Jag blir förbannad på...??

Nä bättre att hyra :) eller ta lån på hela skiten :)
:thumbsup::thumbsup:

Funny.gif

Det kan det säkert göra...
Schysst utveckling på pengarna.. :nod::nod:
Visst men vad ska en som köpte 1941 ha denna värdeökning till?
Köparen var säkert född före 1920.
Men det är klart att har man hälsan kan man ju köpa hus åt sin unga thaifru och skicka pengar till hennes bröder så dom slipper jobba. ;):):):):)

Undra vad 20.000kr på bankkonto gett för utveckling sen 1940? Säkert hyfsat för de som hyrt och låtit pengarna växa passivt istället. :)

Men det är klart att har man hälsan kan man ju köpa hus åt sin unga thaifru och skicka pengar till hennes bröder så dom slipper jobba. ;):):):):)

Undra vad 20.000kr på bankkonto gett för utveckling sen 1940? Säkert hyfsat för de som hyrt och låtit pengarna växa passivt istället. :)
Klart det blir lite "jobbigt" att få göra något kul för dom stålarna om man nu köpte 1941..
Mera att det har varit en schysst utveckling på fastigheter..
Saltsjö-Duvnäs 1941 var ju inget ställe som lockade... Riktigt ute i skogarna då..

Samma kåk om den funnits i Kramfors t.ex hade ju kostat lika mycket att bygga..
Men tror ju inte att den är värd 10 millar där uppe..??

Samma kåk om den funnits i Kramfors t.ex hade ju kostat lika mycket att bygga..
Men tror ju inte att den är värd 10 millar där uppe..??
Det är ju kruxet, i Norsjö eller Adak kan du bygga ett nyckelfärdigt Myresjöhus för 3 miljoner kr som är värt 800.000kr när du måste sälja om något år.

Och då hjälper ju inte en ny fastighetsskatt till att förbättra möjligheten att flytta...??
Nja, där vet jag inte hur det fungerar med skatter, men taxeringsvärdet på 3 miljoners huset är bara 48.000kr, försäljningsvärdet 800.000kr.
Svårt med 22% på den reavinsten :D
Lite måste väl man ha på sparkontot för att klara den skatten ;):)
Nu flyttar ju de flesta inom samma kommun så det går nog att hantera med att sälja älgkött.....

Nja, där vet jag inte hur det fungerar med skatter, men taxeringsvärdet på 3 miljoners huset är bara 48.000kr, försäljningsvärdet 800.000kr.
Svårt med 22% på den reavinsten :D
Lite måste väl man ha på sparkontot för att klara den skatten ;):)
Nu flyttar ju de flesta inom samma kommun så det går nog att hantera med att sälja älgkött.....

Taxeringsvärdet ska väl var ca 75% av marknadsvärdet. Vet dock inte hur det är på nyproduktion. Kanske inte uppdaterat ännu så bara på marken.

Det blir ju förlustavdrag i det fallet. Men då måste man väl ha vinst att kvitta mot ?

Hittar ingen tråd för rent allmänna "spy" attacker...??

Läste precis ett uttalande som gör mig betänksam och förbannad...

- Nordeas chefsekonom, Annika Winsth, menar att ett återinförande av fastighetsskatten är nyckeln till att förhindra bostadsbubblan.

Varför ska vi som inte har lån betala..??
Bättre att avskaffa räntebidragen... Men det drabbar väl kossan hårdare..??
De flesta ekonomer ser ju fast.skatt som det bästa sättet att förhindra fast.bubbla
blir ju till skillnad mot fast.avgift progressiv. Så att tro't om du vill "kossan"får säkert betala mer,säkert mer än att röra ränteavdraget.
Förresten, Kossan? Bättre kan du väl.
Mycket sympatisk person att lyssna till på sr1.IMHO

Taxeringsvärdet ska väl var ca 75% av marknadsvärdet. Vet dock inte hur det är på nyproduktion. Kanske inte uppdaterat ännu så bara på marken.

Det blir ju förlustavdrag i det fallet. Men då måste man väl ha vinst att kvitta mot ?
Knepigt med att kvitta förlust mot förlust, bästa rådet är att bygg inte i Adak på spekulation och framtida vinster för det är en hög risk.

Senast redigerad av en moderator:
... köpa ett dyrt boende till min dotter finns inte i min värld.
Min dotter får låna själv är min filosofi

Kompisens pappa köpte en central lägenhet åt henne på 80-talet. Han ägde och hon betalade hyran (antar att dottern kan betraktas som inneboende och då kan inte föreningen gnälla). När det senare blev pojkvän, och sambo i gemensamt boende, så sålde gubben och gjorde sig en rejäl hacka. Bra timing där, precis innan fastighetskraschen.

Vad hade 10.000 in i aktier då varit värda idag?...

Hittar ingen tråd för rent allmänna "spy" attacker...??

Läste precis ett uttalande som gör mig betänksam och förbannad...

- Nordeas chefsekonom, Annika Winsth, menar att ett återinförande av fastighetsskatten är nyckeln till att förhindra bostadsbubblan.

Varför ska vi som inte har lån betala..??
Bättre att avskaffa räntebidragen... Men det drabbar väl kossan hårdare..??
Men vi som inte lånat ska RÄDDA de som satt sig i klistret! De vill inte ta smällen!!!

Det är väldigt få som är så lyckligt lottade att dom har råd att köpa en fastighet kontant. Och dagens räntebidrag räddar inte någon, har man inte dom marginalerna är man illa ute.
Det handlar ju inte om marginaler på min ekonomi...
Jag vill inte betala en extra skatt som kan finansieras på ett annat sätt...
T.ex avskaffa räntebidragen..

Tillbaka
Topp