KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Instämmer helt Legolas.
Inte roligt med triple tourist visa och en massa visarun att hålla koll på.
Men det har varit det enklaste sättet att få visum och det billigaste.
Med tourist visa behövs ingen ekonomisk garanti.

Finns säkert många bättre sätt, men jag har inte hittat något.
Är öppen för alla förslag.

Har länge funderat på Long Stay Visa, alltså 1 års reteriement visa då både jag och frugan har åldern inne.
Problemet är att för att få detta krävs en inkomst på minst 800,000 Bath per person och år. Vilket vi inte har. Med den statliga garantipension vi har så kommer vi upp i cirka 300,000 Bath per skalle.
Alltså saknas 500,000 Bath per person. Totalt 1,000,000 Bath.

Sedan vet jag inte hur det fungerar om man får multiply entry på det visumet.
Man vill ju hem ett par månader varje sommar.

Drömmen hadde varit Koh Phangan från mitten av september till början av maj. Resterande i Sverige.

Så tips mottages vänligt.

Jag kan inte komma på någon annan lösning än "Pensionärs visa"
Problemet är ju som du säger att man måste visa upp en ekonomi.
Där jag kommer att bo i Thailand har den lokala "Utlänningsföreningen" ordnat det så att de lånar ut pengar till de som inte klarar kraven. Det är ju så att pengarna bara måste finnas på ditt konto i en Thaibank 2 månader före du söker. sedan kollar de inte mer. Därför räcker det med att låna upp pengaran i lite drygt två månader.

/Anubaan

Legolas.
Alla jag frågat säger att det är 65,000 Bath per person och månad, eller total 800,000 Bath om året.
Du säger att det räcker till oss båda. Låter underbart om det stämmer.
Vi har en sammanlagd pension på ut 15,200 SEK i månaden. Så det skulle räcka.

HURRA

Låter bra men enligt hemsidan
http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/49
så krävs en inkomst på 14,500 SEK per person och månad.

Men enligt samma sida så går det att ansöka från turist visum till detta när man redan är i Thailand.
Så jag har mailat pensionsmyndigheten och Försäkringskassan om besked gällande våran pension.
De skickar de till os här i Thailand.

När de anlänt så åker jag över till immigration office på Samui och ber dem hjälpa mig.

Skulle allt gå bra så blir det en snabbvända till Sverige för att avsluta allt där och eventuellt sälja huset.

Har ingen större lust att åka till Sverige. Men det lär nog bli nödvändigt.

Så fort pappren kommer från FK så tar jag min hyresvärd med mig och åker över till Immigration office på Samui.
Så får vi se vad de säger.

Men allt verkar positivt
Har kontakt med en Elmer här på forumet som håller på med samma sak just nu, och han delar med sig av alla fakta

Så nu finns det hopp.

Skillnaden ligger tydligen i att ifrån >Sverige räknas man som enskild individ.
Alltså måste vi (tanten och jag) ansöka vars sitt visum.

När man väl är här så tar Thailändska myndigheterna hänsys till att man är ett gift par och behandlar det som ett ärende och inte två.

Så nu ser det mycket positivare ut.

Lovar att uppdatera detta allt eftersom det går.

Nu börjar det likna något. Detta har vi råd med.

Fått svar från P.M. och F.K. båda kan bara skicka inkomstuppgifter till den adress man är skriven på. Så det blir att åka hem till Sverige en vända till.
Får väl ge bort alla vinterkläder och plocka ihop det lilla man vill ha ner och så kontakta Legolas om frakt till Thailand.

Men när vi kommer ner nästa gång (troligen i augusti) då så kör vi igång.
Kommer ner på ett doubel entry och ansöker om O visa i stort sett direkt här.

Posten är inga problem. Finns ingen att hämta.
Roligt, men när jag var på postsoreteringen i höstas och meddelade att denna gången blir Thailand i 6 månader. Då frågade de mig om jag ville ha eftersändning eller lagring.
Jag förklarade att jag ville inte ha något. Om möjligt så ville jag att all post skulle gå i retur.
(Andledningen är den att om det kommer ett kravbrev första månaden och detta lagras i 6 månader, så har det hunnit gå till inkasso och indrivning innan man får se det. Går det tillbaka kan de inte driva ärendet vidare.)
Då sa de på posten att en sådan tjänst finns inte. MEN om jag tog bort min postlåda så har de ingen möjlighet att lämna posten. Då går det i retur.
Så det finns helt enkelt ingen post låda på Lindvägen 7 i Målerås.
Enkelt och helt kostnadsfritt.

Sedan är jag inte säker på om jag säljer huset.
Kan man inte bo i Thailand och ha sommarvilla i Sverige.

Men som sagt hem och packa lite redugt porslin och köksutrustning samt lite annat smått och gott är ju nödvändigt.
Skulle vilja ha ner gummans cykel och min trädgårdstraktor, men risken är att det blir för dyrt.
Får väl kolla vad det skulle gå på.

Kent

"legolas " sa:
En liten fråga bara ifrån en som inte är insatt i de olika pensionerna. Denna garantipension hur stor del av kakan är detta. jag menar "lönar" det sig att INTE vara utskriven och istället få garantipension och med den större skatten då?

jag tjänade på studs 1.200:- i lägre skatt när jag skrev ut mig, så frågan är ju relevant..

legolas

Jag räknar ju för egen del på de här sakerna nu och hittade följande förklaringar till garantipension:

Garantipension (som har ersatt folkpension) är för gifta 6 713 kr per person och för ogifta 7 526 kr. För att få full garan¬tipension måste man ha bott i Sverige i 40 år av de 48 år som löpt mellan 16 och 64 års ålder. Beloppet minskas med 1/40 för varje år av de 40 man inte bott i Sverige. Garantipension är skattepliktig. Cirka 800 000 personer har garantipension
Garantipensionen minskar om du har inkomstgrundad pension. Garantipensionen minskas med din inkomstpension, tilläggspension, änkepension eller viss utländsk pension. Den utbetalda premiepensionen minskar inte garantipensionen. Istället räknas inkomstpensionen upp så att den motsvarar även premiepensionen genom att inkomstpensionen beräknas utifrån all intjänad pensionsrätt.
Om de pensioner som minskar garantipensionen tillsammans överstiger 11 266 kronor per månad för dig som är ogift eller 9 985 kronor per månad för dig som är gift försvinner garantipensionen helt.

Hoppas det var till någon hjälp

/Anubaan

enkelt översatt, har man bott i sverige i 40 år har man full rätt till garantipension om andra pensioner som reducerar garantipensionen överstigande 11266/par får man ingen garanti pension
De som inte kommer upp till detta typ invandraresom jobbat 20 år och sen flyttar tillbaka till sitt hemland får bara hälften 20/40 men stannar han i sverige får han fullt

Hej Legolas.
Kan nog stämma bra.
Jag får ut cirka 6,700:- i pension varje månad. Har förtidspension, är bara 56 bast.
Tanten som är 68 år får ut cirka 7,900:-.
Tillsammans alltså får vi ut 14,600:- efter skatt. Bör väl vara drygt 19,000:- inn
an skatt.
Så i stort sett behöver vi ett sparat kapital på 120,000:- för att få ettårsvisa.
Har sett att man även kan söka 3 månaders retirement visa och då skulle det bara behövas ett bankkonto med 30,000:-
Visst blir ett jäkla springande till immigration office var tredje månad och förlänga det.
Men enklare än visa run varannan månad.

Det finns många sätt att lösa det hela och helt säkert är att det är enklare att göra det här i Thailand, än på ambassaden i Sverige.
Verkar som myndigheterna här har en humanare syn på det hela. Medans personalen på ambassaden är mer paragraf ryttare.

En sak är i alla fall säker. Detta var sista gången som turist. Så nu är det bara upp till mig att lösa hur jag gör enklast för att få retirement visa.

Planen är att åka till Sverige i slutet på April.
Ordna alla papper, packa allt man vill ha med sig. Eventuellt sälja huset.
Komma ner i mitten av augusti och sedan stanna här.

Visst barn och barnbarn lär väl inte gilla det i början, men man har ju möjlighet att hälsa på dem varje sommar och de kan ju komma hit ett par veckor varje vinter.

Till Ragnela
Kommer en uppdatering med bilder på min odling. Jag lovar.

Om jag fattat 3 månaders retirement visa rätt, så kan det sökas här i Thailand.
Just för att prova på om man trivs.
Detta skall kunnas förlängas 4 gånger, för att efter det bli ettårs retirement visa.

Men allt ska dubbelkollas hos immigration office på Samui.

Ideallet vore att komma ner på 60 dagars turistvisa.
Innan de gått ut så ansöker man om ett 3 månaders retirement visa och sedan förlänger man detta en gång.
Då skulle man kunna komma ner i 15 September och stanna till 1 maj.
Problemet blir väl att man blir utskriven ur Sverige då man är borta mer än 180 dagar.

Liten uppdatering med bilder på min trädgård.

Man går och småjobbar lite överallt och det mesta verkar trivas.

Bild 1 visar den nya uppfarten till huset. Inte riktigt klar ännu. Ska på lite mer singel.

Bild 2 är på Nerium som står i börjand på uppfarten.

Bild 3 visar en del av mina Hibiscus, även de efter uppfarten.

Bild 4 är på min lilla trädgårdlott. Taget från uppfarten. Fullt med sticklingar på rotning och småplantor.

Bild 5 Här står lite färdigrotade Hibiscus och frösådda Adenium. Ny bänk bara för ett par dagar sedan.

Bild 6 visar mina moderplantor av Hoya imperialis. De är nu nerklippta och lär sätta fart igen. Ska få fylla hela sidan.

Bild 7 här står lite Hoya och Nerium på rotning.

Visa bilaga 17878

Visa bilaga 17880

Visa bilaga 17882

Visa bilaga 17884

Visa bilaga 17886

Visa bilaga 17888

Visa bilaga 17890

Mycket bilder, så vi fortsätter.

Bild 8 och 9 visar en massa sticklingar som står på rotning.

Bild 10 ser ni djungelgurkan som börjat klättra lite smått.

Bild 11 är på mer leveransklara Hibiscusplantor.

Bild 12 en del av min tomatodling. Plantorna blir inte lika stora i värmen som hemma Sverige. Men trivs och blommar. Får väl se hur frukten bli.

Bild 13 Bungalow från odlingen sett.

Bild 14 utsikten från altan och ner på min lilla plätt.

Bild 15 här kommer uppfarten upp, samt den lilla dammen (som snart ska byggas ut).

Visa bilaga 17892

Visa bilaga 17894

Visa bilaga 17896

Visa bilaga 17898

Visa bilaga 17900

Visa bilaga 17902

Visa bilaga 17904

Visa bilaga 17906

Och så en sida till

Bild 16 är på en del Ctrusplantor jag lyckats hitta här nere. De får stå i krukor ett tag till.

Bild 18 visar vart den planerade utbyggnaden av mina drivbänkar under skuggduk ska stå.

Blir cirka 7,5 * 10 meter och ska fyllas med bara Hoyaplantor.
Beräknas vara klart innan jag åker hem i slutet av april.
Ska stå färdigt med moderplantor och allt när vi kommer ner igen i augusti.
Kommer att bli mest storblommiga Hoya samt en del buskväxande.
Sorter jag beställt är:
Storblommiga
Hoya affinis orange flowers
Hoya ariadna orange flower
Hoya ariadna red flower
Hoya ariadna yellow flowers
Hoya cv. Kamuki
Hoya cv. Optimistic
Hoya cv. Ruthie
Hoya imperialis "Meuungal River" IML-1783
Hoya imperialis Borneo Red
Hoya imperialis var Rauchii
Hoya imperialis "Alba" White flower
Hoya imperialis from Palawan
Hoya imperialis Hoya lane 42
Hoya imperialis IML 0222
Hoya imperialis Dorothy's Lavender
Hoya imperialis
long leaves with big red flowers
Hoya imperialis Mary's Cottage yellow flowers
Hoya imperialis soft pink flowers
HOYA LAUTERBACHII,
Hoya macgillivrayi (Nesbit River)
Hoya megalantha (NS-05-038)
Hoya megalantha (Pink)

Buskväxande (RaketHoyor)
Hoya javanica "Milky way "
Hoya javanica (Thailand North)
Hoya javanica (Philippines)
Hoya javanica orange stem Big flowers
Hoya javanica Long narrow leaves
Hoya javanica variegata
Hoya lii Original ID : EPC-124
Hoya multiflora (NS05-227)
Hoya multiflora (SV – 406)

Blir dessa sorter som jag ska satsa på.
Ska försöka få igång en odling av frösådda plantor av dessa.
Alla som erbjuds i dag är sticklingsförökade och det genitiska matrialet börjar bli utmattat. Detta ger tyvärr svaga och ej så tåliga plantor.

Så hoppas att Ragnela och alla andra är nöjda.

Kent på Koh Phangan

Visa bilaga 17908

Visa bilaga 17910

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp