med danskt lego, jet planet kosta motsvarande 100 sek. Exakt kopia så han kan bygga med det och danska legot ihop. Säljs på marknaderna och en hel del butiker här nere.
Har köpt det också till grabben, men inte hittat exakta kopior men liknande!
 
BOP axlarna var väl kända för att vara värdelösa.
En Cheva 12-bult hade aldrig rasat. Fast det finns ju klart bättre bakaxlar än Cheva om man ändå är inne på USA bilar.
Tex Ford 9 tum 31 splines med Nodlar huset mums mums har kört 12 bult med lättviksspole ytterändorna Mopar lätt med lagrena för att Chevans inre lagret löper på drivaxeln fy fy
 
Senast ändrad:
Skulle så gärna vilja ta hit en V8 i delar och skruva ihop den på ngt fordon (typ tuk tuk:D) bara för att få njuta av ljudet. Men jag kan mina begränsningar så det stannar vid en våt dröm

@Pjodd, det finns inget skönare än att höra en rätt inställd V8 med andningsrör som levererar härligt muller, man får både ståpäls & lilla Henry i byxan står givakt.

Den största V8:an jag har skruvat på, var en Wärtisilä-Sulzer ombord på M/S Finnsailor.
 
 
 
Tillbaka
Topp