Insamling av OT-inlägg från diverse trådar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Sir One " sa:
Samma sak gäller för Rebtel. Mellan två smarta telefoner som har rebtel installerat ringer man gratis om man är uppkopplad mot internet. När man har tillgång till wifi eller har internet i sin tel.

Detta är det stora problemet med apparna, moster Frida i Knäckebrödhult har inte smartphone och heller ingen aning om vad Rebtel är! Och ungarna har ingen fast telefon. Det måste gå att ringa till mobiler för ett anständigt pris. 10 öre per minut tycker jag är helt OK! :)

"mackes " sa:
Detta är det stora problemet med apparna, moster Frida i Knäckebrödhult har inte smartphone och heller ingen aning om vad Rebtel är! Och ungarna har ingen fast telefon. Det måste gå att ringa till mobiler för ett anständigt pris. 10 öre per minut tycker jag är helt OK! :)

Jo det är sant..mycket att fundera på med alla appar..min mor (84 år) är väl den enda jag vet som har fast telefon och samma nummer med en etta och några nollor + sen jag bodde "hemma" för en sådär 48 år sen!

Men hon klarar Skype och e-mail..sms än så länge...och ve och fasa hon kör bil..slänger in rullatorn i baksätet..å så iväg! Men tack för alla förslag, skall försöka klura ut vad som passar mej bäst...när jag är i Thailand...eller i Sverige. :nod:

Areeya

ja det beror ju på vad man klarar av rent tekniskt såklart, men om man har internet så ringer man ju gratis med vad som helst, till och med facebook´s chat har en knapp för röstsamtal eller videosamtal, bara prata på som vilket samtal som helst.

Grejen är ju att om man pratar hyfsat mycket så finns det inget som slår de internetbaserade samtalen, det enda man behöver betala med dem är ju internet, vilket många ändå vill ha till annat och betalar för ändå. alternativt att man har wifi i sin närhet dit man kan gå och ringa. Men detta passar kanske inte damen i knäckebröhult...

För mig så är det voipdiscount, facebook, skype, viber osv som gäller då jag ringer frugan och hon har dessa program i sin iphone då är det enkelt.

Fördelen med voipdicount är att bara jag behöver ett specialprogram i min smartphone/dator för att ringa, och det är jätteenkelt att ladda ner och få igång. Hon får ett samtal som vilket som helst i sin telefon och behöver inget internet för att prata så länge jag ringer upp. Hon upplever det som ett vanligt telefonsamtal där nere. Det går alltså via internet ner till thailand sedan ringer en server i thailand upp hennes telefon via vanliga mobilnätet) där nere. Helt klart enklast då hon inte alltid har pengar på sitt simkort :) Eller när hon är på vischan och inte har så snabbt internet i mobilen. Ringer 90% av samtalen (ca: 10timmar/vecka) med detta och det kostar 105kr (12.36€) för 120dagar.

Då hon är hemma eller på jobbet har även hon wifi och då är skype/viber bättre för då brukar det bli videosamtal istället.

"mackes " sa:
moster Frida i Knäckebrödhult kan använda sin vanliga telefon om hon vill ringa till Thailand.
Allt går via en växel med ett stockholmsnummer. Så ska hon ringa till dig i Thailand slår hon bara ett 08-nummer, detta är asocierat med dit thai-nummer. Hennes telefonnummer måste dock registreras på Rebtel av någon datorkunnig innan hon kan göra det.
I sin telefonbok skriver hon "mackes" 081234567, eller vad ditt nummer blir vid registreringen.

"Sir One " sa:
moster Frida i Knäckebrödhult kan använda sin vanliga telefon om hon vill ringa till Thailand.
Allt går via en växel med ett stockholmsnummer. Så ska hon ringa till dig i Thailand slår hon bara ett 08-nummer, detta är asocierat med dit thai-nummer. Hennes telefonnummer måste dock registreras på Rebtel av någon datorkunnig innan hon kan göra det.
I sin telefonbok skriver hon "mackes" 081234567, eller vad ditt nummer blir vid registreringen.

Nu har du nog tappat tråden litegrand, jag talade om kostnad för att ringa från Thailand till Sverige, du replikerade med att ringa gratis mellan appar vilket jag säger inte funkar så bra för moster. Då kommer du tillbaka om samtal från Sverige (jag använder själv Rebtel från Sverige) :-\

Rebtel har ingen server i Sverige så det går inte att ringa billigt till Sverige med Rebtel, det var då jag föreslog Freecall som faktiskt har en server i Sverige (och i Thailand) så du kan ringa "lokalsamtal" till Sverige

"mackes " sa:
Nu har du nog tappat tråden litegrand, jag talade om kostnad för att ringa från Thailand till Sverige, du replikerade med att ringa gratis mellan appar vilket jag säger inte funkar så bra för moster. Då kommer du tillbaka om samtal från Sverige (jag använder själv Rebtel från Sverige) :-\

Rebtel har ingen server i Sverige så det går inte att ringa billigt till Sverige med Rebtel, det var då jag föreslog Freecall som faktiskt har en server i Sverige (och i Thailand) så du kan ringa "lokalsamtal" till Sverige
Då är det som vanligt då. Hela mitt liv är en tappad, inte tråd men en hel jäkla tross :) Jag försökte i stor välmening i alla fall :)

"Sir One " sa:
Då är det som vanligt då. Hela mitt liv är en tappad, inte tråd men en hel jäkla tross :) Jag försökte i stor välmening i alla fall :)
Det tackar vi för, vi får ta trossen över en bärs när du är i Thailand nästa gång! :beer:

Sen är det mobila nätet så slött så har man ingen fast lina duger inga internetbaserade telefon samtal ifrån thailand ute i byarna.

"nakonsawan " sa:
ja det beror ju på vad man klarar av rent tekniskt såklart, men om man har internet så ringer man ju gratis med vad som helst, till och med facebook´s chat har en knapp för röstsamtal eller videosamtal, bara prata på som vilket samtal som helst.

Grejen är ju att om man pratar hyfsat mycket så finns det inget som slår de internetbaserade samtalen, det enda man behöver betala med dem är ju internet, vilket många ändå vill ha till annat och betalar för ändå. alternativt att man har wifi i sin närhet dit man kan gå och ringa. Men detta passar kanske inte damen i knäckebröhult...

För mig så är det voipdiscount, facebook, skype, viber osv som gäller då jag ringer frugan och hon har dessa program i sin iphone då är det enkelt.

Fördelen med voipdicount är att bara jag behöver ett specialprogram i min smartphone/dator för att ringa, och det är jätteenkelt att ladda ner och få igång. Hon får ett samtal som vilket som helst i sin telefon och behöver inget internet för att prata så länge jag ringer upp. Hon upplever det som ett vanligt telefonsamtal där nere. Det går alltså via internet ner till thailand sedan ringer en server i thailand upp hennes telefon via vanliga mobilnätet) där nere. Helt klart enklast då hon inte alltid har pengar på sitt simkort :) Eller när hon är på vischan och inte har så snabbt internet i mobilen. Ringer 90% av samtalen (ca: 10timmar/vecka) med detta och det kostar 105kr (12.36€) för 120dagar.

Då hon är hemma eller på jobbet har även hon wifi och då är skype/viber bättre för då brukar det bli videosamtal istället.

Verkar grymt bra, tolkar det även som att man från Thailand kan ringa med VoipDiscount i mobilen till Svenska mobiler för samma peng?

Mycket prat här om olika telefonilösningar för att ringa från Sverige till Thailand eller tvärtom.

När jag bodde i Sverige använde jag en IP telefoni leverantör som heter Telavox.

Det kostade 49 kr i månaden i fast avg. Samtal till Thailand 14 öre/minuten till fasta telefoner och 18 öre i minuten till mobiler. Samtal i Sverige 45 öre i öppningsavg. sedan fritt.

Det fina i kråksången är att när jag flyttade till Thailand så sa jag inte upp det abonnemanget.

Jag tog helt enkelt med mig min sk. ATA dosa och kopplade in den på mitt ADSL här. Resultatet jag har kvar mitt Svenska nummer. Vänner i Sverige ringer mig för lokaltaxa i Sverige. Fast jag svarar i Thailand. Jag ringer ju för 45 öre till Sverige och kan parata hur länge som helst för den summan.

En udda grej är att det verkar bli billigare för mig att ringa Thaimobiler från min Svenska telefon än att ringa från min Thaimobil, konstigt.

/Anubaan

Suveränt tips! Jag har letat efter ett sätt att få ett svenskt nummer här i Thailand!
Någon som vet andra sätt att ha svenskt nr i Thailand, Skype är för dyrt!

Har man ett voip konto kan man koppla på ett svenskt nummer till det (jag googlade för ett tag sen och hittade en amerikansk sajt som hade den tjänsten, vill minnas en startup på någon hundring och ca 30-40 kronor per månad för numret. Men sen måste man ju ha en smartphone med Voip stack, vet inte om äpplerna har det ... de riktiga nallarna har ju det ...).

Men man måste ju ha mer än 2G till mobilen ... så hur det funkar i byarna ... alternativt wifi så funkar det ju så länge man har teckning ... eller ha datorn på hela tiden ...

"Sir One " sa:
Rebtel.
Fördelen är att man kan använda vilken telefon som helst, även den fasta hemmatelefonen. Man behåller sitt vanliga ab. och kan ta emot och ringa som vanligt.
Man registrerar sig på rebtel.se. här anger man även de nummer man vill kunna ringa från.
Rebtel har en app som man använder när man ska ringa eller skicka SMS.
Den 15/4 fyllde jag på med 20 euro. I dag har jag 9 euro kvar på kontot. Jag ringen 1-2 gånger per dag till Thailand.
Man kan sänka sin kostnad genom att ringa via sin internetuppkoppling, annars tillkommer den vanliga inrikestaxan i Sverige.
Jag är mycket nöjd, framför altt med priset men även för att jag kan använda min vanliga telefon.

www.rebtel.se

Hur får man fram vad det kostar att ringa via rebtel med mobilen när man inte har tillgång till wifi?

"ledarn " sa:
Det är kostnaden som du har i Sverige för att ringa ett "fast" nummer..
När jag lägger in telefonnummer på mitt konto där så omvandlar Rebtel det till ett "08" nummer....
Då jag har fria samtal i Sverige så kostar det bara vad dom drar på kontot hos Rebtel...
Intressant, jag kollade med Telia och enligt dem kostar det 3,96 kr/min, räknas som ett utlands samtal, men man kan alltså lägga in nr på sitt rebtel konto som sedan görs om på nåt sätt så Telia tror att man ringar lokalt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
1
Visningar
732
trollet
T

Tillbaka
Topp