Jag säger inte emot dig, visst kan det vara så, men inte på grund av texten, 12 månader eller 1 år, om jag minns rätt så var det år 2000, c:a 18 år sedan jag hade mitt senaste kk-mål, och saker ändras över tid, men låt oss fundera lite runt detta, 2 vänner, 2 kk, 2 skilda län, 2 olika påföljder, allmänna ombudet finns på Länsstyrelsen, och har åklagarens roll i körkortsfrågor, hur länge har dessa personer haft sina körkort? tidigare händelser i körkortsfråga?
nu valde ombud 1 att spärrtiden ska sättas till 12 månader, och ombud 2 valde att återkalla körkortet med krav på förnyelse, tittar vi nu på vad Transportstyrelsen skriver,
Körkort med prövotid
Om ditt körkort återkallas med anledning av brott eller nykterhetsanmärkningar under prövotiden måste du göra ett nytt körkortsprov (kunskapsprov och körprov) innan ett nytt körkort kan utfärdas.
För att få göra ett nytt körkortsprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.
Du måste även ha en giltig riskutbildning innan du får göra förarprovet.
För att Transportstyrelsen ska få utfärda ett körkort krävs att du är permanent bosatt i Sverige.
Fall 2 - Körkort utan prövotid
Spärrtiden är ett år eller kortare
a) Om återkallelsen av ditt körkort beror på att du till exempel kört mot rött ljus eller fortkörning kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon speciell prövning. Du får i så fall automatiskt en ansökningsblankett (grundhandling) för nytt körkort cirka en månad innan spärrtiden går ut.
b) Du måste ansöka om körkortstillstånd om ditt körkort har återkallats på grund av
- rattfylleri
- grov vårdslöshet i trafik
- opålitlig i nykterhetshänseende
- annat allvarligt brott än trafikbrott.
Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut. Du får då en ansökningsblankett (grundhandling) för nytt körkort.
För att Transportstyrelsen ska få utfärda ett körkort krävs att du är permanent bosatt i Sverige.
Spärrtiden är längre än ett år
Om spärrtiden är längre än ett år måste du göra ett nytt körkortsprov, det vill säga både kunskapsprov och körprov, innan ett nytt körkort kan tillverkas.
För att få göra ett nytt körkortsprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.
Du måste även ha en giltig riskutbildning innan förarprovet får genomföras.
Min uppfattning är att kk 1 och kk 2 har samma tid om 12 månader, men att brotten skiljer sig åt eller kan det ha något med prövotid att göra?