Husbygge i Phimai

Skall inte bara tänka på solen, du har A/C inne, du har varmluft ute även om inte solen står mot väggen, du vill separera dessa 2 du vill att värmen skall hålla sig ute och kylan skall hålla sig inne.
Tänk nu själv, ju mer lager du har mellan värmen och kylan desto mindre påverkar dom varann.

Säger inte att det är fel det du skriver, tog till mig av det med ohyra i mellanväggen;)
Ja det skall man tänka på, jag vet inte hur det är rätt att isolera här nere, då det är fuktigare, mer ohyra etc, hör med @Birger han skall ju ha lyckats väldigt bra med att isolera ute värmen på sitt hus har jag läst av dom som besökt han.

Ja det skall man tänka på, jag vet inte hur det är rätt att isolera här nere, då det är fuktigare, mer ohyra etc, hör med @Birger han skall ju ha lyckats väldigt bra med att isolera ute värmen på sitt hus har jag läst av dom som besökt han.

@magunnar har dubbelvägg på sin kåk lyssna med honom @Micke.T Det är väl inte försent ännu att göra dubbelvägg om du skulle ändra dig.

Sedan har jag fått för mig att blocken av lättbetong isolerar bättre än gråstenarna. Det är rätt stora lufthål i gråstenarna som borde isolera men har ingen koll på detta.

Ja dubbla sten med cellplast mellan borde vara kanon (som isoleca här hemma om det nu inte finns liknande i thailand?).

@magunnar har dubbelvägg på sin kåk lyssna med honom @Micke.T Det är väl inte försent ännu att göra dubbelvägg om du skulle ändra dig.

Sedan har jag fått för mig att blocken av lättbetong isolerar bättre än gråstenarna. Det är rätt stora lufthål i gråstenarna som borde isolera men har ingen koll på detta.
Jag skulle inte ha velat byggt utan dubbelvägg märker stor skylnat på innetemp när det är varmt ute när vi har haft 40c-42c ute då är innetemp 26-27c om alla fönster är stängda. Så har jag SCG Stay Cool isolering .

Senast ändrad:

Jo, jag byggde dubbelväggar i sovrummen med ca fem cm frigolit mellan väggarna. Resten av kåken är en öppen planlösning, där solen inte kommer åt och vinden blåser fritt. Idag ångrar jag bittert att vi gjorde ett sånt hafsverk! Vi borde gjort det ordentligt, markisolering för att stoppa markvärmen (ca 25 grader, konstant) och lagt minst decimetern i väggarna, när vi nu ändå höll på! Frigoliten var inte dyr och vill man kunna kontrollera inomhusklimatet på samma sätt som i Sverige och utan att bli ruinerad på elen så ställs det liknande krav på huskonstruktionen.
Men funkar gör det ju, sovrummen håller sig svala länge efter det att man stängt AC:n och kyls ner mycket fort om man sätter på den. Huset blev bra, men kunde blivit bättre!

När jag skriver "ruinerad på elen" så tänker jag inte på mig, jag har råd utan på mina efterlevande den dag jag är borta och pensionen med mig.

Jo, jag byggde dubbelväggar i sovrummen med ca fem cm frigolit mellan väggarna. Resten av kåken är en öppen planlösning, där solen inte kommer åt och vinden blåser fritt. Idag ångrar jag bittert att vi gjorde ett sånt hafsverk! Vi borde gjort det ordentligt, markisolering för att stoppa markvärmen (ca 25 grader, konstant) och lagt minst decimetern i väggarna, när vi nu ändå höll på! Frigoliten var inte dyr och vill man kunna kontrollera inomhusklimatet på samma sätt som i Sverige och utan att bli ruinerad på elen så ställs det liknande krav på huskonstruktionen.
Men funkar gör det ju, sovrummen håller sig svala länge efter det att man stängt AC:n och kyls ner mycket fort om man sätter på den. Huset blev bra, men kunde blivit bättre!

När jag skriver "ruinerad på elen" så tänker jag inte på mig, jag har råd utan på mina efterlevande den dag jag är borta och pensionen med mig.
Min elreikn: Jan 852 tb Feb 860tb Mars 1157tb Apr 1433tb Maj 1181 tb jag tror att jag överlever med dom siffrorna.

Hur gör ni för att bli av med fukten. Jag har inga problem med värm på dagarna och sällan på nätter. Däremot fukten som kommer under natten. Tror nog man skall avvakta tills man vet hur man vill ha det. Är det fukten eller värmen som kommer bli ditt problem.

Vädret har varit bättre sista veckan det märks, dom jobbar på riktigt bra, taket skall upp imon;) blir ingen dubbel vägg med luftspalt bestämde vi, får bli till nästa hus:D;)
received_248278712320225.jpeg
received_248278842320212.jpeg
received_248389678975795.jpeg
received_248389125642517.jpeg
received_248278932320203.jpeg

Vädret har varit bättre sista veckan det märks, dom jobbar på riktigt bra, taket skall upp imon;) blir ingen dubbel vägg med luftspalt bestämde vi, får bli till nästa hus:D;)
received_248278712320225.jpeg
received_248278842320212.jpeg
received_248389678975795.jpeg
received_248389125642517.jpeg
received_248278932320203.jpeg

Vi har ingen dubbelvägg på vårt hus och det fungerar alldeles utmärkt. Vi bor där 1-2 månader/år så det blir inte så stor skillnad. Bodde man året runt och absolut vill köra AC dygnet runt alternativt vill kunna vara utan AC så skall man nog tänka annorlunda.

Härligt nu rullar det på bra :)

Vi har ingen dubbelvägg på vårt hus och det fungerar alldeles utmärkt. Vi bor där 1-2 månader/år så det blir inte så stor skillnad. Bodde man året runt och absolut vill köra AC dygnet runt alternativt vill kunna vara utan AC så skall man nog tänka annorlunda.

Härligt nu rullar det på bra :)
En sommarplace behöver inte dubbelvägg. :rolleyes::D

Senast ändrad:
Jag har dubbla väggar nu är kannske inte så varmt ute men vi har nu 35c och sol fönstren stängda innetemp 24c ingen AC.
Är ert hus byggt på marken med platta så kyler det extra bra.
Vet en som grävt ned pemslang på ca. 2.5m djup i slingor runt huset och gjutit in slangen i sulan för att ta vara på billig markkyla. En liten pump driver runt vatten.
Det är han supernöjd med.
Är man bara säsongsboende så blir det nog billigare med en AC och förhöjd elräkning.
Placeringen av sovrummet är viktig, det ska inte ha sol efter lunch.

Tillbaka
Topp