Phontas dagbok - Mitt liv i Thailand med Big Bike

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skåne skrev :Är det här vad ett Thailandsforum ska bestå av,samma menlösa snack som du hör av öldrickande farranger utanför valfritt 7/11 i obygden. Phonta du säger att du vill belysa den allmäna synen jag tycker du vältrar dig i den. Är ert skitsnack inte rätt så uttjatat samma dravel oavset vilket Thai forum det må vara. Känner någon som är vän med någon som är släkt med någon och alla är de Thailändska pengahungriga bar-brudar utan moral som har en familj som vill suga ur farrangen varenda krona innan han slängs på sophögen och en ny ska hittas. Är det allt ni har att komma med sladder och skitsnack ni är för fan sämmre än en samling kärringar.

:) Men om du tycker att detta är en skitsak som inte behöver ältas i evighet ,samt tydligen bara skitsnack ,du ställer jag en konkret fråga till dig Skåne

Varför läser du den ? , och varför tillför du inte något bättre till forumet ?, tycker du mest tillför en massa gnäll om att det bara är skit som diskuteras , tycker detta är ett ganska intressant ämne då det ligger väldigt mycket i detta , om alla insåg att det är stora skillnader i tänk och kultur så kanske det vore lättare att förstå varför detta händer så ofta , defakto är det så ...
Så Skåne , öppna en egen intressant tråd , jag lovar dig att jag skall följa den och på intet sätt förlöjliga dina åsikter , det klarar du så bra själv ...;)

Jag håller med dig Phonta, det vore kul om Skåne kan starta en ny tråd med ett nytt ämne.

Medlemman @Skåne Bannlyses härmed permanent från ThaiSnack efter att ha varit allmänt otrevlig, oförskämd och spridit dålig stämning under en tid. Detta trots ett antal varningar.

@Phonta, vill du att @Skånes inlägg och inlägg där Skånes inlägg citerats ska tas bort från din tråd?

Men han kanske passar på att mysa med mia noi när frun är borta och alla är nöjda och glada :D...

Ja det finns ju massor av sätt man kan arrangera sin tillvaro. Men i detta fallet är det ju ett thaipar där man kommit överens om att hon skall jobba farang för att få mat på bordet. Som tur var så va det ju en faranggubbe som adoperade hans fru och hon kunde säga upp sig från baren. Hon slipper då jobba farang varje dag, bara under ett par månader per år. Farangen har det nog också bra, och vem vet kanske är det så att han har en farangfamilj i sitt hemland? Fråga honom om du ser honom, det hade jag gjort. Har sett det många gånger att gubben har sin thaikärring vid sidan om. Om man inte vill gå rakt på så kan man ju fråga gubben när han kommer om han inte tänker göra slag i saken o gå och gifta sig? Det är ju olagligt med mångäktenskap och eventuella missförhållanden kommer att uppdagas.

Jag gillar ditt sätt att tänka och resonera på @krister

Medlemman @Skåne Bannlyses härmed permanent från ThaiSnack efter att ha varit allmänt otrevlig, oförskämd och spridit dålig stämning under en tid. Detta trots ett antal varningar.

@Phonta, vill du att @Skånes inlägg och inlägg där Skånes inlägg citerats ska tas bort från din tråd?
Det var inte en minut försent. Skönt att bli av med forumtrollet @Skåne Han verkar bara ute efter att provocera.

Jag gillar ditt sätt att tänka och resonera på @krister
Tog den här diskussionen med min fru , och då menar jag hur tänker egentligen denne Thaiman ?? Hon menar på att ingen av dessa i familjen jobbar , de har ett hus här i vårt Moo-ban ,betalt och färdigt , där bor tjejen med sin Thaiman ,barnet hon har med denne farang bor hos mamma och pappa i ett hyrt radhus granne med oss , det är dessa som utan att blinka och utan skam berättar detta för min fru... Märkligt i mina ögon , när farangen kommer till Thailand så bor de som sagt på hotell och flickan de har gemensamt kommer även då , hon uppger då att hon bor hos Mormor och Morfar vilket är korrekt ... Thaimannen anser detta vara ett bekymmersfritt liv utan arbete samt ett konto som regelmässigt fylls på av en korkad Farang någonstans i västerlandet .. Detta är enligt min fru väldigt vanligt förekommande , oftast så bor Thaimannen inte i Pattaya utan uppe i nån by , där kan han vid en eventuell visit presenteras som broder till Farangens flickvän..... som sagt , en helt annan syn på hur man lättvindigt kan bli försörjd ;) Och inte alls någon skröna , har talat med ett par andra Thaimän om detta betende och de anser att detta är vanligt förekommande ..............

Kul att veta , skrämmande kanske någon tycker , inte för oss som bor här hela tiden , man höjer inte längre på ögonbrynen över moralen här ...............

Tog den här diskussionen med min fru , och då menar jag hur tänker egentligen denne Thaiman ?? Hon menar på att ingen av dessa i familjen jobbar , de har ett hus här i vårt Moo-ban ,betalt och färdigt , där bor tjejen med sin Thaiman ,barnet hon har med denne farang bor hos mamma och pappa i ett hyrt radhus granne med oss , det är dessa som utan att blinka och utan skam berättar detta för min fru... Märkligt i mina ögon , när farangen kommer till Thailand så bor de som sagt på hotell och flickan de har gemensamt kommer även då , hon uppger då att hon bor hos Mormor och Morfar vilket är korrekt ... Thaimannen anser detta vara ett bekymmersfritt liv utan arbete samt ett konto som regelmässigt fylls på av en korkad Farang någonstans i västerlandet .. Detta är enligt min fru väldigt vanligt förekommande , oftast så bor Thaimannen inte i Pattaya utan uppe i nån by , där kan han vid en eventuell visit presenteras som broder till Farangens flickvän..... som sagt , en helt annan syn på hur man lättvindigt kan bli försörjd ;) Och inte alls någon skröna , har talat med ett par andra Thaimän om detta betende och de anser att detta är vanligt förekommande ..............

Kul att veta , skrämmande kanske någon tycker , inte för oss som bor här hela tiden , man höjer inte längre på ögonbrynen över moralen här ...............

Man vänjer sig vid det mesta, jag hade lite svårt för pojkflickorna men det har man lärt sig leva med. Har märkt också att en del faranger tycker dom e så speciella, rika och förnäma att dom inte pratar med sina grannar eller andra thai i närheten, och då är det ju lättare för tanten att behålla sin hemlighet...

Jag har iofs aldrig förstått mig på de som har flickvänner i Thailand någon gång per år. varför lever de inte tillsammans, Man har väl lite koll i husbok etc. men tror som någon skrev att mannen kanske har fru i hemlandet också. Hörde en kvinna i BKK som berättade att hon hade norsk pojkvän som hade familj i Norge. han var öppen med detta. Hon hade två töser med en thaiman men de var skilda. Hon sa han skickar 40 000 Baht varje månad och betalar hennes lgh. Hon är nöjd han är nöjd. vad är problemet. Hon ville inte ha någon mer man men kunde kanske tänka sig en till farang om han betalade bra. Hon ville döttrarna skulle gå på bästa skolan.

Norrmannen åkte till SO Asien i tjänsten så hans fru visste inget.

Jag har iofs aldrig förstått mig på de som har flickvänner i Thailand någon gång per år. varför lever de inte tillsammans, Man har väl lite koll i husbok etc. men tror som någon skrev att mannen kanske har fru i hemlandet också. Hörde en kvinna i BKK som berättade att hon hade norsk pojkvän som hade familj i Norge. han var öppen med detta. Hon hade två töser med en thaiman men de var skilda. Hon sa han skickar 40 000 Baht varje månad och betalar hennes lgh. Hon är nöjd han är nöjd. vad är problemet. Hon ville inte ha någon mer man men kunde kanske tänka sig en till farang om han betalade bra. Hon ville döttrarna skulle gå på bästa skolan.

Norrmannen åkte till SO Asien i tjänsten så hans fru visste inget.

Ja det va det jag menade, har flera exempel på detta. Ibland är dom förmögna och förser sin "gig" med hus och bil, ibland är det bara fickpengar.

Senast redigerad av en moderator:
där kan han vid en eventuell visit presenteras som broder till Farangens flickvän....

Det fanns en Farang som kom på ett par, en gång i samma situation, där tjejen och "brodern" stod och hånglade, han drog direkt ......

Jag har hört en historia om en farang som också kom på sin dam med fingrarna i syltburken. Han hyrde en bulldozer och jämnade deras hus med marken. Om detta är sant eller inte förtäljer icke historien.

Jag tror att du slog huvudet på spiken där Janne. Ett förhållande kan aldrig må bra om ena parten krökar hela tiden, här har vi källan till mycket ont. Mitt eget äktenskap skulle definitivt inte hållit om jag hade supit skallen av mig varje ledighet. Men detta gäller förstås nästan alla relationer, inte enbart dom mellan thai och farang.

Man måste kunna känna att man kan lita på varandra om en relation skall bli hållbar och då är otrohet uteslutet. Och jag litar på min älskade hustru till 100 procent i det fallet.

Jag har hört och sett många andra thai-svensk förhållande och lever själv i ett förhållande i snart 10 år där min sambo inte alls tänker något mer än att jag är en kvinna och inte thaitjej. Han hade inga tidigare erfarenhet av ett förhållande (late bloomer 555) och visste inte heller hur Thailand, thaikultur och "thai-tänket" är.

Har försökt få honom att förstå men vi pratar ändå olika språk trots min flytande svenska och känner mig som en svensk. Det stora problemet är kommunikationsproblem och för vi är man och kvinna. Inte bara farang och thaitjej. Sedan kommer det här med språket, kulturkrockar och hur vi uttrycker oss, skämt som inte alls går hem hos en thai å ibland vet man inte heller om en thai skojar eller menar allvar om man inte förstår "koderna".

Jag kör inget pokerface. Enl. sambon så är jag oftast arg i sättet att säga saker och visar min ansiktuttryck. Han då? när jag säger att vi flrstår oss i te på varandra och vi har komminukationsproblem...vad säger han då? "Jag har inga problem". Han har förstås aldrig några problem eller kan erkänna fel. Jag pratar ibland hellre med en vägg...

Det där med koder har du alldeles rätt i. Många missförstånd kunde undvikas om man kan tolka signalerna direkt men det tar naturligtvis tid att lära sig. Min fru och jag förstår varandra ganska bra vid det här laget men någon gång kan det bli surt när ett missförstånd dyker upp.

Jag hade inte heller haft ett fast förhållande tidigare och det gjorde ju det hela än mer komplicerat. Men vi har funnit varandra och för det mesta är allt lugnt och harmoniskt.

Jag var nog en chock för M 555 ändå har det hållit i 10 år i år! Fortfarande chockad... Sedan har vi olika bakgrund och uppväxt, det har också bidragit till lite krockar. Han får fortfarande hålla sig i skinnet hos svärmorn hehe. Ibland går inte hans humor eller ironin hem hos oss. Han tycker nog att det är bra att ha svärmorn 4 tim bort 555

Jag har ju levt med min fru nu snart i Tio år , hon talar bra Svenska , vi förstår varandra ganska bra anser jag , samma typ av humor ibland ,dock inte alltid. Vi kan prata om det mesta , dock dömer hon gärna folk direkt , jag gillar att vara neutral tills motsatsen visar sig .. Att vissa saker inte bara funkar att tala om det vet jag , att tillex på något sätt kritisera hennes familj ger direkt taggarna utåt . Det stående problemet är att hon var tredje månad vill åka upp till sitt hus i Isaan , det är ok för mig , däremot så anser jag det vara för dyrt att ge henne mellan 500 -100 thbt om dagen när hon är däruppe ensam , hon är ju inte ensam utan all djävl... barn skall dit med sina killar samt kompisar mm , Jag har sagt att Svärmor och Svärfar , de skall ha bra mat när du är där , de andra är arbetsföra och skall inte förörjas av min pension , om hon är där 3 veckor så vill jag ge max 400 /dag , det skall räcka anser jag . Hon vill nog helst ha 1000 thbt/dag , detta funkar inte då det blir samma kostnad däruppe som för oss tillsammans här nere i Pattis . jag får du leva på skitpengar härnere under tiden mens de frossar på dessa slantar däruppe.. Detta går inte att tala lugnt om , helt omöjligt ....
Sen detta att tala om slantar som ev kan finnas kvar när jag faller ifrån , det är känsligt då hon anser hon skall ha allt , blir det en diskussion om detta så blir hennes svar ,, jag skiter i dina pengar , men det gör hon ju tyvärr EJ , eftrssom hon blir förb, när jag talar om att jag har barn i Sverige som har rätt till sin lott ... Oj Oj

annars helt ok att leva med Thaikvinna ;)

[QUOTE="Phonta[/QUOTE]
Aj aj aj. Tyvärr är det vanligt, att de ska ha allt å görna alla andra i släkten ska vilja ta del av kakan om de får lägga sig i. Mina thaivänner har sagt det och att Issan folk är girriga men det kan bero på fattigdomen. Jag garderar mig med att det gäller inte alla men så mycket som jag har sett, hört, mött på...hur trevliga och givmilda mina landsmän och -kvinnor må vara utåt så när det kommer till att få lägga sig i saker och ting å att ha "ha begär" är ibland helt sjuka.

Och det här med att bjuda andra. Det behöver inte vara Issan grej men generellt. Mina föräldrar t ex som blev förbannad på min enda yngre bror, som har fått en one-way ticket till Thailand, blev alltså deporterad av mina föräldrar. Han lyckades sedan fixa jobb och lära sig thaispråket igen...men hans sätt att måste bjuda allt och alla på käk blev värre. Han kunde dra med hela armén och "kom och träffa mina föräldrar" å många var ju bara släppet och för att få en gratis festmåltid.

Första gång, ok. Andra gången, lite förbannad. Fler gånger. Utskällning. Bland det värsta man kan göra mot en thai är nog att skälla ut de öppet. Han klagade på att mina föräldrar fick honom att tappa ansiktet! Ändå fick han pengar och massa hjälp som jag blev förbannad över att de var för snälla. Mamma är hård i skalet. Farsan? Haha lättmatch efter några birra och bye bye 10k Baht. Glad brorsa.

Sedan har han gjort likadan mot mig. När vår lilla familj skull till Khanom och "kolla in" brorsans tilltänkta. Hon trodde väl han hade pengar och skulle leva som en madame i Sverige sen. De gjorde slut inom en vecka efter de träffade mig. Ändå spenderade vi pengar på de och han drig fan med folk hela tiden som bara satte sig och skulle käka med oss. Jag klagade att så fick han inte göra för vi levde på en f.penning och skulle vara där i 3 mån. Nopp han skällde ut mig, att jag var snål och att han tappade ansiktet. M fattade ingenting och blev butt på sätt. Thaigrej. Tur att det tog slut också haha. Men de blev ihop igen...Och när mina föräldrar kom ner nån månad senare och drog med min äldsta moster hem till tjejens hus och familj i Mangroove träsket...hon var inte ens där utan drog med bilen till Bkk som brorsan fick betala. Det var det värst hittils och respektlöst. Jag kanske kom av mig lite men asså.

Det är med att måste visa vad man har trots att man inte har, att man måste bjuda allt och alla...typiskt. Jag har själv fått höra av mamma att "den som är äldst" eller tjänsr mest får betala notan. Ja inom familjen någon gång kanske. Inte vänner och tjocka släkten som dessutom drar dit vänner å sina vänner och familj å barn å...

Många skriver till mig t ex idag... att thaifolk är de ödmjukaste art på denna jord... De har de inte träffat många thai.

Det blev långt...

att thaifolk är de ödmjukaste art på denna jord... De har de inte träffat många thai. :nod::nod:;)

Jag har ju levt med min fru nu snart i Tio år , hon talar bra Svenska , vi förstår varandra ganska bra anser jag , samma typ av humor ibland ,dock inte alltid. Vi kan prata om det mesta , dock dömer hon gärna folk direkt , jag gillar att vara neutral tills motsatsen visar sig .. Att vissa saker inte bara funkar att tala om det vet jag , att tillex på något sätt kritisera hennes familj ger direkt taggarna utåt . Det stående problemet är att hon var tredje månad vill åka upp till sitt hus i Isaan , det är ok för mig , däremot så anser jag det vara för dyrt att ge henne mellan 500 -100 thbt om dagen när hon är däruppe ensam , hon är ju inte ensam utan all djävl... barn skall dit med sina killar samt kompisar mm , Jag har sagt att Svärmor och Svärfar , de skall ha bra mat när du är där , de andra är arbetsföra och skall inte förörjas av min pension , om hon är där 3 veckor så vill jag ge max 400 /dag , det skall räcka anser jag . Hon vill nog helst ha 1000 thbt/dag , detta funkar inte då det blir samma kostnad däruppe som för oss tillsammans här nere i Pattis . jag får du leva på skitpengar härnere under tiden mens de frossar på dessa slantar däruppe.. Detta går inte att tala lugnt om , helt omöjligt ....
Sen detta att tala om slantar som ev kan finnas kvar när jag faller ifrån , det är känsligt då hon anser hon skall ha allt , blir det en diskussion om detta så blir hennes svar ,, jag skiter i dina pengar , men det gör hon ju tyvärr EJ , eftrssom hon blir förb, när jag talar om att jag har barn i Sverige som har rätt till sin lott ... Oj Oj

annars helt ok att leva med Thaikvinna ;)

Varför kan inte du bidra med tex 200-400 B/dag när frun är hos sin familj och restrerande kan väl frun ta ifrån sin egna plånbok. Hon har ju egna pengar så dom kan hon väl spendera på sin egna familj?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar