Havsvatten tränger in i Chao Phraya.

Anledningen till att Saltvattnet tränger allt längre in skulle vara:
1. Lågt vattenflöde.
2. Bangkok sjunker.
3. Havsnivån stiger
Går man ut på gatan kan man inte se att Bangkok sjunker eller att havsnivån stiger, det är långsamma processer.
Att vattenflödet är lågt är litet oroande. Det tyder på att det har varit låg nederbörd. Sådant leder med tiden till torka.
Om det är torrt i markerna sprider sig elden lättare. Fuktigheten i Thailand är låg just nu, bara 30%.
På Kanarieöarna utlystes nyligen ”emergencia climática” efter en skogsbrand. Orsaken var torka medan politikerna skyller på ”klimatomvandlingar”. Bränderna i Australien beror också på torka. Kan det vara så att vädret just går in i en fas av torka? Sådana tillstånd gillas av pyromaner.

Frågan blir: Varför får vi mindre nederbörd?
Blir ingen skogsbrand av torka, vissa krav skall uppfyllas för att eld skall uppstå , viss värme , torka , syre samt fibrösa material , ja ni som vet har koll . samt kanske ett tåg eller nån med avsikt att fjutta på .
Men dessa klimat-alarmister missade väl denna kunskap under skoltiden , kanske satt de utanför Riksdagen och skanderade.

en epidemi av pyromani , 180 st anhållna

Och så här ser två av dessa anhållna buspojkar ut:

unnamed.jpg

Hej
Det ska ju till hel olika processer för att rena sötvatten kontra saltvatten. Är nu reningsanläggningarna som behandlar vattnet från Chao Praya endast avsedda för sötvatten så kukar det givetvis ur om det kommer in saltvatten. Hur svårt kan detta vara att förstå???? Jag tror knappast de kör eva- eller om vändosmos-teknik på flodvattnet.
Mvh

Hej
Det ska ju till hel olika processer för att rena sötvatten kontra saltvatten. Är nu reningsanläggningarna som behandlar vattnet från Chao Praya endast avsedda för sötvatten så kukar det givetvis ur om det kommer in saltvatten. Hur svårt kan detta vara att förstå???? Jag tror knappast de kör eva- eller om vändosmos-teknik på flodvattnet.
Mvh
Jo, men jag tvivlar på att de lyckas rena det flodvattnet vattnet till just dricksvatten som det står i texten , detta oavsett saltvatteninträngning , det krävs väldigt avancerade reningsverk för detta , Det flodvattnet är EXTREMT kontaminerat av mängder med föroreningar , tungmetaller , gifter , förutom bakterier som är det lättaste att plocka ur

I Göteborg har du det sista intaget från Göta älv vid Alelyckan. Händer titt som tätt att man får stänga av det på grund av att saltvatten har trängt upp.
För att förtydliga det hela så Joker för står, så prisses som i Bangkok så klarar inte reningsverket av att rena, Skillnaden är väl att reningsverket i Alelyckan renar så det blir drickbart, Det klarar inte Bangkoks renings verk av.
Araberna har reningsverk som klarar av att reducera salthalten. Göteborg vill inte betala för sådana reningsverk. Det finns ett som renar östersjövatten i Sverige. Den komunen var så illa tvungen att investera för att slippa ransonera vattnet.

Blir ingen skogsbrand av torka, vissa krav skall uppfyllas för att eld skall uppstå , viss värme , torka , syre samt fibrösa material , ja ni som vet har koll . samt kanske ett tåg eller nån med avsikt att fjutta på .
Men dessa klimat-alarmister missade väl denna kunskap under skoltiden , kanske satt de utanför Riksdagen och skanderade.
Håller till stor del med.
Extrem torka och temperatur på rekordnivå har orsakat att konsekvenserna blivit rekordartade. Man behöver inte vara Einstein för att fatta att det brinner bättre med hög temperatur och allt är fnösketorrt. Många som tände på hade troligen bara tänkt att det skulle bara brinna på ett begränsat område för att antingen få jobba lite extra eller på ett bekvämt sätt röja undan på sin tomt, utan att tänka på att det rådde extrema förhållanden.
Har hänt att en kvarglömda flaskor orsakat bränder.

Håller till stor del med.
Extrem torka och temperatur på rekordnivå har orsakat att konsekvenserna blivit rekordartade. Man behöver inte vara Einstein för att fatta att det brinner bättre med hög temperatur och allt är fnösketorrt. Många som tände på hade troligen bara tänkt att det skulle bara brinna på ett begränsat område för att antingen få jobba lite extra eller på ett bekvämt sätt röja undan på sin tomt, utan att tänka på att det rådde extrema förhållanden.
Har hänt att en kvarglömda flaskor orsakat bränder.
Förr i tiden samlade man in de långa barren på Kanarietallen från marken. De användes som emballage för bananstockarna. Därmed spred sig inte elden lika lätt. Man har räknat på vad det skulle kosta att att rensa 30% av Gran Canarias yta. Man behöver:
- 20.000 - 25.000 personer
- 7.000 - 8.000 Land Rovers
- 15.000 motorsågar (Husqvarna?)
- 300 ingenjörer
Jämför vi 30% av Gran Canaria med de områden som brinner i Australien handlar det om ett myggpiss i Mississippi.

Jo, men jag tvivlar på att de lyckas rena det flodvattnet vattnet till just dricksvatten som det står i texten , detta oavsett saltvatteninträngning , det krävs väldigt avancerade reningsverk för detta , Det flodvattnet är EXTREMT kontaminerat av mängder med föroreningar , tungmetaller , gifter , förutom bakterier som är det lättaste att plocka ur
Hej
Tydligen tar de vatten från floden till kranvatten. Kanske därför det inte skall drickas.
Dock används det ju till matlagning och tex dusch/bad, där får man i sig skiten.
Kanske de har andra standarder än oss, tex är ju många av kokkärlen fortfarande av aluminium, det avråder man starkt från i Sverige.
Mvh.

Hej
Tydligen tar de vatten från floden till kranvatten. Kanske därför det inte skall drickas.
Dock används det ju till matlagning och tex dusch/bad, där får man i sig skiten.
Kanske de har andra standarder än oss, tex är ju många av kokkärlen fortfarande av aluminium, det avråder man starkt från i Sverige.
Mvh.
Har för mig att avrådan gällde när man skulle koka något med hög syrahalt. T. ex. rabarber

Hej

Själv tror jag inte att Thailand vare sig har som mål eller resurser att tillhandahålla kranvatten av samma kvalitet som vi har i Sverige, ni ska inte ställa för stora krav på länder som fortfarande är en blandning av i-land och u-land.

Sen har ju folk i andra länder en helt annan motståndskraft än oss Svenskar mot vatten av sämre kvalitet och bakterieflora, det ska man inte heller glömma, så det som är odrickbsrt för oss kan andra dricka utan att bli dåliga i magen.

Mvh isan lover

Hej

Mer om problemet med saltvatten som tränger upp i Chao Phraka, havsvattnet har nu nått 40 km upp i floden, det ger kranvattnet en salt smak och myndigheterna kör nu även ut dricksvatten utan saltsmak i tankbilar till medborgarna.

Myndigheterna har även ansökt om att få borra efter vatten i fyra distrikt som är Bang Khen, Min Buri, Lat Krabang och Samut Prakan, man ska borra sig ned 300-600 m, diametern på borrhålen ska vara 10 tum.

BANGKOK
Bangkok authorities roll out the water trucks for free drinking water

Published January 8, 2020
By The Thaiger & The Nation
Bangkok authorities roll out the water trucks for free drinking water | The Thaiger

PHOTO: Free water being offered to residents in BKK suffering from rising saltiness in their tap water - The Nation

As water authorities around Bangkok start rolling out a long-term solution to the increasing salinity of the water further up the Chao Phraya river, locals are being treated to free drinking water.
The Metropolitan Waterworks Authority has is transporting tap water from the Mahasawat water factory, in a small district west of the main city unaffected by the saltwater problem, to distribute to the public for free.

Mvh isan lover

Hej

Själv tror jag inte att Thailand vare sig har som mål eller resurser att tillhandahålla kranvatten av samma kvalitet som vi har i Sverige, ni ska inte ställa för stora krav på länder som fortfarande är en blandning av i-land och u-land.

Sen har ju folk i andra länder en helt annan motståndskraft än oss Svenskar mot vatten av sämre kvalitet och bakterieflora, det ska man inte heller glömma, så det som är odrickbsrt för oss kan andra dricka utan att bli dåliga i magen.

Mvh isan lover
bakterier är en sak men gift å tungmetaller drabbar nog thaifolk lika som vi svenskar

bakterier är en sak men gift å tungmetaller drabbar nog thaifolk lika som vi svenskar

Hej

Självklart är det så, men jag tvivlar som sagt på att Thailand som i mångt och mycket fortfarande är ett u-land har full koll på det vatten dom distribuerar runt om i landet via kranarna, alla som har råd borde nog köpa vatten istället för att använda kranvattnet till dricksvatten, men allt handlar ju om vilken ekonomi man har.

Vet någon om allt det vatten som säljs ifrån olika företag kontrolleras av någon myndighet gällande olika gifter och tungmetaller, vad har man som konsument för garantier för att detta görs ?

Mvh isan lover

Hej

Självklart är det så, men jag tvivlar som sagt på att Thailand som i mångt och mycket fortfarande är ett u-land har full koll på det vatten dom distribuerar runt om i landet via kranarna, alla som har råd borde nog köpa vatten istället för att använda kranvattnet till dricksvatten, men allt handlar ju om vilken ekonomi man har.

Vet någon om allt det vatten som säljs ifrån olika företag kontrolleras av någon myndighet gällande olika gifter och tungmetaller, vad har man som konsument för garantier för att detta görs ?

Mvh isan lover
något jag också funderat på, har besökt en vatten fabrik å det såg rent å fint ut men har ingen aning om hur kvaliten kollades, den låg nära odlingsmark å då kan man ju befara att en del gift tränger ner i grundvattnet

något jag också funderat på, har besökt en vatten fabrik å det såg rent å fint ut men har ingen aning om hur kvaliten kollades, den låg nära odlingsmark å då kan man ju befara att en del gift tränger ner i grundvattnet

Hej

Det finns ju dessutom ett stort antal företag runt om i landet, allt ifrån stora jättar till mycket små företag som levererar vatten och dessutom i ett system med stora plomberade returflaskor, själv har jag aldrig hört att kontroller av innehållet gällande gifter och tungmetaller garanteras, mest verkar det garanteras att bakterier saknas och att man inte riskerar att bli magsjuk om man dricker det.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp