Här är mitt förslag. Jag tycker du ska visa det för sjukhuspersonal när ni kommer till Thailand för att få deras syn på saken också. Jag har gjort mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt, men jag är inte auktoriserad översättare så du får använda översättningen på eget ansvar.
---
[thai]ลูกชายของฉันเป็นโรคภูมิแพ้ เขาแพ้อาหารบางชนิดอย่างแรงที่สุด ซึ่งสามารถเป็นเหตุผลที่จะทำให้เขาเสียชีวิตได้จริง[/thai]
[trans]loog[ton]F[/ton] chaai[ton]M[/ton] k
aang[ton]S[/ton] chann[ton]S[/ton] bpenn[ton]M[/ton] rååg[ton]F[/ton] poom[ton]M[/ton] pää[ton]H[/ton] kaow[ton]S[/ton] pää[ton]H[/ton] aa[ton]M[/ton] haan[ton]S[/ton] baang[ton]M[/ton] cha[ton]H[/ton] nidd[ton]H[/ton] jaang[ton]L[/ton] rääng[ton]M[/ton] tii[ton]F[/ton] sodd[ton]L[/ton] sung[ton]F[/ton] saa[ton]S[/ton] maad[ton]F[/ton] bpenn[ton]M[/ton] heed[ton]L[/ton] pånn[ton]S[/ton] tii[ton]F[/ton] dja[ton]L[/ton] tamm[ton]M[/ton] hajj[ton]F[/ton] kaow[ton]S[/ton] sia[ton]S[/ton] chii[ton]M[/ton] widd[ton]H[/ton] dajj[ton]F[/ton] djing[ton]M[/ton]
[/trans]
[thai]เขาแพ้[/thai]:
[trans]kaow[ton]S[/ton] pää[ton]H[/ton][/trans]
* [thai]ถั่วลิสง และผลิตภัณฑ์ทุกชนิดที่ผลิตจากถั่วลิสง[/thai]
[trans]toa[ton]L[/ton] li[ton]H[/ton] sång[ton]S[/ton] lä[ton]H[/ton] pa[ton]L[/ton] lidd[ton]L[/ton] dta[ton]L[/ton] pann[ton]M[/ton] togg[ton]H[/ton] cha[ton]H[/ton] nidd[ton]H[/ton] tii[ton]F[/ton] pa[ton]L[/ton] lidd[ton]L[/ton] djaag[ton]L[/ton] toa[ton]L[/ton] li[ton]H[/ton] sång[ton]S[/ton][/trans]
* [thai]โปรตีนในผลิตภัณฑ์นมวัวทุกชนิด (เช่น นม เนย โยเกิร์ต)[/thai]
[trans]bpråå[ton]M[/ton] dtiin[ton]M[/ton] najj[ton]M[/ton] pa[ton]L[/ton] lidd[ton]L[/ton] dta[ton]L[/ton] pann[ton]M[/ton] nåmm[ton]M[/ton] woa[ton]M[/ton] togg[ton]H[/ton] cha[ton]H[/ton] nidd[ton]H[/ton] (chenn[ton]F[/ton] nåmm[ton]M[/ton] nööi[ton]M[/ton] jåå[ton]M[/ton] gööd[ton]L[/ton])[/trans]
* [thai]ไข่[/thai]
[trans]kajj[ton]L[/ton][/trans]
[thai](ขอรบกวนด้วย)อุปกรณ์ทั้งหมดที่จะใช้เฉพาะปรุงอาหารให้เขาต้องล้างด้วยน้ำยาล้างจานก่อน[/thai]
[trans](k
aa[ton]S[/ton] råbb[ton]H[/ton] goan[ton]M[/ton] doaj[ton]F[/ton]) o[ton]L[/ton] bpa[ton]L[/ton] gaan[ton]M[/ton] tang[ton]H[/ton] mådd[ton]L[/ton] tii[ton]F[/ton] dja[ton]L[/ton] chai[ton]H[/ton] cha[ton]L[/ton] på[ton]H[/ton] bprong[ton]M[/ton] aa[ton]M[/ton] haan[ton]S[/ton] hajj[ton]F[/ton] kaow[ton]S[/ton] dtång[ton]F[/ton] laang[ton]H[/ton] doaj[ton]F[/ton] naam[ton]H[/ton] jaa[ton]M[/ton] laang[ton]H[/ton] djaan[ton]M[/ton] g
aan[ton]L[/ton][/trans]
Min son är allergiker. Han är väldigt allergisk mot vissa sorters mat, så den kan faktiskt leda till att han dör av den.
Han är allergisk mot:
* Jordnätter, och allt som är tillverkat av Jordnötter.
* Proteins i alla sorters komjölksprodukter (t. ex. mjölk, smör och yoghurt).
* Ägg.
(kan jag få besvära dig)Alla tillbehör som används när hans mat lagas måste först diskas med diskmedel.
---
Ta det försiktigt och ha om möjligt koll på dem när de lagar maten.
Lycka till!