Igår på SVT , visste att detta skulle gå fel inom kort .

Frugan tvärvägrar att äta ål av just den anledningen - att den lever av as. Och med henne barnen naturligtvis. Så jag får ha delikatessen för mig själv de få gånger jag köper en bit.
Samma här Berra .har sett ålar krypa ur lik som fiskats upp .efter det så NOPE

Hej

Här är en annan delikatess nejonögon.

1573888615043.jpeg

Dom fiskade man förr i Finland genom att kasta i ett huvud ifrån en häst eller ko i vattnet, när man sen drog upp huvudet rasade det ut nejonögon som krälade ur huvudet, detta berättade man om i Finland där vi serverades detta på en restaurang.

Mvh isan lover

1573888615043.jpeg

Hej

Här är en annan delikatess nejonögon.

1573888615043.jpeg

Dom fiskade man förr i Finland genom att kasta i ett huvud ifrån en häst eller ko i vattnet, när man sen drog upp huvudet rasade det ut nejonögon som krälade ur huvudet, detta berättade man om i Finland där vi serverades detta på en restaurang.

Mvh isan lover

1573888615043.jpeg
Tvi satan! Vidriga fiskar! :eek:

Tacka vet jag kolgrillad entrecôte från Argentina... inga lik i den klimatboven inte
Här blev det till min stora glädje en riktig klimatbov till middag, en alldeles utmärkt oxfilé inlindad i bacon. Det kreaturet hade behandlats väl, väldigt mört och fint. Det nötarslet hade säkert skickat ut åtskilliga liter metangas under idisslandets gång. :cool:

Det är en familj 2 vuxna och ett 6 årigt barn som lämnat vardagsstressen och pengamaning och seglar runt på världshaven som erbjudit henne lift i deras katamaran.
Dom är youtubers och finserar sitt liv med en youtubekanal dom sänder på stod det i den artikel jag läste.

Med tanke på den höga elförbrukningen som serverhallar har och då säkerligen även Youtube orsakar så är det nog inte så bra för klimathotet att göra en seglats med dessa miljösvin!

Jag påstår att SMHI fabulerar om vattenståndet. SMHI svarar: ”Våra prognoser för framtida vattenstånd har sin grund i den stora mängd vetenskapligt granskad forskning som sammanställs av FN:s klimatpanel IPCC. Utöver detta använder våra experter dessutom mätdata från långa tidsserier från svenska vattenståndsstationer för att göra analyser som följer internationell vetenskaplig praxis.” Jag tänkte jag skulle granska en mätserie. Hur SMHI av denna mätserie tror att vattenståndet plötsligt skulle höjas med 20 mm/år överträffar mitt svaga förstånd.

ÖNU.jpg

Jag påstår att SMHI fabulerar om vattenståndet. SMHI svarar: ”Våra prognoser för framtida vattenstånd har sin grund i den stora mängd vetenskapligt granskad forskning som sammanställs av FN:s klimatpanel IPCC. Utöver detta använder våra experter dessutom mätdata från långa tidsserier från svenska vattenståndsstationer för att göra analyser som följer internationell vetenskaplig praxis.” Jag tänkte jag skulle granska en mätserie. Hur SMHI av denna mätserie tror att vattenståndet plötsligt skulle höjas med 20 mm/år överträffar mitt svaga förstånd.

ÖNU.jpg
Lägg inte så mycket energi på saker du inte kan påverka eller förstå.
Det tär bara på humöret.

Verkar som om någon har fått upp ögonen för bl.a. Kinas och Indiens planerade 1000 tals nya kolkraftverk...

Vad skall vi göra åt det ... ? Jo vi skall nog helt avskaffa fossilt bränsle i Sverige.. man måste nog vara sosse om man tror man kan påverka detta globala fenomen

Lägg inte så mycket energi på saker du inte kan påverka eller förstå.
Det tär bara på humöret.
Det fungerar precis tvärt om. Det finns många som är helt förtvivlade av alla klimathot. Sånt tär på humöret. Jag mular sönder den ena efter det andra klimathotet. Det gör mig på gott humör. Med kunskapen inser jag att klimathotet bara en en politisk företeelse. Jag kan både förstå och påverka.

Verkar som om någon har fått upp ögonen för bl.a. Kinas och Indiens planerade 1000 tals nya kolkraftverk...

Vad skall vi göra åt det ... ? Jo vi skall nog helt avskaffa fossilt bränsle i Sverige.. man måste nog vara sosse om man tror man kan påverka detta globala fenomen
Nya kolkraftverk är naturligtvis bättre än de gamla.
Ganska logiskt om man har egna fyndigheter av kol istället för import av olja.

Där kan Sverige sälja in vår moderna avgasreningsteknik och sysselsätta folk och förbättra vår handelsbalans.

Det fungerar precis tvärt om. Det finns många som är helt förtvivlade av alla klimathot. Sånt tär på humöret. Jag mular sönder den ena efter det andra klimathotet. Det gör mig på gott humör. Med kunskapen inser jag att klimathotet bara en en politisk företeelse. Jag kan både förstå och påverka.
Bra att kämpa för det man tror på,
men är övertygad att TS är fel forum för påverkan.
Finns väl bara en enda hobbypolitker här.

Bra att kämpa för det man tror på,
men är övertygad att TS är fel forum för påverkan.
Finns väl bara en enda hobbypolitker här.
Jag är inte ute efter att påverka någon. Jag berättar bara vad jag kommit fram till och riktigt intressant blir det när någon kommit fram till något annat så att det blir ett utbyte av åsikter eller ännu hellre utbyte av fakta. Den som är litet uppmärksam inser att media bara berättar en sida av historien. Media skulle ALDRIG släppa fram mina tankar.

Nya kolkraftverk är naturligtvis bättre än de gamla.
Ganska logiskt om man har egna fyndigheter av kol istället för import av olja.

Där kan Sverige sälja in vår moderna avgasreningsteknik och sysselsätta folk och förbättra vår handelsbalans.

Tjena jag funderade lite på detta..
Nya kolkraftverk. Nya turbiner = mer el av samma volym kol.

Men. 1 + 2 blir alltid 3 ..

1 kolatom plus 2 syreatomer blir co2..

Du kan inte förbränna kol och få något annat i den processen...

Så blir det mindre utsläpp när man bygger 1000 nya kolkraftverk.. nä jag skulle inte tro det iaf. Förbrännrr man mer kol får man mer co2 det går aldrig att undvika.. Men om det kommer ge 3 graders temperaturhöjning som SVT säger...? Tja det kan nog inte vetenskapen idag svara på..

Nya kolkraftverk. Nya turbiner = mer el av samma volym kol.

Så är det naturligtvis, vi kan hoppas på att ny teknik har högre verkningsgrad, och inte minst, kanske även mindre utsläpp av en del otrevligheter som finns i olja och kol.

Men om man ökar på antalet kolkraftverk i en hisnande takt, för att ge alla dessa miljarder en förbättrad levnadsstandard, så kan man inte undvika att det blir mer CO2 i atmosfären.

När det gäller uppvärmningen, utöver det som helt enkelt förklaras av "naturliga klimatvariationer", så undrar jag om inte människans bidrag i första han ligger i hur vi påverkar planetens förmåga att "svettas". Hårdgörande av mark, megastäder och minskning av t ex regnskogar är både rejäla värmekällor och saker som förhindrar naturlig nedkylning. Vi påverkar även atmosfärens aerosoler och det kan störa nederbördsmönstret rejält.

Det här är verkligen sevärt, c:a 31 minuter får ni reda på saker som får er att ruttna på CO2-svamlet:

"Vatten måste finnas i alla system för att planeten ska vara i balans. I vår förbrukande livsstil förlorar vi allt mer vatten och sambandet mellan extremväder, klimatförändringar och obalans i vattnets kretslopp är uppenbart."

Så är det naturligtvis, vi kan hoppas på att ny teknik har högre verkningsgrad, och inte minst, kanske även mindre utsläpp av en del otrevligheter som finns i olja och kol.

Men om man ökar på antalet kolkraftverk i en hisnande takt, för att ge alla dessa miljarder en förbättrad levnadsstandard, så kan man inte undvika att det blir mer CO2 i atmosfären.

När det gäller uppvärmningen, utöver det som helt enkelt förklaras av "naturliga klimatvariationer", så undrar jag om inte människans bidrag i första han ligger i hur vi påverkar planetens förmåga att "svettas". Hårdgörande av mark, megastäder och minskning av t ex regnskogar är både rejäla värmekällor och saker som förhindrar naturlig nedkylning. Vi påverkar även atmosfärens aerosoler och det kan störa nederbördsmönstret rejält.

Det här är verkligen sevärt, c:a 31 minuter får ni reda på saker som får er att ruttna på CO2-svamlet:

"Vatten måste finnas i alla system för att planeten ska vara i balans. I vår förbrukande livsstil förlorar vi allt mer vatten och sambandet mellan extremväder, klimatförändringar och obalans i vattnets kretslopp är uppenbart."
Det finns gott om vatten. Haven täcker 70 procent av jordens yta och där uppehåller sig dessutom det mesta av CO2, 38.000 Gigaton. I atmosfären finns bara 730 Gt. Vi bidrar varje år med 11 Gt. Al Gore visade en gång hur temperaturen och CO följdes åt. Han påstod att när CO2 ökade blev det varmt. I själva verket är det tvärt om. Haven lagrar mycket värmeenergi och när haven värms upp gasar de ut CO2. Detta är en process som kan ta lång tid. Det kan ta upp till 800 år innan uppvärmningen av havet ger motsvarande ökning av CO2.

Lag.jpg

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonyma
A
H
Svar
2