ja det beror ju på vad man klarar av rent tekniskt såklart, men om man har internet så ringer man ju gratis med vad som helst, till och med facebook´s chat har en knapp för röstsamtal eller videosamtal, bara prata på som vilket samtal som helst.
Grejen är ju att om man pratar hyfsat mycket så finns det inget som slår de internetbaserade samtalen, det enda man behöver betala med dem är ju internet, vilket många ändå vill ha till annat och betalar för ändå. alternativt att man har wifi i sin närhet dit man kan gå och ringa. Men detta passar kanske inte damen i knäckebröhult...
För mig så är det voipdiscount, facebook, skype, viber osv som gäller då jag ringer frugan och hon har dessa program i sin iphone då är det enkelt.
Fördelen med voipdicount är att bara jag behöver ett specialprogram i min smartphone/dator för att ringa, och det är jätteenkelt att ladda ner och få igång. Hon får ett samtal som vilket som helst i sin telefon och behöver inget internet för att prata så länge jag ringer upp. Hon upplever det som ett vanligt telefonsamtal där nere. Det går alltså via internet ner till thailand sedan ringer en server i thailand upp hennes telefon via vanliga mobilnätet) där nere. Helt klart enklast då hon inte alltid har pengar på sitt simkort

Eller när hon är på vischan och inte har så snabbt internet i mobilen. Ringer 90% av samtalen (ca: 10timmar/vecka) med detta och det kostar 105kr (12.36€) för 120dagar.
Då hon är hemma eller på jobbet har även hon wifi och då är skype/viber bättre för då brukar det bli videosamtal istället.