Diverse juridiska frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Bry dig inte Wanpen,, Thailand tillåter inte dubbla medborgarskap ändå... Du kan aldrig i helvete så länge du lever ens få ansöka om thailändsk medborgarskap, och om din fru får ett svenskt medborgarskap, så ryker strax hennes egna thailändska åt fanders...

Polarns tjej har dubbla pass, därför undran

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler.

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Omvänt, om t.ex. en svensk medborgare ansöker om ett thailändskt medborgarskap, måste hon/han avsäga sig sitt svenska medborgarskap för att få sitt thailändska medborgarskap.

Mvh Thaikonsult

Hej Thaikonsult!

När vi gifte oss i våras tog min fru mitt efternamn och behöll sitt thailändska som mellannamn. Till hösten när hon skall få sitt PUT så är det nog bra om hennes nuivarande efternamn står i passet. Räcker det verkligen att hon går in på Amphur och ber att få ändrat till sitt nya efternamn? Sedan kan hon ju då åka till Udon Thani och få ett nytt pass.

Om vi vill registrera vårt äktenskap i Thailand vad krävs då? Räcker en översättning av det borgerliga vigselbeviset eller måste det vara ett personbevis från Skatteverket? Hur gör man enklast? Tack!

Registrera det svenska äktenskapet och namnbytet gör din fru samtidigt hos amphur i Thailand. Hon måste även få ett nytt ID-kort när hon byter sitt namn. Nytt thaipass kan hon skaffa antingen i Thailand eller hos thaiambassaden här hemma.

Här står vilka papper som behövs för att registrera ett svenskt äktenskap i Thailand och göra ett namnbyte: http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Mvh Thaikonsult

Lite Karma är väl allt Thaikonsult värd va? Outröttligt hjälpande utan kostnad :)

"thaikonsult " sa:
Registrera det svenska äktenskapet och namnbytet gör din fru samtidigt hos amphur i Thailand. Hon måste även få ett nytt ID-kort när hon byter sitt namn. Nytt thaipass kan hon skaffa antingen i Thailand eller hos thaiambassaden här hemma.

Här står vilka papper som behövs för att registrera ett svenskt äktenskap i Thailand och göra ett namnbyte: http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Mvh Thaikonsult

Tackar så mycket för hjälpen, Thaikonsult. Vi skall ta tag i detta snarast möjligt.

Trevlig helg! :wai:

//Berralund

"thaikonsult " sa:
Här kommer Thaikonsults veckobrev för vecka 11-2011 i pdf-fil.

http://www.thaikonsult.se/brev/nyheter-11-2011.pdf

Mvh Thaikonsult

Motion 2010/11:Sf271 Uppehållstillstånd i Sverige.
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att göra ett förtydligande i utlänningslagen i syfte att betona möjligheten att göra undantag från huvudregeln om att söka uppehållstillstånd vid anknytning från hemlandet om det framstår som sannolikt att tillstånd skulle ha beviljats om det sökts från hemlandet.
Huvudregeln i Sverige är att uppehållstillstånd ska sökas innan inresa i landet. Det är naturligtvis en rimlig utgångspunkt, men ställer till med problem i många fall. Regeln skulle därför behöva ses över för att underlätta både för de enskilda och för myndigheterna.
Många av dem som kan resa hem för att söka från hemlandet har stött på många praktiska problem och de har dessutom fått invänta sina uppehållstillstånd under många månader. Detta har lett till problem både för den enskilda och för arbetsgivaren, men också för många sambor eller gifta par. Barn har varit utan sina föräldrar under långa perioder. Även personer som aldrig tidigare bott här, men träffat en partner och därför flyttar hit, får vänta oförsvarligt långa tider. Det bör därför införas en möjlighet att invänta uppehållstillståndet i Sverige i de fall det är uppenbart att uppehållstillstånd kommer att ges

Bara att hoppas att de e något dom kan ordna lite snabbt för som de e nu me 10 månaders väntan e ju lamt av sverige

glimten66 :wai:

Nä det är korkat helt enkelt. Tänker på alla dessa regler som säger att man måste tex varit sambo och samlevande i minst 6 månader mm som ett krav för att få uppehållskort t ex.

Men som jag t ex har inte råd att ta ledigt och bo i Thailand i 6 månader för att migrationen skall anse det som giltligt förhållande och hon kan ju inte komma hit och vara hos mig i först 3 månader och sedan förlängt i 3, för att det skall räknas som att ha haft ett gemensamt förhållande och hushåll. Ett gemensamt hushåll betyder ju i sin kontext "två som bidrar till hushållet" och det gör man ju inte om man inte har inkomst.

Jag vet inte kanske jag har missuppfattat regelverket, men så tolkar jag det. Sen är det ju inte säkert att det är så i praktiken utan andra saker kan väga in, nu när min tjej kommer hit så kan ju inte jag se att det skulle vara något hinder för henne att stanna.

Man måste ju ge människor en chans, jag menar hur många förhållanden i Sverige är inte hux flux bomkär. Man får säga till sin thaipartner, "nä nu förstår du min kära att nu skall vi först se i 6 månader om vi tycker om varandra, och sedan om migrationen anser att vi gör det så kan vi tycka om varandra på riktigt", eller nu får du åka tillbaka och söka uppehållstillstånd så att myndigheterna kan undersöka om vi tycker om varandra och att du har ärliga uppsåt, så jäkla dumt, kär blir man ju bara och vill leva tillsammans, är ju inget man planerar.

Det är ju bättre att de får stanna här då, så att man kan följa utvecklingen av förhållandet, istället för att de skall behöva åka tillbaka till sitt hemland, hur skall man då kunna veta om man skall vara ihop eller inte.

Jag menar, vi har provanställning 6 månader när vi söker arbete, men inte fan skall man stanna hemma tills behandlat din anställning om du skall få fast eller inte, utan man måste ju se vad vederbörande går för.

Folk måste ju få en chans att bevisa att de menar allvar, sen om de skulle visa sig att de inte uppfyller kriterierna så får de ju visas ur landet.

Nä allting är percis som vanligt "PENGAR", hade vi alla varit miljonärer hade det inte funnits en migration, för i grund och botten är det pengar "kan man stå för sitt eget uppehälle och inte vara en belastning för samhället man kommer till".

Mvh Peter :wai:

"glimten66 " sa:
Jag håller me di till 110% i de du beskriver

Ja, jag kan ju förstå om man som ensam söker uppehållstillstånd, men som partner, älskande par eller att par som träffat varandra och blivit kära samt vill leva tillsammans och den ene söker uppehållstillstånd borde ju reglerna var annorlunda.

Tycker det bara är sunt förnuft att man då söker UT i det land man vill leva i tillsammans med den man älskar. Fick alltid lära mig när jag var liten värdet av sunt förnuft, men det tycks inte gälla för den lagstiftande församlingen.

Nu är ju jag optimistisk, jag har fast arbete, tillräcklig lägenhet och pengar på banken, så vad fan skall det mer därtill :eek:

Mvh Peter

Det sjuka i sammanhanget är att de som är gifta och sambos måste ansöka om uppehållstillstånd från hemlandet när länderna inom EU bestämt att det i de här fallen föreligger en rätt till uppehållstillstånd om Migrationsverket inte kan bevisa ett skenäktenskap. Det är numera även svensk lag.

Mvh Thaikonsult

Ja de e ju skit sjukt ju...
fattar inte varför dom ska göra de så svårt.....

glimten66

Min fru fick sitt uppehållstillstånd beviljat den 27 nov 2009, exakt 8 månader efter vi träffades första gången. Då hede vi inte bott tillsammans mer än de veckor jag var hemma från jobbet plus de perioder jag var nere hos henne i Thailand.

Hon fick naturligtvis väldigt ingående frågor om mig och min familj, bostad och t o m vad jag hade för bil och vilken färg den hade när hon blev intervjuad på ambassaden i Bangkok. Så seriositeten i vårt förhållande blev verkligen utredd. Den enda muntliga fråga jag fick (förutom att fylla i formuläret) var om vem som skulle ta hand om hennes barn när hon åkte till Sverige. Frågan fick jag över telefon samma dag som UT blev beviljat.

Så jag tycker att det gick ganska smidigt i vårt fall trots allt, jag har ingenting att klaga på när det gäller Mig:s handläggning (Malmö).

Numera har Migrationsverket tagit bort intervjudelen i de flesta fall för den svenske mannen och nöjer sig med att han fyller i försäkran för gifta och sambos när personerna är gifta och har äktenskapet registrerat.

Malmö tillhör för närvarande den snabbaste enheten i landet när det gäller att handlägga uppehållstillstånd.

Mvh Thaikonsult

Nä, jag tror ju inte heller det skall vara något problem, nu är ju jag inte gift ännu och sen är jag ju dansk. Hur är det med dansk då, med intervju menar jag? jag bor ju i Malmö och får ju då också migrationen i Malmö! Får väl se det som den stora lyckan kanske ;D

Hon har ju också barn två döttrar 22 och 16 år, problemet är ju 16 åringen. Hon har dock påpekat att det inte blir problem, utan hennes systrar tar hand om henne, blir ju givetvis min sak att utreda ordentligt, thai kan ju vara lite svajiga ibland.

Jag har ställt detta som ultimatum, att skall hon komma hit, skall barnen komma i första hand så att de får det bra, tills kanske en dag vi kan ta hit i alla fall den ena av döttrarna till att börja med.

Vuxna barn över 18 år har mycket svårt att få uppehållstillstånd med anknytning till sin mamma. De måste söka på egna villkor.

Om du är dansk medborgare och boende i Malmö kunde din partner söka uppehållsrätt och få ett uppehållskort om ni var gifta eller sambo.

Mvh Thaikonsult

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L