KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En liten bild på senaste tillskottet i familjen.
Cola, en ung tik som ett par vänner hadde köpt.
Men deras grannar klagade, så de kunde inte ha den kvar.
Cirka 9 månader gammal och steriliserad samt vaccinerad.
Trevlig vovve. Nu ska vi bara se om hon går att uppfostra som vi vill ha en hund.
Alltså inte som dessa lösspringade hundar alla andra har här nere.

Visa bilaga 23281

Har fått antibiotika av läkaren. Är dock inte helt överens om behandlingen.
De envisas med Jod och kompress. Själv föredrar Väteperoxid och ha det luftigt, så det torkar. Anser att stänga in det med kompress och häfta i värmen bara skapar grogrund för infektioner. Läkaren kunde inte annat än att hålla med.
Så nu är det öppet dagtid och kompress på om nätterna. Hänger en liten handduk runt benet för att hålla flugorna borta.
Lär väl bli ett ärr som påminner en om "att leva som man lär".

"Kentbra " sa:
Har fått antibiotika av läkaren. Är dock inte helt överens om behandlingen.
De envisas med Jod och kompress. Själv föredrar Väteperoxid och ha det luftigt, så det torkar. Anser att stänga in det med kompress och häfta i värmen bara skapar grogrund för infektioner. Läkaren kunde inte annat än att hålla med.
Så nu är det öppet dagtid och kompress på om nätterna. Hänger en liten handduk runt benet för att hålla flugorna borta.
Lär väl bli ett ärr som påminner en om "att leva som man lär".
Gäller bara att hålla ordnig på alla ärr'en så man vet vad som är vad :D
Har du en susning om vad du blev biten av?

Inte en aning av vad som bet eller stack mig. Läkaren gjorde rent och det verkade som han fick ut en gadd eller liknande.
Kan ju även vara en tagg från en växt.
Finns ju en del taggiga buskar där ute.

"Kentbra " sa:
Inte en aning av vad som bet eller stack mig. Läkaren gjorde rent och det verkade som han fick ut en gadd eller liknande.
Kan ju även vara en tagg från en växt.
Finns ju en del taggiga buskar där ute.
Ja säger då det, jädra oflyt. Hoppas det läker ok.
Men som man säger, på en rullande sten växer ingen mossa :D
Var rädd om dej.

Nejdå. Läkaren underkände inte sin behandling utan höll mest med om att det är bra att låta det torka ut.
I stort sett var vi överens om det du skriver.
Skyddas i börjar och när det börjar torka så kan det vara öppet.
Han hadde inget emot väteperoxid, mer än att det är dyrare än jod.
Höll med om att väteperoxid kokar ur såret bättre, medans jod bara dödar bakterier.
Så för att precisera allt.

Såret tvättas med väteperoxid och penslas med jod, sedan läggs det på en kompress.
När det hela börjar dra ihop sig och torka, så penslas det bara med jod och får vara öppet, men skyddat dagtid. Nattetid skyddas det med kompress och häfta.

Konstigt nog, så läker det bättre här. För mig, än i Sverige.
Har säkert att göra med mitt socker.
I Sverige ligger det 17 till 21.
I Thailand mellan 8 och 12.

Återstår väl bara se om det stämmer på det här med.

Hej va händer där nere har ormarna ätit upp dig det har varit tyst länge från ön nu

micke :D

Har ni saknat mig.
Har haft fullt upp med Gummans son (Rolf) som verkligen kan ställa till det.

I fyllan lånade han en stor motorcykel av en annan falang och körde förstås omkull.
En vecka på sjukan med operation med mera. Ingen försäkring. Gick på 50,000 THB
Sedan började falangen som äger motorcykeln att bråka.
Han kände visst nån polis som snodde Rolfs pass och trodde att detta skulle sätta press.
Idioten hadde köpt motorcykeln för 220,000 THB för något år sedan och vill 300,000 THB plus 1,250 THB om dan som cykeln inte är lagad, som ersättning.
Enligt mc reparatör här på ön skulle det max kosta 40,000THB att fixa den.
Inga större skador. skålen med bromsvätska vid handbromsen. bakre fotpinne, liten buckla på tanken. så inget märkvärdigt.

Hela tiden har han vägrat lämna tillbaka passet och krävt dessa 300,000 THB.
Så grabben tröttnade och kontaktade en advokat på Samui samt Svenska Ambassaden. Han lär väl få ett nytt pass och advokaten har beslutat att stämma ägaren av motorcykeln för de skador Rolf fick.
Advokaten menar att ägaren är ansvarig för att lånat ut sin mc till en man påverkad av alkohol och utan körkort, och därför bör betala hans sjukhusräkning.

Det är en härva utan dess like. djäkla tur att man inte är inblandads.
Har gjort klart till mcägaren att det är ingen ide att han kommer till mig och beklagar sig och vill ha ersättning.

Men som sagt Rolf har nu lämnat Koh Phangan och få reda i det själv.
Jag handgripligen slängde ut honom när vi kom tillbaka från Malaysia.
Så lugnet börjar återställa sug.
Blir väl en vända till Bangkok och chatu chak blomstermarknad näst onsdag och sedan är man igång.

Kul att höra att du lever och mår bra.
Det var ju en jädra soppa han ställer till med. Det spelar ju ingen roll om man inte anser sej ansvarig, mentalt sp blir man ju inblandat ändå, och sådana äffärer gör ju ingen på gott humör.
Det måste ju trots allt kännas taskigt för frugan din. Du får pigga upp henne med en liten ros till morgon kaffet.
Så hoppas jag att ert liv återgår till normala gängor.
mvh Rolf

Frugan mår väl efter omständigheterna bra.
Det är ju grabbens (om man nu kan kalla en 36 åring grabb) far som fostrat honom.
Han har ju haft vårdnaden över honom sedan 1994 och tanten har inte varit tiollåten att ens kontakta honom.
Det är ju först nu som Rolf tagit kontakt med oss. Trots att hans far skriker.

Så nu vidare med dagens sysslor.
Idag ska jag sätta upp ett hemmagjort regnskydd på gaveln av uteplatsen.
Lägger upp bild på det när det är färdigt.

Dagens arbete utfört.
Ett regnskydd på gaveln av altanen.
Egen tillverkning av lite tjock plast, 2 vatter-rör i plast, lite lim och skruv.

Total kostnad plast 210 THB, 2 PVC rör a´65 THB = 130 THB, Lim 80 THB och skruv med plugg 40 THB Totalt knappt 500 THBoch ett par timmars jobb.
helt OK tycker jag.

Visa bilaga 23375

"Kentbra " sa:
Dagens arbete utfört.
Ett regnskydd på gaveln av altanen.
Egen tillverkning av lite tjock plast, 2 vatter-rör i plast, lite lim och skruv.

Total kostnad plast 210 THB, 2 PVC rör a´65 THB = 130 THB, Lim 80 THB och skruv med plugg 40 THB Totalt knappt 500 THBoch ett par timmars jobb.
helt OK tycker jag.
Snyggt jobbat nu kan du ta dej en pilsner :nod:

"Kentbra " sa:
Frugan mår väl efter omständigheterna bra.
Det är ju grabbens (om man nu kan kalla en 36 åring grabb) far som fostrat honom.
Han har ju haft vårdnaden över honom sedan 1994 och tanten har inte varit tiollåten att ens kontakta honom.
Det är ju först nu som Rolf tagit kontakt med oss. Trots att hans far skriker.

Så nu vidare med dagens sysslor.
Idag ska jag sätta upp ett hemmagjort regnskydd på gaveln av uteplatsen.
Lägger upp bild på det när det är färdigt.
Är han 36år nu så borde han ha vart 18år 1994 och då är man väl myndig och har ingen vårdnadshavare, eller?

Grabben var 17 år vid skilsmässan.
Grabben var så stor att han själv fick välja och han valde att stanna hos sin far.

Hans mor och jag träffades först 1997 och grabben tog kontakt med os (sin mor) först 2008.

Vårdnads bidrag kan betalas till 20 år. förlängning på grund av studier, tror jag det är.

Igår snickrade man ihop en liten bänk till Gurkplantorna.
Bara bra oim de kommer upp en bit från marken. Inte alls lika mycket kryp på dem då.

Idag har man planterat om lite Ökenrosor. De växer på bra och de flesta börjar blomma.

Visa bilaga 23434

Visa bilaga 23436

Det kliar i fingrarna att komma ner och börja påta lite.
Hur har det gått med visumen, eller har jag missat det :-\

Ja du Rolf. När det gäller visum så har jag inte lagt ner någon tid på det ännu.
Med det Helvete vi har haft och som fortfarande påverkar oss från allt skit som min frus son dragit på sig. Så finns risken att jag flyttar till Malaysia eller Filippinerna.

Så alla större arbeten och planer på vår lilla bungalow här på Koh Phangan är för tillfället nerlagda. Återstår att se vad som händer.
Har turistvisa till 20 november och blir nog en förlängning hos immigration office. Därefter blir det beslut om framtiden.
Har ett par vänner på Malayiska Borneo samt lite känningar på ön Luzon i Filippinerna.

En sak är dock säker. Jag återvänder aldrig till ett permanent boende i Sverige mer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp