KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är stor skillnad mot naturen uppe hos oss, där finns bara risfält och en del sockerrörsodlingar. Det finns ett fåtal smultronställen men det är ganska enahanda. Visst längtar man efter en sådan natur som du visar på bilderna, Kentbra.

Stort tack för dom! :wai: :wai:

Idag tar jag polaren och täcker norra ön. Har lovat att visa Kungskobra och andra trevliga djur.
Bilder kommer till kvällen.

Fasen man kanske skulle bli guide på ön.

"kentbra " sa:
Idag tar jag polaren och täcker norra ön. Har lovat att visa Kungskobra och andra trevliga djur.
Bilder kommer till kvällen.

Fasen man kanske skulle bli guide på ön.

Så lätt att hitta kungskobra där?

Vill inte påstå att det är lätt. *Men jag vet om ett par platser där jag sett dem tidigare.
Kungskobror är rätt trogna sina revir. I alla fall honorna. Hanarna kan ströva omkring lite.
Så här i början på torrperioden har honorna ofta byggt bo och har ägg som de vakter.
Då kan man hitta dem relativt enkelt. De gör nämligen allt för att skydda äggen.
I vanliga fall flyr de innan man ser dem, men nu börjar de väsa och resa på sig.
Så jag tippar på 50 % chans att få se vild Kungskobra idag.

Väntar med spänning på bilderna, hoppas verkligen att ni träffar på kungen. En imponerande orm! :)

Så ett par timmars drypande av svett gav oss en snabb blick av en liten hona (tyvärr ingen bild) samt infångandet av en hanne på cirka 3 meter.
Den tog vid med upp till snakefarmen i Chaloklum. Det är en vettig kille med fina djur som har ormshow där.
Det är ju han som känner till alla ställena här nere.
Tog lite bilder på dem och de kommer här.

Första bilden är på en vanlig Kungskobra från norra fastlandet.
Den han normalt uppträder med.

Andra bilden på hannen som vi fångade in. Kan lova att de på "Bay Resort" blev nöjda.
Lägg märke till skillnaden i färg samt hullet hos den vildfångade.
Kungskobror äter bara andra ormar och är därför inte lätta att hålla i fångenskap.

Bild tre och fyra är på ett par vanliga Monokelkobror som vi hittade.
Lägg märke till att teckningen i nacken är mycket svag till obefintlig.

bild 5 är på en Calotesödla vi nästan trampade på.

Visa bilaga 18315

Visa bilaga 18317

Visa bilaga 18319

Visa bilaga 18321

Visa bilaga 18323

Jodå. tillbaka och full rulle.
Har varit och hälsat av polaren som nu drar vidare till Bangkok och sedan kylan i Sverige.

Så lugnet på gården infinner sig så sakta och man får tid att pilla lite på sina växter.

Ps: ett kobra bett ska väl en fullvuxen man tåla.

När du säger 75 % chans att inte klara sig är du negativ i din återgivning.

Jag föredrar att säga att man har 1 chans på 4 att klara sig.
Låter klart mycket bättre.

Det är sådana stunder man måste vara positiv.
Annars kan man lika gärna lägga sig ner och dö.

Lite intressant fakta:
En studie i England gjord på 80-talet angående kvinnor och bröstcancer.
Efter att ha fått beskedet delades kvinnorna in i två grupper.
Nr 1 var negativt inställda. CANCER jag kommer att dö, inget att göra åt.
Grupp 2 var mer positiva med inställningen. Cancer, ja det behöver man inte dö av. Det klarar jag.
Studien visade att efter 4 år hadde de 80% av grupp 1 (negativa) avlidit.
Allt medans 86 % av grupp 2 (positiva) fortfarande hadde etyt normalt liv.

Detta visar bara att människans inställning är viktigare än man tror.
Tror man att det går åt H-E så gör det ofta det.

Så Legolas: Är glaset halvtomt eller halvfullt.
Fasen var in Legolas en positiv alv.

"kentbra " sa:
<snip>

Så Legolas: Är glaset halvtomt eller halvfullt.
Fasen var in Legolas en positiv alv.

Nej, kentbra...
Legolas vare en snabb häst, nu mera uppäten som pålägg på någons macka.. :reta:

//Peo

OK. Legplas var döpt efter alven i Tolkins sagor men han var även en snabb häst.
Utdömd som unghäst och var på väg att bli pålägg redan som tvååring.

"Legolas föddes den 31 maj 1978 i Slättåkra undan stoet Karolina J och efter hingsten Glasgow. Som unghäst var Legolas ofta sjuk och skadade sig lätt och det heta humöret gjorde att man snabbt kastrerade honom. Travtränaren Thomas Nilsson såg dock något i hästen och övertalade Marco Anic att köpa honom. Marco köpte den lilla klena hästen av medlidande men tack vare Thomas Nilsson tränades Legolas upp och blev tillräckligt stark för att kunna tävlas. Legolas fick då sitt namn efter alvprinsen Legolas från Sagan om ringen-trilogin.

Legolas blev snabbt en storfavorit och vann till och med sina första 19 lopp på raken. Segersviten bröts av travhästen Ideal du Gazeau i VM-loppet på Roosevelt Raceway i New York 1983 där Legolas slutade på andra plats. Samma år vann Legolas även Åby Stora Pris efter en oförglömlig slutspurt. Detta var hans största seger. Detta ledde snart till att Legolas användes i reklam för ATG och man publicerade böcker om hans historia som kom ut 1983.

Trots att Legolas ej var i samma klass som dåtidens bäste - och kanske den bästa genom alla tider - franske Ideal du Gazeau, har han varit den häst som betytt mest för svensk travsport som i och med Legolas fick ett rejält intresseuppsving. Detta uppsving anses senare ha lett till den starka position som Sverige senare fick i travvärlden med sin kulmen i mitten av 1990-talet. Legolas fick då gå i pension, försörjd resten av livet av ATG som betalade hans foder som tack för Legolas bidrag till travsporten. Legolas hade då sprungit in över 3 miljoner kronor i prispengar

Legolas avlivades 2004, 26 år gammal eftersom hans tänder inte fungerade som de skulle. Han begravdes på samma gård i Slättåkra där han föddes och begravdes till och med i graven jämte sin mamma, Karolina J"

Men han hadde en postiv inställning och det vann han på.

Så glaset, halvtomt eller halvfullt.

Instämmer, "Han HADE en bra tränare"
Thomas är en bra kille fortfarande. och ganska optimistisk.

Idag var det redigt gott med lite Svensk husmanskost.
Kokt potatis med köttfärslimpa och sås.
Får se om man vispar ihop en Brylepudding med vispgrädde till kvällen.

Livet är bra underbart ibland.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp