Husbygge i Phimai

Lägg till en massa eluttag om det fortfarande är möjligt.
Vi har för lite och när de skulle lägga till en hall lampa i tak så var elkanalen är för liten för en sladd till inuti väggen.
Resultatet blev att när vi slår på hall lampan så slocknar stora lamparmaturen i sovrummet.
Svårt att borra ett nytt hål när det väl är färdigt.

Om den slocknar, så är det säker, felkopplat på minst ett ställe.

Lägg till en massa eluttag om det fortfarande är möjligt.
Vi har för lite och när de skulle lägga till en hall lampa i tak så var elkanalen är för liten för en sladd till inuti väggen.
Resultatet blev att när vi slår på hall lampan så slocknar stora lamparmaturen i sovrummet.
Svårt att borra ett nytt hål när det väl är färdigt.
Från början enligt ritningen vart det ett uttag per rum, detta har vi ändrat till 2 uttag/sovrum och 4 i vardagsrummet 3 i köket även uteplatsen och carporten har fått uttag.

Från början enligt ritningen vart det ett uttag per rum, detta har vi ändrat till 2 uttag/sovrum och 4 i vardagsrummet 3 i köket även uteplatsen och carporten har fått uttag.
Vet inte hur elekroniska ni är i eran familj men här räcker inte uttagen och jag har mer än det du räknar upp.
TV rummet skall: TV, PS4, Bio ljud/Blue-ray, router, 3 golv lampor, bakre högtalarsystem för bio ljudet.
Datorummet: Printer, dator, bildskärm, fläkt under datorbänken för att få bort mygg.
Sovrummet: TV, Laddare 2 telefoner, 1 tablet, dvd, 2 nattduksbordslampor.
Köket: Riskokare, vatten kylare/kokare, brödrost, diskmaskin, etc etc. mycket där.
Missa säkert massor där med i varje rum.

Vi har alldeles för lite eluttag och har fått kopplat sladd med uttag.

Sen alla saker som skall användas och kopplas ibland rakapparat, hårtork, strykjärn, kollar bara runt mig nu och bara under mig har jag 6 saker inkopplade.

Sen alla saker som skall användas och kopplas ibland rakapparat, hårtork, strykjärn, kollar bara runt mig nu och bara under mig har jag 6 saker inkopplade.
Tack för att du påminner mig om allt som kräver el;) har väl inte tänkt igenom allt du räknar upp men helt klart behövs det mycket uttag, får väl erkänna att jag inte funderat på hälften av det du räknat upp, men du har ju rätt i det du skriver behövs oftast mer uttag än vad man räknar med, lär väl stå där grinig en vacker dag:D;)

Tack för att du påminner mig om allt som kräver el;) har väl inte tänkt igenom allt du räknar upp men helt klart behövs det mycket uttag, får väl erkänna att jag inte funderat på hälften av det du räknat upp, men du har ju rätt i det du skriver behövs oftast mer uttag än vad man räknar med, lär väl stå där grinig en vacker dag:D;)
Ja själv så grinar jag lite över uttagen ibland och har på 3 ställen kabel med extra uttag vilket jag inte ville ha och sedan fått möblera lite efter uttag.

Vad jag tycker så minst 2 uttag på vägghörnen på varje rum det ger 8 uttag per rum och borde räcka.

även om du inte använder dom så kan du möblera om hur du vill där efter

Sätt inte vägg uttag efter vad du tror dig använda av fasta elektroniskt, du kommer ju använda mycket portabel elektronisk utrustning

Där du tänkt dig TV minst 4, en för TV, mediaspelare, router och tv spel du har ju barn.

Tänk på att använda uttag som även funkar för Europeiska kontakter, det är både irriterande och farligt med glapp. Jag har Panasonic som är super.

Jag räknade våra uttag här hemma just nu...
8 st i vardagsrummet och det tycker jag räcker bra..
6 st i köket och sen är det 3 st i varje sovrum..
4 st har vi i följande rum: tvättrummet/förrådet/klädkammaren/hallen..
Det blir 36 st inomhus..
I uthuset har vi 2 st och i gästhuset 3 st.
Det jag saknar är flera utomhus då det alltid blir långa sladdar att dra..
Så att sätta in många eluttag är inte så dumt...

Tänk även på att uttagen, speciellt i köket, säkras av med olika säkringar då mycket utrustning som vattenkokare och micro drar mycket ström. Även i andra rum är det bra.

En sak jag kommit underfund med är att aldrig igen bygga och inte vara på plats, inte för att jag inte litar på att dom skall göra ett bra jobb, mer för att man inte kan vara med och påverka när förändringar dyker upp i huvudet, har varit en prövning för min fru att ta alla samtal pga mig, men får nog säga att hon vuxit i mina ögon med det ansvar hon tagit i detta distansbygge.
Vi har ju från början haft en budget på bygget och den följer vi fortfarande, detta är ju inget märkvärdigt hus har lagt oss på en kvalité som duger åt oss, går alltid att bygga bättre och pompösare men då springer battingarna snabbt iväg;)

Dom har börjat grundmåla hela huset och kakla i köket, innertaken är färdiga och gjutit en klack till infarten till huset, har regnat mycket sista tiden och det hämmar utomhus jobben. Profilerna till fönsterna är åxå på plats, bara 5 veckor kvar tills vi åker ner då skall allt vara färdigt:)
received_810206619160182.jpeg
received_809628305884680.jpeg
received_812297535617757.jpeg
received_266233817191381.jpeg
received_266233947191368.jpeg
received_266233883858041.jpeg
received_141748353076277.jpeg

En sak jag kommit underfund med är att aldrig igen bygga och inte vara på plats, inte för att jag inte litar på att dom skall göra ett bra jobb, mer för att man inte kan vara med och påverka när förändringar dyker upp i huvudet, har varit en prövning för min fru att ta alla samtal pga mig, men får nog säga att hon vuxit i mina ögon med det ansvar hon tagit i detta distansbygge.
Vi har ju från början haft en budget på bygget och den följer vi fortfarande, detta är ju inget märkvärdigt hus har lagt oss på en kvalité som duger åt oss, går alltid att bygga bättre och pompösare men då springer battingarna snabbt iväg;)

Dom har börjat grundmåla hela huset och kakla i köket, innertaken är färdiga och gjutit en klack till infarten till huset, har regnat mycket sista tiden och det hämmar utomhus jobben. Profilerna till fönsterna är åxå på plats, bara 5 veckor kvar tills vi åker ner då skall allt vara färdigt:)

När du sedan skall måla din mur, så högtryckstvätta den först sedan primer under färgen.
Annars får du måla om ,nästa år igen, för då är den svart.

När du sedan skall måla din mur, så högtryckstvätta den först sedan primer under färgen.
Annars får du måla om ,nästa år igen, för då är den svart.
Dom primar även utsidan huset före målning, färgen sitter bättre enligt bygg gubben, låter vettigt tycker jag men att dom gör det inomhus, behövs verkligen det?

Tror ni kommer bli nöjda :)

Vi har ju valt att bygga med pulpettak, detta för att vi helt enkel tycker det är snyggare än sadeltak;)
Fick lite bilder idag där dom monterat hängränna med stuprör, att dom hade stuprör på båda ändarna av hängrännan gjorde mig lite fundersam, sätter man inte hängränna med lut och 1 stuprör?
received_813274992186678.jpeg
received_813274972186680.jpeg
received_813274945520016.jpeg

received_813274992186678.jpeg

Att det blev plåttak va nått vi bestämde när vi va nere i maj efter samråd med firman som tillverkade taket, till en början funderade jag i banor som @Jonas skrev i en annan tråd att det skulle bli ett fasligt oväsen av regn, blir ju rena resonanslådan tänkte jag;) men detta menade firman att dom hade lösning på genom att limma en isolering på 3cm på insidan plåten kanske blir jag besviken där återstår att se, tyckte det lät vettigt iallafall, all lekt och skruvar är i rostfritt som taket fästs vid så hoppas jag skall slippa rost och läckage:eek:;)
Jag uppskattar din brutala ärlighet i det du skrev om taket men hoppas du får fel om vårt tak;)
Jag är verkligen tacksam för feedback och råd, möjligt att jag är dålig på att visa det kanske är för att jag sitter i Sverige och känner ibland att jag har noll koll där borta:rolleyes:;):)

Att det blev plåttak va nått vi bestämde när vi va nere i maj efter samråd med firman som tillverkade taket, till en början funderade jag i banor som @Jonas skrev i en annan tråd att det skulle bli ett fasligt oväsen av regn, blir ju rena resonanslådan tänkte jag;) men detta menade firman att dom hade lösning på genom att limma en isolering på 3cm på insidan plåten kanske blir jag besviken där återstår att se, tyckte det lät vettigt iallafall, all lekt och skruvar är i rostfritt som taket fästs vid så hoppas jag skall slippa rost och läckage:eek:;)
Jag uppskattar din brutala ärlighet i det du skrev om taket men hoppas du får fel om vårt tak;)
Jag är verkligen tacksam för feedback och råd, möjligt att jag är dålig på att visa det kanske är för att jag sitter i Sverige och känner ibland att jag har noll koll där borta:rolleyes:;):)
Det går alltid att köpa öronproppar:D:rolleyes:

Tillbaka
Topp