Husbygge i Phimai

Lite stöld i Thailand, möjlig, men dagligen rapporteras i medierna om inbrott, mycket i tempel,
stölder av MC, gasoltuber har blivet väldigt populärt, för att inte tala om guldsmeds butiker, etc.

Och då kan man ju ställa sig frågan hur mycket kommer ej fram.
exempel stals nattetid i byn 6 bht guld när man låg o sov, ingen media bevakning av detta.

Nä brottsligheten är mycket stor även i byarna.
Nu har vi inget av värde att själa, men vi hör varje dag att vi borde sätta galler på fönsterna. Kommer aldrig att hända, vill inte bo i ett fängelse;)
Vi har kamera å strålkastarljuset med detektor, det får räcka.

Lite stöld i Thailand, möjlig, men dagligen rapporteras i medierna om inbrott, mycket i tempel,
stölder av MC, gasoltuber har blivet väldigt populärt, för att inte tala om guldsmeds butiker, etc.

Och då kan man ju ställa sig frågan hur mycket kommer ej fram.
exempel stals nattetid i byn 6 bht guld när man låg o sov, ingen media bevakning av detta.

Nä brottsligheten är mycket stor även i byarna.

Hej

Dom flesta brott du räknar upp här gäller ju städer och inte byar, vi har ju normalt inte vare sig några större gasoltuber eller några guldbutiker i byn, tempel har vi två stycken men än så länge har dom klarat sig ifrån inbrott och stölder.

Min erfarenhet är dock att det är relativt låg risk för stölder på landet om man använder sunt förnuft, risken för stölder och inbrott är nog mycket större i en turistort eller stad, det är min absoluta övertygelse.

Håller man på och bygger ska man ta in dyrare verktyg och maskiner efter arbetsdagens slu, precis på samma sätt som i Sverige, lämnar man dyra saker ute vind för våg så finns ju alltid risken att någon frestas av detta, men i byarna är det nog mer enskilda individer som utför sånt här, i Sverige ör det ju ofta hela ligor ifrån dom forna öststaterna som härjar och då även på landsbygden.

Guld ska man helst inte bära på sig vare sig på landet eller i stan, går man med hela årslöner hängande runt halsen ligger man illa till på dom flesta platser på jorden och så även i Thailand, både jag och frugan avstår guldföremål nästan helt.

Mvh isan lover

Nu har vi inget av värde att själa, men vi hör varje dag att vi borde sätta galler på fönsterna. Kommer aldrig att hända, vill inte bo i ett fängelse;)
Vi har kamera å strålkastarljuset med detektor, det får räcka.

Hej

Vi har inga galler heller, men däremot fönsterluckor av trä som vi stänger och låser inifrån när vi åker till Sverige, galler har ju ibland inneburit att folk hsr brunnit inne eftersom dom inte hsr kunnat ta sig ut.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Dom flesta brott du räknar upp här gäller ju städer och inte byar, vi har ju normalt inte vare sig några större gasoltuber eller några guldbutiker i byn, tempel har vi två stycken men än så länge har dom klarat sig ifrån inbrott och stölder.

Min erfarenhet är dock att det är relativt låg risk för stölder på landet om man använder sunt förnuft, risken för stölder och inbrott är nog mycket större i en turistort eller stad, det är min absoluta övertygelse.

Håller man på och bygger ska man ta in dyrare verktyg och maskiner efter arbetsdagens slu, precis på samma sätt som i Sverige, lämnar man dyra saker ute vind för våg så finns ju alltid risken att någon frestas av detta, men i byarna är det nog mer enskilda individer som utför sånt här, i Sverige ör det ju ofta hela ligor ifrån dom forna öststaterna som härjar och då även på landsbygden.

Guld ska man helst inte bära på sig vare sig på landet eller i stan, går man med hela årslöner hängande runt halsen ligger man illa till på dom flesta platser på jorden och så även i Thailand, både jag och frugan avstår guldföremål nästan helt.

Mvh isan lover
Nu tycker jag i alla fall att det även sprider sig till landsbygden.
Vist är det lägre än i tätbebyggda områden, men det börjar förändras.

Men det mesta jag referat kommer mest från TV nyheter, och där är det mycket från glesbygd ang brottslighet.

Nu tycker jag i alla fall att det även sprider sig till landsbygden.
Vist är det lägre än i tätbebyggda områden, men det börjar förändras.

Men det mesta jag referat kommer mest från TV nyheter, och där är det mycket från glesbygd ang brottslighet.

Hej

Det kan mycket väl vara en sån trend nu med tanke på den dåliga lönsamheten inom jordbruket, gissar att många daglönare ute i byarna saknar jobb och inkomst, liksom att ungdomar som går ut skolan har svårt att hitta jobb på landsbygden, det kan absolut påverka.

Mvh isan lover

Galler kom upp för våra fönster utan min kännedom, jag säger dock inget. Tycker familjen att det är befogat så får dom sitta kvar.

Nu är förrådet färdigt skall målas orange :cool:
20181114_173837.jpg

Skydd för brunn å pumpar är klart åxå;)
20181114_143955.jpg

Har likadan pump Micke , vad man bör tänka på är att när den har stått länge så kan den sitta fast , då måste du peta runt fläkthjulet med en mejsel eller skruva bort skyddet , annars står den still /fast när du ansluter och du bränner motorn , vi har rent vatten ,så det är inte det som är problemet , sen skulle jag bygga ett tätt hus att ställa över , allsköns djäkla myror bosätter sig under den gula huven , samt ibland en orm har vi haft , annars en bra pump är min erfarenhet , haft tre st på 12 år nu , men familjens som förut använde den och körde den torr , då är den körd

Vårat sovrum är varmt som i en bastu;)borde tänkt på det när vi byggde:rolleyes:rummen på baksidan är svala å sköna.
Löste detta med en ac, frugan ringde någon kontakt, en timme senare kom dom och installerade:)

20181112_132822.jpg

20181112_132157.jpg
Taskig placering av utomhusdelen så nära fönstret, den väsnas en hel del, spex när den blivit några år. Sen kunde dom väl satt den lägre så man slipper stege för service.
Typiskt Thai men att inte du tänkte på detta själv?

Taskig placering av utomhusdelen så nära fönstret, den väsnas en hel del, spex när den blivit några år. Sen kunde dom väl satt den lägre så man slipper stege för service.
Våra står på gummifötter utanför ,på betongplattan , hör dem knappt och inga resonansljud i väggar

Upplever inget oljud, men kommer säkert.
Orkar inte bry mig, är på semester. Hade säkert varit annorlunda om jag bodde här;)

Eller längre upp så slipper man slå bollen i den då man springer under :) Mina sitter precis under takfoten så jag får fritt på marken.

Ang placering av ytterdelen ,det blir troligen vibrationer som fortplantar sig i väggen ,även om man har gummi dämpare ,gummit kanske är en färskvara ,även om man bara har semester eller???

Upplever inget oljud, men kommer säkert.
Orkar inte bry mig, är på semester. Hade säkert varit annorlunda om jag bodde här;)
Dom LG väsnas ingenting, har alla mina placerade så, dom är totalt tysta inte ett ljud hörs in.
Och billiga i drift, har minst 3 gåendes hela natten och någon brukar vara på dagtid, hamna på 1600 baht på elräkning, hade jag kört så på förra huset med dom gamla hade jag hamnat på över 6000 baht.

Tillbaka
Topp