KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"kjell.t " sa:
Undrar om du vet hur han mår och blir behandlad i sverige? :thumbsdown: :thumbsdown:
Den smala vägen kan inte vara rätt i detta fall som jag ser som undantag.
Egoister som mår bra eller folk som saknar förmågan att förstå svårt sjuka är idag en del av svenska systemet. Ingen behöver förstå, men om det inte löser sig på annat sätt är det i slutändan jag som beslutar vad jag gör med mina pengar när jag anländer till Thailand.

Sen får ni ha vilken syn ni vill på detta, Kentbra ska få stanna på något vis. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Mde detta avslutar jag vidare svammel i denna tråd

MVH kjell.t
Jag vet inte hur han mår och jag känner honom inte men han har min sympati.

IBLAND FÖRSTÅR JAG INTE HUR MÄNNISKOR ÄR FUNTADE. HÄR HAR EN KILLE EN TRÅD SOM ÄR HUR TREVLIG SOM HELST OCH SEN SKA TVÅ VUXNA MÄNNISKOR HÅLLA SIN PERSONLIGA VENDETTA I DEN. JAG HAR LÄST EN DEL HÄR PÅ FORUMET OCH HAR SETT ATT DESSA TVÅ HERRAR INTE KAN DRA JÄMNT.

SYND OCH SKAM ÄR DET OCH JAG HOPPAS ATT NÅGON MODERATOR (PÅ KENTBRAS ANMODAN) RADERAR DESSA ONÖDIGA INLÄGG. SYND ATT EN SÅ TREVLIG TRÅD SABOTERAS.

TYCKER
BERTIL

För det första. Jag mår djävligt bra. Lite motgångar knäcker inte mig.
Ordspråket säger att det som inte dödar en, stärker bara.

Sedan är jag emot korruption, men samtidigt får man ta seden dit man kommer.
Detta innebär dock inte att man måste utnyttja den.
Man kan faktiskt acceptera förhållande som man inte gillar.

Som sagt är man kronisk optimist, och är övertygad om att allt löser sig.
Om inte idag, så kanske i morgon.

Så för oss blir det en visavända till Penang / Malaysia nästa vecka och detta ger oss 60+30 nya dagar att lösa ett års uppehållstillstånd.
Och som sagt gumman och jag gillar att resa så att dra till Malaysia några dagar upplever vi inte som något negativt. Funderar på att ta ett par nätter i Taman Negara och utforska lite. Så kommer man tillbaka med full laddade batterier och kämpar på.

När det gäller lagar och regler för att få stanna i Thailans, så förstår jag dem väl.
Självklart vill de inte ha hit folk som inte klarar sin egen försörjning.
Men samtidigt kan man undra, hur många Thailändare tjänar 800,000THB om året.
Eller är det verkligen dubbelt så dyrt för en falang att leva här.
Summan verkar vara uträknad på att man ska på ett hotell i tolv månader och äta importerat kött varje dag.
Men som sagt, myndigheterna har satt den gränsen och den rättar man sig efter.

Att sedan leva på tajt budget, vare sig här eller i Sverige är det många som gör.
Min bror som tjänar 50 lök i månaden och hans sambo som gör 30 lök lever sämre än vad vi gör. Så allt handlar om att prioritera.
Vår budget är snål och spricker i stort sett varje månad. På grund av förutsatta utgifter.
Men jag sitter hellre i Thailand med snål budget och njuter i värmen. Än i Sverige och fryser när de stängt av strömmen.

Nej man gör det bästa man kan med de medel man har till sitt förfogande.
Är hellre fattig och lycklig än har en massa pengar och inte veta vad man vill.
Min far, (som har det gott ställt) sitter i sin villa på Öland och bara gnäller.
För två Jular sedan var han helt insnöad (fick inte ens upp ytterdörren), men inte är han lycklig. Han har råd att göra precis vad som helst. Men saknar lust.

Så hellre har jag lust, provar och misslyckas. Än ha råd och inte lust.

Planera för ett lågbudget liv är vad jag försöker men när jag hör min långhårigas planering blir jag skraj och undrar om jag är inne på rätt spår när det gäller Thailand.
Tjejerna där nere tror att vi faranger sk*ter pengar.

Hoppas att allt ordnar sig för er kentbra. :wai:

Pengar tackar jag inte nej till, men som jag har skrivit innan i någon tråd.
Jag bor hellre fattig på pengar i en koja med den jag älskar än en massa pengar i ett hus med nån jag inte älskar.

Hej!
Änligen är du tillbaka,läser gärna om dina äventyr på ön. Lever du på 6000 kr/mån gör du det förbaskat bra,med tanke på att du måste göra alla dessa visaruns.

Cirka 45,000THB över när vi betalat huslån och alla abonnemang man inte kan stänga av-
Elen är av i Sverige, men det kostar ändå avgift, samma med vatten och sophantering.

Så det blir cirka 10,000 SEK som går över varje månad till Kasikorn bank.
Och det klarar man sig bra på här nere.
Hyran är ju inklusive el, gas, vatten och internet på 7.000THB.
Mat lagar man det mesta hemma.
Bakar lite bröd och maler egen köttfärs.
Det är väl Cigaretter, öl och Coke som är den största kostnaden,
Men om man räknar med att vi röker var sin limpa cigg. Så blir det i Sverige cirka 4.0p00:-
Det räcker till hyra, cigg, öl och coke här nere och blir några bath över.

Sedan ska det väl erkännas att det kommer ett par hundra i veckan på fröer som jag skickar till Sverige.
Ocvh ibland blir det även nån krona på hästarna.

Så vi lever gott här. Tror inte det är många Thailändare har en så bra inkomst som 45.000THB i månaden

"ledarn " sa:
Ta hit tjejen med ungen...
Sätt henne på lite jobb i firman så ska du se att hon ändrar inställning till pengar på "rotmos"......(Du har väl lite byggstädning)
Sätta sprätt på pengar man själv slavat in är inte lika roligt !!

Frugan tog reson omgående i samband med att hon fick jobba....
Nu för tiden är det ett rent nöje att planera ekonomi och handla med henne..
Det har snarare blivit svårt att få henne att handla :laugh: :laugh:
Det stämmer, dom är försiktiga med e pengar som dom tjänar.
Så är det med min tjej. Ibland ringer hon och frågar om jag kan skicka lite för renoveringen av huset. Mitt svar blir då nej för jag vet att hon har en hel del sparat.
Det är lättare att använda mina pengar :)
Hur som helst så lyckas hon med sina föresatser och är i skrivande stund i färd med att fixa till kåken inför min nästa ankomst. Så min tjej har en massa goda sidor, hon är inte bara vacker.

Just nu känns allt motigt och trögt.
Inget går som planterat.
Överväger om man ska ta en Visa-runda till Penang på onsdag.
Eller om man ska skita i allt åka tillbaka till Sverige på torsdag istället.

Måste bestämma senast i morgon.

Blir det Sverige, så blir det inte mer Koh Phangan för mig.
Kanske man skulle leta reda på ett billigt hus i norra Thailand istället.

Tråkigt Kent om du skulle överge drömmen!!!! Ibland är det Jävligt ovh "#%##:de motigt här i livet...men det brukar ordna sej. Och med din pension kan du ju leva bra...tex uppe i Buriram som är både billigt och bra...och som har allt vad man behöver...just kanske... utom havet. Här hyr du ett bra hus med euro-kitchen och relativt stor tomt för 4-7000 bht..(Buriram stad) Lite utanför är det naturligtvis billigare. Och jag värdesätter det genuina här..och människorna som är både vänliga och hjälpsamma!Vi har dessutom massor av Nordbor som bosatt sig här och fin gemenskap!

Hoppas det ordnar sig för dej! ;)

Frank

"ledarn " sa:
Låter trist Kent....

Nackdelen med att bo på en ö är ju att det tar en sån tid att resa...

Norra Thailand typ Isaan är väl väldigt billigt men.....
Har man ingen anknytning dit vet de f@n om jag bosatt mig där..?
Korat, Udon Thani och KHon Kaen är ju i och för sig större städer som en falang kan trivas i..

Tycker annars alternativet att kolla hus på PRO sidan är bra... (Rayong)
tar'e i brasan :)

Idag åker pojkfasen ut. Han är för HE 36 år får nu klara sig själv.
Jag ska fasen inte sänka mitt humör på grund av en vuxen barnunge.
Han får djävlar ta sitt egna ansvar och flytta ut.

Sen att han inte har någon stans att ta vägen eller några pengar, är inte mitt bekymmer.
Då får han väl kontakta ambassaden om hjälp.
Jag driver ingen socialförvaltning.

Själv blir det en runda till Penang i morgon, stannar nog ett par dar och laddar upp.
Är de inte borta när vi kommer tillbaka så åker han ut med huvet före.
Ner från den två meter höga balkongen.
Då får han ju boende på sjukan nån vecka i alla fall.

No more mister nice guy,

Då är man tillbaka efter en Visarunda till Penang.

Man blir tvungen att ge "Legolas" rätt i alla fall. Dessa Visavändor är inget större nöje.
Blir mest jobbigt nu när man börjar bli till åren. Men det gör en bara mer bestämd att skaffa ettårs uppehållstillstånd.

Lite sliten är man väl, men tillbaka till ens dagliga sysslor med blommor och bin.

Tantens grabb har flyttat ut, så det är lugnt och skönt här.

Skönt att höra att ditt liv kan återgå till det normala.
Dessa små resor kan väl va kul till en början men när det blir ett tvång så är det nog bäst att hitta en annan lösning.
Resa vill man ju göra när man själv vill och inte på order.
Ta nu hand om dej och frun :thumbsup:

Instämmer helt "Rolf", resa är roligt. Men inte under tvång.
Så nu blir det till att bestämma sig av vem man ska ta hjälp.
Har i dagsläget 3 stycken agenter som verkar vettiga.
Den som polisen rekommenderade på Samui har inte hört av sig ännu.
Inte heller den som jag fick här på forumet.
De erbjudande jag fått kommer från Instant Thai Visa Co. Ltd. 6th Floor, "The Trendy" Building, Sukhumvit Soi 13, Bangkok
De vill ha totalt 47,000 THB för först ett 3 månaders non immigrant och sedan ett 12 månaders retirement.

Låter lite saftigt med tanke på att vi behöver inte låna 800,000 THB var.
Utand bara 400,000 THB var då vår pension täcker resten.
Tycker det är en fördel om vår pension kommer med i handlingar.

Varför gör man aldrig som säger.
När det gäller att gå uti skogen eller som här i djungeln. Säger jag alltid.
Ha långbyxor och bra skor.
Men själv knattar man iväg i shorts och sandaler.

Så man får väl skylla sig själv att krypen biter på en.

Visa bilaga 23279

Det där ser lovande ut. Kan säkert bli nåt varaktigt :D :D
Skulle rekomendera nåt stärkande innanför västen och en tur till kliniken. :nod:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp