Jag blir förbannad på...??

Har du köpt allt kontant i hela ditt liv eftersom du vill avskaffa räntebidragen ?
Efter att jag fyllde 30 ungefär så har jag betalat kontant..
Tidigare så köpte jag det jag ville ha oavsett om jag hade råd eller inte..
Men kraftiga kreditkortsskulder gjorde att jag fick jobba extra i 3 år för att betala tillbaka..
Efter det så blev det andra bullar.. Ville jag ha något fick jag vänta till jag sparat ihop..
Och då blev det inte intressant att köpa längre..
Nu för tiden har jag råd med väldigt mycket men tänker efter 2-3 gånger i alla fall..
Brukar vänta 2 veckor innan jag köper och då har intresset ofta svalnat.. 5555

Efter att jag fyllde 30 ungefär så har jag betalat kontant..
Tidigare så köpte jag det jag ville ha oavsett om jag hade råd eller inte..
Men kraftiga kreditkortsskulder gjorde att jag fick jobba extra i 3 år för att betala tillbaka..
Efter det så blev det andra bullar.. Ville jag ha något fick jag vänta till jag sparat ihop..
Och då blev det inte intressant att köpa längre..
Nu för tiden har jag råd med väldigt mycket men tänker efter 2-3 gånger i alla fall..
Brukar vänta 2 veckor innan jag köper och då har intresset ofta svalnat.. 5555

Jo jag fick nästan känslan av att det var ok att utnyttja ränteavdragen i ånga år när du ev lånade och tycka att de är/var ok och när du fått det bättre vill du inte vara med och "betala" till andra !:)

Här en annan syn på detta med slopade ränteavdrag...
Verkar som många inte har marginaler i sin ekonomi...??

Socialdemokraternas och moderaternas har flera gånger uttalat offentligt att man är emot – men flera andra partier har signalerat att de kan tänka sig att trappa ned ränteavdraget. Det skulle ge konsekvenser för bostadsrättsägarna där många skulle dra ned både sparande och amortering om avdraget försvann, enligt en undersökning från organisationen Bostadsrätterna och analysföretaget United Minds som Dagens Industri refererar.
Om avdraget försvinner riskerar människor att förlora sina hem och dra ned på både sparande och amorterande, skriver Dagens industri.

En av fyra uppger att de skulle spara mindre och en av sju att de skulle amortera mindre. I dagsläget bor runt 20 procent av svenskarna i bostadsrätt, och enligt de svarande skulle sex procent av dem inte ha råd att bo kvar i sin lägenhet om avdraget försvann.

H
Någonstans ska man ju bo. Att bara tänka på hus som en investering känns fel för min del.
Själv betalar jag ca 1000 Sek i ränta per månad. Det är ju inte ens en rolig kväll på stan.
Och pengarna får med väldigt stor sannolikhet tillbaka när jag säljer.

Att hyra en lägenhet är, åtminstone för mig, dyrare.
Kostar mig ca 4700 Sek/ mån med elräkning, värme, internet och TV.
Sedan amorterar jag rätt friskt, så jag har en utgift (inte kostnad) i tillägg.

Helt rätt boende är inte samma som att handla aktier eller annat liknande. Jag vet t e x att mina pengar för huset vi bygger just nu ryker när jag dör, senast.
Mina barn får inte del av det men de har fått så mycket redan.
Precis som du resonerade jag också när vi började bygga i Phrae, någonstans skall jag ju bo. Och det är inte en investering med sikte att tjäna pengar.
Huset blir perfekt för mig och Noi och om lite pengar ryker gör det detsamma.
Nu har jag bott gratis i Nois tjänstebostad i Nan två år lite drygt så dags för mig att punga ut lite pengar.
Jag värdesätter eget hus högt, det är något mera än bostad och nu får jag bygga det precis som jag vill.
Att några tycker hyreshus är frihet får dom stå för jag tycker eget hus är frihet för mig.
Egna möbler, eget cykel/mc verkstad, bastu, trädgård mm mm. Beskrivs bäst med ordet livskvalitet. Detta rimmar illa med trådens tema men det skiter jag i. :p :cool:

H

Helt rätt boende är inte samma som att handla aktier eller annat liknande. Jag vet t e x att mina pengar för huset vi bygger just nu ryker när jag dör, senast.
Precis som du resonerade jag också när vi började bygga i Phrae, någonstans skall jag ju bo. Och det är inte en investering med sikte att tjäna pengar.
Nu har jag bott gratis i Nois tjänstebostad i Nan två år lite drygt så dags för mig att punga ut lite pengar.
Jag värdesätter eget hus högt, det är något mera än bostad och nu får jag bygga det precis som jag vill.
Att några tycker hyreshus är frihet får dom stå för jag tycker eget hus är frihet för mig.
Egna möbler, eget cykel/mc verkstad, bastu, trädgård mm mm. Beskrivs bäst med ordet livskvalitet. Detta rimmar illa med trådens tema men det skiter jag i. :p :cool:
Precis som jag tycker.

H

Och här har du en till.

Tillbaka
Topp