Hur mycket betalar ni som hyr bostad.

A

Anonym

Gäst
Jag är nyfiken på vad olika bostäder kostar att hyra på olika platser i Thailand.Ort,pris,storlek,standard.
Jag vet att det kan skilja mycket på olika platser och beroende på vem man hyr av men hade varit intressant att se vad man kan tänkas få betala vid en längre vistelse.

En studio condo av hög kvalitet bra möblerad hyfsat centralt i Pattaya runt 10.000 baht och upp.

Hus 3 rummare från ca. 10.000-15.000 baht och upp beroende på läge och kvalitet i Pattaya.

Jag betalar 28.000 baht i hyra för 3 rummare på lite över 200m2 i village med gott rykte.

Den såg flashig ut.Sjunker priserna om man rör sig längre ifrån centrum?
Ja det gör dom, kan skilja rätt mycket i pris beroende på område, hade tex det huset jag hyr legat i Pratumnak par hundra meter från stranden där vi bodde innan hade det nog legat ute för 50.000 baht. Minst, liknande hus fast äldre ligger ute för 60.000-90.000 där.

Det är skillnad om du bor på östra sidan om Sukhumvith och lite mer på landet än mitt i centrum på turiststråken.
Skall man bo på östra sidan så bör man ha tillgång till någon typ av fordon, annars kan det bli jobbigt att ta sig runt.

Men den condon jag länkade till ligger så centralt till allt du kan komma, där har du allting runt dig om läget stämmer som visas på kartan,

Något man skall tänka på när man hyr är att priserna är förhandlinsbara.
Går nästan alltid att få ner priset, jag har ju haft många olika bostäder här och har alltid fått ner priset allt mellan 2000-10.000 baht i månaden.
Jag har ju hyrt via agency, vissa säger dom får billigare utan, priset förhandlar jag ju om med kunden även om det är agency, så jag är tveksam till det för jag har åkt runt och kollat utan agency, och vet sådana som hyrt utan agency och dom har inte fått något billigare.
Fördelen är ju att jag får tex. tillbaka depositionen utan snack, den har hållts av agencyn och betalt tillbaks en månad efter flytt.
Jag har ett kontrakt upprättat av agencyn som gör det enkelt för mig om det är något som krånglar.

Mot bakgrund att det lär finnas 70000 lediga lägenheter i Pattayaområdet, så kan man nog pruta en hel del. Klart att läge och standard påverkar priset, men om man är lite kall så finns det pengar att spara. Långtidshyra bör sänka priset ordentligt.

Mot bakgrund att det lär finnas 70000 lediga lägenheter i Pattayaområdet, så kan man nog pruta en hel del. Klart att läge och standard påverkar priset, men om man är lite kall så finns det pengar att spara. Långtidshyra bör sänka priset ordentligt.
Ja långtidshyra sänker priset, ju längre kontrakt desto billigare.
Sen även om det finns massa lediga lägenheter så ligger dom i Jomtien, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig bo i Jomtien.
När jag sökte condo som jag skrivit innan i centrala Pattaya så var det svårt att få tag på en ledig mellan Pattayaklang och pattayathai på second eller beach road.
Av dom 40 tal jag sökte så var det bara en ledig i slutändan.
Nu finns det nog fler dock då det byggts några nya där sista åren.

Är det inga mer här på T.S som hyr era bostäder?Phuket,HuaHin,ChangMai,Fram med lite info.Hus,Condo,rum.Pris,Standard.Jag är nyfiken för e.v längre vistelse i Thailand.

Jag har hyrt omöblerat modernt hus för 5000b per månad 15km från Hua Hin i en större tätort. Finns mycket ledigt där.

I själva Hua Hin ett större rum (35m2) i ett hotell för 7000b per månad med pool och wifi.

El och vatten tillkommer i båda fallen.

En condo på runt 50m2 går att få från 15.000b vid 6 månaders kontrakt.
Bara ett rum går att få för 4000b och ett bra två sovrums hus för 13.000b per månad.

Jag har hyrt omöblerat modernt hus för 5000b per månad 15km från Hua Hin i en större tätort. Finns mycket ledigt där.

I själva Hua Hin ett större rum (35m2) i ett hotell för 7000b per månad med pool och wifi.

El och vatten tillkommer i båda fallen.

En condo på runt 50m2 går att få från 15.000b vid 6 månaders kontrakt.
Bara ett rum går att få för 4000b och ett bra två sovrums hus för 13.000b per månad.
Hur stort var huset du hyrde?

Inte så stort, två sovrum, 1 badrum och ett allrum.
Thaikök utomhus. Stora uteytor under tak.
Area kanske 60m2 men modernt, nästan nybyggt. Dock ingen AC.

Svensk granne.

I samma område finns det 3-4 rums hus lediga.

Har lite kontakter och telefonnummer om du vill gå vidare i området.

Ja jag behöver inte större än så.Låter som ett bra pris.Just nu är jag mest intresserad av hur mycket fast månadskostnad kan tänkas bli om man väljer och bo en längre tid i Thailand.Man vill ju bo hyfsat men behöver ingen lyx.Tack för ditt svar:wai:

Med bra läge centralt i Hua Hin finns rum med ac från ca 4000 och uppåt. Litet hus med 2 sovrum, litet v rum och enkelt thai kök och en kanonbra ute plats med stor parkering under tak skrev en vän precis kontrakt på för 7500/mån. Mycket bra läge så det va ett fynd men dyker upp ibland, speciellt om man kommer hit den här årstiden och åker runt å letar. Lite finare radhus finns för ca 10.000. Finns i princip hur mycket som helst här men dom med bra lägen får man hugga snabbt på.

Det är köparens marknad just nu under lågsäsong för de som vill göra fynd.
Sätt av en vecka och åk runt och fråga, ring på de nummer som sitter på hus och grindar men ibland är dom inaktuella. Fråga grannar, fråga på barer alla vet om tomma hus till uthyrning eller till salu.
Undvik mäklare och annonseringar där priserna är uppdrivna och arvoden tillkommer.

Här finns en länk till hur marknaden för nybyggda condos i Hua Hin/Cha Am ser ut ur ett längre perspektiv och det ger en bild av att allt nyproducerat säljs till bara ungefär 75% och 25% står tomt.
Jag tror det är ännu lägre för hus i ”village”.

Pattaya ligger nog ungefär lika illa/bra till gissar jag på.
Drömläge att hyra billigt och att pruta.

http://www.yourthailand.net/news/business/condo-glut-weighs-on-project-launches/

Det är köparens marknad just nu under lågsäsong för de som vill göra fynd.
Sätt av en vecka och åk runt och fråga, ring på de nummer som sitter på hus och grindar men ibland är dom inaktuella. Fråga grannar, fråga på barer alla vet om tomma hus till uthyrning eller till salu.
Undvik mäklare och annonseringar där priserna är uppdrivna och arvoden tillkommer.

Här finns en länk till hur marknaden för nybyggda condos i Hua Hin/Cha Am ser ut ur ett längre perspektiv och det ger en bild av att allt nyproducerat säljs till bara ungefär 75% och 25% står tomt.
Jag tror det är ännu lägre för hus i ”village”.

Pattaya ligger nog ungefär lika illa/bra till gissar jag på.
Drömläge att hyra billigt och att pruta.

http://www.yourthailand.net/news/business/condo-glut-weighs-on-project-launches/
Beror ju lite på vad man är ute efter.
Jag tex. skulle aldrig komma på tanken att bo I den typen av hus som du rekomenderar om jag inte blir arbetslös eller fattigpensionär och av den typen av hus så hittar du en del I Pattaya men det är inte så det står massa hus öde.

Nu skriver jag Pattaya, inte Jomtien, jag räknar inte med Jomtien det är en skithåla med massa obebott.

Men skall man ha kvalitet på hus då börjar det bli svårt att finna lediga, vi har ju kollat på samma village I par år nu och försökt få tag på ett hus där att hyra, men direkt det blir något ledig så hinner någon före, finns eller fanns 2 hus kvar I den villagen som inte är eller var sålda sist vi var där, den är rätt ny.
Kollade nu inte ett hus till och med dom som står för 50.000-60.000 är uthyrda.
Men sen finns ju skithusen där är det lättare att hitta, små gamla 2 rummar, lite halvsletna och taskigt möblerade etc för en billig peng, dom är det lite mer gott om men inget för mig.
Eller I villages som ligger taskigt till.
Men har man Inga krav så skall det vara lätt att hitta ett hus för 8000 baht kanske.

Vad gäller condon så har tillgången I Pattaya nog blivit bättre nu än det var när jag letade här sist för 4 år sen, då fick jag ta det som erbjöds då jag efter ca. 40 condon fått svaret redan uthyrd.
Nu har dock några nya condominium byggts på soi 15 vid soi beukaw, så kanske lite bättre där nu, annars finns det inte så många condominium byggda I centrala Pattaya.

Sen om 50% står tomt I en byggnad tycker jag inte är konstigt då 51% måste ägas av Thai.

Sen står det massa tomma som inte är till uthyrning, ägarna bor där själva den månad om året dom är där.
Men lägger man till Jomtien och kan tänka sig bo där så finns massa ledigt helst efter Ryssarna lämnat, och I Jomtien finns ju mycket mer condominiums.

Sen vad gäller hyra genom mäklare, har du testat eller säger du så för alla andra gör det?
Dra av ca. 15% av priset som dom ligger ute med, dom kommer gå med på det oftast, har alltid fått prutat ned mellan 2000-10.000 baht I månaden. Mäklarens arvode är en månadshyra.
Det kan det vara värt då du kan vara så gott som säker på att få tillbaks depositionen efter ett år vilket du kanske inte får annars (vilket inte är ovanligt) och då har du förlorat det du trodde dig spara på att inte använda mäklare. Själv hyr jag bara genom mäklare, orkar inte med jobbet att åka runt men jag har jämfört med andra som letat upp själva och efter jag har prutat har jag betalat samma som dom.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

R
Svar
10
Visningar
1 K
Raderad medlem 9675
R

Tillbaka
Topp