Husbygge i Phimai

Jo jag sköter de själv gillar att pyssla med trädgården. Hade en dröm för många år sedan att få bo och leva i ett varmt land. Nu lever jag här på heltid och trivs alldeles utmärkt tycker vi har bra grannar här också, de enda som är är ju språket inte lätt. Tackar för alla trevliga kommentarer

Jo jag sköter de själv gillar att pyssla med trädgården. Hade en dröm för många år sedan att få bo och leva i ett varmt land. Nu lever jag här på heltid och trivs alldeles utmärkt tycker vi har bra grannar här också, de enda som är är ju språket inte lätt. Tackar för alla trevliga kommentarer
Jag har inte några gröna fingrar men som du gillar jag att pyssla med gården men det gör mina hundar också vi har 4 rai och min är bara 2 1/2 år gammal men jag ser utveckling varje dag men lite svort att hålla hundarna borta från att hjälpa mig.

Jo höjden räcker för självtryck när de är bara jag och frugan hemma. men jag har kopplat så om vi tar mycket vatten så går den högra pumpen in och pumpar då. de går genom vatten rening till tank så när vi spolar inne sköter den pump längst till vänster om att vi har fullt tryck. pumpen längst till höger kan jag då manuellt ställa så jag får vatten direkt från tankarna på taket de är när jag vattnar trädgården, där behöver ja ju inget filtrerat vatten. Här runt Loei har vi väldigt hårt vatten
1502415698385.jpg

Jag har inte några gröna fingrar men som du gillar jag att pyssla med gården men det gör mina hundar också vi har 4 rai och min är bara 2 1/2 år gammal men jag ser utveckling varje dag men lite svort att hålla hundarna borta från att hjälpa mig.
vi har två hundar med dom hjälper gärna till dom också dom är 2 år men dom fattar när jag bråkar på dom men sen glömmer dom ju

Himmelriket för spagetti och wienerschnitzel;
Mobilphone; 082 509 5684
Stängt lördagar och söndagar
Googleadressen om du vill ha den också;
ร้านดีแอนด์ดีอิเล็คทรอนิคส์
7 หมู่ 6 บ้านหนองบัวระเหว, ตำบลหนองบัวระเหว อำเภอหนองบัวระเหว จ.ชัยภูมิ, 36250 Tambon Nong Bua Rawe, Amphoe Nong Bua Rawe, Chang Wat Chaiyaphum 36250

https://goo.gl/maps/bvTjKabgDfA2
Oj! Dra på trissor, jag har passerat många gånger förbi detta stället helt ovetandes tydligen o_O.
Jag kommer definitivt att svänga förbi här!! Är det en svensk som driver stället?
Jag är härmed skyldig dig en lunch och valfri öl:thumbsup:

Himmelriket för spagetti och wienerschnitzel;
Mobilphone; 082 509 5684
Stängt lördagar och söndagar
Googleadressen om du vill ha den också;
ร้านดีแอนด์ดีอิเล็คทรอนิคส์
7 หมู่ 6 บ้านหนองบัวระเหว, ตำบลหนองบัวระเหว อำเภอหนองบัวระเหว จ.ชัยภูมิ, 36250 Tambon Nong Bua Rawe, Amphoe Nong Bua Rawe, Chang Wat Chaiyaphum 36250

https://goo.gl/maps/bvTjKabgDfA2
En tysk skrev du, flåt missade det. Men jag ska besöka stället definitivt och råkas vi så får jag stå för notan :wai:

Ätit padda? tror jag inte en sekund på...
Jodå! Min yngre vän av de två s.k. "bodyguards" visade upp en padda dom levde. Senare så ställdes det fram en sorts rödaktig (kryddig) kötträtt, och han knackade mig på axeln varvid jag började äta ett par tuggor tills jag förstod vad det var :rolleyes:. Men det smakade faktiskt helt ok:nod:

Jodå! Min yngre vän av de två s.k. "bodyguards" visade upp en padda dom levde. Senare så ställdes det fram en sorts rödaktig (kryddig) kötträtt, och han knackade mig på axeln varvid jag började äta ett par tuggor tills jag förstod vad det var :rolleyes:. Men det smakade faktiskt helt ok:nod:

Tvivlar starkt på att det var padda Du åt, kan det ha varit groda?

Tvivlar starkt på att det var padda Du åt, kan det ha varit groda?
Du kan ha rätt, kan ha varit groda, men tyckte den liksom var rätt "fet" *uäk :confused:*! Allt äts tydligen, men jag har respekt för det som f.d jägare då man tar tillvara på allt ifrån djuret.

Du kan ha rätt, kan ha varit groda, men tyckte den liksom var rätt "fet" *uäk :confused:*! Allt äts tydligen, men jag har respekt för det som f.d jägare då man tar tillvara på allt ifrån djuret.

Vi kan nog utgå ifrån att det var groda Du åt, anledningen till att jag betvivlar att det skulle vara padda, att äta padda kan vara den sista måltiden, det har hänt enligt nyheterna att Thaifolk avlider efter att dom tillagat padda, det finns paddor som är giftiga och där giftet inte förstörs vid upphettning/tillagning. Kanske Du förstår mitt tvivel att Du ätit padda....håll dig till grodor så lever Du längre.

Börjar snart bli ett ämne för vad åt ni idag tråden:D:D;)
Själv avstår jag paddor:cool:å groda kommer aldrig passera mina läppar:)

Oki doki, vi lämnar ämnet om grodor och paddor *fniss*.
Vet ni om det finns någon bra byggherre i trakterna runt nong bua rawe/chaiyaphum? Vid husbygge vill både jag och frugan ha en entreprenör och ej ha många olika hantverkare. Säkert billigare med lokala hantverkare, samt att köpa in materialet självt. I övrigt diggar jag detta forum då många verkar ha erfareheten och kunskap:wai:.

Jag vågar inte lämna referenser till husbygge, men min tanke som amatör är följande. Har ni inga kontakter alls, så börja med att åka ned till Global House och hör om dom kan rekommendera någon byggherre. Dessa bolag brukar ju själva nyttja byggherrar och yrkesskickliga personer i närområdet ofta.

I alla fall en liten ide´

Oki doki, vi lämnar ämnet om grodor och paddor *fniss*.
Vet ni om det finns någon bra byggherre i trakterna runt nong bua rawe/chaiyaphum? Vid husbygge vill både jag och frugan ha en entreprenör och ej ha många olika hantverkare. Säkert billigare med lokala hantverkare, samt att köpa in materialet självt. I övrigt diggar jag detta forum då många verkar ha erfareheten och kunskap:wai:.
Vi har en bra gubbe med familj som har 3 anställda, men rekommendera håller jag mig ifrån;)bor i phimai ren slump att vi sprang på honom.
Han har byggt ett gäng hus för falanger vi va och tittade på innan vi bestämde oss, har funkat bra men tråkigt att bygga på distans, hade gärna varit med hela vägen:)

Jag vågar inte lämna referenser till husbygge, men min tanke som amatör är följande. Har ni inga kontakter alls, så börja med att åka ned till Global House och hör om dom kan rekommendera någon byggherre. Dessa bolag brukar ju själva nyttja byggherrar och yrkesskickliga personer i närområdet ofta.

I alla fall en liten ide´
Alla idéer är bra! Global House ligger tydligen inte så långt bort och verkar ha det mesta, tack för upplysningen !
Micke.T verkar ju haft flyt :). Tidsplanen är ju ett par år fram, huset vill vi ha bra, men på den andra tomten får det bli en enkel byggnad för kommersiellt bruk, ska dock gå att alternera mellan en butik eller restaurang. Får bara ha lite fantasi vart vatten o eluttagen ska vara. Vi anställer folk inom familjen och det blir nog bra för alla inblandade. Det enkla trähuset på den andra tomten får nog stå kvar då brorsan och gammelfarmor får bo kvar där, finns ändå plats för butik/restaurang samt parkering.

Vi har en bra gubbe med familj som har 3 anställda, men rekommendera håller jag mig ifrån;)bor i phimai ren slump att vi sprang på honom.
Han har byggt ett gäng hus för falanger vi va och tittade på innan vi bestämde oss, har funkat bra men tråkigt att bygga på distans, hade gärna varit med hela vägen:)
Jag och frugan kommer att bo hos hennes familj ca 250 meter ifrån där huset ska byggas. Gissa om man kommer att häcka där flera gånger per dag när huset byggs :laugh:. Den andra tomten där butik/restaurang ska byggas ligger ca 500 meter bort så där lär vi nog också ha kontroll hehe.

Ok! Har ju "thai dusch" och bevattningsbassäng i värsta fall men ett torn med lite tryck i är ju kalas!
Vart i thailand rör du dig/vistas? Bug å bock för svaret = )
Jag bor i norra Thailand, Nan men vi bygger huset i Phrae, det är slutsträckan på bygget, så det är finlir kvar.
Micke T ligger snäppet före oss med bygget men vi kommer efter i sakta mak.

Nu har dom äntligen fått ner bambuställningen runt huset, fredag lördag har dom firat mors dag så inget direkt arbete utfört. Har varit en kille med traktor och jämnat till marken lite.
Utvändigt skall det målas en vända till, uteplatsen skall putsas och målas ljust grå som även kommer följa runt hela huset som en grund, skall till en trappa och räcke runt uteplatsen åxå, fanken det är bara 3 veckor kvar till invigning dom får speeda upp lite nu om det skall bli färdig.
received_818534951660682.jpeg
received_818534974994013.jpeg

I huset bakom vårt bor morbror med fru och barn, där kan man snacka om smatter på taket när det regnar;)
Frun är den som åker med när det inhandlas varor till huset, har funkat hur bra som helst grymt pålitlig och noggrann med kvitto och pengar, litar på henne till 100% självklart får hon generös ersättning för sitt arbete:)
received_818535024994008.jpeg

Har en del att jobba med innan man får det lika tjusigt som tongmat ;):)

Tillbaka
Topp