KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej kent idag kom så paketet från dig så nu ska det köpas lite nya krukor o plantera :)

Planterar du dom i jord eller i kokos skalsskivor

uploadfromtaptalk1355978121931.jpg

uploadfromtaptalk1355978185088.jpg

uploadfromtaptalk1355978228690.jpg

uploadfromtaptalk1355978258076.jpg

uploadfromtaptalk1355978287889.jpg

uploadfromtaptalk1355978331057.jpg

"legolas " sa:
Kent!!

Du hyser tydligen en betydligt större tilltro till mig eftersom du ju ger Micke enormt stora plantor, så tat han inte kan misslyckas ;D och jag fick minimala dvärgsmå pyttar... men jag löser det enkelt tror jag.. ;) ;)

legolas

Va nöjd me de lilla ;)

Nu när inte djungelkungen e online får ja väl fråga skogtrollet planterade du i jord eller me kokos strimler som orkideerna eller :)

"legolas " sa:
han tipsade om att cocosgrejorna var perfekta. Det sög åt sig vatten och överflödet rann åt hillvitte, och sedan så njöt plantan av vätan i cocosfibrerna i lugn och jämn takt... Alltså samma som orkidee´rna..

legolas

Tackar tackar för det skogstrollet

KentBra. Du utgör ett orosmoment för oss lata faranger. Om min kvinna får se de underverk som du åstadkommer ligger man risigt till.:))
En fantastisk anläggning som du har

"Sir One " sa:
KentBra. Du utgör ett orosmoment för oss lata västerlänningar. Om min kvinna får se de underverk som du åstadkommer ligger man risigt till.:))
En fantastisk anläggning som du har

Ja, det var ungefär det jag skrev i Glimten66 tråd, här är liknande, jag är full av beundran för KentBra, ett sådant driv och kreativitet kan man bara ge hundratals karma för och det är ju detta som vi vill ha i forumet, folk som inspirerar alla till att göra något, inte bara snacka.

Det är ju därför vi har ett forum, ChaiMai, inspirerade människor som inspirerar andra, så skall ChaiMai vara.

KentBra, du är en av de som får oss andra att älska det vi önskar samt göra något, precis som Lego brukar säga, inte bara sitta och drömma, utan gör något av det du drömmer om, det skall jag också göra. Vad har jag att förlora, inget antagligen!

insayt

"Insayt " sa:
Ja, det var ungefär det jag skrev i Glimten66 tråd, här är liknande, jag är full av beundran för KentBra, ett sådant driv och kreativitet kan man bara ge hundratals karma för och det är ju detta som vi vill ha i forumet, folk som inspirerar alla till att göra något, inte bara snacka.

Det är ju därför vi har ett forum, ChaiMai, inspirerade människor som inspirerar andra, så skall ChaiMai vara.

KentBra, du är en av de som får oss andra att älska det vi önskar samt göra något, precis som Lego brukar säga, inte bara sitta och drömma, utan gör något av det du drömmer om, det skall jag också göra. Vad har jag att förlora, inget antagligen!

insayt

Håller med till 107 procent :nod: :nod: :nod:

Man måste ju ha något att fylla ut tiden.
Är ju lyckligt gift och finner inget nöje att kolla kjoltyg. Vet ju vad jag har.
Gillar inte öl eller annan starkvara heller, så där mycket. Är inte nykterist, men det smakar mig inte, helt enkelt. Så det blir inte mycket barer heller.

Gillar Natur och blommor.
I början vad det mest roliga insekter, ormar och ödlor som drog till sig uppmärksamheten.

Nu är det blommor och speciellt släktet Hoya.
Har tillgång till över 600 olika varianter här i Thailand.
Rena himmelriket. Många växer ju vilt här och det gör det roligare.

Så man fördriver dagarna i sin lilla hörna, och pillar på blommorna.
Klipper och sätter nya.
Pratar med. Brukar säga "Ser ni sophinken, där borta" och det brukar sätta fart på dem.

Kent

Du är en pärla KentBra!

Nu ska du få lite ödlefrågor. Vi har ju den lilla plattfotade inomhus ödlan. Vi har natt ödlan som hojtar och vi har en ödla ca 2 dm lång som springer på raka ben och håller huvudet högt. Vad heter dom? På thai, latin o svenska. Kan du fixa bilder på dom?

God Jul till dig och Anita!

"Kentbra " sa:
Man måste ju ha något att fylla ut tiden.
Är ju lyckligt gift och finner inget nöje att kolla kjoltyg. Vet ju vad jag har.
Gillar inte öl eller annan starkvara heller, så där mycket. Är inte nykterist, men det smakar mig inte, helt enkelt. Så det blir inte mycket barer heller.

Gillar Natur och blommor.
I början vad det mest roliga insekter, ormar och ödlor som drog till sig uppmärksamheten.

Nu är det blommor och speciellt släktet Hoya.
Har tillgång till över 600 olika varianter här i Thailand.
Rena himmelriket. Många växer ju vilt här och det gör det roligare.

Så man fördriver dagarna i sin lilla hörna, och pillar på blommorna.
Klipper och sätter nya.
Pratar med. Brukar säga "Ser ni sophinken, där borta" och det brukar sätta fart på dem.

Kent

Ja, det där med att prata till sina blommor och växter, det är faktiskt sant, de hör vad du säger samt att de känner av ditt humör.

Jag pratar alltid med mina växter i mitt hem och jag har gett dem instruktioner om att ni får bara vatten en gång var 14 dag och inget mer, de mår fantastiskt bra ;D , jag brukar smeka bladen och prata med dem och sen nästa dag, ger de mig glädjen av att det kommer små blommor.

insayt

Otroligt arbete du lägger ner på blommorna och fina är dom också. Det får du karma för så du inte slutar med bilderna-

God jul önskar Putte

Lite info om ödlor

De små som springer på väggarna både inne och ute är Husgecko.
De flesta från släktet Hemidactylus.
Finns ett par varianter och några släkten till, men dessa är de vanligaste.

De betydligt större är Tokayer och det latinska namnet är Gecko gecko.
Finns I många varianter men vanligat är den blågrå med råda prickarna..
Släktet Gecko innehåller flera riktigt stora arter. En del kan bli upp till 50 cm och riktigt skrämmande. Alla dessa kan springa I tak och på väggar utan problem.

Marködlor kan vara Skinkar. Finns massor av olika sorter och släkten I Thailand.
Vanligast är longtail skink Mabuya longicaudata och Sun skink Eutropis multifasciata.
Marklevande men klättrar lite I buskar och träd. Liten trevlig ödla.

En annan rolig ödla är flygdraken Draco volans. En långsmal tunn sak som lever I träden.
Den kan spänna ut revbenen och bilda ett segel. Den glodflyger på detta mellan träden.

När det gäller namn på Thai så får jag forska lite.
Vet att de kallar alla ödlor för Iguana. Vilket är så fel det bara kan vara.
Iguana är engelska för Leguan och släktet med legfuaner kommer från syd och nord Amerika.
Finns inga Iguanas över huvud taget I Asien.
Här är det slaktet med Agamer som fyller samma funktion.
Men förklara det för en Thai den som kan.

Avslutningsvis en bild på viltvådaren som undrar vem har kört på katten.

God Jul till er alla

Visa bilaga 26280

Visa bilaga 26281

Visa bilaga 26282

Visa bilaga 26283

Visa bilaga 26284

Visa bilaga 26285

Visa bilaga 26286

Visa bilaga 26287

"Kentbra " sa:
Lite info om ödlor

De små som springer på väggarna både inne och ute är Husgecko.
De flesta från släktet Hemidactylus.
Finns ett par varianter och några släkten till, men dessa är de vanligaste.

De betydligt större är Tokayer och det latinska namnet är Gecko gecko.
Finns I många varianter men vanligat är den blågrå med råda prickarna..
Släktet Gecko innehåller flera riktigt stora arter. En del kan bli upp till 50 cm och riktigt skrämmande. Alla dessa kan springa I tak och på väggar utan problem.

Marködlor kan vara Skinkar. Finns massor av olika sorter och släkten I Thailand.
Vanligast är longtail skink Mabuya longicaudata och Sun skink Eutropis multifasciata.
Marklevande men klättrar lite I buskar och träd. Liten trevlig ödla.

En annan rolig ödla är flygdraken Draco volans. En långsmal tunn sak som lever I träden.
Den kan spänna ut revbenen och bilda ett segel. Den glodflyger på detta mellan träden.

När det gäller namn på Thai så får jag forska lite.
Vet att de kallar alla ödlor för Iguana. Vilket är så fel det bara kan vara.
Iguana är engelska för Leguan och släktet med legfuaner kommer från syd och nord Amerika.
Finns inga Iguanas över huvud taget I Asien.
Här är det slaktet med Agamer som fyller samma funktion.
Men förklara det för en Thai den som kan.

Avslutningsvis en bild på viltvådaren som undrar vem har kört på katten.

God Jul till er alla

Bilderna på dom tre första ja dom har man ju som inneboende här i huset
Ödlan på tredje bilden ser ut som en ödlefamillj som vi har i sovrummet o den ena e stor jag gillar dom men inte tanten

Christmas is saved. Now I know what I have to do.
My lap top chrashed and I have to formate and restart from scratch.
So I will be busy for at least 5 to 8 hours.

GOD JUL alla

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp