Förbannad på banken (tillstånd att göra internationella överföringar "expired ")

Går det inte att föra över mer än 150000:-? Varför? jag vet ju att man måste göra en anmälan till Riksbanken, men det är väl bara en formalitet?
Det finns en automatisk spärr på 150.000 sek och hur man ev går runt den verkar ingen här ha testat, för min del räcker det att kunna skicka 150k, gäller ju per dag så på en vecka hinner man få ner en slant och vem bryr sig om att det kostar 40kr varje gång när man skickar såna belopp? Inte jag iaf.
Men kolla gärna upp hur man gör [emoji4]

Jag var på banken idag och passade då på att fråga. Gör man regelbundna överföringar så kan man få en fråga. Detta är inget problem, man skall bara ge en godtagbar förklaring, i mitt fall då husbygge. Då är allt OK direkt.

Bankerna måste rapportera Kontroll Uppgift 80 / 81 till skatteverket för ankommande och avgående betalningar över SEK 150.000

Här finns mer info om 150 000 kr spärren

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.2/325742.html

Så här skriver Nordea allmänt om utlandsbetalningar:

Banken kontrollerar betalningsinformation mot de sanktionslistor som banken enligt lag, myndighetsbeslut eller av annat skäl vid var tid är skyldig eller har rätt att använda. Banken har alltid rätt att skjuta upp eller vägra utföra en betalningsorder om kontrollen mot listorna ger anledning till det. En kontroll kan i vissa fall medföra krav på utökad information och därigenom försena betalningen.

En betalning från eller till Sverige kan på motsvarande sätt försenas eller nekas av en annan bank som utför kontrollen.

Thai bankerna utför samma kontroll om du vill skicka utomlands.

Här finns mer info om 150 000 kr spärren

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.2/325742.html

Så här skriver Nordea allmänt om utlandsbetalningar:

Banken kontrollerar betalningsinformation mot de sanktionslistor som banken enligt lag, myndighetsbeslut eller av annat skäl vid var tid är skyldig eller har rätt att använda. Banken har alltid rätt att skjuta upp eller vägra utföra en betalningsorder om kontrollen mot listorna ger anledning till det. En kontroll kan i vissa fall medföra krav på utökad information och därigenom försena betalningen.

En betalning från eller till Sverige kan på motsvarande sätt försenas eller nekas av en annan bank som utför kontrollen.

Gäller det även överföringar till typ Panama?

Senast redigerad av en moderator:
Tänk om man var riksbankchef och kan manimulera valutan själv mha stibor. En nåd få förunnat.

Läste just detta på Handelsbanken när jag skickade pengar idag. Jag brukar bara skriva eget då jag skickar till eget konto.

Syftet med betalningen
Fler och fler länder kräver information om vad betalningen avser. För att undvika att betalningen blir stoppad eller försenad är det därför bra att alltid ange syftet. Det gör du i fältet ”Meddelande till betalningsmottagaren”. Till en del länder är detta ett krav för att betalningen ska utföras. Information om eventuell kod att använda får du av betalningsmottagaren. Betalningar utan denna information riskerar att försenas eller i värsta fall inte nå mottagaren alls.

Läste just detta på Handelsbanken när jag skickade pengar idag. Jag brukar bara skriva eget då jag skickar till eget konto.

Syftet med betalningen
Fler och fler länder kräver information om vad betalningen avser. För att undvika att betalningen blir stoppad eller försenad är det därför bra att alltid ange syftet. Det gör du i fältet ”Meddelande till betalningsmottagaren”. Till en del länder är detta ett krav för att betalningen ska utföras. Information om eventuell kod att använda får du av betalningsmottagaren. Betalningar utan denna information riskerar att försenas eller i värsta fall inte nå mottagaren alls.
Det har blivit mycket större fokus på detta i och med all teoristverksamhet och penningatvätt.

Tillbaka
Topp