hårdare tag inför årets songkran.

Hej

Ska man förbjuda kvinnor att gå ut när det regnar eller ifrån att idrotta när det är varmt också?

Det kan ju innebära att bröstvårtorna syns, själv trodde jag tankar som det här tillhörde ett annat århundrade.

Mvh isan lover
Det skiljer nog mellan olika länders syn på detta, men den som har vett använder en BH under sin t-shirt.
Thailändskor gör det nästan i alla lägen, dels för dom är pryda, blyga men också för att en BH med stoppning får dom att se kvinnliga ut.
I ett katolskt land anses det mycket olämpligt och brottsligt att visa sig utan BH offentligt i bara en t-shirt. Jag har inte sett annat i Thailand heller, samma sak.

Hur är synen på att gå helt naken?

Hej

Ska man förbjuda kvinnor att gå ut när det regnar eller ifrån att idrotta när det är varmt också?

Det kan ju innebära att bröstvårtorna syns, själv trodde jag tankar som det här tillhörde ett annat århundrade.

Mvh isan lover

Detta tillhör väl inte ett annat århundrade även om många av oss som klarar av att gå förbi människor utan att bli helt dumma i huvudet önskar det.

I Sverige används det faktiskt som ursäkt av våldtäktsmän. I många länder är det olagligt för kvinnor att gå utan att täcka sig. I vissa länder räknas det inte ens som våldtäkt om du ger dig på en kvinna som klär sig utmanande, i en del kan dessutom hon dömas för utomäktenskapligt sex.

Sen kan jag tycka att man kan ha på sig kläder för att inte väcka anstöt hos andra inom rimliga gränser. Detta inkluderar kalsonger, trosor och bh men om folk skiter i det så bryr jag mig inget större.

Detta tillhör väl inte ett annat århundrade även om många av oss som klarar av att gå förbi människor utan att bli helt dumma i huvudet önskar det.

I Sverige används det faktiskt som ursäkt av våldtäktsmän. I många länder är det olagligt för kvinnor att gå utan att täcka sig. I vissa länder räknas det inte ens som våldtäkt om du ger dig på en kvinna som klär sig utmanande, i en del kan dessutom hon dömas för utomäktenskapligt sex.

Sen kan jag tycka att man kan ha på sig kläder för att inte väcka anstöt hos andra inom rimliga gränser. Detta inkluderar kalsonger, trosor och bh men om folk skiter i det så bryr jag mig inget större.

Hej

Denna sed att kvinnor ska skyla sig är i vart fall en relativt ny sed i Thailand, går man tillbaka bara 25-30 år i tiden var det inte ovanligt alls att äldre kvinnor gick barbröstade när dom arbetade i byn, fångade fisk eller plockade snäckor, inte heller att yngre kvinnor ammade offentligt utan att skyla sig var ovanligt o.s.v, många av bergsfolken går ex.vis barbröstade där ännu.

Det samma är det i Indien, Laos, Burma och Kambodja, det är nog mest i muslimska länder som folk blir upprörda när dom ser synliga bröstvårtor och männen så upphetsande att det kan utlösa våldtäkter.

Här på ön hade vi ju många äldre sjömän som seglade jorden runt förr i tiden, dom besökte Thailand redan på tidigt 1900 tal och dom berättade om att kvinnorna gick barbröstade där, precis som i dom flesta andra varma länder på den tiden.

Mvh isan lover

Jag blev faktiskt stoppad en morgon för några veckor sedan i en by utanför hemorten. Körkorts- och nykterhetskontroll. Jag skall kanske tillägga att körkortet var i sin ordning liksom nykterheten. Man hade tydligen en kampanj den veckan. :police:

Det innebär att man gjort vad man kan inom Polisen detta år

Måste ju vara väldigt effektivt Då det drabbar bara dom som inte är från byn, dom är väl dom enda som inte vet ,att man inte kör där just då.
Nu tror jag du miss uppfattat var polisen befanns sig, eller var det medvetet att du tolkade inlägget så.
Tror inte Thaipolisen åker till Hamburgsund.

Måste ju vara väldigt effektivt Då det drabbar bara dom som inte är från byn, dom är väl dom enda som inte vet ,att man inte kör där just då.

Hej

Det finns förstås en anledning till detta, dom har ju dragit in vår kommuns polisstation, och flera grannkommunersockså, så nu har vi fått en ambulerande polisstation som i vårt fall kommer varje onsdag, dom står med den på samma plats och tid varje vecka, det är typ en husbil med kontor i.

Med denna husbil brukar en vanlig polisbil komma, dom kör runt och kollar läget lite, jag blev full i skratt där en dag, här kör man ju precis som i Thailand moppe utan hjälm, så det kom en äldre gubbe körande utan hjälm, en av poliserna sprang ut i vägen och ropade på honom, men han stannade inte utan vinkade på polisen och fortsatte, polisen sprang då efter mannen och fick stopp på honom flera hundra meter bort.

Varför stannade du inte när jag ropade skrek polisen, jag trodde bara du hejade sa gubben, sen undrade polisen varför han inte hade hjälm, den har jag hemma sa mannen, men nu skulle jag bara till båten och det är ju inte så långt sa mannen, polisen som var andfådd efter att sptungit efter mannen, flämtade och sa att man ska ha hjälm ändå, ok sa mannen och la i en växel och körde vidare till båten, polisen stod kvar och bara ruskade på huvudet.

Mvh isan lover

Köra utan hjälm, ens korta sträckor, är helkorkat i min värld. Skallen är inte tåligare om det är en kort sträcka och olyckan är framme. Så använd för tusan hjälmen i alla lägen, den räddar liv om den har bra kvalitet. :police:

Köra utan hjälm, ens korta sträckor, är helkorkat i min värld. Skallen är inte tåligare om det är en kort sträcka och olyckan är framme. Så använd för tusan hjälmen i alla lägen, den räddar liv om den har bra kvalitet. :police:

Hej

Det finns nog inget som motsäger det du säger, men ändå har den haft svårt att slå igenom ute i skärgården, tänker då på öarna utanför Göteborg och även norröver längs västkusten, speciellt när det gäller flakmopeder.
Där är nog en keps av något slag vanligare än hjälm ännu trots att det är så många år sedan lagen ändrades.

Mvh isan lover

Hej

Det finns nog inget som motsäger det du säger, men ändå har den haft svårt att slå igenom ute i skärgården, tänker då på öarna utanför Göteborg och även norröver längs västkusten, speciellt när det gäller flakmopeder.
Där är nog en keps av något slag vanligare än hjälm ännu trots att det är så många år sedan lagen ändrades.

Mvh isan lover
Ja det har jag sett ute på Donsö där rederiet har sitt huvudkontor. Men polisen gör kontroller även där ibland, en gång stod dom nere i hamnen när jag var där.

Ja det har jag sett ute på Donsö där rederiet har sitt huvudkontor. Men polisen gör kontroller även där ibland, en gång stod dom nere i hamnen när jag var där.

Hej

Det händer någon gång ibland att dom dyker upp men någon egentlig förändring uppnår inte dessa få kontroller, Bohuslänningar är uppenbarligen ett envist släkte.

Mvh isan lover

Hej

Så måste det ju nästan vara eller så är dom ovanligt duktiga förare. 555

Mvh isan lover
Om man hade varit den ende trafikanten så hade det inte varit några problem. Men det finns så många galningar där ute på vägarna så jag förstår inte hur man vågar köra utan hjälm. Så även på öarna, jag har stt vilka hastigheter dom kommer med på vissa flakmoppar, man tror inte det är sant.

Om man hade varit den ende trafikanten så hade det inte varit några problem. Men det finns så många galningar där ute på vägarna så jag förstår inte hur man vågar köra utan hjälm. Så även på öarna, jag har stt vilka hastigheter dom kommer med på vissa flakmoppar, man tror inte det är sant.

Inte bara flakmoppar, även cyklar och elcyklar kommer upp i rätt bra hastigheter och det är ytterst få som använder hjälm även här.

Det är väl rätt rimligt, jag själv har ju sett hur dessa miss wet t-shirt utan BH ser ut i Songkran.
En kulturell förolämpning även i frigjorda Thailand.
Som exempel är det olagligt att gå utan BH så att bröstvårtorna syns tydligt i många kristna länder.
Ingen normal tjej i Filippinerna skulle göra så utanför baren.

Jag har spenderat 19 Songkrans i Thailand men förutom det året vi var i Pattaya har jag aldrig sett någon tjej utan BH. Självklart kan det bli några synliga bröstvårtor när de fått hundra hinkar vatten över sig, hälften av dem med isvatten, men att någon snubbe skulle få för sig att våldta för att han sett en bröstvårta tror jag inte alls på, det är nog annat som triggar.

Dessutom är väl Thailand väldigt långt ifrån frigjort. Precis som Filipinerna är Thailand ett land som framförallt på landsbygden är väldigt konservativt och där tjejer ska vara oskulder när de gifter sig. Precis som Filipinerna är dock Thailand ett land som fastnat i steget från bondesamhälle till industrisamhälle och därför brottas med dålig utbildning, uppbrutna familjer och tonårsgraviditeter. Att det ena landet är katolskt och det andra buddhistiskt verkar ha marginell betydelse då problemen är närmast identiska men på de flesta fronter större i Filipinerna.

När såg man senast en trafikpolis i Sverige? Utan övervakning blir det laglöst.

När det gäller lägst antal döda i trafiken per invånare är Sverige faktiskt bäst i världen! Och Thailand sämst!
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Visserligen några år gammal statistik, men troligen inga stora förändringar.

Många tvåhjulingar ökar förstås riskerna för dödsfall kraftigt, men det är inte hela sanningen. Säkerhetstänkandet verkar många gånger obefintligt. Tror heller inta att kraven för att få körkort är säskilt höga. Gissar, utan att veta, att skillnaden mot Sverige är dramatisk. Men i Sverige är det också väldigt dyrt att ta körkort.
Min sambo, och säkert många andra, verkar tycka att hjälm och säkerhetsbälte används för att inte få böter, inte för att överleva en olycka. Men nu har hon bott två år i Sverige så numera åker bältet på "automatiskt", även när jag hyr bil i Thailand.

Något som efterfrågades i en annan tråd vill jag minnas. Finns det någon statistik över t. ex. hur många av olyckorna där en utlänning är inblandad?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp