Hårdare straff väntar dom som kör utan körkort.

 
Det stämmer, men då får man leva med att vara världens farligaste land i trafiken och mista familjemedlemmar regelbundet.
Andra smickrande områden är väl dödlighet i ”magcanser” och gifterna i jordbruk och på färskvarumarknader.

Hej

Själv tror jag att folk på landsbygden i Isaan är lite självständiga och envisa, dom vet mycket väl att trafiken skördar offer och att förändringar i beteendet skulle få ner antalet döda och skadade, men dom tror på ödet och accepterar läget som det är.

Vad det gäller användning av gift så beror det nog mer på okunskap och att reklam tillåts för medel som förbjöds redan på 70-80 talet i Sverige och Europa, här borde naturligtvis ansvariga myndigheter ta sitt ansvar och förbjuda både import och försäljning av såna produkter.

Förmodar att du avser Phladäk (fermenterad fisk) när du tar upp cancer, här tycker jsg dock att många har tagit till sig budskapet och numera kokar sin Phladäk så att den blir ofarlig för levern.

Men jag tror att många uppskattar att fritt få vandra omkring, plocka örter, svamp och ätbart i naturen och även på andras mark, fiska och jaga helt okontrollerat, ta ned fridlysta träd, fritt fortsätta sälja alkohol även om man i Bangkok har bestämt att det ska vara förbjudet under någon högtid, att få stänga av gator och vägar för att ordna fest (Tamboon ), att få bygga lite hur och var man vill o.s.v.

Mvh isan lover
 
Nu är det väl inte på risvägarna i obygden som trafikoffren ligger i drivor. Så jag tror nog att för att få lite effekt i dessa nya påhitt (både fylla polisfickor och minska trafikoffer) så bör nog detta fokuseras till större orter. Men visst, kan man rädda ett fyllo i Isan så har väl det också ett värde.....

Hej

Det är tyvärr inte bara fyllon som råkar illa ut i trafiken i Isaan, enligt mig är nog ungdomar och då inte sällan unga sådana utan körkort som råkar mest illa ut, vi har haft många olyckor med både tjejer och killar ifrån 10-11 års åldern till tonåringar.

Mvh isan lover
 
Finansiären borde kolla om den som köper en motobike har körkort. Väldigt enkelt om viljan finns.

Jag tror inte viljan finns men en lag kan göra detta svårare.
Japp, förbjud att köra utan körkort så försvinner det. Förbjud rattfylla så försvinner det. Förbjud fattigdom så försvinner det....
Eller är det redan förbjudet..... (förutom fattigdom då, men utan det skulle vi inte kunna leka kolonialherrar.....

ELLER, så kan man börja i en annan ände och underlätta med förbättrad infrastruktur (skolskjuts, lokaltrafik etc), det tror jag skulle få bättre effekt innan man börjar vifta med böteslappar åt folk som inga pengar har.

Men vi är nog olika här....
 
Japp, förbjud att köra utan körkort så försvinner det. Förbjud rattfylla så försvinner det. Förbjud fattigdom så försvinner det....
Eller är det redan förbjudet..... (förutom fattigdom då, men utan det skulle vi inte kunna leka kolonialherrar.....

ELLER, så kan man börja i en annan ände och underlätta med förbättrad infrastruktur (skolskjuts, lokaltrafik etc), det tror jag skulle få bättre effekt innan man börjar vifta med böteslappar åt folk som inga pengar har.

Men vi är nog olika här....

Hej

Här har du nog rätt, körkort eller ej kommer inte stt påverka så mycket, speciellt med tanke på hur lätt det är att få ett körkort, det är inte mycket till utbildning som krävs för att klara provet.

Mvh isan lover
 
Jag funderar ibland över detta med körkortsutbildning. Hjälpte ju frugan med B körkort för inte så länge sedan och tog själv A kort 2017. Jag talar om Sverige. Jag tycker folk blir sämre och sämre på att framföra fordonet. Det läggs mycket energi på miljögrejor och statistik men blir man en bättre chaufför av det?

Jag övade mycket körteknik med frugan då hon tog körkort men det visade sig att det inte var så mycket värt. Nä man skall följa en massa fjantiga regler som säger att det ör livsfarligt att byta fil. Är det inte bättre att få lära sig hur man byter fil på ett säkert sätt?

Vart vill jag komma? Jo trots att proceduren att ta körkort i Sverige hela tiden blir krångligare och framförallt dyrare så verkar inte folk köra bättre.

För Thailands del så tror på ändrad mentalitet angående alkohol, kördugliga fordon, respekt för andra i trafiken mm skulle göra underverk för att sänka dödligheten i trafiken. Mer än om folk kör runt med ett plastkort i fickan.

I Sverige har vi nollvisionen vilket i sig är en bra vision men det kommer aldrig bli något annat än en vision. Den omvärderas från år till år. Har för mig att dödligheten nu dessutom pekar uppåt, en passus där jag kan komma ihåg fel.
 
Jag funderar ibland över detta med körkortsutbildning. Hjälpte ju frugan med B körkort för inte så länge sedan och tog själv A kort 2017. Jag talar om Sverige. Jag tycker folk blir sämre och sämre på att framföra fordonet. Det läggs mycket energi på miljögrejor och statistik men blir man en bättre chaufför av det?

Jag övade mycket körteknik med frugan då hon tog körkort men det visade sig att det inte var så mycket värt. Nä man skall följa en massa fjantiga regler som säger att det ör livsfarligt att byta fil. Är det inte bättre att få lära sig hur man byter fil på ett säkert sätt?

Vart vill jag komma? Jo trots att proceduren att ta körkort i Sverige hela tiden blir krångligare och framförallt dyrare så verkar inte folk köra bättre.

För Thailands del så tror på ändrad mentalitet angående alkohol, kördugliga fordon, respekt för andra i trafiken mm skulle göra underverk för att sänka dödligheten i trafiken. Mer än om folk kör runt med ett plastkort i fickan.

I Sverige har vi nollvisionen vilket i sig är en bra vision men det kommer aldrig bli något annat än en vision. Den omvärderas från år till år. Har för mig att dödligheten nu dessutom pekar uppåt, en passus där jag kan komma ihåg fel.

Hej

Kan bara hålla med, i Sverige har ju dom allra flesta i trafiken körkort och dom tvingas övningsköra och gå på teori för stora pengar o.s.v, men själv upplever jag inte heller att folk kör bättre för att kraven ökar och körkortsproceduren blir dyrare.

Själv tycker jag snarare att både moral, körsätt och efterlevnad av trafikregler minskar för varje år även i Sverige, avstånden är korta, farten hög, allt fler struntar i att blinka, lämna företräde respekteras inte, livsfarliga omkörningar, m.m.
På mindre vägar och bostadsområden sätts nu allt fler farthinder upp, folk ser ingen annan lösning när trafikanterna vare sig respekterar 30 skyltar, övergångsställen eller sänker farten vid skolor och liknande.

Der senaste är att folk precis som i Thailand numera inte saktar in om dom har ett hinder på sin sida av vägen t.ex en cyklist, gångare eller rullskidåkare eller liknande, man fortsätter och kör om dessa även om dom har möte, detta innebär att den mötande bilens körfält tas i anspråk, denne bilist har ju inget hinder på sin sida och saktar därför inte in, vilket får till följd att den omkörande tvingas preja cyklister, gångare och rullskidåkare, detta är rent livsfarligt på små landsvägar utan vägren.

I vårt område har två cyklister dött i såna här situationer i år, själv såg jag en bil som vid omkörning hade att välja mellan att frontalkrocka med mötande bil eller att preja två rullskidåkare, han valde naturligtvis dom mjukare rullskidåkarna, detta fick till följd att en av dom körde ut för en slänt på 3-4 m och rullade in i skogen, den andre rullskidåkare stod kvar och viftade med staven efter bilen som bara gasade på och försvann ifrån platsen.

Så körkort i sig verkar inte vara någon garanti för att folk ska köra bra, men jag har ändå en viss förståelse för att Thailand vill gå den vägen, men någon lösning på problemet är det inte, precis som du säger finns det en rad faktorer som påverkar detta och ett plastkort i fickan eller ej betyder inte allt.

Mvh isan lover
 
Jag funderar ibland över detta med körkortsutbildning. Hjälpte ju frugan med B körkort för inte så länge sedan och tog själv A kort 2017. Jag talar om Sverige. Jag tycker folk blir sämre och sämre på att framföra fordonet. Det läggs mycket energi på miljögrejor och statistik men blir man en bättre chaufför av det?

Jag övade mycket körteknik med frugan då hon tog körkort men det visade sig att det inte var så mycket värt. Nä man skall följa en massa fjantiga regler som säger att det ör livsfarligt att byta fil. Är det inte bättre att få lära sig hur man byter fil på ett säkert sätt?

Vart vill jag komma? Jo trots att proceduren att ta körkort i Sverige hela tiden blir krångligare och framförallt dyrare så verkar inte folk köra bättre.

För Thailands del så tror på ändrad mentalitet angående alkohol, kördugliga fordon, respekt för andra i trafiken mm skulle göra underverk för att sänka dödligheten i trafiken. Mer än om folk kör runt med ett plastkort i fickan.

I Sverige har vi nollvisionen vilket i sig är en bra vision men det kommer aldrig bli något annat än en vision. Den omvärderas från år till år. Har för mig att dödligheten nu dessutom pekar uppåt, en passus där jag kan komma ihåg fel.
En körkortsutbildning i Sverige är inte till för att få fram en fulländad förare utan en baskunskap och tillstånd att köra på egen hand.
En prövotid tillkommer som återkallar ett kk vid minsta förseelse.
Tanken är att man skall utvecklas själv med körteknik mm.
Att det upplevs som en massa fjantiga regler är nog inte något som försäkringsbolag, åklagare och polis tycker när det ska utredas och fastställas ansvar. För rättssäkerheten ska regler inte kunna missförstås eller tolkas på flera sätt.

Att folk inte kör bättre är en annan sak men kanske avsaknaden av poliser i trafiken på många håll gör att man kör som man vill.

Själv är man en förare med fulländad körteknik som inte skulle klara av ett prov med trafikregler
 
Jag funderar ibland över detta med körkortsutbildning. Hjälpte ju frugan med B körkort för inte så länge sedan och tog själv A kort 2017. Jag talar om Sverige. Jag tycker folk blir sämre och sämre på att framföra fordonet. Det läggs mycket energi på miljögrejor och statistik men blir man en bättre chaufför av det?

Jag övade mycket körteknik med frugan då hon tog körkort men det visade sig att det inte var så mycket värt. Nä man skall följa en massa fjantiga regler som säger att det ör livsfarligt att byta fil. Är det inte bättre att få lära sig hur man byter fil på ett säkert sätt?

Vart vill jag komma? Jo trots att proceduren att ta körkort i Sverige hela tiden blir krångligare och framförallt dyrare så verkar inte folk köra bättre.

För Thailands del så tror på ändrad mentalitet angående alkohol, kördugliga fordon, respekt för andra i trafiken mm skulle göra underverk för att sänka dödligheten i trafiken. Mer än om folk kör runt med ett plastkort i fickan.

I Sverige har vi nollvisionen vilket i sig är en bra vision men det kommer aldrig bli något annat än en vision. Den omvärderas från år till år. Har för mig att dödligheten nu dessutom pekar uppåt, en passus där jag kan komma ihåg fel.

Tyvärr så är det många nyblivna körkortsinnehavare som tidigare i livet innehaft körkort på kamel och så fort de fått ett svenskt körkort i handen så återgår de till sin gamla körstil.
Dessa personer är dessutom väldigt duktiga på att kalla våra poliser både det ena och det andra och skrika att de blir kränkta och rasistiskt behandlade av polisen som stoppar dem, en kompis som är polis säger att han längtar till att få en kroppskamera på sej så att "man kan anmäla svinen".
 
En körkortsutbildning i Sverige är inte till för att få fram en fulländad förare utan en baskunskap och tillstånd att köra på egen hand.
En prövotid tillkommer som återkallar ett kk vid minsta förseelse.
Tanken är att man skall utvecklas själv med körteknik mm.
Att det upplevs som en massa fjantiga regler är nog inte något som försäkringsbolag, åklagare och polis tycker när det ska utredas och fastställas ansvar. För rättssäkerheten ska regler inte kunna missförstås eller tolkas på flera sätt.

Att folk inte kör bättre är en annan sak men kanske avsaknaden av poliser i trafiken på många håll gör att man kör som man vill.

Själv är man en förare med fulländad körteknik som inte skulle klara av ett prov med trafikregler

Som innehavare av tunga behörigheter så anser jag att det skulle vara läkarkoll över hela linjen från 55år så att vi slipper alla livsfarliga panshisar i trafiken.
 
Tyvärr så är det många nyblivna körkortsinnehavare som tidigare i livet innehaft körkort på kamel och så fort de fått ett svenskt körkort i handen så återgår de till sin gamla körstil.
Dessa personer är dessutom väldigt duktiga på att kalla våra poliser både det ena och det andra och skrika att de blir kränkta och rasistiskt behandlade av polisen som stoppar dem, en kompis som är polis säger att han längtar till att få en kroppskamera på sej så att "man kan anmäla svinen".
Stötte på 4 sådana kamelförare på Big-C igår, dom borde ha körkort för att gå i butik med.
Stod mitt i gången och blockerade för alla och disskuterade, 3 gånger fråga jag om dom kunde akta sig lite så man kunde komma förbi, dom reagera inte ens.
Jag blev så förbannad så tog kundvagnen och körde in i och putte bort den ene kamelföraren och tryckte iväg den andre kamelförarens kundvagn då blev det lite reaktion men dom var snabbt i ursprungsposition igen och blockerade gången för andra.
Ingen hänsyn alls.
 
Tyvärr så är det många nyblivna körkortsinnehavare som tidigare i livet innehaft körkort på kamel och så fort de fått ett svenskt körkort i handen så återgår de till sin gamla körstil.
Dessa personer är dessutom väldigt duktiga på att kalla våra poliser både det ena och det andra och skrika att de blir kränkta och rasistiskt behandlade av polisen som stoppar dem, en kompis som är polis säger att han längtar till att få en kroppskamera på sej så att "man kan anmäla svinen".
Tack för det Stefan , så slapp jag själv skriva detta , var ett program på radio nyligen om just detta , massor med folk kör idag dessutom bil på sina KK som är utfärdade i ett annat land , en Afrikansk medborgare kan i Sverige köra på sitt KK så länge han inte är skriven här , det tar ett tag innan de blir det som ni kanske förstår , hela UT processen i alla fall ,, Riktigt dåliga bilförare , samt en hel del från Baltstater , även de har annan körmoral än vad Svensken i gemen har , Döda i trafiken har nästa i år fördubblats hittills , undar om det beror på att "Svensken " kör sämre , tror jag inte ett smack på
 
Som innehavare av tunga behörigheter så anser jag att det skulle vara läkarkoll över hela linjen från 55år så att vi slipper alla livsfarliga panshisar i trafiken.
Men snälla Stefan , det är ju just det det är , jag gav fn i att förlänga min behörighet 2012 , Läkarintyg samt synundersökning var kravet , det gav jag fn i så de drog direkt min tunga behörighet .
 
Men snälla Stefan , det är ju just det det är , jag gav fn i att förlänga min behörighet 2012 , Läkarintyg samt synundersökning var kravet , det gav jag fn i så de drog direkt min tunga behörighet .

Jag menar läkarkoll för alla behörigheter från 55år och gärna ett mindre körprov från 65år, detta är något jag anser självklart, jag lämnar mitt andra intyg för tunga behörigheter nu och måste lämna vart 5:e år.
Måste även göra nytt YKB vart 5:e år.
Inget konstigt med detta.
 
Tack för det Stefan , så slapp jag själv skriva detta , var ett program på radio nyligen om just detta , massor med folk kör idag dessutom bil på sina KK som är utfärdade i ett annat land , en Afrikansk medborgare kan i Sverige köra på sitt KK så länge han inte är skriven här , det tar ett tag innan de blir det som ni kanske förstår , hela UT processen i alla fall ,, Riktigt dåliga bilförare , samt en hel del från Baltstater , även de har annan körmoral än vad Svensken i gemen har , Döda i trafiken har nästa i år fördubblats hittills , undar om det beror på att "Svensken " kör sämre , tror jag inte ett smack på
Ett år är det tillåtet att köra på ett utländskt kk i Sverige.
 
Ett år är det tillåtet att köra på ett utländskt kk i Sverige.
Det är tillåtet ett år efter det att du skrev in dig dvs är folkbokförd , detta har vi tjatat om många ggr här , kanske har du då inte hängt med , en Thai kan tillex köra hur djäkla länge den vill här som turist på ThaiKK, som asylsökande blir du väl inte skriven här .eller ?? då kan du köra hur djäkla länge som helst här fram tills ett år efter du ev blir folkbokförd ,
 
 

Liknande trådar

T
Svar
0
Visningar
676
Thailarsson
T
 
Tillbaka
Topp